Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Inte bara språk 2018-04-19 Skolverket, Piotr Koscielniak
2
Nyanlända elevers skolgång
Uppdrag att genomföra insatser för att stärka utbildningens kvalitet för nyanlända barn och elever och vid behov för barn och elever med annat modersmål än svenska Riktade insatser Riktade insatser vänder sig till de skolhuvudmän, som har tagit emot en stor andel nyanlända elever i förhållande till sin folkmängd. Syftet är att erbjuda kommunerna stöd i arbetet med att utveckla verksamheterna som rör nyanlända elevers mottagande och utbildning (lokala team, åtgärdsplaner, exempel på insatser) Generella insatser Skolverket erbjuder stöd och kompetensutvecklingsinsatser för alla att ta del av. Syftet är att skapa bättre förutsättningar för skolan att ge nyanlända och flerspråkiga elever en utbildning som är likvärdig och av hög kvalitet (samordnare, stödmaterial, kompetensutveckling och fortbildning)
3
Inspirationsdagar Språkutvecklande arbete i modersmålsundervisningen
Inbjudan och anmälan finns på Språkutvecklande arbete i modersmålsundervisningen 17 april – Östersund 18 april – Sundsvall 19 april – Gävle 31 maj – Umeå 1 juni – Luleå Digitala resurser i modersmålsundervisningen 25 april – Östersund 26 april – Sundsvall 27 april – Gävle 30 maj – Umeå
4
Uppdragsutbildningar
Uppdragsutbildningar VT 2018 Studiehandledning på modersmål Högskolan Väst (vt 2018) Malmö högskola (vt 2018) Mälardalens högskola (vt 2018) Nya med start ht 2018 Undervisa i modersmål Studiehandleda på modersmål
5
Uppdragsutbildningar VT 2018 (nya)
Undervisa i modersmål Högskolan Dalarna Högskolan i Kristianstad Högskolan Väst Karlstad universitet Lunds universitet Malmö universitet Stockholms universitet Uppsala universitet Högskolan i Gävle
6
Uppdragsutbildningar VT 2018 (nya)
Studiehandleda på modersmål Högskolan Dalarna Högskolan Kristianstad Högskolan Väst Lunds universitet Malmö universitet Uppsala universitet Högskolan i Gävle Högskolan i Skövde Mittuniversitetet Mälardalens högskola
7
Fjärrundervisning är interaktiv och sker i realtid
man använder informations- och kommunikationsteknik (IKT) en handledare ska vara närvarande i den lokal där eleverna får fjärrundervisning elever och läraren befinner sig i olika lokaler när undervisningen sker
8
Grundskoleutbildning
Huvudmannen får anordna fjärrundervisning utan tillstånd från Skolverket för elever i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan i ämnena modersmål, samiska i sameskolan, moderna språk och teckenspråk för att ge elever studiehandledning på modersmålet för integrerad samisk undervisning i grundskolan
9
Gymnasieutbildning Huvudmannen får anordna fjärrundervisning utan tillstånd från Skolverket för elever i gymnasieskolan och gymnasiesärskolan i ämnena modersmål, moderna språk och teckenspråk för att ge elever studiehandledning på modersmålet
10
Fjärrundervisning på entreprenad
En viktig förändring från och med den 1 augusti 2016 är att en kommun, ett landsting eller en enskild huvudman nu kan köpa fjärrundervisning i modersmål och studiehandledning på modersmål från en annan huvudman på entreprenad. Detta får dock endast ske om huvudmannen har gjort vad som rimligen kan krävas för att anordna denna utbildning inom den egna organisationen (23 kap. 1 och 4 §§ skollagen). För att starta eller utöka verksamheten vid en fristående skola (grundskola, grundsärskola, gymnasieskola eller gymnasiesärskola), förskoleklass eller fritidshem behöver du ansöka om att bli godkänd som huvudman för verksamheten. Detta gäller även avvikelser inom de nationella programmen. Skolinspektionen har mer information.
11
Hela kalendariet https://www.skolverket.se/kalender
Insatslista En sammanställning av de utbildningar, insatser och material som Skolverket erbjuder som kan användas i arbetet med nyanlända och flerspråkiga elevers lärande. Uppdragsutbildningar Studiehandleda på modersmål och Undervisa i modersmål Hela kalendariet Nyanlända elevers skolgång Besök betaversion av nya skolverket.se
13
Fjärrundervisning i grundskole- och gymnasieutbildning
Huvudmannen, den som driver skolan, får anordna fjärrundervisning då skolenheten inte har någon legitimerad eller behörig lärare för undervisningen i de ämnen och inom de skolformer som man får anordna fjärrundervisning i. elevunderlaget är otillräckligt.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.