Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Nationell patient översikt
Våra erfarenheter
2
Så började det Det infördes i projektform hösten En modul beställdes till verksamhetssystemet för åtkomst till NPÖ. Vi var tre kommuner som utbildade personalen gemensamt: Lysekil, Sotenäs och Munkedal. Utbildning gavs till all legitimerad personal under 2-3 timmar i gällande lagstiftning och i demomiljö av MAS och en e-hälsosamordnare fick vi åtkomst till NPÖ. Socialförvaltningen
3
Hinder till en början Man hade inget samtycke från den enskilde
Tekniska bekymmer som problem med anslutning. Okunskap hos personal, var loggar man in? Svårt att se nyttan, i början såg man inte så mycket i NPÖ upplevde man. Socialförvaltningen
4
Framgångsfaktorer Rapporterna som skickades ut om antalet användare, gjorde att man lätt kunde följa upp var i hindren låg? Varför gick man inte in i NPÖ? De goda exemplen började spridas av användarna, ”det kan man ju se i NPÖ” Användarvänligt, man klickar direkt i patientens journal ”Start av NPÖ”. Inget system ”bredvid”. Inhämtande av samtycke och medgivande i stort kom igång i verksamheten. Socialförvaltningen
5
Fördelarna i det dagliga arbetet som arbetsterapeut
Man kan låta sjukhuset jobba, annars ringer alla olika professioner in för att få en rapport eller ställa sin fråga. Dokumentation från sin profession och sitt ansvarsområde istället för att man som rehabprofession hör en rapport från sjuksköterskan på sjukhuset. Informationen blir ju då något filtrerad. Vid planering av vård vid hemgång eller när man nyligen kommit hem från sjukhus så kan man se hur det varit vid senaste vårdtillfället. Socialförvaltningen
6
Fördelarna i det dagliga arbetet som sjuksköterska
Vid bedömningar på telefon ob-tid, när något tillstöter, så kan man se hur det har varit Vid planering av vård vid hemgång eller när man nyligen kommit hem från sjukhus så kan man se hur det varit vid senaste vårdtillfället. Man kan låta sjukhuset jobba, svårigheter att få tag på rätt person, man ringer mitt i rondarbete bl.a Tidsvinst, man behöver inte eftersöka information i samma utsträckning Informationen blir inte gallrad av någon annan. Socialförvaltningen
7
Framöver Tänk om en samtyckesknapp för NPÖ fanns i SAMSA så att medgivande var inhämtat när man får nya patienter istället för att faxa epikriser och andra journalhandlingar. I våra överrapporteringsblanketter, hade det kunnat vara ett värde att ha en rad om detta istället så att man kunde läsa direkt i NPÖ om vårdtillfället istället för att man skickar journalkopior emellan via brev eller fax. Utveckla tillgängligheten med mobil NPÖ. Socialförvaltningen
8
Tack för Oss!
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.