Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Ett stöd för förbättringsarbete på vårdcentralen

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Ett stöd för förbättringsarbete på vårdcentralen"— Presentationens avskrift:

1 Ett stöd för förbättringsarbete på vårdcentralen
PrimärvårdsKvalitet Ett stöd för förbättringsarbete på vårdcentralen Eva Arvidsson, allmänläkare, Futurum, Region Jönköpings län Ulrika Elmroth, allmänläkare, projektledare, SKL

2 Men först några ord om forskning…
SKL har inga avsatta medel eller egen forskningsstrategi (upp till resp huvudman), ingen ök med staten Positionspapper 2016, 8 punkter Nätverk med FoU-direktörer (el motsv) 4 ggr/år SKL-representanter adjungerade i styrgrupp för ALF (VR utvärdering 2018) Kunskapsstyrningsorganisationen: - Samverkansgrupp för forskning & life science - Kompetens i resp programområde och regionala center Kontakt på SKL:

3 Positionspapper 2016 1. i verksamheter där klinisk forskning bedrivs ingår i all vårdpersonals uppdrag att bidra 2. verksamheten utformas så att goda förutsättningar skapas 3. forskning och utveckling är en naturlig del av verksamheten 4. etablera en god infrastruktur för klinisk forskning 5. samverka med andra landsting/regioner/kommuner och med andra aktörer i kliniskt forskningsarbete för att skapa starka forskningsmiljöer 6. ta tillvara patienternas kunskap, erfarenheter och vilja att delta 7. hög kvalitet och i enlighet med god etisk standard hos alla aktörer inom den offentligt finansierade vården 8. snabbare och mer effektivt omsätta forskningsresultat i praktiken

4 Vad behövs i svensk primärvård?
Är det någon som känner igen sig att det kan kännas så här? Men vad behövs i svensk PV? Att vi får se våra resultat och hur det går för våra patienter är det minsta man kan begära!

5 Hur vet du att du gör ett bra jobb?

6 Utgångspunkter för utveckling
Gott ledarskap Bästa tillgängliga kunskap Förbättrade arbetssätt Uppföljning För att ta hand om våra patienter på bästa sätt behöver vi kunskap. Vi behöver också veta att vi faktiskt handlar efter bästa tillgängliga kunskap genom att följa upp att vi håller oss till det. Vi behöver även kunskap om hur vi kan utveckla våra arbetssätt och organisation för att kunna tillämpa bästa tillgängliga kunskap. Alltså förbättringskunskap. Och för att hålla ihop delarna behövs ett bra ledarskap De här delarna bildar tillsammans stommen i framgångsrikt utvecklingsarbete Bättre vård och hälsa!

7 Vad är PrimärvårdsKvalitet?
PrimärvårdsKvalitet ett nationellt system med en nationell standard för kvalitetsindikatorer och tekniska lösningar för automatisk datahämtning, för att tillgängliggöra kvalitetsmått lokalt och nationellt. Ett samverkansprojekt

8 https://vimeo.com/album/4360213/video/194676623
Film!

9 Hur långt har vi kommit? x >50% av Sveriges 1200 VC har tillgång till PrimärvårdsKvalitet x Status införande i landstingen och privata vårdgivare. Varje landsting är en vit ruta, och där den är ikryssad har VC tillgång till PrimärvårdsKvalitet. Alla som hittills kommit igång använder MedRave, vilket ger tillgång till alla 82 indikatorerna, utom Norrbotten som håller på att bygga en egen lösning och hittills har ca indikatorer klara. Slutet av 2016: Norrbotten har börjat provskicka data till den nationella statistikdatabasen. VC får tillgång till sina data via intranätet och får beställa rapporter från utdataenheten med någon dags varsel. Gävleborg, Örebro och Västmanland har skaffat Medrave till samtliga VC/HC (landsting & privata) och anslutit alla samtidigt. Sörmland, Uppsala, Gotland står näst på tur. Flertalet VC i Stockholm (landsting och Capio) Capio samt några privata VC i VGR, Skåne och Värmland har inte velat vänta på landstingets beslut utan anslutit sig via Medrave på egen hand. De landstingsdrivna VC i VGR är på gång under hösten 2016. De flesta/alla landsting är i olika stadier av förberedelser, tex fattar beslut om teknisk lösning, förbereda datalager, köpa in IT-tjänster etc. x x x x x x x x x x x x x

10 PrimärvårdsKvalitet i ett nötskal
Primärvårdens eget kvalitetssystem Enkelt att använda Automatisk hämtning ur befintliga system Realtid Evidensbaserade, tvärprofessionella indikatorer Årlig uppdatering utifrån nya evidens/riktlinjer PrimärvårdsKvalitet är utvecklat av PVs professioner och har lyckats med en rad faktorer som många kvalitetsregister fortfarande bara drömmer om, tex: Automatisk hämtning Realtidsdata Evidensbaserade, tvärprofessionella indikatorer Samsjuklighet

11 Indikatorområden Primärvårdsspecifika indikatorer Kontinuitet
Samsjuklighet Prioritering Levnadsvanor Samverkan, SIP Läkemedel Äldre Diagnosspecifika indikatorer KOL Astma Kranskärlssjukdom TIA/Stroke Diabetes Förmaksflimmer Bensår Artros Demens Depression Ångest Infektioner Patientrapporterad data PROMIS-projektet Det finns diagnosspecifika indikatorer, samt mer övergripande indikatorer för PV, som kontinuitet, samsjuklighet (dvs flera kroniska sjukdomar samtidigt), etc. Fler diagnosgrupper tillkommer till Dessutom är vi med i det internationella samarbetet kring patientrapporterad data, PROMIS. Finns frågebank för olika diagnoser & dyl, som håller på att översättas och valideras för svenska förhållanden. Patienterna loggar in på Mina vårdkontakter för att svara/lämna info. Mer kommer att hända under 2017.

12 Några exempel på frågeställningar
Hur stor andel av patienterna med akut mediaotit får förstahandsantibiotika? Hur bra kontinuitet har vi på mottagningen? Vilka rökande patienter med kronisk sjukdom har ännu inte erbjudits hjälp att sluta? Vilka av våra patienter med samsjuklighet har inte varit på återbesök? Det här är frågor som kan besvaras av systemet. Indikatorerna är evidensbaserade och baseras på nationella riktlinjer från Socialstyrelsen, Strama etc.

13 Dataflöde i PrimärvårdsKvalitet
Jämförelsevärden Aggregerad data från VC Individdata På VC ses individdata om de egna patienterna. Nationellt visas aggregerad data (dvs inga personuppgifter) med möjlighet att visa olika nivåer, enhet, regionalt och nationellt. Jämförelsevärden skickas tillbaka till VC. Data skickas via nationella tjänsteplattformen.

14

15 Professionell kunskap måste kompletteras med förbättringskunskap
Ämneskunskap Personliga färdigheter Värderingar och etik Förbättringskunskap System Mäta resultat, förstå variation Lärandestyrt förbättringsarbete Förändringspsykologi Titta lite på den här bilden. Varför har vi valt att bli allmänläkare? Många av oss har nog gjort det för att det är roligt och intressant men också för att vi vill hjälpa människor att må bättre. Vi har gått en läkarutbildning där vi lärt oss professionell kunskap som innehåller delarna ovan för att ställa diagnos och ge rätt behandling. Och vi fortsätter att fortbilda oss genom hela karriären. Men vi har egentligen två jobb- vi har även ett jobb att se till att förbättra den vård vi ger, omsätta det vi lär oss och se till att vi organiserar oss för att kunna hjälpa våra patienter på bästa sätt. Därför behöver vi förbättringskunskapen. Och vad är det då? Jo, det består i huvudsak av fyra olika delar: System: kunna förstå hur saker hänger ihop och påverkar varandra och varför det blir som det blir. Mäta resultat: vi behöver kunna följa upp och se om det faktiskt blev som vi hade tänkt oss och förstå hur verksamheten varierar över tid för att kunna möta patienternas behov. Utan att slå dubbelknut på oss… Lärandestyrt förbättringsarbete: Det handlar ffa om att lära av de förändringar man gör. Och skapa förståelse för verksamheten. Förändringspsykologi: som handlar om vilka mekanismer vi behöver ta hänsyn till för att kunna göra förändringar. Det är ju inte helt smärtfritt. Och tillsammans bildar de här kunskapsdomänerna förutsättningar för att skapa riktigt bra vård. Medan mycket av den medicinska kunskapen är professionsbunden, är förbättringskunskapen gemensam för alla professioner. Under förmiddagen kommer vi framför allt att fokusera på förbättringskunskapens två delar som handlar om att mäta resultat och lärandestyrt förbättringsarbete. Förbättring av t ex diagnos, behandling och omvårdnad Förbättring av processer och system i organisationen Ökat värde för dem vi finns till för Ref: Batalden & Stoltz (1993)

16 VC Vad behöver göras på vilken nivå? Landsting Användning av egna data
Förbättringsarbete -> lärande och allt bättre vård Sprida sina erfarenheter VC Lokal visningsyta/utdataverktyg inkl återkoppling Regional validering av data Stödja VC i tolkning och analys av data förbättringsarbete på VC arena för spridning Landsting Fokusera på den gröna: På regional nivå behöver stöd för datatolkning och analys tas fram samt strukturer för lokalt förbättringsarbete. Hjälp att hitta potentialen för förbättring och metoder att genomföra förbättringsarbeten. Stöd till ledarskapet. Underlätta spridning av goda exempel. Vad av detta gör LM-kommittéerna redan? Vad behöver LMK för att underlätta förbättringsarbete på VC? Menti! Uppdatering och utveckling av indikatorer Nationell aggregeringstjänst och återkoppling av data Nationell visningsyta (Vården i siffror) Validering/tolkning/analys av aggregerad data Nationellt

17 Gå från data till hälsa Moduler med information och stöd för dialog för att komma igång och arbeta vidare med PrimärvårdsKvalitet Ligger på under ”Stödmaterial” Fler moduler kommer efter hand, i nuläget finns: Introduktion Användning del 1 Användning del 2 Stämmer våra data? Verktyg till förbättringsarbeten

18 Tips på förbättringsverktyg
Stöd i kvalitetsarbetet/metod – digital samlingsplats med utgångspunkt i PDSA-modellen Stöd i verksamhetsutveckling för ledningsgrupper Hitta goda exempel – vad har andra gjort för att förbättra vården? Stöd för innovation VC är den perfekta enheten för att bedriva förbättringsarbete: Lagom stort, korta beslutsvägar, man kan genomföra förändringar från en dag till nästa om man vill. Primärvård.nu är under uppbyggnad för att vara ett stöd för lokalt förbättringsarbete och också för lokal-regional dialog.

19 Tips på förbättringsverktyg
Stöd för patientsamverkan – hur engagerar vi patienterna i förbättringsarbetet? Prioriteringsfyrkanten – stöd för att prioritera var vi ska börja Stöd för att börja och fortsätta använda PrimärvårdsKvalitet

20 TACK. www. skl. se/primarvardskvalitet ulrika. elmroth@skl. se eva
TACK! Här är adressen till vår hemsida och till oss som arbetar med projektet. Ni är varmt välkomna att höra av er! TACK!


Ladda ner ppt "Ett stöd för förbättringsarbete på vårdcentralen"

Liknande presentationer


Google-annonser