Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Med skolan som grund och forskning som stöd
Systematiskt värdegrundsarbete Med skolan som grund och forskning som stöd Jacob Flärdh Aspegren Forskning och utvecklingchef
2
FRIENDS ARBETE Utbildning Forskning Rådgivning Opinionsbildning
Grunden i Friends arbete är utbildning och kunskapsutveckling. Vi arbetar med egen forskning, rådgivning och driver opinionsbildning i frågan om mobbning, diskriminering och andra kränkningar bland barn och unga. Utbildning Forskning Rådgivning Opinionsbildning
3
Friends FoU-arbete Kränkningar, mobbning och elevers lärande Örebro universitet, Institutionen för psykologi, juridik och socialt arbete Elevers upplevelser av mobbning och kränkningar kopplade till sociala identitetskategorier Linköpings universitet, Institutionen för beteendevetenskap och lärande Kamratsamspel i förskoleklass och på högstadiet Stockholms universitet, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen Aktion mot nätmobbning Göteborgs universitet, Psykologiska institutionen En programteoretisk analys och utvärdering av Friends utbildningsprogram Örebro universitet, Institutionen för psykologi, juridik och socialt arbete Whole Community Approach Against Bullying and Discrimination Örebro universitet, Institutionen för psykologi, juridik och socialt arbete World Anti-Bullying Forum – världens största konferens om mobbning och diskriminering
4
Varför minskar inte mobbningen? - Brister i det förebyggande arbetet
Hellfeldt, Karin The Hurt Self: Bullied Children´s Experiences of Social Support, Recognition and Trust at School.. Örebro universitet
5
Analytiska perspektiv
Samhällsperspektiv Organisationsperspektiv Grupperspektiv Individperspektiv Åtgärdande men inte förebyggande?
6
Vetenskapliga utgångspunkter
Förändringsarbete nationellt/internationellt fokuserar på färdiga program – men dessa ger begränsande/varierande effekt och får olika utfall i olika skolor med varierande förutsättning – det finns inget ”program” som funkar för alla Arbete måste utgå ifrån skolans unika situation och de insatser som väljs behöver kunna anpassas utifrån förutsättningar därav fokus på kartläggning och analys Förståelsen för och arbetet mot mobbning och diskriminering behöver utgå ifrån flera nivåer (individ, grupp, org., struktur) Se tex. Peter K. Smith School-based interventions to address bullying Flygare, Gill & Johansson Lessons From a Concurrent Evaluation of Eight Antibullying Programs Used in Sweden. Sondergaard & Scott School Bullying: New theories in context Espelage. Dorothy m.fl What Can Be Done About School Bullying? Linking Research to Educational Practice
7
FRÅN SET MENUS TILL Á LA CARTE
1 FRÅN SET MENUS TILL Á LA CARTE 1 Evidens SCHOOL ? ? INSATSER EFFEKT & RESULTAT ? ? ? ? 1 VAD HÄNDER VID GENOMFÖRANDET?
8
Ett systematiskt skolanpassat kvalitetsarbete
Utvärdering, uppföljning och vidareutveckling Många åtgärder riktas mot symptomen – inte orsaker! Vi börjar bli ganska bra på att kartlägga – men inte analysera. Otrygghet i omkl rummet måste förstås ur både: Individ och relationer Sammanhang och miljö Normer och förväntningar Analysen måste baseras på flera olika intämningskällor: Självrapporterande enkäter Observationer Analyser av incidentrapporter Jämförelser mellan grupper och år. Analysera data för att ringa in riskgrupper/riskområden Uttryck, tider/dagar och miljöer – lärandesituationer, ”fria situationer”, platser m.m. Tvärvetenskapligt förhållningssätt och använda diskrimineringsgrunder och strukturella normer som analytiska verktyg Kritiskt förhållningssätt - i vilka situationer brister vi i personalen och varför? Viktigt med elevmedverkan i analytiska arbetet Risk för bristande teoretisk förankring Kvantitativa och kvalitativa kartläggningar och efterföljande orsaksanalyser Implementering och genomförande av åtgärder Planering och utveckling av skolspecifika åtgärder; interventionstyp, innehåll, målgrupp, omfattning
9
Mångvetenskaplig analys – the blind men around the elephant
1 1 Robert Thornberg. The social dynamics of school bullying Confero: Essays on Education, 3 (2): (2015)
10
FRIENDS ANALYTISKA METOD
Webbaserade enkäter Elever från förskoleklass - gymnasiet Personalenkäter (all personal) Kvantitativa analyser Fördjupande samtal med skolledning Fokusgrupper med representanter av elever Orsaksanalyser och fokusområden Personal workshops Workshops med elever av klasslärare Förebyggande och främjande utbildningar Utvärdering, fördjupning och anpassning
11
Genomförande och utvärdering
Ställer höga krav på kartläggning, analys och uppföljning! SCHOOL INSATSER EFFEKT & RESULTAT Vilka förutsättningar måste finnas i skolan för att insatser/åtgärder genomförs på tänkt sätt? Vilka effekter skapas av insatserna i olika skolor/skoltyper? Hur och på vilket sätt påverkar eller förändrar insatserna specifika beteenden hos elever/personal och under vilka särskilda villkor?
12
Lektions- och gruppfokuserade insatser sällan effektiva utan ett sammanhang. Värdegrundsarbete sker i allt, hela tiden.
13
FACEBOOK.COM/STIFTELSENFRIENDS
FRIENDS.SE FACEBOOK.COM/STIFTELSENFRIENDS
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.