Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

GLP 2016 i fokus Gun Oker-Blom, Utbildningsstyrelsen

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "GLP 2016 i fokus Gun Oker-Blom, Utbildningsstyrelsen"— Presentationens avskrift:

1 GLP 2016 i fokus Gun Oker-Blom, Utbildningsstyrelsen 3.9. 2015
Gun Oker-Blom

2 Upplägg GLP riktlinjer, nya betoningar, process, resultat av webbenkät och utlåtanderunda Ämnet modersmål och litteratur: ny struktur med lärokurser, centrala bakgrundsfaktorer i läroplanen i svenska och litteratur Utgångspunkter/visioner för modersmålsämnet i GLP 2016 och kursupplägg Gun Oker-Blom

3 UNDERVISNING OCH LÄRANDE
Lokal läroplan (2016) KOMMUNAL LÄROPLAN Lärarutbildning Lokala behov och linjedragningar Läromedel Grunderna för läroplanen 2015 Statsrådets förordning om riksomfattande mål och timfördelning 2014 Gymnasielagen och –förordningen 1998 Gun Oker-Blom

4 Bakgrund Läroplanstexten är utformad enligt Statsrådets förordning av december 2014 Och Statsrådets pro memoria Gun Oker-Blom

5 Riktlinjer för Lp-arbetet
Mångsidig allmänbildning Stödja gymnasieutbildningens allmänbildande undervisnings- och fostransuppdrag Bygga upp en allmänbildning som baserar sig på de vetenskapsområden som är knutna till läroämnena och på sambanden mellan dessa områden Ge sådana studier som utvecklar mångsidiga kompetenser en större tyngd Stödja färdigheter för ett hållbart levnadssätt, livslångt lärande och ett aktivt medborgarskap Gun Oker-Blom

6 Riktlinjer 2 Pedagogik och lärande
Stödja en förnyelse av gymnasiets pedagogik och att gymnasiet öppnar sig mot samhället Stödja användningen av mångsidiga studiemiljöer och digitala arbetssätt Främja de studerandes kompetens att lära sig att lära Stödja de studerande i att utveckla färdigheter som behövs för fortsatta studier på högskolestadiet och stärka de studerandes kunskaper om arbetslivet Gun Oker-Blom

7 Riktlinjer 3 Verksamhetskultur
Främja en social och inkluderande verksamhetskultur Ge stöd för fler gemensamma aktiviteter, kompetensdelning och mångsidigt samarbete Handledning och stöd för de studerande Stödja de studerande i gymnasiestudierna i enlighet med deras individuella utvecklingsbehov Stärka handledningen av de studerande och betona ett gemensamt handledningsansvar

8 Riktlinjer 4 Ge en tydlig grund för gymnasiets lokala läroplansarbete
Producera ett digitalt läroplansverktyg som utbildningsanordnarna och gymnasierna kan ta i bruk Gun Oker-Blom

9 Exempel på betoningar ur utkastet till GLP2015
Gun Oker-Blom

10 Verksamhetskulturen i centrum
Social och inkluderande lärmiljö Delaktighet och gemenskap Välfärd och hållbar utveckling Kulturell mångfald och språklig medvetenhet Gun Oker-Blom

11 Centrala kompetenser som mål i
LP 2016 GLP 2016 Kompetenserna synligare nu i temaområdena i GLP 2015 2. Kulturell och kommunikativ kompetens 3. Vardags- kompetens 4. Multi-litteracitet 5. Digital kompetens 6. Arbetslivs-kompetens och entrepenör- skap 7. Delaktighet och hållbar utveckling 1. Förmåga att tänka och lära sig Gun Oker-Blom

12 Temaområdena Aktivt medborgarskap, entreprenörskap och arbetsliv
Välbefinnande och trygghet Hållbar livsstil och globalt ansvar Kulturkompetens och internationalism Medier och multilitteracitet Teknologi och samhälle Gun Oker-Blom

13 Multilitteracitet Med kompetens i multilitteracitet avses förmågan att iaktta, ”läsa” och tolka, samt producera alla slags tecken, symboler, texter, bilder etc. och kombinationer av flera text- eller symbolvärldar i alla slags medier i omvärlden Exempel: visual literacy, digital literacy, agricultural literacy, environmental literacy, musical literacy, spatial literacy etc Gun Oker-Blom

14 Multiliteracies ( begreppet lanserat av The New London Group)
Linguistic literacy: språket som ett betydelseskapande system Visual literacy: bilder, sidlayout, skärmkomposition eller bildkomposition Audio literacies: musik, ljudeffekter Gestural literacies: kroppsspråk, sinnesförnimmelser Spatial literacies: miljön (environment) och det arkitektoniska rummet Multimodal literacies: en kombination av 2 el flera Gun Oker-Blom

15 Handledning och studiehandledning
Nu: 2 obligatoriska kurser i studiehandledning: den första fokuserar på gymnasiestudierna och den andra på fortsatta studier och arbetsliv Gun Oker-Blom

16 Temastudierna Temastudierna är studier som kombinerar olika vetenskapsområden. De ger ett helhetsperspektiv på undervisningen och utvecklar de studerandes förmåga att gestalta och förstå större helheter än det enskilda läroämnet. Det centrala uppdraget för temastudierna är att erbjuda de studerande möjligheter att kombinera och tillämpa kunskaper och färdigheter från flera olika läroämnen. Målen och innehållet i temastudierna ska preciseras och konkretiseras i läroplanen. Gun Oker-Blom

17 Temastudierna- nationella fördjupade kurser
Tvärvetenskapligt tänkande Undersökande projektarbete med hjälp av digitala arbetssätt Vardagskompetens Gun Oker-Blom

18 GLP-PROCESSEN Gun Oker-Blom

19 GLP2015-processen UBS kör igång med Lp-arbetet Statsrådets förordning
Lp-arbetet organiseras Styrgruppen Gun Oker-Blom

20 LP-texterna formuleras
De allmänna delarna Läroämnen Läroplansgrunder för vuxen-utbildningen Gun Oker-Blom

21 Föreskriften klar på finska och svenska
Det avslutande skedet Utlåtanden Styrgruppen Ledningsgruppen Direktionen Föreskriften klar på finska och svenska Gun Oker-Blom

22 Utlåtanden och webbkommentarer april-maj 2015
Utbildningsstyrelsen bad om utlåtanden gällande GLP-utkastet av av totalt 140 aktörer. Totalt 99 utlåtanden mottogs av UBS. Genom en öppen webbenkät bad UBS även om kommentarer till varje kapitel, underkapitel och läroämne i läroplansutkastet. 71 svenskspråkiga personer och 568 finskspråkiga besvarade enkäten. Totalt 2925 kommentarer gavs. Gun Oker-Blom

23 Enkäten besvarades av.. Gun Oker-Blom

24 Kommentarer till verksamhetskulturen - ett exempel
Gun Oker-Blom

25 Plock ur de svenska kommentarerna till GLP-utkastet
Kap 1-3: Många positiva kommentarer om nyskrivningen av kapitlen 1, 2, 3 Positivt att flerspråkighet och kulturell mångfald betonas Kap 4: - ett viktigt kapitel i den nya läroplanen - bra att jämlikhet, samarbete etc betonas Gun Oker-Blom

26 Plock ur de svenska kommentarerna till GLP-utkastet
Oro för att distansundervisningen ersätter central klassrumsundervisning;  Svårt att implementera individualiserat och ämnesövergripande lärande: den nuvarande gymnasiestrukturen är ett hinder och kursbundenheten och periodiseringen strider mot allt som står i De nya LP - grunderna! Gun Oker-Blom

27 Plock ur de svenska kommentarerna till GLP-utkastet
Övrigt Kommentarer om språk och kultur: undervisning för båda språkgrupperna i finlandssvensk resp finsk kultur, Finlands 2 nationalspråk bör betonas, mm Kommentarer om enskilda ämnen: vissa kursinnehåll är alltför omfattande, t ex studiehandledningen Totalt sett: GLP i sig fick positivt mottagande  Gun Oker-Blom

28 LP-arbetet; tidsschema
Lp-grunderna utarbetas så att de kan tas i bruk Målsättning  Lp-grunderna för ungdomar: sept 2015  Lp-grunderna för vuxna: dec 2015  Lokalt Lp-arbete Gun Oker-Blom

29 GLP tas i bruk årskursvis
Den nu gällande läroplanen togs i bruk årskursvis, med början från år 1 i gymnasiet. Detta förfarande även nu som utgångspunkt för GLP –arbetet Utbildningsanordnaren ska godkänna den lokala läroplanen före Gun Oker-Blom

30 Stöd för ibruktagandet
Stödmaterial utarbetas inom ramen för de möjligheter tidtabellen ger GLP- fortbildning i Helsingfors (27.10) och Vasa (29.10) i samarbete med RFV Personalfortbildningar anordnade av bl.a. CLL och Palmenia med UBS -finansiering Gun Oker-Blom

31 eGrunder Läroplansgrunderna digitaliseras och kommer att finnas i webbtjänsten eGrunder i strukturerad form Ett digitalt verktyg för utbildningsanordnarna är under arbete inom ramen för eGrunder, och kommer troligen att lanseras vid årsskiftet Gun Oker-Blom

32 Information om GLP 2016 På svenska www.oph.fi/glp2016
På finska Gun Oker-Blom

33 Modersmål och litteratur – ett läroämne, 12 lärokurser (LP och GLP)
svenska och litteratur svenska / finska som andraspråk och litteratur samiska / romani / teckenspråk och litteratur övriga modersmål finska/svenska för samisktalande / teckenspråkiga finska och litteratur Oppimäärät ja niiden nimet muuttuvat; äidinkieli ja kirjallisuus – 1 oppiaine ja 12 eri oppimäärää – oppimäärän nimen muuttuminen: suomen kieli ja kirjallisuus – suomi toisena kielenä ja kirjallisuus Gun Oker-Blom

34 Exempel på nya utmaningar för mo-ämnet
Allt större heterogenitet bland eleverna: olika kulturbakgrund, varierande språkbakgrund, väldigt olika uppväxt med olika intryck trots gemensam geografisk bakgrund Individuella biologiska och psykologiska skillnader: Olika barn skapar mening på olika sätt ur en och samma text Elevernas sociala villkor och språkliga situation förändras ofta under skoltidens gång och har inflytande på hur de lär sig Gun Oker-Blom

35 Aktuella visioner för modersmålsämnet
Begreppet ”voice” (texters flerstämmighet): skolan är en arena där de unga prövar sina röster Nytänkande: vad, varför och hur i L1-ämnet i ett samhälle med kulturell mångfald Baskompetenserna viktiga (”skills”) dvs de behövs för att nå högre nivåer av litteracitet Gun Oker-Blom

36 Aktuella visioner 2 Att få eleverna motiverade genom texter som står dem nära – men också det obekanta är viktigt och spännande! Litteracitet i alla ämnen – men vilka är de typiska genrerna för L1? Helhetstänkande inom mo-ämnet: stöd för lärarna att förverkliga sina visioner – i stället för att splittra ämnet i olika delar Gun Oker-Blom

37 Bakgrund till kursbeskrivningarna i GLP2015
Den moderna världens mångfald av texter Modernare och bredare textsyn: texters multimodalitet och ”voice” Att göra litteraturen synlig i flera kurser Att samordna alla modersmålslärokurser, speciellt de svenska mo-kurserna och äidinkieli Tematisering och integrering Kompetenser: språk- och litteraturkompetens, kommunikativ kompetens, multilitteracitet Gun Oker-Blom

38 Kurserna i svenska och litteratur- nyckelord
MO 1 En värld av texter textbegreppet, olika genrer, multilitteracitet, multimodala texter och texters flerstämmighet Prosatexter – textanalys Kommunikation: gruppkommunikation Analys av den individuella kommunikationsprofilen Gun Oker-Blom

39 Kurserna; 2 MO 2: Språk, kultur och identitet
Språklig medvetenhet och kunskap om samt tillämpning av språkstrukturer Svenska språket som ett nordiskt språk Flerspråkighet och kulturell mångfald Hur man skapar och processar skriftliga och muntliga texter Tematisk läsning i anknytning till kursens huvudteman Gun Oker-Blom

40 Kurserna: 3 MO3 : Att analysera och tolka litteratur
De litterära genrerna och det litterära språket Epik, lyrik och drama, fokus på textanalys av lyrik och dramatexter Olika multimodala uttrycksformer som förmedlar litteratur Litterära samtal i tal och skrift Gun Oker-Blom

41 Kurserna : 4 MO4: Text och påverkan
Kritiskt läsande, medieläskunnighet Argumentation och retoriska medel, olika sätt att påverka Fackspråk och utryckssätt inom olika vetenskapsområden Att producera ställningstagande texter Gun Oker-Blom

42 Kurserna : 5 MO5: Text och kontext
Analys av texter i ett kontextuellt och stilistiskt perspektiv Betydelsefulla författarskap och texter inom nordisk litteratur och inom världslitteraturen (och att analysera dem mot bakgrund av kontexten) Textproduktion (skriftlig eller muntlig) med litterärt tema Gun Oker-Blom

43 Kurserna: 6 MO 6: Berättelser i samtiden
Berättelsen/ narrativiteten som ett centralt kulturellt fenomen inom många kulturella genrer och medvetandeformer (”modes of awareness”) Klassiska berättelser/teman/motiv i modern form Nutidslitteratur, nya genrer som uppstått i den multimodala textvärlden; hur språket och litteraturen påverkas av digitaliseringen Lämplig kurs för olika undersökande arbetsformer ; analys av nutidskultur Gun Oker-Blom

44 Kurserna : 7 MO7: Fördjupad muntlig kommunikation
”Den studerande kan ges möjlighet att delta i det nationella provet i muntlig kommunikation” Stärker det muntliga provets status MEN: kursen är inte ett krav för att delta i det muntliga provet Gun Oker-Blom

45 Kurserna: 8 och 9 MO 8 och 9: Fördjupad läs- och skrivkompetens
Fördjupad läsning och skrivande; längre texter Textkompetens innefattar både läsning, tolkning och produktion av egen text Möjlighet till fenomenbaserad undervisning Kan användas som träning inför stud examen Möjlighet till att koncentrera sig kring något visst tema Gun Oker-Blom

46 Gun Oker-Blom


Ladda ner ppt "GLP 2016 i fokus Gun Oker-Blom, Utbildningsstyrelsen"

Liknande presentationer


Google-annonser