Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Samordnad och utökad samhällsorientering i Uppsala län

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Samordnad och utökad samhällsorientering i Uppsala län"— Presentationens avskrift:

1 Samordnad och utökad samhällsorientering i Uppsala län
Johanna Thorpe, Projektledare Arbetsmarknadsförvaltningen 16 mars 2018

2 Historik Samhällsinformation ingick tidigare som en del av svenskundervisningen för invandrare, men togs bort från kursplanen 2007 när utbildningen gjordes om till en renodlad språkutbildning (se prop. 2005/06:148 Vissa frågor om vuxnas lärande, m.m.). År 2009 tillsatte regeringen en särskild utredare som skulle utarbeta förslag till utformning och reglering av kommunernas samhällsorientering för nyanlända invandrare. Blev 2010 en obligatorisk insats i etableringen. Lagändring Idag finns en förordning och en lag om samhällsorientering för vissa nyanlända. Lagen (2013:156) om samhällsorientering för vissa nyanlända invandrare Förordning (2010:156) om samhällsorientering för vissa nyanlända Efter utredningen blev SO istället för att vara en del av svenskundervisningen en obligatorisk etableringsinsats. From gjordes det om ytterligare och det går nu att läsa i förordningen (2017:820) om etableringsinsatser för vissa nyanlända att personer inom etableringen ska läsa SO enligt lagen 2013:156, där målgruppen för etableringen lades till i samband med att etableringen gjordes om till ett etableringsprogram. Det är inte längre lika tydligt en obligatorisk insats i en individs etableringsplan. En handläggare på AF kan besluta att en person inte behöver läsa SO om hen anser att individen fått den kunskapen på annat sätt. AF menar dock att detta inte ska ha någon direkt effekt på hur många som kommer att läsa SO utan menar på att de allra flesta personer behöver läsa kursen och kommer att bli hänvisade att göra så.

3 Lag (2013:156) om samhällsorientering för vissa nyanlända invandrare
Samhällsorienteringen (SO) är för nyanlända invandrare som har fyllt 18 år men inte 65 år, är folkbokförda i en kommun och har en etableringsplan eller är anhöriginvandrare. Varje kommun är skyldig att erbjuda SO till dessa personer. Lagen gäller inte nyanlända invandrare som går i gymnasiet eller är medborgare i Schweiz eller i ett land som är anslutet till EES. SO ska påbörjas så tidigt som möjligt efter det att den nyanlände har folkbokförts i kommunen eller så snart som möjligt efter det att en handlingsplan har upprättats på Arbetsförmedlingen. Kommunens skyldighet att erbjuda SO upphör efter tre år. SFS nr: 2013:156 Departement/myndighet: Arbetsmarknadsdepartementet I Utfärdad: Ändrad: t.o.m. SFS 2018:70 Ändringsregister: SFSR (Lagrummet) Källa: Regeringskansliet / Lagrummet.se Innehåll: Övergångsbestämmelser 1 § Denna lag innehåller bestämmelser om kommuners ansvar att erbjuda samhällsorientering för vissa nyanlända invandrare. Lag (2017:596). 1 a § Lagen gäller för nyanlända invandrare som har fyllt 18 men inte 65 år, är folkbokförda i en kommun och har beviljats uppehållstillstånd enligt kap. 1, 2, 4 eller 6 § utlänningslagen (2005:716), kap. 18 § utlänningslagen, eller eller 22 kap. utlänningslagen. Lag (2017:596). 2 §/Upphör att gälla U: / Lagen gäller även för nyanlända invandrare som har fyllt 18 men inte 65 år, är folkbokförda i en kommun och har beviljats 1. uppehållstillstånd på grund av anknytning enligt 5 kap. 3 § första stycket utlänningslagen (2005:716), 2. uppehållstillstånd på grund av anknytning enligt 5 kap. 3 a § första stycket 1-3, andra eller tredje stycket utlänningslagen, 3. uppehållskort efter ansökan enligt 3 a kap. 10 § utlänningslagen, 4. uppehållstillstånd på grund av stark anknytning enligt 5 kap. 15 a § första stycket 2 utlänningslagen, 5. uppehållstillstånd som familjemedlem eller anhörig enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av 5 kap. 23 § tredje, fjärde eller, när det gäller familjemedlem till en utlänning som har beviljats uppehållstillstånd för arbete, sjätte stycket utlänningslagen, 6. uppehållstillstånd som familjemedlem enligt 6 a kap. 10 § utlänningslagen, eller 7. uppehållstillstånd på grund av anknytning till en person som har beviljats uppehållstillstånd med stöd av någon av bestämmelserna i 1 a §. Lag (2017:596). 2 §/Träder i kraft I: / Lagen gäller även för nyanlända invandrare som har fyllt 18 men inte 65 år, är folkbokförda i en kommun och har beviljats 1. uppehållstillstånd på grund av anknytning enligt 5 kap. 3 § första stycket utlänningslagen (2005:716), 2. uppehållstillstånd på grund av anknytning enligt 5 kap. 3 a § första stycket 1-4, andra eller tredje stycket utlänningslagen, 3. uppehållskort efter ansökan enligt 3 a kap. 10 § utlänningslagen, 4. uppehållstillstånd på grund av stark anknytning enligt 5 kap. 15 a § första stycket 2 utlänningslagen, 5. uppehållstillstånd som familjemedlem eller anhörig enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av 5 kap. 23 § tredje, fjärde eller, när det gäller familjemedlem till en utlänning som har beviljats uppehållstillstånd för arbete, sjätte stycket utlänningslagen, 6. uppehållstillstånd som familjemedlem enligt 6 a kap. 10 § utlänningslagen, 7. uppehållstillstånd som familjemedlem enligt 6 b kap. 14 § utlänningslagen, eller 8. uppehållstillstånd på grund av anknytning till en person som har beviljats uppehållstillstånd med stöd av någon av bestämmelserna i 1 a §. Lag (2018:70). 2 a § Lagen gäller inte för nyanlända invandrare som går i gymnasieskola eller är medborgare i ett land som är anslutet till Europeiska ekonomiska samarbetsområdet eller i Schweiz. Lag (2017:596). 3 § Varje kommun ska erbjuda samhällsorientering till de nyanlända invandrare som är folkbokförda i kommunen och som omfattas av denna lag. 4 § Samhällsorienteringen ska påbörjas så snart som möjligt efter det att den nyanlände har folkbokförts i kommunen. Kommunens skyldighet att erbjuda samhällsorientering upphör tre år efter det att den nyanlände första gången folkbokfördes i en kommun. 5 § Kommunen ska aktivt verka för att nå de nyanlända i kommunen som har rätt till samhällsorientering och motivera dem att delta i samhällsorienteringen. 6 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om samhällsorienteringens innehåll och omfattning. 2013:156Denna lag träder i kraft den 1 maj 2013 och tillämpas på nyanlända invandrare som folkbokförs första gången i en kommun efter utgången av april 2013. 2014:954 Denna lag träder i kraft den 1 augusti 2014 och tillämpas på nyanlända som folkbokförs för första gången i en kommun efter utgången av juli 2014. 2017: Denna lag träder i kraft den 1 januari Äldre föreskrifter gäller fortfarande för en nyanländ invandrare som har en etableringsplan enligt den upphävda lagen (2010:197) om etableringsinsatser för vissa nyanlända invandrare, så länge den planen gäller.

4 Förordning (2010:1138) om samhällsorientering för vissa nyanlända invandrare
Varje nyanländ ska erbjudas en SO som omfattar minst 60 timmar. Kommunen bestämmer hur SO ska utformas och en plan ska finnas där innehåll och omfattning anges. SO ska i möjligaste mån bedrivas på modersmålet eller annat språk som deltagaren behärskar väl. SO ska ge en grundläggande förståelse för det svenska samhället och en grund för fortsatt kunskapsinhämtande genom dialog och reflektion. Målet är att deltagarna utvecklar kunskap om: de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingarna den enskildes rättigheter och skyldigheter i övrigt hur samhället är organiserat praktiskt vardagsliv Intyg ska ges efter avslutad kurs. SFS nr: 2010:1138 Departement/myndighet: Arbetsmarknadsdepartementet I Utfärdad: Ändrad: t.o.m. SFS 2017:829 Ändringsregister: SFSR (Lagrummet) Källa: Regeringskansliet / Lagrummet.se Innehåll: Övergångsbestämmelser Inledande bestämmelse1 § Denna förordning innehåller föreskrifter om den samhällsorientering som varje kommun ska se till att nyanlända invandrare erbjuds enligt lagen (2013:156) om samhällsorientering för vissa nyanlända invandrare. Förordning (2017:829). Syfte och innehåll 2 § Samhällsorienteringen syftar till att underlätta de nyanländas etablering i arbets- och samhällslivet. Samhällsorienteringen ska ge en grundläggande förståelse för det svenska samhället och en grund för fortsatt kunskapsinhämtande. Målet ska vara att deltagarna utvecklar kunskap om 1. de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingarna, 2. den enskildes rättigheter och skyldigheter i övrigt, 3. hur samhället är organiserat, och 4. praktiskt vardagsliv. 3 § Samhällsorienteringen ska innehålla följande delar. 1. Att komma till Sverige. 2. Att bo i Sverige. 3. Att försörja sig och utvecklas i Sverige. 4. Individens rättigheter och skyldigheter. 5. Att bilda familj och leva med barn i Sverige. 6. Att påverka i Sverige. 7. Att vårda sin hälsa i Sverige. 8. Att åldras i Sverige. Tyngdpunkten ska ligga på den praktiska aspekten av att leva i Sverige. Det exakta innehållet, omfattningen och tyngdpunkten i varje del bör anpassas efter deltagarna och de lokala förutsättningarna. Utformning och genomförande 4 § Av lagen (2013:156) om samhällsorientering för vissa nyanlända invandrare framgår när samhällsorienteringen ska påbörjas. Den ska normalt vara avslutad ett år efter det att den påbörjats. Förordning (2017:829). 5 § Varje nyanländ ska erbjudas en samhällsorientering som omfattar minst 60 timmar. Den ska kunna kombineras med arbete, studier och andra aktiviteter för att underlätta och påskynda etableringen i arbetslivet. 6 § Kommunen bestämmer hur samhällsorienteringen ska utformas och i vilken ordningsföljd samhällsorienteringens delar ska behandlas. Samhällsorienteringen ska ge utrymme för dialog och reflektion. 7 § Samhällsorienteringen ska i möjligaste mån bedrivas på modersmålet eller ett annat språk som deltagaren behärskar väl. Vid behov ska tolk anlitas. De personer som ger samhällsorienteringen ska ha lämplig pedagogisk utbildning eller erfarenhet och ämneskunskap. 8 § Kommunen ska ha en plan för samhällsorienteringen. I planen ska samhällsorienteringens innehåll och omfattning anges. Planen ska revideras när det behövs. Hänsyn ska då tas till nya förutsättningar och hur genomförandet fungerat. 9 § Kommunen får uppdra åt andra att utforma planen och anordna samhällsorienteringen. Planen ska då godkännas av kommunen. Intyg och information 10 § Kommunen ska ge varje deltagare ett intyg efter avslutad samhällsorientering. Om en annan kommun begär det, ska kommunen lämna information om delvis genomgången samhällsorientering. Omfattningen och innehållet ska framgå. Stöd, uppföljning och redovisning 11 § Länsstyrelserna ska främja och stödja samarbete mellan kommuner om samhällsorienteringen. 12 § Länsstyrelserna ska följa upp verksamheten. Varje kommun ska lämna länsstyrelsen de uppgifter som behövs för detta. 13 § Länsstyrelserna ska varje år lämna en gemensam redovisning om samhällsorienteringen till regeringen. 2017: Denna förordning träder i kraft den 1 januari För en nyanländ invandrare som har en etableringsplan enligt den upphävda lagen (2010:197) om etableringsinsatser för vissa nyanlända invandrare gäller 1 och 4 §§ i den äldre lydelsen, så länge den planen gäller.

5 Bakgrund Karläggningsprojekt 2016-2017 med medel från Länsstyrelsen
Brister kring SO-upplägg i kommunen samt i stora delar av Uppsala län identifierades. Svårt att hitta kommunikatörer och därmed erbjöds ej SO på modersmål. Svårt med regelbundenhet på grund av för få sökande. Upplägg och innehåll som ej överensstämde med lag och förordning. Resultatet blev att SO lyftes över till egen regi i Uppsala och nya pengar söktes för ett fortsatt arbete med uppbyggnad av SO i Uppsala och i flertalet av länets övriga kommuner samt stärka samarbetet med Arbetsförmedlingen. Det söktes också pengar för att kunna ha extra fokus på hälsa inom SO-kursen.

6 Samordnad och utökad samhällsorientering i Uppsala län
Projektägare: Uppsala kommun Samverkansparter: Östhammars kommun Tierps kommun Älvkarleby kommun Knivsta kommun Heby kommun Arbetsförmedlingen Norra Uppland Arbetsförmedlingen Uppsala Finansieras med medel från Samordningsförbundet under perioden

7 Projektets syfte och mål
Skapa en central samordnande verksamhet med säte i Uppsala för att öka kvaliteten på samhällsorienteringen i Uppsala län. Fler personer ska erbjudas samhällsorientering med utökad hälsoinformation på modersmål så tidigt som möjligt i etableringsprocessen för att underlätta och bidra till en snabbare etablering i samhället. MÅL Förbättrad samverkan mellan kommuner och Arbetsförmedlingen (AF) för ett ökat deltagande, kortare väntan, färre avbrott och minskade krockar. Skapat en kommunikatörsbank med olika språkkompetenser. Ökad känsla av trygghet hos kommunikatörerna i deras anställningar samt förse dem med fortbildning för ökad kvalitet av innehåll och genomförande. Samtliga personer inom etableringen ska ha läst SO under sina 2 år i etableringen. Samtliga som har läst SO ska ha fått ett intyg efter avslutad kurs. Utöka SO med hälsokommunikation anpassad efter målgruppens behov samt kompetensförstärkning i ämnet hos kommunikatörerna. Första och sista målet går hand i hand med länsstyrelsens åtgärdsförslag baserad på resultat från deras årliga uppföljning av SO i landet. AF och kommunerna behöver samverka mer kring individens planering. Hälsokommunikation i kombination med SO har visat på god effekt och därför anser Länsstyrelsen att utvecklingen av hälsokommunikation och SO bör utvecklas parallellt och tillsammans. En av slutsatserna i en förstudie som gjorts inom ramen för MILSA 2015 var att SO utgör en bred och lämplig arena för hälsokommunikation men att behov av kompetensutveckling på området, inte mins för samhällskommunikatörerna. WHO och FN menar att stater har en skyldighet att tillgängliggöra hälsorelaterad information och utbildningen som en del av människors rätt till hälsa. Vidare slås fast att enkelriktad information från en givare till en mottagare bör ersättas med kommunikation som tar mottagarens erfarenheter i beaktande. Målgruppsanpassad och modersmålsbaserad hälsokommunikation är en erkänd metod för att stärka individens kontroll över den egna hälsan genom att den bidrar till en ökad förmåga att tillgodogöra sig hälsorelaterad information samt få bättre tillgång till den hälso- och sjukvård som samhället erbjuder.

8 Målgrupp Personer mellan 18 och 64 år som är nya i Sverige och har en etableringsplan eller är anhöriginvandrare (som är medborgare i ett land utanför EES-området eller utanför Schweiz och är folkbokförd i en kommun efter 2013). 215 antal personer har läst SO genom samordnad verksamhet under projekttiden (1/8-17 – 28/2-18) Av dem var 107 kvinnor och 108 män. Indirekt målgrupp är samhällskommunikatörerna som får en stärkt yrkesroll och tydligare metoder för sitt arbete. 3 visstidsanställda 1 nystartsjobb 3-4 timanställda vid behov Samtliga har genomgått RFSU – utbildning specialformad för SO-kommunikatörer, utbildning hälsa via universitetet pågående. 3 stycken start i mars för nationell SO-kommunikatörsutbildning, 2 i hösten 2018, 2 våren 2019.

9 Måluppfyllelse Förbättrad samverkan mellan kommuner och Arbetsförmedlingen (AF) för ett ökat deltagande, kortare väntan, färre avbrott och minskade krockar. Skapat en kommunikatörsbank med olika språkkompetenser. Ökad känsla av trygghet hos kommunikatörerna i deras anställningar samt förse dem med fortbildning för ökad kvalitet av innehåll och genomförande. Workshops med teman. Plan att AF anmäler deltagare. Underlätta för anhöriginvandrare att anmäla. System och rutiner. Överenskommelse kommuner emellan. Personalgrupp, gemensamma möte, arbetsrum. 3 visstidsanställningar varav 1 är en kombinerad tjänst inom kommunen. 1 nystarstartsjobb, även den kombinerad tjänst inom kommunen. 3 timanställda vid behov. RFSU, Uppsala universitet, Nationell SO- kommunikatörsutbildning samt kortare utbildningar från andra myndigheter och verksamheter.

10 Fortsättning Samtliga personer inom etableringen ska ha läst SO under sina 2 år i etableringen. Samtliga som har läst SO ska ha fått ett intyg efter avslutad kurs. Utöka SO med hälsokommunikation anpassad efter målgruppens behov samt kompetensförstärkning i ämnet hos kommunikatörerna. Administratör på plats i december, anmälan och system för uppföljning. Rutiner med AF. Lagändring. Ny rutin för intygshantering. 12 timmar anpassad hälsokommunikation. Testkörning och referensgrupp. Fullt utökad SO planerad start i oktober 2018 = 20 timmar hälsa. SO = 80 timmar totalt. Övrigt innehåll ses över och kvalitetssäkras parallellt. Intern utbildning, Uppsala universitet, RFSU, nationell utbildning, kvinnlig hälsa (BMM), psykisk ohälsa.

11 Implementering i ordinarie verksamhet
Under projektets gång identifiera behov och innehåll för verksamheten. Personella, ekonomiska. Lokaler. System och rutiner för anmälan, frånvarorapportering, uppföljning och intyg är grunden. Innehåll och utformning av kursen som bas. Överenskommelse som reglerar kostnad, roller och ansvar.

12 TACK! Johanna Thorpe


Ladda ner ppt "Samordnad och utökad samhällsorientering i Uppsala län"

Liknande presentationer


Google-annonser