Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
GLP 2016 i fokus Gun Oker-Blom, Utbildningsstyrelsen 3.9. 2015
Gun Oker-Blom
2
Upplägg GLP riktlinjer, nya betoningar, process, resultat av webbenkät och utlåtanderunda Ämnet modersmål och litteratur: ny struktur med lärokurser, centrala bakgrundsfaktorer i läroplanen i svenska och litteratur Utgångspunkter/visioner för modersmålsämnet i GLP 2016 och kursupplägg Gun Oker-Blom
3
UNDERVISNING OCH LÄRANDE
Lokal läroplan (2016) KOMMUNAL LÄROPLAN Lärarutbildning Lokala behov och linjedragningar Läromedel Grunderna för läroplanen 2015 Statsrådets förordning om riksomfattande mål och timfördelning 2014 Gymnasielagen och –förordningen 1998 Gun Oker-Blom
4
Bakgrund Läroplanstexten är utformad enligt Statsrådets förordning av december 2014 Och Statsrådets pro memoria Gun Oker-Blom
5
Riktlinjer för Lp-arbetet
Mångsidig allmänbildning Stödja gymnasieutbildningens allmänbildande undervisnings- och fostransuppdrag Bygga upp en allmänbildning som baserar sig på de vetenskapsområden som är knutna till läroämnena och på sambanden mellan dessa områden Ge sådana studier som utvecklar mångsidiga kompetenser en större tyngd Stödja färdigheter för ett hållbart levnadssätt, livslångt lärande och ett aktivt medborgarskap Gun Oker-Blom
6
Riktlinjer 2 Pedagogik och lärande
Stödja en förnyelse av gymnasiets pedagogik och att gymnasiet öppnar sig mot samhället Stödja användningen av mångsidiga studiemiljöer och digitala arbetssätt Främja de studerandes kompetens att lära sig att lära Stödja de studerande i att utveckla färdigheter som behövs för fortsatta studier på högskolestadiet och stärka de studerandes kunskaper om arbetslivet Gun Oker-Blom
7
Riktlinjer 3 Verksamhetskultur
Främja en social och inkluderande verksamhetskultur Ge stöd för fler gemensamma aktiviteter, kompetensdelning och mångsidigt samarbete Handledning och stöd för de studerande Stödja de studerande i gymnasiestudierna i enlighet med deras individuella utvecklingsbehov Stärka handledningen av de studerande och betona ett gemensamt handledningsansvar
8
Riktlinjer 4 Ge en tydlig grund för gymnasiets lokala läroplansarbete
Producera ett digitalt läroplansverktyg som utbildningsanordnarna och gymnasierna kan ta i bruk Gun Oker-Blom
9
Exempel på betoningar ur utkastet till GLP2015
Gun Oker-Blom
10
Verksamhetskulturen i centrum
Social och inkluderande lärmiljö Delaktighet och gemenskap Välfärd och hållbar utveckling Kulturell mångfald och språklig medvetenhet Gun Oker-Blom
11
Centrala kompetenser som mål i
LP 2016 GLP 2016 Kompetenserna synligare nu i temaområdena i GLP 2015 2. Kulturell och kommunikativ kompetens 3. Vardags- kompetens 4. Multi-litteracitet 5. Digital kompetens 6. Arbetslivs-kompetens och entrepenör- skap 7. Delaktighet och hållbar utveckling 1. Förmåga att tänka och lära sig Gun Oker-Blom
12
Temaområdena Aktivt medborgarskap, entreprenörskap och arbetsliv
Välbefinnande och trygghet Hållbar livsstil och globalt ansvar Kulturkompetens och internationalism Medier och multilitteracitet Teknologi och samhälle Gun Oker-Blom
13
Multilitteracitet Med kompetens i multilitteracitet avses förmågan att iaktta, ”läsa” och tolka, samt producera alla slags tecken, symboler, texter, bilder etc. och kombinationer av flera text- eller symbolvärldar i alla slags medier i omvärlden Exempel: visual literacy, digital literacy, agricultural literacy, environmental literacy, musical literacy, spatial literacy etc Gun Oker-Blom
14
Multiliteracies ( begreppet lanserat av The New London Group)
Linguistic literacy: språket som ett betydelseskapande system Visual literacy: bilder, sidlayout, skärmkomposition eller bildkomposition Audio literacies: musik, ljudeffekter Gestural literacies: kroppsspråk, sinnesförnimmelser Spatial literacies: miljön (environment) och det arkitektoniska rummet Multimodal literacies: en kombination av 2 el flera Gun Oker-Blom
15
Handledning och studiehandledning
Nu: 2 obligatoriska kurser i studiehandledning: den första fokuserar på gymnasiestudierna och den andra på fortsatta studier och arbetsliv Gun Oker-Blom
16
Temastudierna Temastudierna är studier som kombinerar olika vetenskapsområden. De ger ett helhetsperspektiv på undervisningen och utvecklar de studerandes förmåga att gestalta och förstå större helheter än det enskilda läroämnet. Det centrala uppdraget för temastudierna är att erbjuda de studerande möjligheter att kombinera och tillämpa kunskaper och färdigheter från flera olika läroämnen. Målen och innehållet i temastudierna ska preciseras och konkretiseras i läroplanen. Gun Oker-Blom
17
Temastudierna- nationella fördjupade kurser
Tvärvetenskapligt tänkande Undersökande projektarbete med hjälp av digitala arbetssätt Vardagskompetens Gun Oker-Blom
18
GLP-PROCESSEN Gun Oker-Blom
19
GLP2015-processen UBS kör igång med Lp-arbetet Statsrådets förordning
Lp-arbetet organiseras Styrgruppen Gun Oker-Blom
20
LP-texterna formuleras
De allmänna delarna Läroämnen Läroplansgrunder för vuxen-utbildningen Gun Oker-Blom
21
Föreskriften klar på finska och svenska
Det avslutande skedet Utlåtanden Styrgruppen Ledningsgruppen Direktionen Föreskriften klar på finska och svenska Gun Oker-Blom
22
Utlåtanden och webbkommentarer april-maj 2015
Utbildningsstyrelsen bad om utlåtanden gällande GLP-utkastet av av totalt 140 aktörer. Totalt 99 utlåtanden mottogs av UBS. Genom en öppen webbenkät bad UBS även om kommentarer till varje kapitel, underkapitel och läroämne i läroplansutkastet. 71 svenskspråkiga personer och 568 finskspråkiga besvarade enkäten. Totalt 2925 kommentarer gavs. Gun Oker-Blom
23
Enkäten besvarades av.. Gun Oker-Blom
24
Kommentarer till verksamhetskulturen - ett exempel
Gun Oker-Blom
25
Plock ur de svenska kommentarerna till GLP-utkastet
Kap 1-3: Många positiva kommentarer om nyskrivningen av kapitlen 1, 2, 3 Positivt att flerspråkighet och kulturell mångfald betonas Kap 4: - ett viktigt kapitel i den nya läroplanen - bra att jämlikhet, samarbete etc betonas Gun Oker-Blom
26
Plock ur de svenska kommentarerna till GLP-utkastet
Oro för att distansundervisningen ersätter central klassrumsundervisning; Svårt att implementera individualiserat och ämnesövergripande lärande: den nuvarande gymnasiestrukturen är ett hinder och kursbundenheten och periodiseringen strider mot allt som står i De nya LP - grunderna! Gun Oker-Blom
27
Plock ur de svenska kommentarerna till GLP-utkastet
Övrigt Kommentarer om språk och kultur: undervisning för båda språkgrupperna i finlandssvensk resp finsk kultur, Finlands 2 nationalspråk bör betonas, mm Kommentarer om enskilda ämnen: vissa kursinnehåll är alltför omfattande, t ex studiehandledningen Totalt sett: GLP i sig fick positivt mottagande Gun Oker-Blom
28
LP-arbetet; tidsschema
Lp-grunderna utarbetas så att de kan tas i bruk Målsättning Lp-grunderna för ungdomar: sept 2015 Lp-grunderna för vuxna: dec 2015 Lokalt Lp-arbete Gun Oker-Blom
29
GLP tas i bruk årskursvis
Den nu gällande läroplanen togs i bruk årskursvis, med början från år 1 i gymnasiet. Detta förfarande även nu som utgångspunkt för GLP –arbetet Utbildningsanordnaren ska godkänna den lokala läroplanen före Gun Oker-Blom
30
Stöd för ibruktagandet
Stödmaterial utarbetas inom ramen för de möjligheter tidtabellen ger GLP- fortbildning i Helsingfors (27.10) och Vasa (29.10) i samarbete med RFV Personalfortbildningar anordnade av bl.a. CLL och Palmenia med UBS -finansiering Gun Oker-Blom
31
eGrunder Läroplansgrunderna digitaliseras och kommer att finnas i webbtjänsten eGrunder i strukturerad form Ett digitalt verktyg för utbildningsanordnarna är under arbete inom ramen för eGrunder, och kommer troligen att lanseras vid årsskiftet Gun Oker-Blom
32
Information om GLP 2016 På svenska www.oph.fi/glp2016
På finska Gun Oker-Blom
33
Modersmål och litteratur – ett läroämne, 12 lärokurser (LP och GLP)
svenska och litteratur svenska / finska som andraspråk och litteratur samiska / romani / teckenspråk och litteratur övriga modersmål finska/svenska för samisktalande / teckenspråkiga finska och litteratur Oppimäärät ja niiden nimet muuttuvat; äidinkieli ja kirjallisuus – 1 oppiaine ja 12 eri oppimäärää – oppimäärän nimen muuttuminen: suomen kieli ja kirjallisuus – suomi toisena kielenä ja kirjallisuus Gun Oker-Blom
34
Exempel på nya utmaningar för mo-ämnet
Allt större heterogenitet bland eleverna: olika kulturbakgrund, varierande språkbakgrund, väldigt olika uppväxt med olika intryck trots gemensam geografisk bakgrund Individuella biologiska och psykologiska skillnader: Olika barn skapar mening på olika sätt ur en och samma text Elevernas sociala villkor och språkliga situation förändras ofta under skoltidens gång och har inflytande på hur de lär sig Gun Oker-Blom
35
Aktuella visioner för modersmålsämnet
Begreppet ”voice” (texters flerstämmighet): skolan är en arena där de unga prövar sina röster Nytänkande: vad, varför och hur i L1-ämnet i ett samhälle med kulturell mångfald Baskompetenserna viktiga (”skills”) dvs de behövs för att nå högre nivåer av litteracitet Gun Oker-Blom
36
Aktuella visioner 2 Att få eleverna motiverade genom texter som står dem nära – men också det obekanta är viktigt och spännande! Litteracitet i alla ämnen – men vilka är de typiska genrerna för L1? Helhetstänkande inom mo-ämnet: stöd för lärarna att förverkliga sina visioner – i stället för att splittra ämnet i olika delar Gun Oker-Blom
37
Bakgrund till kursbeskrivningarna i GLP2015
Den moderna världens mångfald av texter Modernare och bredare textsyn: texters multimodalitet och ”voice” Att göra litteraturen synlig i flera kurser Att samordna alla modersmålslärokurser, speciellt de svenska mo-kurserna och äidinkieli Tematisering och integrering Kompetenser: språk- och litteraturkompetens, kommunikativ kompetens, multilitteracitet Gun Oker-Blom
38
Kurserna i svenska och litteratur- nyckelord
MO 1 En värld av texter textbegreppet, olika genrer, multilitteracitet, multimodala texter och texters flerstämmighet Prosatexter – textanalys Kommunikation: gruppkommunikation Analys av den individuella kommunikationsprofilen Gun Oker-Blom
39
Kurserna; 2 MO 2: Språk, kultur och identitet
Språklig medvetenhet och kunskap om samt tillämpning av språkstrukturer Svenska språket som ett nordiskt språk Flerspråkighet och kulturell mångfald Hur man skapar och processar skriftliga och muntliga texter Tematisk läsning i anknytning till kursens huvudteman Gun Oker-Blom
40
Kurserna: 3 MO3 : Att analysera och tolka litteratur
De litterära genrerna och det litterära språket Epik, lyrik och drama, fokus på textanalys av lyrik och dramatexter Olika multimodala uttrycksformer som förmedlar litteratur Litterära samtal i tal och skrift Gun Oker-Blom
41
Kurserna : 4 MO4: Text och påverkan
Kritiskt läsande, medieläskunnighet Argumentation och retoriska medel, olika sätt att påverka Fackspråk och utryckssätt inom olika vetenskapsområden Att producera ställningstagande texter Gun Oker-Blom
42
Kurserna : 5 MO5: Text och kontext
Analys av texter i ett kontextuellt och stilistiskt perspektiv Betydelsefulla författarskap och texter inom nordisk litteratur och inom världslitteraturen (och att analysera dem mot bakgrund av kontexten) Textproduktion (skriftlig eller muntlig) med litterärt tema Gun Oker-Blom
43
Kurserna: 6 MO 6: Berättelser i samtiden
Berättelsen/ narrativiteten som ett centralt kulturellt fenomen inom många kulturella genrer och medvetandeformer (”modes of awareness”) Klassiska berättelser/teman/motiv i modern form Nutidslitteratur, nya genrer som uppstått i den multimodala textvärlden; hur språket och litteraturen påverkas av digitaliseringen Lämplig kurs för olika undersökande arbetsformer ; analys av nutidskultur Gun Oker-Blom
44
Kurserna : 7 MO7: Fördjupad muntlig kommunikation
”Den studerande kan ges möjlighet att delta i det nationella provet i muntlig kommunikation” Stärker det muntliga provets status MEN: kursen är inte ett krav för att delta i det muntliga provet Gun Oker-Blom
45
Kurserna: 8 och 9 MO 8 och 9: Fördjupad läs- och skrivkompetens
Fördjupad läsning och skrivande; längre texter Textkompetens innefattar både läsning, tolkning och produktion av egen text Möjlighet till fenomenbaserad undervisning Kan användas som träning inför stud examen Möjlighet till att koncentrera sig kring något visst tema Gun Oker-Blom
46
Gun Oker-Blom
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.