Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Båtmiljökonferens SMBF 20171026
Lina Petersson Sakkunnig båtlivets miljöfrågor Sjö- och luftfartsavdelningen Sektionen för miljö
2
Sedan 2008 arbetar jag med båtmiljöfrågorna;
Toalettavfall Ren båtbotten Båtmiljörådet Båtmotorer Skrotning av båtar Buller/Körsätt Avfall Mikroplaster
3
Från pekpinne till bollplank
4
Best of 2017 Hamnkartan, nu som App Hur går det med utsläppsförbudet?
Helhetsgrepp toalettavfall Vad är Skrovmålet och vad händer? Rekommendationer Slipning, skrapning och blästring av båtskrovet Spärrfärger, är det tillåtet? Återvinning av båtar Kampanj båtmotorer + Undervattensbuller Mikroplaster
5
Hamnkartan, nu som App App till Android & iOS
Var finns fritidsbåtshamnarna? Var finns tömningsstation? Fungerar eller fungerar inte tömningsstationer? Saknas det en tömningsstation i en hamn? Alla meddelanden och aktiviteter syns i realtid, av alla Riskbaserad tillsyn 2014 ca 232 st allmänna tömningsstationer 2016 ca 321 st allmänna (+ ca 100 st privata)
6
Hur går det med utsläppsförbudet?
Båtlivsundersökningen, publicerad mars 2016; Antal fritidsbåtar: Totalt fritidsbåtar i Sverige 89 % av fritidsbåtarna är inte utrustade med någon form av toalett. Bland båtar som är utrustade med toalett är det vanligaste fast toalett som kan tömmas genom däckbeslag, följt av båtar med fast toalett med tank, som enbart töms till sjön. De allra flesta använder alltid eller ofta toalett i land, eller uträttar sina behov i naturen, istället för att använda toaletten i båten.
7
Bra med ett förbud…
8
…men fortfarande för krångligt!
40 % anser att möjligheterna att lämna toalettavfall de är dåliga 22 % tycker de är bra Andelen kritiska har sjunkit från 57 % 2010 till 39 % 2015.
9
Hur har det fungerat med toatömningen i hamnarna?
Från 1 Juli 2016 till och med 22 augusti : 189 varav 76 med status "fungerar inte” Från 1 Juli 2017 till och med 22 augusti : 242 varav 139 med status "fungerar inte” Förelägganden vinter/vår 2017/18
10
Även stora fartygens får förbud
Passagerarfartyg och kryssningsfartyg Svenskt vatten (12 nautiska mil) – Utsläppsförbud idag På internationellt vatten – Utsläppsförbud 2019 nya & 2021 befintliga. Finlandsfärjor mfl – frivilliga avtal om ilandlämning sedan 90-talet Östersjön som specialområde i Annex IV i MARPOL – Lämna i land eller reningsanläggning ombord
11
Dispens från utsläppsförbudet
Nya Fritidsbåtsdirektivet (EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS DIREKTIV 2013/53/EU av den 20 november 2013 om fritidsbåtar och vattenskotrar och om upphävande av direktiv 94/25/EG) 5.8 ”Toaletter installerade i en fritidsbåt ska enbart vara kopplade till ett spillvattentankssystem eller vattenbehandlingssystem.” Undantag från utsläppsförbudet i TSFS 2015:10 7 § ”Transportstyrelsen kan medge undantag från förbudet i 3 § om det kan visas att toalettavfallet kan renas ombord på fartyget så att utsläpp kan ske utan att olägenhet för människors hälsa eller miljön uppkommer. ” Standardiseringsarbete ISO 2000: Utsläppsnivåer
12
Toalettavfall från fritidsbåtar - helhetsgrepp
1 mars 2017 Uppdrag Miljömålsrådet Transportstyrelsen och Naturvårdsverket ” Samverkan kring toalettavfall från fritidsbåtar, på land och i vattnet. Transportstyrelsen och Naturvårdsverket ska genomföra en förstudie för att utreda hur problemen och reglerna ser ut på området. Förstudie under 2018, alla berörda aktörer Arbete startar 2019
13
Vad är Skrovmålet? SKROVMÅLET 2018/20
Miljömålsrådets samverkansåtgärd 2018 Åtgärden i Åtgärdsprogrammet för havsmiljön 2020 SKROVMÅLET 2018/20
14
En båtägaren vardag… Kommuner Transportstyrelsen Länsstyrelser
(Lokala föreskrifter) Transportstyrelsen (Tillsyn TBT) Länsstyrelser (Mätningar etc) Kemikalieinspektionen (Godkännande färger, biocidprodukter) Politiker (Beslut, inriktningar) Havs- och Vattenmyndigheten (Riktlinjer båtbottentvätt) Universitet, Forskare (Fakta, Testresultat) Sjöfartsverket Miljöorganisationer Media Båtklubbar (klubbstadgar) Naturvårdsverket (Förorenad mark) Sweboat, Båtbranschens Riksförbund
15
Deltagare Skrovmålet Transportstyrelsen Naturvårdsverket Samverkande
Kemikalieinspektionen Havs- och vattenmyndigheten Sjöfartsverket Generalläkaren Statens geotekniska institut Statens geologiska undersökning Länsstyrelsen Stockholm Vattenmyndigheten Västra Götaland Länsstyrelsen Västra Götaland Stockholms stads miljöförvaltning Miljösamverkan Stockholm Samverkande Svenska Båtunionen Svenska Kryssarklubben Svenska Seglarförbundet CHANGE
16
Behov av åtgärder (exempel)
Orsak till fortsatt tillförsel av TBT ska kartläggas, varvid befintligt underlag behöver sammanställas och eventuella kunskapsluckor identifieras. Gällande lagstiftning, och dess tillämpning, behöver ses över och kraven eventuellt ändras/kompletteras Åtgärderna kan medföra att även utsläpp av tillåtna aktiva substanser i båtbottenfärger, såsom koppar och zink minskar. Åtgärder riktade mot sjöfarten och fartygsskrov liksom åtgärder inom hamn- och varvsverksamheter etc.
17
Behov av vägledning (exempel)
Metoder för identifiering av båtskrov målade med färg innehållande tenn, Riktlinjer för hantering av båtskrov Riktlinjer för efterbehandling av förorenade sediment och markområden, Nationella tillsynskampanjer. Genom informationskampanjer riktade till allmänheten och båtägare kan även utsläpp av tillåtna aktiva substanser i båtbottenfärger, såsom koppar och zink minska.
18
Vad har hänt hittills? Konferens & Workshop okt 2016 Stockholm – Var är vi idag och vart vill vi? Vilka är de viktigaste hindren, lösningar samt aktörer för att nå målen? Bredda perspektiven och medverkande aktörer. Favorit i repris 4-5 december 2017 i Stockholm Seminarium Göteborg april 2017 – Alternativ till bottenfärg Discussion meeting stake holders – Möte med Skrovmålet & CHANGE tillsammans med andra Östersjöländer Inlaga HELCOM – Information och kunskapsspridning övriga Östersjöländer
19
Kartläggning - befintlig fakta sammanställs och eventuella kunskapsluckor identifieras.
Regelsammanställning – Vilka olika regelverk/ riktlinjer/ vägledningar finns idag hos olika myndigheter? Framtagande rekommendationer slipning, skrapning och blästring Slutrapportering Åtgärdsförslag Miljömålsrådet 2018 Slutrapportering Åtgärdsförslag Åtgärdsprogrammet 2020
20
Rekommendationer för slipning, skrapning och blästring
21
Får man använda spärrfärg?
”Från och med den 1 januari 2008 får de fartyg som avses i artikel 3.1 antingen inte ha några tennorganiska föreningar som fungerar som biocider i antifoulingsystem på sina skrov, yttre delar eller utsidor, eller så måste de vara täckta med en beläggning som utgör en spärr för sådana föreningar som läcker ut från det förbjudna antifoulingsystemet.” (EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS FÖRORDNING (EG) nr 782/2003 av den 14 april 2003 om förbud mot tennorganiska föreningar på fartyg) Rekommenderas ej från Transportstyrelsen; Behöver veta mer om effektivitet Ej mekanisk rengöring Skjuter upp problemet Förutsätter slät yta Mikroplastkälla
22
Återvinning av båtar Båtretur.se
Initierande av gemensam EU-lagstiftning vid HELCOM, producentansvar och återvinningsplan
23
Båtmotorer Uppdrag till Transportstyrelsen nationell kampanj båtmotorer 2019 Uppdragsbeskrivning för åtagande nr i den strategiska planen för omställning av transportsektorn till fossilfrihet SOFT; ”Information till fritidsbåtägare om hur val av drivmedel, motor och körsätt påverkar miljö och hälsa.” Seminarium undervattensbuller – Finns koppling till fritidsbåtar? Göteborg 13 november.
24
Mikroplaster Regeringsuppdrag till Naturvårdsverket
Båtbottenfärger angavs som största källan genom aktiviteter till havs, ton mikroplaster per år. Transportstyrelsen, Kemikalieinspektionen och Havs- och vattenmyndigheten kritiska ton/år Beräkningar 10 ton/år, görs nu mätningar Utsläpp av biocider från båtbottenfärg större negativ påverkan än mikroplaster – ska ingå i Skrovmålet
26
Ni når mig på; Lina.petersson@transportstyrelsen.se
Tack för mig! Ni når mig på;
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.