Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Välkommen till Miljöombudsutbildning 20 oktober 2017

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Välkommen till Miljöombudsutbildning 20 oktober 2017"— Presentationens avskrift:

1 Välkommen till Miljöombudsutbildning 20 oktober 2017
Miljösamordnare Christina Breding

2 Dagens program kl Miljökunskap och kommunens miljöcertifiering, Christina Breding kl Fika kl Forts. Christina Breding kl Sopsortering, Catrine Edlund Avfall Återvinning   kl Lunch (på egen hand) kl Energi, Anna Telander Teknisk förvaltning kl Transporter, Maria Olsson Grön Trafik kl Fika kl Hållbara måltider, Christina Breding kl Miljörevision kl Slut för idag

3 Disposition Kommunens miljöcertifiering Miljöpåverkan
Miljöpolicy, miljömål och rutiner Miljöorganisation, miljöombudens roll Avvikelsehantering Det finns många olika argument till varför man ska satsa på ett miljöarbete. 1. Vi vill bevara en rik och väl fungerande miljö till våra barn och barnbarn med frisk luft, rent vatten och ren mat där de arter och miljöer som naturligt förekommer finns bevarade. 2. Kommuninvånare och företagare i kommunen tycker att miljöarbete är prioriterat och att kommunen bör dra sitt strå till stacken, föregå med gott exempel och hjälpa till och driva utvecklingen framåt. 3. Kommunen är naturligtvis skyldig att följa den lagstiftning som finns och när manarbetar i ett miljöledningssystem så är just att identifiera, fördela och säkerställa att man följer miljölagstiftningen en viktig del av arbetet. 4. I begreppet hållbar utveckling ingår en ekologisk, social och ekonomisk dimension. Alla dessa måste samverka för att vi ska nå en hållbar samhällsutveckling. Här brukar man ta upp industriländernas höga konsumtionsnivå jämfört med utvecklingsländerna och rättviseaspekten. 5. Genom att minska och effektivisera sin användning av material och energi kan man minska sina kostnader vilket är positivt ur en ekonomisk synvinken också förutom för miljön. 6. I näringsliver blir det vanligare och vanligare att företagen ställer krav på sina underleverantörer att de ska ta arbeta på ett miljöanpassat sätt för att få leverera sina varor och tjänster. Regeringen har ålagt statliga verk och myndigheter att införa miljöledningssystem och vem vet vilka krav som kommer att ställas på kommunerna i framtiden, genom att vara ute i god tid är man bättre förbered på eventuella kommande krav.

4 Övergripande politisk vision för Östersunds kommun
”Ett demokratiskt, socialt, ekologiskt och ekonomiskt hållbart Östersund är den gemensamma, grundläggande visionen för Östersunds utveckling och utgångspunkt för det långsiktiga politiska arbetet” Det finns många olika argument till varför man ska satsa på ett miljöarbete. 1. Vi vill bevara en rik och väl fungerande miljö till våra barn och barnbarn med frisk luft, rent vatten och ren mat där de arter och miljöer som naturligt förekommer finns bevarade. 2. Kommuninvånare och företagare i kommunen tycker att miljöarbete är prioriterat och att kommunen bör dra sitt strå till stacken, föregå med gott exempel och hjälpa till och driva utvecklingen framåt. 3. Kommunen är naturligtvis skyldig att följa den lagstiftning som finns och när manarbetar i ett miljöledningssystem så är just att identifiera, fördela och säkerställa att man följer miljölagstiftningen en viktig del av arbetet. 4. I begreppet hållbar utveckling ingår en ekologisk, social och ekonomisk dimension. Alla dessa måste samverka för att vi ska nå en hållbar samhällsutveckling. Här brukar man ta upp industriländernas höga konsumtionsnivå jämfört med utvecklingsländerna och rättviseaspekten. 5. Genom att minska och effektivisera sin användning av material och energi kan man minska sina kostnader vilket är positivt ur en ekonomisk synvinken också förutom för miljön. 6. I näringsliver blir det vanligare och vanligare att företagen ställer krav på sina underleverantörer att de ska ta arbeta på ett miljöanpassat sätt för att få leverera sina varor och tjänster. Regeringen har ålagt statliga verk och myndigheter att införa miljöledningssystem och vem vet vilka krav som kommer att ställas på kommunerna i framtiden, genom att vara ute i god tid är man bättre förbered på eventuella kommande krav.

5 Varför miljöcertifiering
Politiskt beslut: Kommunstyrelsen beslutade den 24 augusti 1999, § 244, om införande av ett miljöledningssystem i Östersunds kommun Miljöcertifierad enligt ISO och EMAS- registrerade sedan 2007 Ett verktyg för att minska organisationens miljöpåverkan. Lägga resurser där de ger bäst miljönytta och följa upp arbetet. Från 2016 jobbar kommunen med alla fyra hållbarhetsdimensioner, Ett demokratiskt, socialt, ekologiskt och ekonomiskt Hållbart Östersund.

6 Hur påverkar vi miljön på arbetet?
- Energianvändning Förebyggande brandskydds-arbete Bilkörning/ transporter - Använder material och produkter ex. papper, kontorsutrustning Mat - Sopsortering Kemikalieanvändning Inköp/upphandlingar ex. kontorsutrustning, möbler, fordon mm - Minska mängden som används ex självdoserande system - Välj minst miljöpåverkande produkt ex. biologiskt nedbrytbara rengörings- och lösningsmedel, vegetabiliska oljor, alkylatbränsle, etanol - Handskas med och förvara säkert. Undvik spill på mark och vatten, brand Det blir ett farligt avfall som ska hämtas av godkänd transportör ex Renhållningens MFA-bil. Som privatperson ska man lämna till återvinnings-centralerna i Odenskog, Lit eller Brunflo Se rutin för kemikalieanvändning

7 Din roll i miljöarbetet
- Rutiner och instruktioner - Miljömål och handlingsplaner

8 Rutiner och instruktioner
Resor: resepolicy, webbkonferens, cykel, busskort, bilpool, tvätt, tankning. Energianvändning: släck och stäng av utrustning Sopor: sortering på arbetsplatsen, miljöfarligt avfall, tonerkassetter, elektronikskrot ex gamla datorer Kemikalieanvändning: märkningspliktiga kem, säkerhetsdatablad, förvara och hantera säkert, oftast FA Material och produkter: läsa på skärmen, dubbelsidig utskrift, Fairtrademärkt kaffe och te Inköp: enligt ramavtal Systematiskt brandskyddsarbete SBA Lokala rutiner och instruktioner på arbetsplatsen: kom ihåg dokumentstyrning

9

10

11 Kemikalier Ex. - drivmedel/olja - färg/lösningsmedel - rengöringskemikalier - labbkemikalier – köldmedier - läkemedel - specialkemikalier - Minska mängden som används ex självdoserande system - Välj minst miljöpåverkande produkt ex. biologiskt nedbrytbara rengörings- och lösningsmedel, vegetabiliska oljor, alkylatbränsle, etanol - Handskas med och förvara säkert. Undvik spill på mark och vatten, brand Det blir ett farligt avfall som ska hämtas av godkänd transportör ex Renhållningens MFA-bil. Som privatperson ska man lämna till återvinnings-centralerna i Odenskog, Lit eller Brunflo Se rutin för kemikalieanvändning

12 Miljömål och handlingsplaner

13 Miljöpolicy 2017 Vinterstaden Östersund tänker, genomför och kommunicerar smarta miljölösningar på kort och lång sikt. Det innebär att - Användningen av energi och material skall vara effektiv i relation till nyttan. - Fossilfria lösningar skall systematiskt genomförs. - Kommunens verksamhet bygger på ett kretsloppstänkande och bidrar till en ökad miljömedvetenhet hos kommunens invånare. - Nyttjande av mark och vatten är en långsiktig hushållning som ger en rik variation av naturtyper, biotoper och arter. - Kommunen skall i all sin verksamhet sträva efter att minimera sin negativa inverkan på människors hälsa och på omgivningen. - Kommunen ska i all sin verksamhet arbeta systematiskt för att minimera användningen och spridningen av kemikalier som påverkar människor, omgivning och miljö negativt.  - Kommunen arbetar med att förbättra och utveckla sitt miljöarbete inom alla områden och förebygga föroreningar. - Kommunen informerar leverantörer och entreprenörer om kommunens miljöarbete. - Kommunen motsätter sig all prospektering, provbrytning och brytning av uran i kommunen. - Kommunen skall i all verksamhet klara alla gällande lagkrav inom miljöområdet. - Kommunens miljöpolicy skall öppet kommuniceras med alla anställda och i tillämpliga delar med personer som arbetar för eller på uppdrag av kommunen samt övriga intresserade.

14 Långsiktiga mål 2017 Ekologiskt Hållbart
I det ekologiskt hållbara Östersund är livsmiljön hållbar, trygg och säker och främjar biologisk mångfald. Östersund är fossilbränslefritt och energieffektivt 2030. De fossila koldioxidutsläppen minskar med 100% till 2030 och energiförbrukningen minskar med 20% jmf med 2010. Planering och genomförande av kommunens verksamheter skapar inte nya miljö- och hälsoproblem eller ökar befintliga. Giftiga kemikalier i förskolor och skolor är utfasade till Av de livsmedel som kommunen köper in är minst 50% ekologiskt till 2020. Kommunen skapar förutsättningar för klimatsmarta medborgare. Kommunen är en förebild i arbetet för ekologisk hållbarhet, vilket visar sig i att vi behåller vår miljöcertifiering.

15 Konkretisering av fullmäktiges långsiktiga mål De fossila koldioxidutsläppen minskar med 100% till 2030 Exempel från budget 2017: Antalet körda kilometer under 2017 med egen bil per årsarbetare, där ersättning utbetalats skall minska med 5 % jämfört med körda kilometer under (BUN) - Antalet körda kilometer per elev i kulturskolans verksamhet ute i grundskolorna under 2017 där bilersättning utbetalas skall minska med 4% jämfört med (KFN) - Målen är att cykeltrafiken ökar med 2 % jfm föregående år, resande med kollektivtrafik ökar med 5% jfm med föregående år, minst 90% av bostäderna i detaljplaner och förhandsbesked med nyproduktion har god tillgång till kollektivtrafik. (MSN) 75% av de dieseldrivna fordonen ska drivas med fossilbränslefri dieselersättning (HVO, Ecopar Bio eller motsvarande) under (US) Andelen bilar inom Vård- och omsorgsnämnden som drivs med förnybart bränsle (el, hybrid, gas eller etanol) ska vara minst 65% vid 2017 års utgång. (VON)

16 Konkretisering av fullmäktiges långsiktiga mål Energiförbrukningen minskar med 20% jmf med 2010.
Exempel från budget 2017: Elförbrukning för gatubelysning minskar med 2 % jfm med föregående år och ytterligare 10 verksamheter har aktuella energiplaner i syfte att minska sin energianvändning. (MSN) Energianvändningen per kvadratmeter i våra fastigheter (exkl. Storsjöbadet) ska 2017 vara minst 9 % lägre än år (US) Minska energimängden per m3 producerat dricksvatten med 5 % under 2017 jämfört med (US) Storsjöbadet ska minska sin energianvändning per kvadratmeter med minst 5 % till 2017 jämfört med (US) Energiförbrukningen vid nämndens anläggningar minskar. (KFN)

17 Konkretisering av fullmäktiges långsiktiga mål Planering och genomförande av kommunens verksamheter skapar inte nya miljö- och hälsoproblem eller ökar befintliga. Giftiga kemikalier i förskolor och skolor är utfasade till 2020. Exempel från budget 2017: - Minskning av produkter med giftiga kemikalier i förskolor. Antal förskolor där man följt förvaltningens rekommendationer helt och tagit bort riskfyllda produkter (leksaker, material och inventarier) skall uppgå till 100 %. (BUN) - Nämnden arbetar aktivt med att få misstänkt förorenade områden undersökta. (MSN) - Serviceförvaltningen ska systematiskt och märkbart bidra till att giftiga kemikalier i förskolor och skolor minskas. (US) - Nämnden bedriver tillsyn för att minska påverkan av hälso- och miljöskadliga ämnen. (MSN)

18 Konkretisering av fullmäktiges långsiktiga mål Planering och genomförande av kommunens verksamheter skapar inte nya miljö- och hälsoproblem eller ökar befintliga. Av de livsmedel som kommunen köper in är minst 50% ekologiskt till 2020. Exempel från budget 2017: - Serviceförvaltningen ska verkställa och sträva mot att överträffa de mål kring ekologisk mat som respektive beställande nämnd beslutar. (US) - Serviceförvaltningen ska systematiskt och märkbart bidra till att giftiga kemikalier i förskolor och skolor minskas. (US) Andelen ekologiska livsmedel som Vård- och omsorgsnämnden köper in ska under 2017 vara minst 30%. (VON) Andel ekologisk mat på skolor och förskolor ökar till 35 % 2017 (BUN)

19 Förvaltningarnas miljöhandlingsplaner
Förvaltningarna har i uppdrag att ta fram miljöhandlingsplaner med åtgärder för att nå målen. De ska ange tid, resurser och ansvar. Integrera gärna i Stratsys Samordna gärna med verksamhetsplaner och liknande. Länk till miljöhandboken

20 Miljöorganisation och ansvar
Kommunfullmäktige/kommunstyrelse - Ledningen på politisk nivå Kommunlednings-gruppen KLG - Ledningen på förvaltningsnivå Förvaltningschefer Klf ledning/styrning Verksamhetscontroller - central processansvarig för miljöledningssystemet (CPA) Nämnder Områdes-/ avdelnings-/ enhetschefer Miljöombud Politiker Tjänstemän Miljöstrateg Kommundirektör - Ledningens representant Lokala processansvariga på resp förvaltning (LPA) Ledningens representant Bert-Olof Åkerström Central processansvarig Ulla Nordin MiljöForum Lokala processansvariga: Göta Larsson, socialförvaltningen Ulf Sandberg, serviceförvaltningen Christina Breding, samhällsbyggnadsförvaltningen Magnus Rosenberg, teknisk förvaltning Britt-Inger Stein-Öhrnell, barn- och utbildningsförvaltningen Ulla Brandén, vård- och omsorgsförvaltningen Ulla Nordin, kommunledningsförvaltningen Agenda 21 samordnare Iren Karlsson Berglund Miljöombud Finns utsedda i verksamheten, för förteckning kontakta Iren Karlsson Berglund eller respektive områdes-/enhetschef. Deras roll: Miljöombuden är resurspersoner i verksamheten och biträder enhetens ledning och personal i framtagande/revidering av mål och handlingsplaner. Miljöombuden informerar löpande om nyheter inom miljöområdet och biträder personal vid upprättande av rutiner och instruktioner. Miljöforum

21 Miljöforum Centralt processansvarig (CPA)
Christina Breding, kommunledningsförvaltningen, Lokalt processansvariga (LPA) barn- och utbildning, Christina Breding, kommunledning, Ingela Brandén, samhällsbyggnad, Katarina Fredriksson, serviceförvaltning, Anneli Andersson, socialförvaltning, Annelie Mattsson-Djos, teknisk förvaltning, Birgitta Lindström, vård- och omsorg,

22 Miljöombudens roll - Miljöombuden finns på förvaltningarna. De fungerar som kompetensstöd och kan biträda enhetens ledning med att utarbeta och revidera mål och handlingsplaner. Miljöombuden är resurspersoner i verksamheten. De informerar om nyheter inom miljöområdet. De kan hjälpa till med utformning av rutiner och instruktioner. Exempel : - Säkerställa att det finns biljournal i enhetens bilar, informera om hur den ska fyllas i samt skicka in journalblad årligen. Anordna ”kurs” i att tanka biogasbil. Låna elcykel från Grön trafik och testcykla på arbetsplatsen. Uppmuntra till bussåkning (företagskort) Information om källsortering till nyanställda. Undersöka om det behövs information, instruktioner, anslag för att förbättra källsorteringen på arbetsplatsen. Återanvänd material ex som pyssel. Spara energi, släcka och stänga apparater, torkskåp, tvättmaskin Inventera och förteckna märkningspliktiga kemikalier. Se till att det finns säkerhetsdatablad och en aktuell kemikalieförteckning tillgängliga enligt rutinen för kemikaliehantering i miljöhandboken. Ordna miljödag på din enhet Ta upp miljöfrågor vid arbetsplatsträffar Erbjuds: - grundläggande utbildning för nya miljöombud 1 dag - miljöombudsträff, 1 ggr/termin. Kompetenshöjning Miljögruppen på Barn & Utbildning: BrittInger SteinÖhrnell Lokal processansvarig Christina Norum- Häggenås skola Anna Janson -PC Anne Vikman -Ottfjällets förskola Ewa Edvinsson- Fåker skola och fsk Eva Larsson-Frösö förskolor Pelle Brandén- Parkskolan Två halvdagsseminarier Regelbundna träffar - tagit fram handlingsplan Miljöombud - uppdaterar förteckning just nu - deras roll - ex. ta fram handlingsplan och kommunicera detta på arbetsplatsen, inventering av ex. källsorteringen, hantering farligt avfall, kemikalier på kemisalar och fordons-/verkstadsutbildning

23 Avvikelsehantering Exempel:
Olyckshändelse/tillbud: spillt ut kemikalier, brand, Sopsortering: saknas kärl Ramavtal följs inte Miljömål nås inte

24 Miljöombudens sida Miljöombudens sida Prenumerera på nyheter

25 Avvikelsehantering Insidan/Mina system/Avvikelserapportering Miljö

26 Välkommen till miljöombudsträff 21 nov!


Ladda ner ppt "Välkommen till Miljöombudsutbildning 20 oktober 2017"

Liknande presentationer


Google-annonser