Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Design i kollektivtrafiken
Einar Tufvesson
2
Fem megatrender som förändrar samhället
Fler bor i växande stadsregioner Förskjutningar i den ekonomiska geografin Digitaliseringens effekter slår igenom Energianvändningen minskar i Europa men ökar globalt Statens roll förändras
3
Sex transporttrender Hårdare belastning då transporterna ökar och koncentreras Transportsystemen integreras Bilberoendet minskar i städerna Ny era i stadsplaneringen Transportsystemet kopplas upp Krav på anpassningar till miljö och förändrat klimat skärps
4
Tre exempel Regionalt superbusskoncept i Skåne Tågprator – en ny app Citybanan i Stockholm
5
Idén med regionalt superbusskoncept
7
Superbuss är ett KONCEPT. Inte bara fordon och infrastruktur
Superbuss är ett KONCEPT. Inte bara fordon och infrastruktur. Samhällsplanering, stationsutformning, trafikering, på- och avstigning, koppling till övriga transportsystemet och långsiktighet ska ingå.
8
Nio stråk under utredning
Lund (Malmö) – Kristianstad Älmhult – Kristianstad – Åhus Helsingborg – Markaryd Kristianstad – Simrishamn/Ystad Malmö – Vellinge – Skanör Lund – Simrishamn Malmö – Veberöd – Sjöbo Helsingborg – Höganäs Malmö – Lund
10
Guidelines på väg Riktlinjer, principer och exempel på god utformning av attraktiv regional busstrafik.
11
Tjänstedesign Trafikverket arbetar med tjänsteutveckling.
Tjänstedesign görs med ett utifrån-in perspektiv. Vi utgår från vilka värden för kund och användare när vi designar våra tjänster. Tågpratorn är ett exempel på detta Målet för utvecklingen är nöjda användare och att den lanserade tjänsten hanteras kundorienterat över tjänstens hela livslängd.
12
Varför Tågprator? Mobilt komplement till stationära pratorer som finns på större järnvägsstationer. För att tillgodose behoven för personer med olika funktionshinder – prator Jättebra, men de synskadade hittar den inte. I Sverige finns ca helt blinda, är synskadade vid syncentral.
13
Trafikverkets första app
Uppdraget: Visa och läsa upp samma information som pratorerna. Data hämtas från Trafikverkets API för tågtrafik. iPhoneapp Enkelhet! Ursprungsuppdraget. Tillägg att lägga till möjligheten att bevaka resa. Vår första app, vi ville lyckas och se hur den tas emot. Projektet är genomfört tillsammans med synskadade fr GBG. Som deltagit i både kravställning och testning. Idag finns en iPhoneapp, hur svårt kan det vara då? Jodå. Det hade ju inte gjorts innan. Fokus på enkelhet. vi håller just nu på att planera utvecklingen av en Androidversion. Kan påbörjas Samt förbättra notifieringen i iPhoneversionen. Utvecklingen drivs av användarsynpunkter.
14
Inför resan Visar tid kvar till avgång Visar planerad avgångstid
Visar stationer där tåget stannar Visar tågnummer Visar extrainformation tex Bistro, Snabbtåg, Direkttåg Visar vagnsordning
15
Inför resan, forts Visar förändringar i resan
16
Under resan Visar tid kvar till avstigning Uppdateras vid eventuell försening Visar stationer där tåget stannar
17
Tågprator finns för gratis nedladdning i AppStore
Synpunkter skickas till eller via
18
Citybanan En sex kilometer lång pendeltågstunnel under centrala Stockholm och två nya pendeltågsstationer
19
Kapacitet och tillgänglighet
Tätare och punktligare tågtrafik och pendeltågsresenärerna får två helt nya stationer med avsevärt mycket bättre bytesmöjligheter
20
Samarbete Citybanan är ett samarbete mellan Stockholms stad, SLL och Stockholms stad. Efter invigningen tar SLL hand om stationerna och Trafikverket tar hand om spåren/tunneln.
21
Stationerna ser ut som flygplatser!
22
Hög kapacitet och säkert
23
Konst på stationerna är en tradition
24
Premiärvisning av station Stockholm Odenplan 18 september 2016
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.