Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Nationella Programmet för Datainsamling – NPDI
Praktisk tillämpning av de nationella verktygen och hur dessa fungerar tillsammans till nytta för vården Åke Nilsson, SKL Niklas Eklöf, SoS Johan Eltes, Inera
2
Nationella programmet för datainsamling – NPDI Mål
Att få bort dubbelregisteringen i vården i samband med datainsamling till kvalitetsregister Använda en metod som är robust och hållbar över lång tid Ge större nytta i uppföljningsarbetet
3
generiska återanvändbar
Npdi Strategin En metodik och modell som bygger på strukturerad journaldata, kopplat till NI & NF och generiska tjänstekontrakt med multipel nytta. Från stuprörslösningar till en generiska återanvändbar lösning generiska återanvändbar stuprörslösningar
4
Sveriges 290 kommuner och 21 landsting
107 KvReg Och IT-system Cosmic PMO Procapita Triserva Journal III SystemCross Mequal VAS Melior Obsterix Pulsen Infomedix TakaCare Sectra etc……
5
Nationella programmet för datainsamling – NPDI Omvärld, medintressenter
Vården belastas av fler och fler krav på återkoppling från olika intressenter: Nationella Kvalitetsregister, drygt 100 stycken Socialstyrelsen, 14 stycken Läkemedelsverket, biverkningar NPÖ, patientöversikt NOD, ordinationer Pascal, läkemedelsförskrivning SVEUS, värdebaserad uppföljning Regionala och lokala uppföljningar Specialistsystem och beslutsstöd … Alla dessa kan lösa datainsamlingen mera effektivt än vad som sker idag!
6
Nationella programmet för datainsamling – NPDI
Konsument NKRR Nationell TP Producent Register Vård-givare (…)
7
Nationella programmet för datainsamling – NPDI Strategi
En metodik som bygger på Anpassning av alla register, från manuell till maskinell datainsamling Struktur och kodifiering av vårddokumentation Användning av nationell standard avseende informatik: Nationell fackspråk och informationsstruktur, NF / NI (Socialstyrelsen) (Resurscenter i Örebro praktisk tillämpning NI/NF) teknik: Nationell it-teknisk infrastruktur (Inera)
8
Uppdelning av ansvar Ansvar register Ansvar vårdgivare
Regionalt tjänstelager Journalsystem Andra vårddokumentations- system Nationell tjänsteplattform NKRR Kvalitetsregister Nationell infrastruktur Ansvarsgräns Ansvar register Mappning till NF / NI Regelskrivning NKRR Anpassning formulär Ansvar vårdgivare Strukturerat data Tillgängligt via tjänstekontrakt GetCareContact GetObservation GetActivity GetLaboratoryResults GetMedicationHistory Get…
9
Uppdelning av ansvar – bättre för producent
Kvalitetsregister Kvalitetsregister Kvalitetsregister Kvalitetsregister Kvalitetsregister NKRR Ansvarsgräns Nationell infrastruktur Nationell tjänsteplattform Ansvarsgräns Ansvar vårdgivare - producent Strukturerat data Mappning till NF / NI Tillgängligt via tjänstekontrakt Generella, generiska, tjänster utan anpassning till något enskilt register eller registerversion. Regionalt tjänstelager Journalsystem Andra vårddokumentations- system
10
Uppdelning av ansvar – bättre för konsument
Ansvar register - konsumenten Mappning Regelskrivning NKRR Anpassning formulär Inge specifik anpassning för enskild vårdgivare eller journalsystem Kvalitetsregister NKRR Ansvarsgräns Nationell infrastruktur Nationell tjänsteplattform Ansvarsgräns Regionalt tjänstelager Regionalt tjänstelager Regionalt tjänstelager Regionalt tjänstelager
11
Gemensam informationsstruktur
Informations-specifikation Nationell tjänsteplattform Dokumentation i it-stöd Källa: E-delegationen ”Vägledning för digital samverkan 3.0”
12
Använder NI för att kartlägga och beskriva sitt dokumentationsbehov
NI Begreppsmodell av åtgärder Bedöma behov Ta emot vård-begäran av utredning Utreda Åtgärda Följa upp NI processmodell Använder NI för att kartlägga och beskriva sitt dokumentationsbehov Tillämpade begreppsmodeller och vid behov tillämpade processmodeller
13
Tillämpad processmodell
Stöd i att utgå från individens process Stöd i utreda vilken information som redan dokumenterats och kan återanvändas Stöd i att identifiera och beskriva vilka begrepp som det måste hållas information om Stöd i att identifiera aktörer och roller Beskriver den efterfrågade funktionaliteten för att möta verksamhetens behov! Bedöma behov av åtgärder Ta emot vårdbegäran för egen räkning av utredning Utreda Åtgärda Följa upp
14
Tillämpad begreppsmodell
Stöd i att utgå från överenskomna begrepp och termer utifrån lagstiftning och Socialstyrelsens termbank (Jmf ”termen på skärmen”) Utgår från en nationell, gemensam beskrivning Koppling mot gällande rätt och nationella statistikbehov
15
Använder NI för att kartlägga och beskriva sitt dokumentationsbehov
NI Begreppsmodell av åtgärder Bedöma behov Ta emot vård-begäran av utredning Utreda Åtgärda Följa upp NI processmodell Använder NI för att kartlägga och beskriva sitt dokumentationsbehov Specificerar sitt behov i form av ”tillämpade informations-modeller” Tillämpade informationsmodeller NI Informationsmodell NF Tillämpade begreppsmodeller och vid behov tillämpade processmodeller Blodtryck Nationell riktlinje Varnings-information ”Tillämpade modeller”
16
Exempel: Från begrepps- till informationsmodell NI 2015:1
Definition enligt Socialstyrelsens termbank Beskrivning och kommentar enligt NI Relation till andra modeller Diagnos Definition: bestämning och benämning av sjukdom, skada, störning eller förändring i kroppsfunktion Relation till överliggande nivå: Saknas Motsvarar i informations-modellen: Observation
17
Typ SCT-ID Värde Antal standardglas per vecka Numerisk siffra Antal tillfällen med intensivkonsumtion av alkohol/månad Aktivitetsminuter per vecka Poäng enligt Socialstyrelsens kostindex
18
Tillämpad informationsmodell
Tydlig koppling mellan grunddokumentation och informationsutbyte Ett nationellt, gemensamt sätt att beskriva behov och kravställa tjänster Koppling mot föreskrifter och nationella statistikbehov Beskriver både VAD som ska dokumenteras och HUR med gemensam informationsstruktur Typ SCT-ID Värde Antal standardglas per vecka Numerisk siffra Antal tillfällen med intensivkonsumtion av alkohol/månad Aktivitetsminuter per vecka Poäng enligt Socialstyrelsens kostindex
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.