Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Buddhismen -Befria dig själv!
2
Hjulet- symbol för buddhismen
Människan skall följa den gyllene medelvägen, och hur man skall göra det förklaras i den åttafaldiga vägen, som i sin tur brukar liknas vid ett hjul.
3
Buddhister i världen Cirka 300 miljoner
Thailand, Kina, Japan, Korea, Vietnam m.m 15000 buddhister i Sverige
4
Buddhas Liv Siddharta Gautama levde för 2500 år sedan.
Han var en hinduistisk prins. Levde ett lyxliv. Ålderdom, sjukdom, död- överallt fanns lidande Tycker att allt är meningslöst. Något måste göras. Söker sanning och mening med livet Asket (en människa som avhåller sig från njutningar och överflöd) Plågade och späkte sin kropp. Åt ett riskorn om dagen. Fann inte sanningen genom att plåga sig själv. Lämnade livet som asket. Mediterade i 49 dagar -> fann svaret. Lidandet berodde på att människan aldrig var nöjd med det den har, utan ska bara ha mer. Blev Buddha- den upplyste
5
Buddhismen grundar sig på dessa huvudtankar
Att allt leder till lidande och tillfredställelse Att allt är föränderligt
6
Buddha växte upp i en hinduisk tradition, vissa hinduiska tankar tog han med sig och andra avvisade han. Han tog med sig: Samsara- Evigt kretslopp Karma- resultatet av livets gärningar Buddha avvisade : Brahman- gudomliga verkligheten Gudarna – Buddha var ateist. Atman- finns ej Kastsystem
7
Målet inom buddhismen Nå nirvana- slippa återfödelse
Vägen dit måste människan nå själv Når målet genom att: Leva rätt Meditera Söka instinkt och vishet inom sig själv
8
Buddhistisk högtid Vesak – största högtiden
Firas av minne till Buddhas födelse Den dag då det är viktigast att hålla en puja.
9
De tre juvelerna Jag tar min tillflykt till Buddha
Jag tar min tillflykt till läran Jag tar min tillflykt till munkförsamlingen Trosbekännelsen
10
De fyra ädla sanningarna
Allt leder till otillfredsställelse – Dukkha= lidande Orsaken är begäret Släck begäret Den åttafaldiga vägen Livet är fyllt utav lidande och vi blir besvikna. Allt vi tycker om kommer för eller senare att förändras eller försvinna. Människans begär leder hela tiden till att försöka bli lyckligare och få ut mer av livet. Livet blir en jakt på sådant vi ännu inte har. Då vi aldrig blir nöjda så slutar allt i en känsla av besvikelse. Människans lidande kan upphöra genom att hon själv arbetar med att hejda sina begär och på så sätt släcka sin livstörst. Då kan hon finna tillvarons innersta sanning och precis som buddha bli upplyst och nå nirvana (icke-begär) Befrielse kan nås av alla som söker sanning och insikt, gör det goda, renar sina tankar och gör framsteg i sitt mediterande. Då kan man nå den rätta kunskapen och i sin tur nirvana. Buddha sammanfattade sin lära om befrielse från återfödelse i åtta punkter.
11
Den åttafaldiga vägen Den enda vägen till Nirvana
Rätt kunskap – att förstå och inse det rätta i de fyra ädla sanningarna. Rätt beslut - att tänka osjälviskt och ha medkänsla med allt levande. Rätt tal – att tala sanning och aldrig använda hårda ord. Rätt handlande – att inte döda, stjäla och leva ett sexuellt utsvävande liv. Rätt liv – att välja ett bra arbete som inte skadar något levande. Rätt strävan –att ständigt försöka göra det rätta. Rätt tänkande – att alltid ge akt på alla kroppens sinnen, tankar och känslor så att man inte gör något som man får ångra senare. Rätt meditation – att hela tiden förbättra sin förmåga att koncentrera tankarna och försöka nå klarare förståelse av Buddhas lära. Detta är sista steget mot den slutliga upplysningen som Buddha själv nådde under sitt fikonträd. Det handlar om att vända tankarna inåt och att låta kroppen och sinnena få frid. Det är i meditation befrielse uppnås.
13
Skrifter Buddhistiska skrifterna skrevs på ett utdött språk som heter Pali De översattes till sanskrit och därför kan vissa centrala begrepp se olika ut: Exempelvis nirvana kan också heta Nibbana. Buddha skrev inte ner sina tankar, skedde efter hans död.
14
Viktigaste skriften Tripitaka (de tre korgarna)
De tre korgarna, de består av: Munkregler (Vinaya) Läran (Sutta) Filosofiska utläggningar (Abhidhamma)
15
Varierande tolkningar
Finns två stora inriktningar: Theravada – kallas för ”de äldstes lära”. Lever strikt enligt Buddhas ursprungliga budskap att bara den som studerar läran på djupet & lever enligt de buddhistiska levnadsreglerna kan slippa lidande & återfödelse. Man måste alltså vara munk eller nunna för att kunna uppfylla Buddhas lära fullt ut. Inriktningen utvecklades på Sri Lanka och Sydostasien. Kallas ibland för lilla vagnen. Mahayana – Växte fram flera hundra år efter Buddhas död och är mer anpassad till vanliga människors behov av att delta i det religiösa livet. Inte lika strikt som i Theravada. Alla kan nå befrielse. Genom att vara givmild mot klostren & ge munkar mat och genom att besöka templen, samlar vanliga människor god karma. Kallas för stora vagnen. Inom inriktningen kan människan avstå från nirvana och återfödas för att hjälpa andra människor att nå nirvana. Dessa kallas för bodhisattva
16
Karma Karma den moraliska världsordningen
Varje handling skapar den karma som formar livet Bra eller dåliga handlingar får konsekvenser Om du stjäl- dålig konsekvens Om du visar medlidande- ger det gott tillbaka Karman bestämmer återfödelsen
17
Fem varelser i samsara- eviga kretsloppet
Människan kan återfödas till : Helvetesvarelse Djur Ande Människa Gudomliga väsen Dessa livsformer är inte slutmål utan genomgångsstadier. Slutmålet är att gå in i nirvana och inte födas på nytt.
18
Ceremonier Pirit- välsignelseakt äger rum vid exempelvis:
Några dagar efter ett barns födelse Vid den första hårklippningen Vid den första rismåltiden När barnet kan de första bokstäverna Vid giftermål En vecka och en månad efter dödsfall
19
Kort sammanfattning TÄNK PÅ DETTA SOM EN TRAPPA
Lita på dharma – buddhas lära De tre juvelerna Buddhas lära De fyra sanningarna Den åttafaldiga vägen Nirvana
20
Begrepp Samsara – det eviga kretsloppet
Karma- gärningarna och deras resultat Dharma- läran Dharmas – de beståndsdelar människan och världen består av. Dukkha- lidande, otillfredställelse Anatman – icke själ, finns inget bestående Sangha - församlingen
21
Vi provar att meditera Sitt med rak rygg och fötterna på golvet. Håll händerna i knät, med den ena handflatan över den andra. Tänk inte på vad som hänt idag och igår. Tänk heller inte på vad som ska hända senare idag, eller imorgon, om en månad eller om ett år. Kommer tankarna, låt dem bara försvinna. Om du känner vrede eller sorg eller lycka och glädje, tänk då inte: ”vad synd det är om mig” eller ”vad lycklig jag är” iakttag bara ditt inre. Pröva detta i några minuter.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.