Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
En grund & -påbyggnads utbildning för pedagoger i Sektor lärande Lerum
2
Vilken kul grej du valde!
3
Dagordning 18 augusti Knappekulla
Teoretisk bakgrund och nuläge Övning Elbarometern - Hur EL är du? Fikapaus Film Caseövning ”Vad kan bli bättre med EL? Avrundning och sammanfattning. Nästa tillfälle. Uppgiftsgenomgång. 12.30 Avslut - Lunch!
4
Bakgrund all förskole- och skolverksamhet ska arbeta med entreprenöriellt lärande. Gemensam satsning i kommunen 2008 utvärdera verksamheterna Vi behöver göra något...
5
Syftet med utbildningen
Att höja pedagogens förståelse för, kompetens kring och förmåga att arbeta utifrån ett entreprenöriellt lärande. Utbildningen skall ge pedagogerna en bild/förståelse av Varför EL? Vad EL är? och EL i praktiken (hur)
6
Utbildningsinsatsen vill vara:
Engagerande och utmanande för kursdeltagarna Involverande För kursdeltagarna och till nytta På enheterna, för elevernas kunskapsutveckling Utmanar.
7
Vad säger LGR? I LGR hittar vi ämnesplaner och kunskapskrav som styr vår verksamhet. Konkret och relativt enkelt att “checka av” Men i LGR finner vi också andra uppdrag. Svårare att kontrollera.
8
Saxat ur LGR11 - kap 1 “ Skolan ska stimulera elevernas kreativitet, nyfikenhet och självförtroende samt vilja till att pröva egna idéer och lösa problem. Eleverna ska få möjlighet att ta initiativ och ansvar samt utveckla sin förmåga att arbeta såväl självständigt som tillsammans med andra. Skolan ska därigenom bidra till att eleverna utvecklar ett förhållningssätt som främjar entreprenörsskap.” (sid 9) “Skolans uppgift är att låta varja enskild elev finna sin unika egenart och därigenom kunna delta i samhällslivet genom att ge sitt bästa i ansvarig frihet” (sid 7) “ Undervisningen ska bedrivas i demokratiska arbetsformer och förbereda eleverna för att aktivt delta i samhällslivet. Den ska utveckla deras förmåga att ta personligt ansvar. Genom att delta i planering och utvärdering av den dagliga undervisningen och få välja kurser, ämnen, teman och aktiviteter, kan eleverna utveckla sin förmåga att utöva inflytande och ta ansvar” (sid 8) “ En harmonisk utveckling och bildningsgång omfattar möjligheter att pröva, utforska, tillägna sig och gestalta olika kunskaper och erfarenheter. Förmåga till eget skapande hör till det som eleverna ska tillägna sig. (sid 10)
9
Saxat ur LGR11 - kap 2 Läraren skall:
stärka elevernas vilja att lära och elevens tillit till den egna förmågan ge utrymme för elevens förmåga att själv skapa och använda olika uttrycksmedel organisera och genomföra arbetet så att eleven utvecklas efter sina förutsättningar och samtidigt stimuleras att använda och utveckla hela sin förmåga upplever att kunskap är meningsfull och att den egna kunskapsutvecklingen går framåt (sid 14)
10
EL - definitioner Från Skolverkets forskningssammanställning Skapa och Våga 2015 Begreppet entreprenöriellt lärande ställer ibland till problem… Entreprenörsskap är något MER än att driva företag. Entreprenörsskap är något ANNAT än en ekonomisk term. “En individs förmåga att gå från idé till handling” (skapa och våga, Skolverket Europeiska kommissionens definition) kreativitet, innovation, risktagande, förmåga att planera, genomföra, göra konsekvensanalys
11
Och kopplingen LGR och EL?
Genom EL lyckas vi med vårt uppdrag. Genom EL skapar vi undervisning som “organiseras i långa sammanhängande processer och bygger på problembaserat eller problemorienterat lärande, inre avsikter, ansvar för eget lärande och livsvärdskunskap” (Skapa och Våga sid 36) Genom en sådan undervisning skapar vi förutsättningar för våra elever att utveckla de förmågor som omnämns i LGR.
13
Så, för att möta detta behöver vi...
...kanske se över vår pedagogik? ...kanske fråga oss om den undervisning vi bedriver, på bästa sätt, hjälper våra elever att utveckla de förmågor som skolverket säger att de ska utveckla? ...skapa utrymme i undervisningen för elevers entreprenöriella kompetenser. ....kanske göra vissa förändringar? Denna utbildning är ett stöd i ett sådant förändringsarbete.
14
Samtala bordsvis om resultaten på denna undersökning...
15
https://www.youtube.com/watch?v=AIoXO9cHrPc Sagar ser att:
Det är viktigt med stöd från ledningen Det är viktigare med stöd från kollegor. “I en miljö där man som pedagog upplever stöd från rektor men inte från sina kollegor är det svårare att få till det entreprenöriella lärandet än i en miljö där man har stöd i kollegiet men inte från rektor…”
16
Avslutningsvis entreprenörskap i skolan
Entreprenörsskap i skolan handlar om att utveckla entreprenöriella förmågor. Entreprenörsskap i skolan har blivit stort eftersom det väl svarar mot de krav på skolor, undervisning och utbildning som ställs i LGR11 Koppling till progressiv pedagogik (Dewey, Vygotskij, Piaget mfl.)
17
HUR EL ÄR DU? se övning
18
Kan man undervisa entreprenöriellt utan att vara entreprenöriell själv?
19
Om värdeskapande och skaparglädjens doktrin
20
EL- vad innebär det för dig och din undervisning???
spela upp ljud och sen Case uppgift
21
Varför gör vi inget på riktigt?
Du arbetar på en skola i ett arbetslag med gedigen läsårsplanering. Du har själv en klar planering, vet vad du och dina elever ska göra varje lektion. Du är välplanerad. På en genomgång du har räcker en elev plötsligt upp handen. Du har sett att eleven verkar omotiverad och lite trött. Eleven säger: Varför läser vi bara om saker! Varför gör vi inget på riktigt? Hur påverkar detta dig och din undervisning?
22
Vad har vi för nytta av detta?
Lektionerna fortsätter, och löven från träden smyckar marken gul och röd. Dina lektioner fortsätter, kanske något förändrat. En dag frågar en annan elev; Vad har vi för nytta av detta? Hur påverkar detta dig och din undervisning?
23
Kan vi inte göra på något annat sätt?
Lektionerna fortsätter, kanske något förändrade medan snöflingor kryddar markens mörker. Plötsligt utbrister en elev Måste vi verkligen ha matte nästa lektion? Kan vi inte göra på något annat sätt? Hur påverkar detta dig och din undervisning?
24
Plötsligt säger en elev.
Lektionerna fortsätter, kanske något förändrade, medan en blomma kikar fram. Ni skall starta upp ett nytt tema. Plötsligt säger en elev. Varför är det bara ni som bestämmer vad vi ska göra? Kan ni inte fråga oss nån gång? Hur påverkar detta dig och din undervisning?
25
En motivation som genomsyrar hela tillvaron, precis som en eldsjäl.”
”Entreprenöriellt lärande handlar inte primärt om att öka elevernas motivation för ett enskilt ämne, utan snarare om att stimulera elevens grundläggande inre motivation. En motivation som genomsyrar hela tillvaron, precis som en eldsjäl.” Avsnitt 7 tidklipp 10:30 till 16:15 citat ur Westlund, ”Så tänds eldsjälar” sid 35
26
Källa: Westlund ”Så tänds Eldsjälar”
27
En grej Om du låtit dina elever välja en grej varför?
28
Avrundning & sammanfattning. Nästa tillfälle. Uppgiftsgenomgång
Läsuppgift. Läs kapitel 1 och 7 i Entreprenöriellt lärande- i praktik och teori. Reflektionsfrågor & Loggbok. Se nästa bild Förändra skolan! - läraren, eleven och Sokrates se filmlänk här nedan "Var är jag nu i mitt eget arbete med EL?” – påbörja gärna reflektion inför tillfälle 2. Handout- valfri läsning Entreprenöriell pedagogik / Åsa Falk
29
Frågor att reflektera över i din loggbok inför tillfälle 2.
Hur motiverar du dig själv? Vad tror du eleverna motiveras av? I vilken grad tror du att du som pedagog kan påverka elevernas inre motivation? Hur väl tycker du att arbetet på din skola stimulerar eleverna till att utveckla de kompetenserna som är nödvändiga i framtidens samhälle?
30
Fråga att jobba med i arbetslagen inför tillfälle 2.
Vilka varför har vi till våra hur? Varför gör vi det vi gör? Hur förklarar vi vårt görande?
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.