Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Ny Remissrutin till BUP
2
BUP:s mål är att erbjuda kompetent och likvärdig vård och behandling till rätt patienter inom angivna tidsramar enligt Vårdgarantin
3
Patientinflödet Fram till nu: Remisser till varje mottagning lokalt
Förändring: Centrala remissbedömningsteam Öst / Väst Inkluderingskriterier kommer att följa ny Regional Medicinsk Riktlinje (RMR) Ansvarsfördelning mellan primärvård och barn- och ungdomspsykiatri som anger gränssnittet mellan BUP och Primärvård Primärvård tillhör Första linjen medan BUP räknas som specialistsjukvård
4
Förändring Tidigare: Ca 25% av BUP:s patienter har varit barn och unga med lindrig psykisk ohälsa som i enlighet med RMR Ansvarsfördelning mellan primärvård och barn- och ungdomspsykiatri tillhör första linjens sjukvård Förändring: Mer kvalitativ bedömning av alla remisser. Utredning och behandling erbjuds barn och unga med medelsvår, svår och mer komplicerad psykiatrisk problematik i enlighet med ovanstående RMR
5
Återremittering kommer sannolikt att ske oftare
Hänvisning kommer att ges till andra vårdgivare inom första linjen, för barn och unga som inte bedöms uppfylla inkluderingskriterierna till specialistsjukvård För att inte riskera att barn och unga hamnar ”mellan stolarna” krävs välfungerande samverkan och kommunikation mellan BUP, berörda föräldrar och samverkanspartners Förändring
6
för allsidig elevutredning – skolnivå
Västbus råd och stöd för allsidig elevutredning – skolnivå Skolan ansvarar för att utreda när en elev inte når kunskapskraven Det finns elever som har behov av ett kontinuerligt stöd under hela skoltiden pga sjukdom, sociala förhållanden, funktionsnedsättning eller svårigheter att tillgodogöra sig undervisningen av andra orsaker utan en omedelbar risk att inte uppnå kunskapsmålen, men som skolan bedömer kan leda till större problem på sikt. Det är viktigt att skolan inte väntar för länge med att utreda en elevs eventuella behov av särskilt stöd
7
Remiss till specialistnivå
Västbus råd och stöd för allsidig elevutredning – skolnivå Remiss till specialistnivå När en fullständig allsidig elevutredning eller del/delar av denna inklusive analysen är genomförd innebär det sannolikt att skolan utarbetar ett åtgärdsprogram Om insatser, åtgärder och anpassningar enligt åtgärdsprogram och individuell utvecklingsplan inte ger önskat resultat vid uppföljning/utvärdering har rektor möjlighet att i samråd med vårdnadshavare remittera eleven till specialistnivå enligt Västbus riktlinjer Remissen ska innehålla en tydlig frågeställning, kopia på av rektor beslutade och genomförda utredningar utifrån inledande frågeställning inklusive analys samt kopia på åtgärdsprogram och utvärdering
8
Västbus råd och stöd för allsidig elevutredning – skolnivå
Skolläkare och skolpsykolog kan av medicinska skäl skicka remiss direkt till specialistnivå utan rektorns beslut
9
Följande diagnosgrupper kan remitteras direkt till BUP
ADHD Autism Bipolärt syndrom Psykos Bedömning vid misstanke om suicidrisk
10
Önskemål vid remiss avseende
ADHD och autism I den psykiatriska bedömningen är informationen från skolan och föräldrar en viktig del Vi önskar att skolan har gjort en allsidig elevutredning och beskriver elevens behov av särskilt stöd i skolsituationen Tiden för utredningsprocessen inom BUP minskas när det finns en allsidig elevutredning från skolan eller en fördjupad kartläggning av elevens förmågor i skolsituationen
11
Förtydligande Kommunernas (VästKom) och Västra Götalandsregionens ansvar för utredning och insatser för barn/unga med specifika läs-/och skrivsvårigheter Inom skolans ansvar gäller att: Uppmärksamma om en elev uppvisar svårigheter att tillägna sig läs-/och skrivfärdigheter Utreda graden av elevens läs-/och skrivproblematik och utesluta eventuella generella inlärningssvårigheter Rikta insatser för att underlätta och eventuellt undanröja hinder för elevens läs-/och skrivinlärning
12
Om skolan upplever att elevens läs-/och skrivproblem kvarstår, trots riktade insatser och adekvata stödåtgärder, eller misstänker mer omfattande svårigheter, ska den ansvarige för eleven kontakta och konsultera regionens specialistnivå, logopedin.
13
Kallelse till Västbusmöte
I de fall en elev inte redan är aktuell på BUP och där ett VästBusmöte önskas skall kallelse i första hand gå till den Vårdcentral familjen väljer, för en bedömning. Undantaget är elever där en allsidig elevutredning är genomförd och att det efter genomfört åtgärdsprogram framkommer behov av barnpsykiatrisk specialistinsats
14
Utvecklingsarbete Lokalt kommer konsultationsmodeller mellan BUP och olika Första Linjeverksamheter (ex. skolhälsovård) att behöva att utvecklas. Lokal ledningsgrupp för VästBus kan vara ett lämpligt forum för utformning av olika konsultationsmodeller
15
Tack för visat intresse !
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.