Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Internationell skola Ansökan om fristående skolor

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Internationell skola Ansökan om fristående skolor"— Presentationens avskrift:

1 Internationell skola Ansökan om fristående skolor
1 2 3 4 Skolinspektionens modell för processbeskrivning – Processen för Tillståndsprövning Tillståndsprövning Processkartorna i detta dokument är klickbara Översiktskarta Ansökan om fristående skolor Särskilda skäl för prövning utanför ordinarie ansökningstid Betygsrätt för vuxenutbildning Skolförordningsfrågor Särskilda varianter Internationell skola Versionsnummer:1.1 (Versionslogg) Senast reviderad: Processutvecklare: Ole Ulnes Processägare: Marie Axelsson

2 Övergripande struktur av möten
Skolinspektionens modell för processbeskrivning – Processen för Tillståndsprövning 1 2 3 4 Övergripande struktur av möten Detaljkarta Frågan besvarad? Förbered frågan för gruppmöte Gruppmöte torsdagar Ja Nej Aktör: Utredare Frågan besvarad? Vid samtliga aktiviteter Gruppledarmöte torsdagar Vid samtliga aktiviteter Ja Ekonomifrågor lyfts till Enheten för ekonomisk granskning Nej Frågan besvarad? Tillståndsprövnings kvalitetssäkringsforum onsdagar Ja Nej Högre insats Aktivitet Dokument - riktlinjer På många ställen i processen behöver utredaren lyfta frågor till gruppmötet. Det är viktigt att utredaren förbereder frågan väl inför föredragning. Om frågan inte blir löst på gruppmötet måste frågan lyftas högre upp i organisationen. Det är viktigt att berörda får återkoppling skyndsamt. Spara dokument i mappen för gruppmötet Minnesanteckningar sparas i sharepoint – (mapp – möten). Effektivare möten (mapp möten) << Tillbaka till översiktskarta för ansökan om fristående skolor << Tillbaka till översiktskarta för särskilda skäl utanför ordinarie ansökningstid << Tillbaka till översiktskarta för betygsrätt << Tillbaka till översiktskarta för skolförordning << Tillbaka till översiktskarta för särskild variant << Tillbaka till översiktskarta för internationell skola

3 Tillståndsprövning – Ansökan om fristående skola
1 2 3 4 Skolinspektionens modell för processbeskrivning – Processen för Tillståndsprövning Tillståndsprövning – Ansökan om fristående skola Processkartorna i detta dokument är klickbara Översiktskarta Initial handläggning 1 Utredning 2 Beslut 3 Överklagande 4 Dokument Syfte och mål Syfte Mätetal och utfall Remissutskick Erbjudande om komplettering Beslut Processen för tillståndsprövning syftar till att ansökningar ska handläggas effektiv, med likvärdighet och leda till rättssäkra beslut av hög kvalitet. Genom detta bidrar processen till att uppfylla Skolinspektionens målbild. Intressenter och roller Mål Sökanden, remiss kommun, administratörer, utredare och beslutsfattare. Målet med handläggning av ansökningar om att starta eller utöka en fristående skola är att bidra till en skola där alla barn och elever får lika rätt till god utbildning och kunskaper i en stimulerande och trygg miljö. Detta nås genom att godkänna de sökanden som kan visa upp förutsättning att bedriva verksamhet. Godkännande ska ges om etableringen inte medför påtagliga negativa följder. Viktiga medel för att åstadkomma detta är: Väl utformade ansökningsblanketter Remissbrev som ger förutsättningar att bedöma konsekvenser av en etablering Råd och vägledning som stödjer sökanden i ansökningsförfarandet. Starthändelser och resultat Processen startar med inkommande ansökan. << Tillbaka till översiktskarta för ansökan om fristående skolor << Tillbaka till översiktskarta för särskilda skäl utanför ordinarie ansökningstid << Tillbaka till översiktskarta för betygsrätt << Tillbaka till översiktskarta för skolförordning << Tillbaka till översiktskarta för särskild variant << Tillbaka till översiktskarta för internationell skola

4 1.Initial handläggning - Ansökan om fristående skola
2 3 4 Skolinspektionens modell för processbeskrivning – Processen för Tillståndsprövning Tillståndsprövning: 1.Initial handläggning - Ansökan om fristående skola Syftet med den initiala handläggningen är att hantera tillkommande ansökningar korrekt, effektivt inför utredning och att ansökan skickas på remiss. Processkartorna i detta dokument är klickbara Aktivitetskarta 1.1 Inkommen ansökan 1.2 Rättidspröva ansökan 1.3 Fördela ansökan 1.4 Kontrolla behörig firmatecknare 1.5 Kontrolla uppgifter för att skicka på remiss 1.6 Skicka ansökan på remiss Information Indata och resultat Beskrivning av processfas Indata Ansökan med bilagor Ansökan registerars, kontrollar att ansökan inkommit i rätt tid. Ansökan fördelas till lämplig handläggare. Handläggare kontrollar behörig firmatecknare. Ansökan skicka på remiss. Intressenter och roller Externt: Sökanden och remisskommuner Internt: Administratörer, utredare, beslutsfattare, enhetschef, avdelningschef analys och statistikavdelningen Resultat Sorterat och registrerat ärende Utsedd handläggare Avvisa ansökningar som är för sent inkomna Avvisa ansökningar om ej behörig firmatecknare Ansökan skickad på remiss Dokument Checklista och instruktion för remissutskick Ärendefördelning och rutiner – initial handläggning << Tillbaka till översiktskarta för ansökan om fristående skolor << Tillbaka till översiktskarta för särskilda skäl utanför ordinarie ansökningstid << Tillbaka till översiktskarta för betygsrätt << Tillbaka till översiktskarta för skolförordning << Tillbaka till översiktskarta för särskild variant << Tillbaka till översiktskarta för internationell skola

5 Skapa webbansökan i ansökningsformuläret
1 2 3 4 Skolinspektionens modell för processbeskrivning – Processen för Tillståndsprövning Initial handläggning: 1.1 Inkommen ansökan Detaljkarta; Aktör: Adm Aktör: Adm Aktör: Adm Nej Webb- ansökan? Inkommen ansökan Skapa webbansökan i ansökningsformuläret Scanna in ansökan Skapa ett diariekort Rättidsprövning till 1.2 Aktör: Sökanden Ja Aktivitet Dokument – riktlinjer Om ansökan inkommer via e-post eller post ska ansökan göras om till en webbansökan. Ansökan scannas som ab2 i ärendet. Webbansökan blir en dianot. Administratör skriver ut diariekort till samtliga ärenden. Administratörens uppgifter och rutiner vid process tillstånd Process – 1 Initial handläggning SharePoint << Tillbaka till ”1. Initial handläggning”

6 1.2 Rättidspröva 1 2 3 4 Initial handläggning: Detaljkarta Aktivitet
Skolinspektionens modell för processbeskrivning – Processen för Tillståndsprövning Initial handläggning: 1.2 Rättidspröva Detaljkarta Har ansökan inkommit i rätt tid? Inkommen ansökan 1.1 Kontrolla inkomstdatum Ja Fördela ansökan 1.3 Nej Aktör: Utredare, beslutsfattare Avvisa ansökan Motläsning av beslut 3.1 Aktör: Utredare, beslutsfattare, Rättsenheten Aktivitet Dokument - riktlinjer Kontrolla att ansökan inkommit i rätt tid genom att kontrolla i W3D3, eventuellt kontakta IT angående inskickad ansökan. Vid osäkerhet kontrolla avvisningen med rättsenheten. När 31 januari infaller på lördag eller söndag Beslut avvisningsmall – sent inkommen (Frihome) << Tillbaka till ”1. Initial handläggning”

7 1.3 Fördela ärenden 1 2 3 4 Initial handläggning: Detaljkarta;
Skolinspektionens modell för processbeskrivning – Processen för Tillståndsprövning Initial handläggning: 1.3 Fördela ärenden Detaljkarta; Rättidsprövad 1.2 Skriv ut ärendet Fördela ärendet Fördela till handläggare i frihome Behörig firmatecknare 1.4 Aktör: Utredare, Adm Aktör: Enhetschef, gruppledare Aktör: Adm Aktivitet Dokument – riktlinjer Samtliga ärenden och bilagor skrivs ut efter hand som att ansökningarna inkommer. En mindre grupp fördelar ärendena utifrån olika kriterier. Administratören lägger till handläggare på ärendeytan i frihome. Kommunansvarig fördelas även på grundskolan vid ett tidigt skedde i processen Administratörens uppgifter och rutiner vid process tillstånd Process – 1 Initial handläggning << Tillbaka till ”1. Initial handläggning”

8 1.4 Kontrolla behörig firmatecknare
2 3 4 Skolinspektionens modell för processbeskrivning – Processen för Tillståndsprövning Initial handläggning: 1.4 Kontrolla behörig firmatecknare Detaljkarta; Korrekt behörig firmatecknare? Fördela ärende 1.3 Kontrolla behörig firmatecknare Ja Uppgifter för kommunen 1.5 Aktör: Utredare Nej Komplettering - behörig firmatecknare Om ej korrekt i komplettering - avvisa ansökan Motläsning 3.1 Aktör: Utredare Aktör: Utredare, beslutsfattare Aktivitet Dokument – riktlinjer Kontrollera att behörig firmatecknare har undertecknat ansökan antingen med e- legitimation eller på pappersblankett. Om ansökan är fel undertecknad, skicka skrivelse med mottagningsbevis. Vid komplettering och det är fortfarande fel behörig firmatecknare avvisa ansökan. Process - Initial handläggning Checklista och instruktion för remissutskick Process - Utredning Bedömningsstöd Skrivelse – behörig firmatecknare ej korrekt – frihome Avvisningsbeslut – behörig firmatecknare - frihome << Tillbaka till ”1. Initial handläggning”

9 1.5 Kontrollera uppgifter för att skicka på remiss
2 3 4 Skolinspektionens modell för processbeskrivning – Processen för Tillståndsprövning Initial handläggning: 1.5 Kontrollera uppgifter för att skicka på remiss Detaljkarta; Kontrollera behörig firmatecknare 1.4 Kontrollera att alla uppgifter finns i ärendet för att skicka på remiss. Finns alla uppgifter? Ja 1.6 Skicka ansökan på remiss Nej Aktör: Utredare, Komplettering- nödvändiga uppgifterna Om nödvändiga uppgifter saknas, avslå ansökan. Motläsning 3.1 Aktör: Utredare, Aktör: Utredare, Aktivitet Dokument – riktlinjer För att skicka ansökan på remiss måste det av ansökan bland annat framgå uppgifter gällande antalet elever ansökan omfattar, vilken kommun mm, se stöddokument. Komplettera ansökan om uppgifterna saknas före ansökan skickas på remiss. I vissa fall kan det även vara aktuellt att kontrollera vad sökanden har för tillstånd sedan tidigare. Process – 1 Initial handläggning Ärendefördelning och rutiner – initial handläggning Checklista och instruktion för remissutskick Skrivelse – ofullständig ansökan - frihome << Tillbaka till ”1. Initial handläggning”

10 1.6 Skicka ansökan på remiss
2 3 4 Skolinspektionens modell för processbeskrivning – Processen för Tillståndsprövning Initial handläggning: 1.6 Skicka ansökan på remiss Detaljkarta; Kontrollera uppgifter för att skicka på remiss 1.5 E-posta ansökan via frihome. Skapa ett remissbrev i frihome. Klipp in remissbrevet i ett mail till berörda kommuner samt kontaktperson. Skicka mailet och kontrollera att berörda har mottagit remissen. Utredning – Ansökan om fristående skola 2. Aktör: Utredare Aktör: Utredare Aktör: Utredare Aktör: Utredare Aktivitet Dokument – riktlinjer E-posta ansökan till dig själv från w3d3. Skapa remissbrev via arbetsytan i frihome. Maila ansökan till berörda parter. Process – 1 Initial handläggning Checklista och instruktion för remissutskick Remisskommuner Remissbrev – frihome << Tillbaka till ”1. Initial handläggning”

11 2. Utredning - Ansökan om fristående skola
1 2 3 4 Skolinspektionens modell för processbeskrivning – Processen för Tillståndsprövning Tillståndsprövning: 2. Utredning - Ansökan om fristående skola Processkartorna i detta dokument är klickbara Aktivitetskarta 2.5 Bedömning av påtagliga negativa följder (GR) 2.1 Granska ansökan och påbörja utredning 2.2 Erbjuda om komplettering 2.3 Granska komplettering och färdigställ utredning 2.4 Granska yttrande från kommunen 2.7 Slutlig bedömning av utfall 2.6 Bedömning av påtagliga negativa följder (GY) Om inga oklarheter finns, gå direkt till 2.4 Dokument Indata och resultat Beskrivning av processfas Indata Vid oklarheter i ansökan måste denna kompletteras. Om kommunyttrandet går emot sökandens etablering ska kommunyttrandet kommuniceras med sökanden. Bedömningen av negativa följder ska göras i denna del av processen. Tillsynsrapporter/anmälningsärenden Ekonomiska granskningar (UC/ÅR osv) Kompletteringssvar Kommunyttrande Antagningsstatisk gällande gymnasieskolan Resultat Förslag till beslut, redo för föredragning Intressenter och roller Externt: Sökanden och remisskommuner Internt: Administratörer, utredare, beslutsfattare << Tillbaka till översiktskarta för ansökan om fristående skolor << Tillbaka till översiktskarta för särskilda skäl utanför ordinarie ansökningstid << Tillbaka till översiktskarta för betygsrätt << Tillbaka till översiktskarta för skolförordning << Tillbaka till översiktskarta för särskild variant << Tillbaka till översiktskarta för internationell skola

12 2.1 Granska ansökan och påbörja utredning
Skolinspektionens modell för processbeskrivning – Processen för Tillståndsprövning 1 2 3 4 Utredning: 2.1 Granska ansökan och påbörja utredning Detaljkarta Aktör: Utredare, Skicka ansökan på remiss 1.6 Gå igenom ansökan i bedömnings-underlaget i frihome Analysera tidigare erfarenhet av sökande. Kontroller pågående tillsyn/anmälningsärende? Hämta in en kreditupplysning. Aktör: Utredare Aktör: Utredare, Behöver ansökan kompletteras? Nej Granska yttrande från kommunen 2.4 Ja Erbjudande om komplettering 2.2 Aktivitet Dokument - riktlinjer Gå igenom hela ansökan. Kontrollera om det finns någon pågående tillsyn vid skolenheten eller sökandens eventuella befintliga skolor. Kontrollera även om det finns några pågående anmälningsärenden som kan påverka bedömningen av sökandens förutsättningar att godkännas som huvudman. Hämta in en kreditupplysning från UC AB. Process - Utredning Bedömningsstöd PM – tillsyn/anmälningsärenden Exempel på kompletteringsfrågor Utredningsskyldighet Rutiner vid kommunicering Sammanställning av domar << Tillbaka till ”2. Utredning

13 2.2 Erbjuda om komplettering
Skolinspektionens modell för processbeskrivning – Processen för Tillståndsprövning 1 2 3 4 Utredning: 2.2 Erbjuda om komplettering Detaljkarta Granska ansökan och påbörja utredning 2.1 Ange kompletterings-frågor i bedömnings- underlaget i frihome Skapa kompletterings- brev i frihome Stäm vid behov av kompletterings-brevet med beslutsfattare. Skicka kompletterings-brevet per mail till kontakperson. Granska komplettering och färdigställ utredning 2.3 Aktör: Utredare Aktör: Utredare Aktör: Utredare, beslutsfattare Aktör: Utredare Aktivitet Dokument - riktlinjer Vid oklarheter i ansökan behöver vi utreda dessa genom att begära in kompletterande uppgifter. Skapa ett kompletteringsbrev i frihome och stäm vid behov av kompletteringsbrevet med beslutsfattaren innan det skickas till sökanden. Sökanden får i normalfall 10 dagar att komplettera ansökan. Process - Utredning Bedömningsstöd Exempel på kompletteringsfrågor Utredningsskyldighet Kompletteringbrevsmall - frihome << Tillbaka till ”2. Utredning

14 2.3 Granska komplettering och färdigställ utredning
Skolinspektionens modell för processbeskrivning – Processen för Tillståndsprövning 1 2 3 4 Utredning: 2.3 Granska komplettering och färdigställ utredning Detaljkarta Kvarstår oklarheter i ansökan som behöver utredas vidare? Erbjuda om komplettering 2.2 Granska kompletterings-svaret. Stäm av eventuella frågor med beslutsfattare Nej Granska yttrande från kommun 2.4 Aktör: Utredare Aktör: Utredare, beslutsfattare Ja Erbjudande om komplettering 2.2 Aktivitet Dokument - riktlinjer Granska inkommet svar. Stäm vid behov av med beslutsfattare. Kvarstår det oklarheter som behöver utredas vidare eller kan beslut fattas på befintligt underlag? Process - Utredning Bedömningsstöd Utredningsskyldighet << Tillbaka till ”2. Utredning

15 2.4 Granska yttrande från kommun
Skolinspektionens modell för processbeskrivning – Processen för Tillståndsprövning 1 2 3 4 Utredning: 2.4 Granska yttrande från kommun Detaljkarta Aktör: Utredare Har kommun-yttrande inkommit? Bör yttrandet kommuniceras med sökanden? Granska komplettering och färdigställ utredning 2.4 Ja Granska kommunyttrande Nej Bedömning av negativa följder 2.5 (gr) Bedömning av negativa följder 2.6 (gy) Ja Nej Bemöter sökanden yttrande med motstridiga uppgifter? Kontakta lägeskommun Nej Kommunicera med kommunen vid behov Ja Aktör: Utredare Aktör: Utredare Aktivitet Dokument - riktlinjer Kontrollera att kommunyttrandet inkommit från berörd/berörda kommuner. Kommunicera yttrandet om det är negativt till etableringen eller innehåller andra uppgifter som påverkar ansökan. Om sökanden bemöter kommunens yttrande och uppgifterna är motstridiga kan det finns behov att kommunicera uppgifterna med kommunen. Process - Utredning Bedömningsstöd Rutiner vid kommunicering Utredningsskyldighet << Tillbaka till ”2. Utredning

16 2.5 Bedömning av påtagliga negativa följder (GR)
Skolinspektionens modell för processbeskrivning – Processen för Tillståndsprövning 1 2 3 4 Utredning: 2.5 Bedömning av påtagliga negativa följder (GR) Detaljkarta Granska yttrande från kommun 2.4 Gör bedömning och förslag till beslut av påtagliga negativa följder Kontrollera förra årets godkännande i kommunen Slutlig bedömning av utfall 2.7 Aktör: Utredare Aktör: Utredare Aktivitet Dokument - riktlinjer Bedöm om etableringen utgöra påtagliga negativa följder för kommunen. Vid fler än en ansökan i kommunen -kommunansvarig gör en bedömning för hela kommunen. Kontrollera om tillstånd gavs i kommunen året innan. Detta kan påverkar bedömningen. Process - Utredning Bedömningsstöd Rutiner vid kommunicering Utredningsskyldighet Sammanställning av domar Ansökningsomgång Se aktuellt stöd och rutiner << Tillbaka till ”2. Utredning

17 2.6 Bedömning av negativa följder (GY)
Skolinspektionens modell för processbeskrivning – Processen för Tillståndsprövning 1 2 3 4 Utredning: 2.6 Bedömning av negativa följder (GY) Detaljkarta Granska yttrande från kommun 2.4 Inhämta statistik från kommunen Kontrollera förra årets godkännande i kommunen Gör bedömning och förslag till beslut av påtagliga negativa följder Slutlig bedömning av utfall 2.7 Aktör: Utredare, Adm. Aktör: Utredare, Aktör: Utredare, Aktivitet Dokument - riktlinjer Enheten hämtar varje år in antagningsstatisk under sommaren från berörda kommuner. Bedöm om etableringen utgöra påtagliga negativa följder för kommunen. Vid fler än en ansökan i kommunen -kommunansvarig gör en bedömning för hela kommunen. Kontrollera om tillstånd gavs i kommunen året innan. Detta kan påverkar bedömningen. Process - Utredning Bedömningsstöd Rutiner vid kommunicering Utredningsskyldighet Sammanställning av domar Ansökningsomgång Se aktuellt stöd och rutiner << Tillbaka till ”2. Utredning

18 2.7 Slutlig bedömning av utfall
Skolinspektionens modell för processbeskrivning – Processen för Tillståndsprövning 1 2 3 4 Utredning: 2.7 Slutlig bedömning av utfall Detaljkarta Ny information att kommunicera? Bedömning av negativa följder 2.5/2.6 Kontrollera nya tillsyn- och anmälningsärenden Ta en UC Nej Ta fram beslutsförslag, enligt mall i frihome Beslut – Ansökan om fristående skola 3. Aktör: Utredare Aktör: Utredare Ja Kommunicera uppgifterna med sökanden. Aktör: Utredare Aktör: Utredare Aktivitet Dokument - riktlinjer Kontrollera tillsyn och anmälningsärenden igen. Ta in kreditupplysning/UC på sökanden. Om uppgifter som inte kommunicerat med sökanden kommer att ligga till grund för beslutet, kommunicera dessa uppgifter. Gör en helhetsbedömning av ansökan och ta fram ett beslutsförslag. Process - Utredning Bedömningsstöd Sammanställning av domar << Tillbaka till ”2. Utredning

19 3. Beslut - Ansökan om fristående skola
Skolinspektionens modell för processbeskrivning – Processen för Tillståndsprövning 1 2 3 4 Tillståndsprövning: 3. Beslut - Ansökan om fristående skola Processkartorna i detta dokument är klickbara Aktivitetskarta 3.1 Motläsning av beslut 3.2 Föredragning för beslutsfattare 3.3 Registrering och expediering 3.4 Beslut vunnit laga kraft Information Indata och resultat Beskrivning av processfas Indata Beslutsförslag Beslut ska föredras för beslutsfattare. Beslutet ska sedan registreras och expedieras till berörda parter. Intressenter och roller Resultat Expedierat beslut i ärendet Externt: Sökanden Internt: Administratörer, utredare, beslutsfattare << Tillbaka till översiktskarta för ansökan om fristående skolor << Tillbaka till översiktskarta för särskilda skäl utanför ordinarie ansökningstid << Tillbaka till översiktskarta för betygsrätt << Tillbaka till översiktskarta för skolförordning << Tillbaka till översiktskarta för särskild variant << Tillbaka till översiktskarta för internationell skola

20 3.1 Motläsning av beslut 1 2 3 4 Beslut: Detaljkarta Aktivitet
Skolinspektionens modell för processbeskrivning – Processen för Tillståndsprövning 1 2 3 4 Beslut: 3.1 Motläsning av beslut Detaljkarta Slutlig bedömning av utfall 2.7 Motläsning av beslut Justera beslutet efter eventuella synpunkter Föredragning för beslutsfattare 3.2 Aktör: Utredare Aktör: Utredare Aktivitet Dokument - riktlinjer Beslutet ska motläsas enligt motläsningslista. Ansökningsomgång Se aktuellt stöd och rutiner << Tillbaka till ”3. Beslut”

21 3.2 Föredragning för beslutsfattare
Skolinspektionens modell för processbeskrivning – Processen för Tillståndsprövning 1 2 3 4 Beslut: 3.2 Föredragning för beslutsfattare Detaljkarta Motläsning av beslut 3.1 Lämna akten och beslutsförslag till beslutsfattare Beslutsfattare granskar beslutet Föredragning för beslutsfattare Justera eventuella synpunkter Signera beslutet Registrering och expediering 3.3 Aktör: Utredare, beslutsfattare Aktör: Beslutsfattare Aktör: Utredare, beslutsfattare Aktör: Utredare Aktör: Utredare, beslutsfattare Aktivitet Dokument - riktlinjer Lämna akt och beslut (digitalt per mail) till beslutsfattare. Samtliga bilagor ska vara diarieförda i akten. Beslutsfattaren ska om möjligt bjuda in på föredragning inom 5 arbetsdagar. Beslut fattas i ärendet efter föredragning och ev. behandling av eventuella synpunkter. Process – Beslut Se aktuellt stöd och rutiner << Tillbaka till ”3. Beslut”

22 3.3 Registering och expediering
Skolinspektionens modell för processbeskrivning – Processen för Tillståndsprövning 1 2 3 4 Beslut: 3.3 Registering och expediering Detaljkarta Föredragning för beslutsfattare 3.2 Expediera beslutet (avslag/avvisning använd förenklad delgivning) Utlämnade av allmän handling Handläggare fyller i beslutsinformation i frihome Beslutet vunnit laga av kraft 3.4 Aktör: Adm. Aktör: Adm. Aktör: Utredare Aktivitet Dokument - riktlinjer Administratören ansvar för expediering av beslut. Beslutet skickas per e-post. Om beslutet avser avslag eller avvisning ska förenklad delgivning tillämpas. Utlämnade av allmän handling sker samma dag som beslutet är fattat. Handläggaren ansvarar för att fylla i beslutsinformationen på ärendeytan i frihome. Rutiner vid signal gällande brister i ansökan om utökning Administratörens uppgifter och rutiner vid process tillstånd << Tillbaka till ”3. Beslut”

23 3.4 Beslut vinner laga kraft
Skolinspektionens modell för processbeskrivning – Processen för Tillståndsprövning 1 2 3 4 Beslut: 3.4 Beslut vinner laga kraft Detaljkarta Ja, från kommun Informera sökanden och AoS Inkommit överklag-ande? Registrering och expediering 3.3 Vid avslag eller avvisning - invänta överklagandetiden 5 veckor Ja, från sökande Överklagande, ansökan om fristående skola 4. Aktör: Utredare Nej Akt för arkivering Aktör: Utredare, Adm. Aktivitet Dokument - riktlinjer Om beslutet avser avslag eller avvisning ska fem veckor från att beslutet expedieras inväntas innan ärendet avslutas i frihome. Om en kommun överklagar ett godkännande ska både sökanden och enheten för statistik informeras om att beslutet inte vunnit laga kraft. << Tillbaka till ”3. Beslut”

24 4. Överklagande - Ansökan om fristående skola
Skolinspektionens modell för processbeskrivning – Processen för Tillståndsprövning 1 2 3 4 Tillståndsprövning 4. Överklagande - Ansökan om fristående skola Processkartorna i detta dokument är klickbara Aktivitetskarta 4.2 Rättidsprövning av kommunens överklagande 4.1 Registrering av överklagande 4.4 Överklagande till förvaltningsrätt eller ompröva beslutet? 4.5 Vidarebefordra handlingarna till förvaltningsrätten 4.6 Kvalitetssäkring/ förslag till yttrande 4.7 Expediering och registrering 4.8 Dom inkommen 4.3 Rättidsprövning av sökandens överklagande Information Dokument Indata och resultat Beskrivning av processfas Indata Överklagande Kontrollera att överklagandet inkommit i tid. Om sökanden överklagar ska Skolinspektionen kontrollera om beslutet kan omprövas eller om Skolinspektionen ska skicka beslutet vidare till förvaltningsrätten i Stockholm (FR). Efter underrättelse eller föreläggande från FR svarar Skolinspektionen på yttrande. FR meddelar senare en dom. Resultat Beslut efter omprövning eller dom Intressenter och roller Externt: Sökanden, kommun, Förvaltningsrätten i Stockholm. Internt: Rättsenheten, administratörer, utredare, beslutsfattare << Tillbaka till översiktskarta för ansökan om fristående skolor << Tillbaka till översiktskarta för särskilda skäl utanför ordinarie ansökningstid << Tillbaka till översiktskarta för betygsrätt << Tillbaka till översiktskarta för skolförordning << Tillbaka till översiktskarta för särskild variant << Tillbaka till översiktskarta för internationell skola

25 4.1 Registrering av överklagande
Skolinspektionens modell för processbeskrivning – Processen för Tillståndsprövning 1 2 3 4 Överklagande: 4.1 Registrering av överklagande Detaljkarta Rättidsprövning av kommunens överklagandet 4.2 Överklagande inkommer Registerna som nytt ärende i diariet Lämna handlingar till utredare Rättidsprövning av sökandens överklagandet 4.3 Aktör: Adm Aktör: Adm Aktivitet Dokument - riktlinjer Nytt ärende registreras i diariet. << Tillbaka till ”4. Överklagande”

26 4.2 Rättidsprövning av kommunens överklagande
Skolinspektionens modell för processbeskrivning – Processen för Tillståndsprövning 1 2 3 4 Överklagande: 4.2 Rättidsprövning av kommunens överklagande Detaljkarta Ja Överklaga till förvaltningsrätten eller ompröva beslutet 4.4 Inkommit i rätt tid? Registrering av överklagande 4.1 Kontrollera utifrån expeditions datum Avvisa överklagandet Föredragning för beslutsfattare 3.2 Aktör: Utredare Nej Aktör: Utredare Aktivitet Dokument - riktlinjer Granska om överklagandet inkommit i rätt tid. Överklagande från kommun ska ha kommit in senast tre veckor efter beslutsdatum. Process – Ök-omprövning << Tillbaka till ”4. Överklagande”

27 4.3 Rättsprövning av sökandens överklagande
Skolinspektionens modell för processbeskrivning – Processen för Tillståndsprövning 1 2 3 4 Överklagande: 4.3 Rättsprövning av sökandens överklagande Detaljkarta Inkommit i rätt tid? Registrering av överklagande 4.1 Kontrollera utifrån expeditions datum Ja Överklagade till förvaltningsrätten eller ompröva beslutet? 4.4 Aktör: Utredare Nej Skäl att ändra beslutet? Ja Avvisa överklagandet Föredragning för beslutsfattare 3.2 Nej Aktör: Utredare Aktivitet Dokument - riktlinjer Granska om överklagandet inkommit i rätt tid. Överklagande från sökande ska om beslutet är skickat med förenklad delgivning ha kommit in senast fem veckor efter beslutsdatum. Om överklagande inkommit i rätt tid, granska vad sökanden framför och bedöm om det kan finnas skäl att ompröva beslutet. Process – Ök-omprövning Förvaltningslagen << Tillbaka till ”4. Överklagande”

28 4.4 Överklagande till förvaltningsrätten eller ompröva beslutet?
Skolinspektionens modell för processbeskrivning – Processen för Tillståndsprövning 1 2 3 4 Överklagande: 4.4 Överklagande till förvaltningsrätten eller ompröva beslutet? Detaljkarta Om ej tidigare bedömt negativa följder ska detta göras. Ta fram förslag på omprövnings-beslut Föredragning för beslutsfattare 3.2 Ja Ska beslutet ändras? Rättsprövning av sökandens/ kommunens överklagande 4.2/4.3 Diskutera ärendet med beslutsfattare Aktör: Utredare Aktör: Utredare Aktör: Utredare och beslutsfattare Nej Vidarebefordra handlingar till förvaltningsrätten 4.5 Aktivitet Dokument - riktlinjer Granska vad sökanden framför och bedöm om det kan finnas skäl att ompröva beslutet. Om det finns skäl att ompröva beslutet ska ett nytt beslut fattas, annars ska överklagandet vidarebefordras till Förvaltningsrätten om överklagandet kommit in i rätt tid (se steg 4.2/4.3) Förvaltningslagen << Tillbaka till ”4. Överklagande”

29 4.5 Vidarebefordra handlingar till förvaltningsrätten
Skolinspektionens modell för processbeskrivning – Processen för Tillståndsprövning 1 2 3 4 Överklagande: 4.5 Vidarebefordra handlingar till förvaltningsrätten Detaljkarta Överklagande till förvaltningsrätten eller omprövning? 4.4 Vidarebefordra en kopia på akten och skrivelse till FR Kvalitetssäkring/ förslag till yttrande 4.6 Aktör: Admin Aktivitet Dokument - riktlinjer Process – Ök-omprövning << Tillbaka till ”4. Överklagande”

30 4.6 Kvalitetssäkring / förslag till yttrande
Skolinspektionens modell för processbeskrivning – Processen för Tillståndsprövning 1 2 3 4 Överklagande: 4.6 Kvalitetssäkring / förslag till yttrande Detaljkarta Vidarebefordra till förvaltnings-rätten 4.5 Föreläggande eller underrättelse inkommit Kontrollera tillsyn och anmälningsärenden, eventuellt ta en UC Skriv förslag till yttrande Föredragning för rättsenheten Signera yttrande Expediering och registrering 4.7 Aktör: Utredare Aktör: Utredare Aktör: Utredare Aktör: Utredare, rättsenheten Aktör: Utredare, rättsenheten Aktivitet Dokument - riktlinjer Process – Ök-omprövning Granska vad sökanden framför och bedöm om det kan finnas skäl att tillstyrka yttrandet eller vidhålla beslutet. Process - Utredning Bedömningsstöd << Tillbaka till ”4. Överklagande”

31 4.7 Expediering och registrering
Skolinspektionens modell för processbeskrivning – Processen för Tillståndsprövning 1 2 3 4 Överklagande: 4.7 Expediering och registrering Detaljkarta Kvalitetssäkring / förslag till yttrande 4.6 Yttrande skickas per e-post till FR Dom inkommen 4.8 Aktör: Adm Aktivitet Dokument - riktlinjer << Tillbaka till ”4. Överklagande”

32 4.8 Dom inkommen 1 2 3 4 Överklagande: Detaljkarta Aktivitet
Skolinspektionens modell för processbeskrivning – Processen för Tillståndsprövning 1 2 3 4 Överklagande: 4.8 Dom inkommen Detaljkarta Bifall till över- klagande? Beslut för arkivering Nej Ja Expediering och registrering 4.7 Dom inkommit Överklaga till högre insats? Överlämna överklagandet till rättsenheten Ja Skicka ansökan på remiss 1.6 Aktör: Adm Ja Nej Äldre än 1 år, skicka ansökan på remiss på nytt? Skriv fram förslag till fullföljsbeslut Föredragning för beslutsfattare 3.2 Nej Aktör: Utredare Aktör: Utredare Aktivitet Dokument - riktlinjer Vid bifall till överklagande ska detta lyftas för att överväga överklagande. Vid behov görs detta vid tillståndsforum. Vid bifall som ej ska överklagas ansvarar handläggaren för att avgöra om ansökan behöver skickas på remiss igen utifrån passerad tid sedan beslutsdatum << Tillbaka till ”4. Överklagande”

33 1 2 3 4 Skolinspektionens modell för C – Processen för Tillståndsprövning Tillståndsprövning – Särskilda skäl för prövning utanför ordinarie ansökningstid Processkartorna i detta dokument är klickbara Översiktskarta Initial handläggning Utredning Beslut Överklagande 1 2 3 4 Processkartan innehåller översikt och definition över unika steg i denna delprocess – för processgemensamma steg, se processkartläggning Ansökan om fristående skola Dokument Syfte och mål Syfte Mätetal och utfall Processen för tillståndsprövning syftar till att ansökningar ska handläggas effektiv, med likvärdighet och leda till rättssäkra beslut av hög kvalitet. Genom detta bidrar processen till att uppfylla Skolinspektionens målbild. Styrdokument Intressenter och roller Sökanden, huvudmannen, administratörer, utredare och beslutsfattare Mål Målet med handläggning av ansökningar om att starta eller utöka en fristående skola är att bidra till en skola där alla barn och elever får lika rätt till god utbildning och kunskaper i en stimulerande och trygg miljö. Detta nås genom att godkänna de sökanden som kan visa upp förutsättning att bedriva verksamhet. Godkännande ska ges om etableringen inte medför påtagliga negativa följder. Viktiga medel för att åstadkomma detta är: Väl utformade ansökningsblanketter Remissbrev som ger förutsättningar att bedöma konsekvenser av en etablering Råd och vägledning som stödjer sökanden i ansökningsförfarandet. Starthändelser och resultat Processen startar med inkommande ansökan. Definitioner Definitioner << Tillbaka till översiktskarta för ansökan om fristående skolor << Tillbaka till översiktskarta för särskilda skäl utanför ordinarie ansökningstid << Tillbaka till översiktskarta för betygsrätt << Tillbaka till översiktskarta för skolförordning << Tillbaka till översiktskarta för särskild variant << Tillbaka till översiktskarta för internationell skola

34 1.Initial handläggning – Särskilda skäl för prövning
2 3 4 Skolinspektionens modell för processbeskrivning – Processen för Tillståndsprövning Tillståndsprövning: 1.Initial handläggning – Särskilda skäl för prövning Syftet med den initiala handläggningen är att hantera tillkommande ansökningar korrekt, effektivt inför utredning och att ansökan skickas på remiss. Processkartorna i detta dokument är klickbara Aktivitetskarta 1.1 Inkommen ansökan 1.2 Fördela ansökan 1.3 Kontrollera behörig firmatecknare 1.4 Bedömning av särskilda skäl 1.5 Skicka ansökan på remiss Information Indata och resultat Beskrivning av processfas Indata Ansökan Ansökan registerars, kontrollar att ansökan inkommit i rätt tid. Ansökan fördelas till lämplig handläggare. Handläggare kontrollar behörig firmatecknare. Ansökan skicka s på remiss. Intressenter och roller Resultat Sorterat och registrerat ärende Utsedd handläggare Avisa ansökningar om ej behörig firmatecknare Ansökan skickad på remiss In Sökanden, administratörer, handläggare, beslutsfattare << Tillbaka till översiktskarta - Särskilda skäl för prövning utanför ordinarie ansökningstid

35 1 2 3 4 Skolinspektionens modell för processbeskrivning – Processen för Tillståndsprövning Initial handläggning: 1.4 Bedömning av särskilda skäl för prövning med hänsyn till elevers möjlighet att fullfölja sin utbildning Detaljkarta; Finns det särskilda skäl för att handlägga ansökan skyndsamt? Kontrollera behörig firmatecknare 1.2 Ja Skicka underrättelse till sökanden Skicka ansökan på remiss 1.5 Nej Beroende när på året ansökan inkommit skicka en skrivelse till sökanden Avvisa ansökan Föredragning för beslutsfattare 3.2 Aktivitet Dokument – riktlinjer Aktivitetsbeskrivning Process – Skyndsam hantering – initial handläggning << Tillbaka till ”1. Initial handläggning – Särskilda skäl för prövning”

36 2. Utredning – Särskilda skäl för prövning
1 2 3 4 Skolinspektionens modell för processbeskrivning – Processen för Tillståndsprövning Tillståndsprövning: 2. Utredning – Särskilda skäl för prövning Processkartorna i detta dokument är klickbara Aktivitetskarta 2.5 Bedömning av påtagliga negativa följder (GR) 2.1 Granska ansökan och påbörja utredning 2.2 Erbjuda om komplettering 2.3 Granska komplettering och färdigställ utredning 2.4 Granska yttrande från kommunen 2.7 Slutlig bedömning av utfall 2.6 Bedömning av påtagliga negativa följder (GY) Dokument Indata och resultat Beskrivning av processfas Indata Ansökan Tillsynsrapporter Ekonomiska granskningar Intressenter och roller Utredare och beslutsfattare Resultat Beslutsklar utredning << Tillbaka till översiktskarta - Särskilda skäl för prövning utanför ordinarie ansökningstid

37 3. Beslut – Särskilda skäl för prövning
Skolinspektionens modell för processbeskrivning – Processen för Tillståndsprövning 1 2 3 4 Tillståndsprövning: 3. Beslut – Särskilda skäl för prövning Processkartorna i detta dokument är klickbara Aktivitetskarta 3.1 Motläsning av beslut 3.2 Föredragning för beslutsfattare 3.3 Registrering och expediering 3.4 Beslut vunnit laga kraft 3.5 Återkalla tillståndet Dokument Indata och resultat Beskrivning av processfas Indata Beslutsklart ärende (från fas 1 eller 2) Beslut fattas utifrån handläggarens förslag till beslut Intressenter och roller Handläggare och beslutsfattare Resultat Expedierat beslut i ärendet << Tillbaka till översiktskarta - Särskilda skäl för prövning utanför ordinarie ansökningstid

38 3.5 Återkalla befintliga tillstånd
1 2 3 4 Skolinspektionens modell för processbeskrivning – Processen för Tillståndsprövning Beslut 3.5 Återkalla befintliga tillstånd Detaljkarta; första nivån Beslut vunnit laga kraft 3.4 Kontrollera att huvudmannen godkänt ett återkallande Återkalla huvudmannens tidigare tillstånd Akt för arkivering Aktivitet Dokument – riktlinjer Om beslutet avser en ny huvudman ska tidigare beslut återkallas. Om beslutet avser förändring inom en huvudman (t.ex. vid delning av tillstånd) ska ersättningsbeslut fattas istället. Avvakta två veckor från beslut innan beslut om återkallande och säkerställa att berörd kommun ej överklagat beslutet. << Tillbaka till ”3. Beslut – Särskilda skäl för prövning”

39 4. Överklagande 1 2 3 4 Tillståndsprövning Aktivitetskarta Dokument
Skolinspektionens modell för processbeskrivning – Processen för Tillståndsprövning 1 2 3 4 Tillståndsprövning 4. Överklagande Processkartorna i detta dokument är klickbara Aktivitetskarta 4.2 Rättidsprövning av kommunens överklagande 4.1 Registrering av överklagande 4.4 Överklagande till förvaltningsrätten eller ompröva beslutet? 4.5 Vidarebefordra handlingarna till förvaltningsrätten 4.6 Kvalitetssäkring/ förslag till yttrande 4.7 Expediering och registrering 4.8 Dom inkommen 4.3 Rättidsprövning av sökandens överklagande Dokument Indata och resultat Indata Redovisning från huvudmannen Resultat Avslutat ärende (inkl beslut) Intressenter och roller Intressenter och roller << Tillbaka till ”1. Initial handläggning – Särskilda skäl för prövning”

40 Tillståndsprövning –Betygsrätt för vuxenutbildning
1 2 3 4 Skolinspektionens modell för processbeskrivning – Processen för Tillståndsprövning Tillståndsprövning –Betygsrätt för vuxenutbildning Processkartorna i detta dokument är klickbara Översiktskarta Initial handläggning Utredning Beslut Överklagande 1 2 3 4 Processkartan innehåller översikt och definition över unika steg i denna delprocess – för processgemensamma steg, se processkartläggning Ansökan om fristående skola Dokument Syfte och mål Syfte Mätetal och utfall Processen för tillståndsprövning av betygsrätt syftar till att ansökningar ska handläggas effektivt, med likvärdighet och leda till rättssäkra beslut av hög kvalitet. Genom detta bidrar processen till att uppfylla Skolinspektionens målbild. Styrdokument Intressenter och roller Sökanden, administratörer, utredare och beslutsfattare Mål Målet med handläggning av ansökningar om betygsrätt för vuxenutbildning är att bidra till att alla elever får lika rätt till god utbildning och kunskaper i en stimulerande miljö. Detta nås genom att ge tillstånd till de sökanden som kan visa upp förutsättningar att bedriva utbildning av god kvalitet. Viktiga medel för att åstadkomma detta är: Väl utformade ansökningsblanketter Råd och vägledning som stödjer sökanden i ansökningsförfarandet. Starthändelser och resultat Definitioner Processen startar med inkommande ansökan. Definitioner << Tillbaka till översiktskarta för ansökan om fristående skolor << Tillbaka till översiktskarta för särskilda skäl utanför ordinarie ansökningstid << Tillbaka till översiktskarta för betygsrätt << Tillbaka till översiktskarta för skolförordning << Tillbaka till översiktskarta för särskild variant << Tillbaka till översiktskarta för internationell skola

41 Kontrollera behörig firmatecknare
1 2 3 4 Skolinspektionens modell för processbeskrivning – Processen för Tillståndsprövning Tillståndsprövning: 1.Initial handläggning – Betygsrätt Syftet med den initiala handläggningen är att hantera tillkommande ansökningar korrekt, effektivt inför utredning och att ansökan skickas på remiss. Processkartorna i detta dokument är klickbara Aktivitetskarta 1.1 Inkommen ansökan 1.2 Fördela ansökan 1.3 Kontrollera behörig firmatecknare Information Indata och resultat Beskrivning av processfas Indata Ansökan Om folkhögskola med offentlig huvudman – delegationsordning – behörig firmatecknare Ansökan registerars, kontrollar att ansökan inkommit i rätt tid. Ansökan fördelas till lämplig handläggare. Handläggare kontrollar behörig firmatecknare. Intressenter och roller In Sökanden, administratörer, handläggare, beslutsfattare Resultat Sorterat och registrerat ärende Utsedd handläggare Avisa ansökningar om ej behörig firmatecknare Dokument << Tillbaka till översiktskarta för betygsrätt

42 2. Utredning - Betygsrätt
1 2 3 4 Skolinspektionens modell för processbeskrivning – Processen för Tillståndsprövning Tillståndsprövning: 2. Utredning - Betygsrätt Syftet med utredningen är att skapa ett tillräckligt underlag för beslut i ärendet Processkartorna i detta dokument är klickbara Aktivitetskarta 2.1 Granska ansökan och påbörja utredning 2.2 Analysera tidigare erfarenhet av sökande. Kontrollera pågående tillsyn/ anmälningsärende? 2.2 Erbjuda om komplettering 2.3 Granska komplettering och färdigställ utredning 2.4 Slutlig bedömning av utfall 2.3 Hämta in en kreditupplysning. Dokument Indata och resultat Beskrivning av processfas Indata Val av utredningsmetod, utredning och utformning av förslag till beslut Tillsynsrapporter/anmälningsärenden Ekonomiska granskningar (UC/ÅR osv) Kompletteringssvar Intressenter och roller Handläggare och beslutsfattare Resultat Beslutsklar utredning << Tillbaka till översiktskarta för betygsrätt

43 3. Beslut - Betygsrätt 1 2 3 4 Tillståndsprövning: Aktivitetskarta
Skolinspektionens modell för processbeskrivning – Processen för Tillståndsprövning 1 2 3 4 Tillståndsprövning: 3. Beslut - Betygsrätt Processkartorna i detta dokument är klickbara Aktivitetskarta 3.1 Motläsning av beslut 3.2 Föredragning för beslutsfattare 3.3 Registrering och expediering 3.4 Beslut vunnit laga kraft Dokument Indata och resultat Beskrivning av processfas Indata Beslutsklart ärende (från fas 1 eller 2) Beslut fattas utifrån handläggarens förslag till beslut Intressenter och roller Handläggare och beslutsfattare Resultat Expedierat beslut i ärendet << Tillbaka till översiktskarta för betygsrätt

44 4. Överklagande - Betygsrätt
Skolinspektionens modell för processbeskrivning – Processen för Tillståndsprövning 1 2 3 4 Tillståndsprövning 4. Överklagande - Betygsrätt Processkartorna i detta dokument är klickbara Aktivitetskarta 4.1 Registrering av överklagande 4.2 Rättidsprövning av sökandens överklagande 4.3 Överklagande till förvaltningsrätten eller ompröva beslutet? 4.4 Vidarebefordra handlingarna till förvaltningsrätten 4.5 Kvalitetssäkring/ förslag till yttrande 4.6 Expediering och registrering 4.7 Dom inkommen Dokument Indata och resultat Beskrivning av processfas Indata Redovisning från huvudmannen Beskrivning av processfas Resultat Avslutat ärende (inkl beslut) Intressenter och roller Intressenter och roller << Tillbaka till översiktskarta för betygsrätt

45 Tillståndsprövning- Skolförordningsfrågor
1 2 3 4 Skolinspektionens modell för processbeskrivning – Processen för Tillståndsprövning Tillståndsprövning- Skolförordningsfrågor Processkartorna i detta dokument är klickbara Översiktskarta Initial handläggning Utredning Beslut Omprövning 1 2 3 4 Processkartan innehåller översikt och definition över unika steg i denna delprocess – för processgemensamma steg, se processkartläggning Ansökan om fristående skola Dokument Syfte och mål Mätetal och utfall Syfte Styrdokument Processen för tillståndsprövning av skolförordningsfrågor syftar till att ansökningar ska handläggas effektivt, med likvärdighet och leda till rättssäkra beslut av hög kvalitet. Genom detta bidrar processen till att uppfylla Skolinspektionens målbild. Intressenter och roller Sökanden, administratörer, utredare och beslutsfattare Mål Målet med handläggning av ansökningar om betygsrätt för vuxenutbildning är att bidra till att alla barn och elever får lika rätt till god utbildning och kunskaper. Detta nås genom att ge tillstånd till de sökanden som kan visa upp förutsättningar att bedriva utbildning. Viktiga medel för att åstadkomma detta är: Väl utformade ansökningsblanketter Råd och vägledning som stödjer sökanden i ansökningsförfarandet. Starthändelser och resultat Processen startar med inkommande ansökan. Definitioner Med Skolförordningsfrågor avses tillstånd att: - Bedriva undervisning på engelska - Anordna färdighetsprov från årskurs 4 - Anordna utbildning utan att tillämpa timplanen << Tillbaka till översiktskarta för ansökan om fristående skolor << Tillbaka till översiktskarta för särskilda skäl utanför ordinarie ansökningstid << Tillbaka till översiktskarta för betygsrätt << Tillbaka till översiktskarta för skolförordning << Tillbaka till översiktskarta för särskild variant << Tillbaka till översiktskarta för internationell skola

46 Kontrollera behörig firmatecknare
1 2 3 4 Skolinspektionens modell för processbeskrivning – Processen för Tillståndsprövning Tillståndsprövning: 1.Initial handläggning – Skolförordning Processkartorna i detta dokument är klickbara Aktivitetskarta 1.1 Inkommen ansökan 1.2 Fördela ansökan 1.3 Kontrollera behörig firmatecknare Information Indata och resultat Beskrivning av processfas Indata Ansökan Om sökande är offentlig huvudman – delegationsordning – behörig firmatecknare Ansökan registerars, kontrollar att ansökan inkommit i rätt tid. Ansökan fördelas till lämplig handläggare. Handläggare kontrollar behörig firmatecknare. Ansökan skicka s på remiss. Intressenter och roller In Sökanden, administratörer, handläggare, beslutsfattare Resultat Sorterat och registrerat ärende Utsedd handläggare Avisa ansökningar om ej behörig firmatecknare Ansökan skickad på remiss Dokument << Tillbaka till översiktskarta för skolförordning

47 2. Utredning - Skolförordning
1 2 3 4 Skolinspektionens modell för processbeskrivning – Processen för Tillståndsprövning Tillståndsprövning: 2. Utredning - Skolförordning Processkartorna i detta dokument är klickbara Aktivitetskarta 2.1 Granska ansökan och påbörja utredning 2.2 Erbjuda om komplettering 2.3 Granska komplettering och färdigställ utredning 2.4 Slutlig bedömning av utfall Dokument Indata och resultat Beskrivning av processfas Indata Ansökan Tillsynsrapporter Ekonomiska granskningar Intressenter och roller Utredare och beslutsfattare Resultat Beslutsklar utredning << Tillbaka till översiktskarta för skolförordning

48 3. Beslut - Skolförordning
Skolinspektionens modell för processbeskrivning – Processen för Tillståndsprövning 1 2 3 4 Tillståndsprövning: 3. Beslut - Skolförordning Processkartorna i detta dokument är klickbara Aktivitetskarta 3.1 Motläsning av beslut 3.2 Föredragning för beslutsfattare 3.3 Registrering och expediering 3.4 Beslut vunnit laga kraft Dokument Indata och resultat Beskrivning av processfas Indata Beslutsklart ärende (från fas 1 eller 2) Beslut fattas utifrån handläggarens förslag till beslut Intressenter och roller Handläggare och beslutsfattare Resultat Expedierat beslut i ärendet << Tillbaka till översiktskarta för skolförordning

49 4. Överklagande - Skolförordning
Skolinspektionens modell för processbeskrivning – Processen för Tillståndsprövning 1 2 3 4 Tillståndsprövning 4. Överklagande - Skolförordning Processkartorna i detta dokument är klickbara Aktivitetskarta 4.1 Registrering av överklagande 4.2 Ompröva beslutet? 4.3 Expediering och registrering Dokument Indata och resultat Beskrivning av processfas Indata Redovisning från huvudmannen Beskrivning av processfas Resultat Avslutat ärende (inkl beslut) Intressenter och roller Intressenter och roller << Tillbaka till översiktskarta för skolförordning

50 Tillståndsprövning – Särskilda varianter
1 2 3 4 Skolinspektionens modell för processbeskrivning – Processen för Tillståndsprövning Tillståndsprövning – Särskilda varianter Processkartorna i detta dokument är klickbara Översiktskarta Initial handläggning 1 Utredning 2 Beslut 3 Överklagande 4 Processkartan innehåller översikt och definition över unika steg i denna delprocess – för processgemensamma steg, se processkartläggning Ansökan om fristående skola Dokument Syfte och mål Syfte Mätetal och utfall Remissutskick Erbjudande om kompletteringsbrev Beslut Processen för tillståndsprövning av särskilda varianter syftar till att ansökningar ska handläggas effektiv, med likvärdighet och leda till rättssäkra beslut av hög kvalitet. Genom detta bidrar processen till att uppfylla Skolinspektionens målbild. Intressenter och roller Sökanden, remiss kommun, administratörer, utredare, beslutsfattare och Skolverket Mål Målet med handläggning av ansökningar om att starta eller utöka en fristående skola är att bidra till en skola där alla barn och elever får lika rätt till god utbildning och kunskaper i en stimulerande och trygg miljö. Detta nås genom att godkänna de sökanden som kan visa upp förutsättning att bedriva verksamhet. Godkännande ska ges om etableringen inte medför påtagliga negativa följder. Viktiga medel för att åstadkomma detta är: Väl utformade ansökningsblanketter Remissbrev som ger förutsättningar att bedöma konsekvenser av en etablering Råd och vägledning som stödjer sökanden i ansökningsförfarandet. Starthändelser och resultat Processen startar med inkommande ansökan. << Tillbaka till översiktskarta för ansökan om fristående skolor << Tillbaka till översiktskarta för särskilda skäl utanför ordinarie ansökningstid << Tillbaka till översiktskarta för betygsrätt << Tillbaka till översiktskarta för skolförordning << Tillbaka till översiktskarta för särskild variant << Tillbaka till översiktskarta för internationell skola

51 1.Initial handläggning – Särskild variant
2 3 4 Skolinspektionens modell för processbeskrivning – Processen för Tillståndsprövning Tillståndsprövning: 1.Initial handläggning – Särskild variant Syftet med den initiala handläggningen är att hantera tillkommande ansökningar korrekt, effektivt inför utredning och att ansökan skickas på remiss. Processkartorna i detta dokument är klickbara Aktivitetskarta 1.1 Inkommen ansökan 1.2 Rättidspröva ansökan 1.3 Fördela ansökan 1.4 Kontrolla behörig firmatecknare 1.5 Kontrolla uppgifter för att skicka på remiss 1.6 Skicka ansökan på remiss Information Indata och resultat Beskrivning av processfas Indata Ansökan med bilagor Ansökan skickas till både Skolverket och Skolinspektionen. Ansökan registerars, kontrollar att ansökan inkommit i rätt tid. Ansökan fördelas till lämplig handläggare. Handläggare kontrollar behörig firmatecknare. Ansökan skicka på remiss. Intressenter och roller Externt: Skolverket, sökanden och remisskommuner Internt: Administratörer, utredare, beslutsfattare, enhetschef, avdelningschef analys och statistikavdelningen Resultat Sorterat och registrerat ärende Utsedd handläggare Avvisa ansökningar som är för sent inkomna Avvisa ansökningar om ej behörig firmatecknare Ansökan skickad på remiss Dokument Checklista och instruktion för remissutskick Ärendefördelning och rutiner – initiala handläggning << Tillbaka till översiktskarta för särskild variant

52 2. Utredning – Särskild variant
1 2 3 4 Skolinspektionens modell för processbeskrivning – Processen för Tillståndsprövning Tillståndsprövning: 2. Utredning – Särskild variant Processkartorna i detta dokument är klickbara Aktivitetskarta 2.1 Granska ansökan och påbörja utredning 2.2 Kontrollera tillsyn/anmälningsärenden 2.3 Inhämta kreditupplysning 2.4 Kommunicera kommunyttrande Dokument Indata och resultat Beskrivning av processfas Indata Kontrollera pågående tillsynen och anmälningsärenden vid befintlig skola. Inhämta kreditupplysning. Kommunicera kommunyttranden. Bedömning av negativa följder görs ej. Komplettera ansökan vid behov. Tillsynsrapporter/anmälningsärenden Kreditupplysning Ev. kompletteringssvar Kommunyttrande Antagningsstatisk gällande gymnasieskolan Resultat Beslutsklar utredning Intressenter och roller Externt: Skolverket, sökanden och remisskommuner Internt: Administratörer, utredare, beslutsfattare << Tillbaka till översiktskarta för särskild variant

53 3. Beslut – Särskild variant
Skolinspektionens modell för processbeskrivning – Processen för Tillståndsprövning 1 2 3 4 Tillståndsprövning: 3. Beslut – Särskild variant Processkartorna i detta dokument är klickbara Aktivitetskarta 3.1 Motläsning av beslut 3.2 Föredragning för beslutsfattare 3.3 Registrering och expediering 3.4 Beslut vunnit laga kraft Information Indata och resultat Beskrivning av processfas Indata Beslut förslag Beslut ska föredras för beslutsfattare. Beslutet ska sedan registreras och expedieras till berörda parter. Intressenter och roller Resultat Expedierat beslut i ärendet Kopia på beslut till Skolverket Externt: Skolverket och sökanden Internt: Administratörer, utredare, beslutsfattare << Tillbaka till översiktskarta för särskild variant

54 4. Överklagande – Särskild variant
Skolinspektionens modell för processbeskrivning – Processen för Tillståndsprövning 1 2 3 4 Tillståndsprövning 4. Överklagande – Särskild variant Processkartorna i detta dokument är klickbara Aktivitetskarta 4.2 Rättidsprövning av kommunens överklagande 4.1 Registrering av överklagande 4.4 Överklagande till förvaltningsrätten eller ompröva beslutet? 4.5 Vidarebefordra handlingarna till förvaltningsrätten 4.6 Kvalitetssäkring/ förslag till yttrande 4.7 Expediering och registrering 4.8 Dom inkommen 4.3 Rättidsprövning av sökandens överklagande Information Dokument Indata och resultat Beskrivning av processfas Indata Överklagande Kontrollera att överklagandet inkommit i tid. Om sökanden överklagar ska Skolinspektionen kontrollera om beslutet kan omprövas eller om Skolinspektionen ska skicka beslutet vidare till förvaltningsrätten i Stockholm (FR). Efter underrättelse eller föreläggande från FR svarar Skolinspektionen på yttrande. FR meddelar senare en dom. Resultat Intressenter och roller Externt: Sökanden, kommun, Förvaltningsrätten i Stockholm. Internt: Rättsenheten, administratörer, utredare, beslutsfattare << Tillbaka till översiktskarta för ansökan om fristående skolor << Tillbaka till översiktskarta för särskilda skäl utanför ordinarie ansökningstid << Tillbaka till översiktskarta för betygsrätt << Tillbaka till översiktskarta för skolförordning << Tillbaka till översiktskarta för särskild variant << Tillbaka till översiktskarta för internationell skola

55 Tillståndsprövning –Internationell skola
1 2 3 4 Skolinspektionens modell för processbeskrivning – Processen för Tillståndsprövning Tillståndsprövning –Internationell skola Processkartorna i detta dokument är klickbara Översiktskarta Initial handläggning 1 Utredning 2 Beslut 3 Överklagande 4 Processkartan innehåller översikt och definition över unika steg i denna delprocess – för processgemensamma steg, se processkartläggning Ansökan om fristående skola Dokument Syfte och mål Syfte Mätetal och utfall Processen för tillståndsprövning av internationell skola syftar till att ansökningar ska handläggas effektiv, med likvärdighet och leda till rättssäkra beslut av hög kvalitet. Genom detta bidrar processen till att uppfylla Skolinspektionens målbild. Styrdokument Intressenter och roller Sökanden, administratörer, utredare och beslutsfattare Mål Målet med handläggning av ansökningar om att starta eller utöka en internationell skola är att bidra till en skola där alla barn och elever får lika rätt till god utbildning och kunskaper i en stimulerande och trygg miljö. Detta nås genom att ge medgivande de sökanden som kan visa upp förutsättning att bedriva verksamhet. Viktiga medel för att åstadkomma detta är: Väl utformade ansökningsblanketter Remissbrev som ger förutsättningar att bedöma konsekvenser av en etablering Råd och vägledning som stödjer sökanden i ansökningsförfarandet. Starthändelser och resultat Processen startar med inkommande ansökan. Definitioner Definitioner << Tillbaka till översiktskarta för ansökan om fristående skolor << Tillbaka till översiktskarta för särskilda skäl utanför ordinarie ansökningstid << Tillbaka till översiktskarta för betygsrätt << Tillbaka till översiktskarta för skolförordning << Tillbaka till översiktskarta för särskild variant << Tillbaka till översiktskarta för internationell skola

56 1.Initial handläggning - Ansökan om internationell skola
2 3 4 Skolinspektionens modell för processbeskrivning – Processen för Tillståndsprövning Tillståndsprövning: 1.Initial handläggning - Ansökan om internationell skola Syftet med den initiala handläggningen är att hantera tillkommande ansökningar korrekt, effektivt inför utredning och att ansökan skickas på remiss. Processkartorna i detta dokument är klickbara Aktivitetskarta 1.1 Inkommen ansökan 1.2 Rättidspröva ansökan 1.3 Fördela ansökan 1.5 Om enskild - Kontrollera uppgifter för att skicka på remiss 1.6 Skicka ansökan från enskild på remiss 1.4 Kontrollera behörig firmatecknare Information Indata och resultat Beskrivning av processfas Indata Ansökan med bilagor Ansökan registerars, kontrollar att ansökan inkommit i rätt tid. Ansökan fördelas till lämplig handläggare. Handläggare kontrollar behörig firmatecknare. Ansökan skicka på remiss. Intressenter och roller Externt: Sökanden och remisskommuner Internt: Administratörer, utredare, beslutsfattare, enhetschef, avdelningschef analys och statistikavdelningen Resultat Sorterat och registrerat ärende Utsedd handläggare Avvisa ansökningar som är för sent inkomna Avvisa ansökningar om ej behörig firmatecknare Ansökan skickad på remiss Dokument Checklista och instruktion för remissutskick Ärendefördelning och rutiner – initiala handläggning << Tillbaka till översiktskarta för ansökan om fristående skolor << Tillbaka till översiktskarta för särskilda skäl utanför ordinarie ansökningstid << Tillbaka till översiktskarta för betygsrätt << Tillbaka till översiktskarta för skolförordning << Tillbaka till översiktskarta för särskild variant << Tillbaka till översiktskarta för internationell skola

57 1.4 Kontrolla behörig firmatecknare
2 3 4 Skolinspektionens modell för processbeskrivning – Processen för Tillståndsprövning Initial handläggning: 1.4 Kontrolla behörig firmatecknare Ja, kommun sökande Granska ansökan och påbörja utredning 2 Detaljkarta; Korrekt behörig firmatecknare? Fördela ärende 1.3 Kontrolla behörig firmatecknare Ja, enskild sökande Uppgifter för kommunen 1.5 Aktör: Utredare Nej Komplettering - behörig firmatecknare Om ej korrekt i komplettering - avvisa ansökan Motläsning 3.1 Aktör: Utredare Aktör: Utredare, beslutsfattare Aktivitet Dokument – riktlinjer Kontrollera att behörig firmatecknare har undertecknat ansökan antingen med e- legitimation eller på pappersblankett. Om sökanden är en kommun ska behörig firmatecknare framgå av bifogad delegationsordning eller nämndprotokoll. Om ansökan är fel undertecknad, skicka skrivelse med mottagningskvitto. Vid komplettering och det är fortfarande fel behörig firmatecknare avvisa ansökan. Bedömningsstöd Ärendefördelning och rutiner – initial handläggning Checklista och instruktion för remissutskick Skrivelse – behörig firmatecknare ej korrekt – frihome Avvisningsbeslut – behörig firmatecknare - frihome << Tillbaka till ”1. Initial handläggning”

58 1.6 Skicka ansökan från enskild på remiss
2 3 4 Skolinspektionens modell för processbeskrivning – Processen för Tillståndsprövning Initial handläggning: 1.6 Skicka ansökan från enskild på remiss Detaljkarta; Kontrollera uppgifter för att skicka på remiss 1.5 E-posta ansökan via frihome. Skapa ett remissbrev i frihome. Klipp in remissbrevet i mail till lägeskommunen och kontaktperson. Skicka mailet och kontrollera att berörda har mottagit remissen. Granska ansökan och påbörja utredning 2.1 Aktör: Utredare Aktör: Utredare Aktör: Utredare Aktör: Utredare Aktivitet Dokument – riktlinjer E-posta ansökan till dig själv. Skapa remissbrev via arbetetsytan i frihome. Maila ansökan till berörda parter. Remissbrev – frihome Ansökan skickas på remiss till lägeskommun, både avseende grundskolenivå och gymnasienivå Kommunen ska ges tillfälle att yttra sig över ansökan. << Tillbaka till ”1. Initial handläggning”

59 2. Utredning – Internationell skola
1 2 3 4 Skolinspektionens modell för processbeskrivning – Processen för Tillståndsprövning Tillståndsprövning: 2. Utredning – Internationell skola Processkartorna i detta dokument är klickbara Aktivitetskarta 2.1 Granska ansökan och påbörja utredning 2.2 Erbjuda om komplettering 2.3 Granska komplettering och färdigställ utredning 2.4 Granska yttrande från kommunen om ansökan från enskild 2.4 Slutlig bedömning av utfall Dokument Indata och resultat Beskrivning av processfas Indata Kontrollera pågående tillsynen och anmälningsärenden vid befintlig skola. Inhämta kreditupplysning. Kommunicera kommunyttranden. Bedömning av negativa följder görs ej. Komplettera ansökan vid behov. Tillsynsrapporter/anmälningsärenden Kreditupplysning Ev. kompletteringssvar Kommunyttrande Resultat Beslutsklar utredning Intressenter och roller Externt: Skolverket, sökanden och remisskommuner Internt: Administratörer, utredare, beslutsfattare << Tillbaka till översiktskarta för ansökan om fristående skolor << Tillbaka till översiktskarta för särskilda skäl utanför ordinarie ansökningstid << Tillbaka till översiktskarta för betygsrätt << Tillbaka till översiktskarta för skolförordning << Tillbaka till översiktskarta för särskild variant << Tillbaka till översiktskarta för internationell skola

60 2.1 Granska ansökan och påbörja utredning
Skolinspektionens modell för processbeskrivning – Processen för Tillståndsprövning 1 2 3 4 Utredning: 2.1 Granska ansökan och påbörja utredning Detaljkarta Aktör: Utredare, Skicka ansökan på remiss 1.5 Gå igenom ansökan i bedömnings-underlaget i frihome Analysera tidigare erfarenhet av sökande. Kontroller pågående tillsynen/anmälningsärenden? Om ansökan är från enskild, ta en kreditupplysning. Granska yttrande från kommunen 2.4 Aktör: Utredare Aktör: Utredare, Behöver ansökan kompletteras? Nej Erbjudande om komplettering 2.2 Ja Aktivitet Dokument - riktlinjer Gå igenom hela ansökan. Kontrollera om det finns någon pågående tillsyn vid skolenheten eller huvudmannens andra skolor. Kontrollera även om det finns några pågående anmälningsärenden som kan påverka bedömningen av huvudmannens förutsättning. Hämta in en kreditupplysning. För att enskild ska godkännas som huvudman eller förklaras om rätt till bidrag krävs att det kan finnas ett tillräckligt elevunderlag för att driva en stabil verksamhet. En kommun får vara huvudman för en internationell skola på grundskolenivå där utbildningen följer en internationell läroplan, om det finns behov av utbildningen. Sharepoint Bedömningsstöd – internationell skola PM – tillsyn/anmälningsärenden Utredningsskyldighet Rutiner vid kommunicering Mall komplettering - frihome << Tillbaka till ”2. Utredning

61 3. Beslut – Internationell skola
Skolinspektionens modell för processbeskrivning – Processen för Tillståndsprövning 1 2 3 4 Tillståndsprövning: 3. Beslut – Internationell skola Processkartorna i detta dokument är klickbara Aktivitetskarta 3.1 Motläsning av beslut 3.2 Föredragning för beslutsfattare 3.3 Registrering och expediering 3.4 Beslut vunnit laga kraft Information Indata och resultat Beskrivning av processfas Indata Beslut förslag Beslut ska föredras för beslutsfattare. Beslutet ska sedan registreras och expedieras till berörda parter. Intressenter och roller Resultat Expedierat beslut i ärendet Kopia på beslut till Skolverket Externt: Skolverket och sökanden Internt: Administratörer, utredare, beslutsfattare << Tillbaka till översiktskarta för ansökan om fristående skolor << Tillbaka till översiktskarta för särskilda skäl utanför ordinarie ansökningstid << Tillbaka till översiktskarta för betygsrätt << Tillbaka till översiktskarta för skolförordning << Tillbaka till översiktskarta för särskild variant << Tillbaka till översiktskarta för internationell skola

62 4. Överklagande – Internationell skola
Skolinspektionens modell för processbeskrivning – Processen för Tillståndsprövning 1 2 3 4 Tillståndsprövning 4. Överklagande – Internationell skola Processkartorna i detta dokument är klickbara Aktivitetskarta 4.2 Rättidsprövning av kommunens överklagande 4.1 Registrering av överklagande 4.4 Överklagande till förvaltningsrätten eller ompröva beslutet? 4.5 Vidarebefordra handlingarna till förvaltningsrätten 4.6 Kvalitetssäkring/ förslag till yttrande 4.7 Expediering och registrering 4.8 Dom inkommen 4.3 Rättidsprövning av sökandens överklagande Information Dokument Indata och resultat Beskrivning av processfas Indata Överklagande Kontrollera att överklagandet inkommit i tid. Om sökanden överklagar ska Skolinspektionen kontrollera om beslutet kan omprövas eller om Skolinspektionen ska skicka beslutet vidare till förvaltningsrätten i Stockholm (FR). Efter underrättelse eller föreläggande från FR svarar Skolinspektionen på yttrande. FR meddelar senare en dom. Resultat Intressenter och roller Externt: Sökanden, kommun, Förvaltningsrätten i Stockholm. Internt: Rättsenheten, administratörer, utredare, beslutsfattare << Tillbaka till översiktskarta för ansökan om fristående skolor << Tillbaka till översiktskarta för särskilda skäl utanför ordinarie ansökningstid << Tillbaka till översiktskarta för betygsrätt << Tillbaka till översiktskarta för skolförordning << Tillbaka till översiktskarta för särskild variant << Tillbaka till översiktskarta för internationell skola

63 Analys och statistikavdelning – input/output per ansökningsomgång
1 Februari Årets ansökningar 2 Mars/april Gymnasieprogram/inriktningar och elevantal 3 Oktober Årets beslut


Ladda ner ppt "Internationell skola Ansökan om fristående skolor"

Liknande presentationer


Google-annonser