Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Grafisk design FORMEN
2
Attrahera helhet, samspel, spännande element eller dominant rubrik…
FORMEN A och O Formens främsta uppgift är att: Attrahera helhet, samspel, spännande element eller dominant rubrik… (aktiv/synlig/kaos) Orientera klart och tydligt framgå hur budskap läses och visuella uttryck tolkas… (Tyst,osynlig, ordning och reda)
3
Planering förberedelser och arbetsgång
FORMEN Välja form? Planering förberedelser och arbetsgång Sortering överblicka material, vart ska det placeras Sanering välja bort, åtgärda brister Organisering enskilt arbete eller i grupp Kalkylering ekonomi, vad kräver mer,var kan man spara Forma ge form åt materialet med hjärna, öga och hand
4
Lite ovanför känns mer rätt och skapar balans och harmoni
FORMEN optiska mittpunkten Exakta mittpunkten på en yta är inte den optiska mittpunkten som känns rätt för ögat - bilden eller texten upplevs som hängande Lite ovanför känns mer rätt och skapar balans och harmoni
5
Den optiska mittpunkten
FORMEN Den optiska mittpunkten
6
Gyllene snittet ger harmoniska proportioner och
FORMEN gyllene snittet - greken Euklides 300 talet f Kr Gyllene snittet ger harmoniska proportioner och är användbart i visuell kommunikation, typografi, arkitektur och design. På ett pedagogiskt sätt - 1 : 2 : 3 : 5 : 8 : 13 : 21 osv - summan av de två föregående talen bildar nästa Detta ger det mest harmoniska förhållandet mellan bredd och längd och t ex mellan rubriker och text.
7
Idéskisser överföra sina tankar i idéskisser, papper eller dataskärm
FORMEN skisser Idéskisser överföra sina tankar i idéskisser, papper eller dataskärm kundskisser som kan presenteras för uppdragsgivaren Leverantörsskisser inför produktion
8
Grundformer symmetri och asymmetri
FORMEN Val av format Format Liggande, stående eller kvadratiskt format (standard eller specialformat) Format för film, TV och Web Satsyta bunt (inre marginal),huvud (övre), yttermarginal och fot (undre) Grundformer symmetri och asymmetri
9
Ståtlig Symmetri Asymmetri Symmetri och asymmetri Ger dynamisk känsla
FORMEN grundformen Symmetri och asymmetri Ståtlig Symmetri Asymmetri Ger dynamisk känsla
10
former nära varann hör ihop, helhet, en gestalt
FORMEN gestaltlagarna Närhetens lag former nära varann hör ihop, helhet, en gestalt
11
FORMEN gestaltlagarna Likhetens lag hjärnan tror att det som liknar varandra hör samman, vinjetter, ikoner binder samman, enhetlighet L L L L
12
omsluter information med en platta eller ramm, avgränsar från annat
FORMEN gestaltlagarna Slutenhetens lag omsluter information med en platta eller ramm, avgränsar från annat Slutenhetens lag omsluter information med en platta eller ramm, avgränsar från annat Bdffh bhbfhjrb bhrbfhrb brhbfh jrijegij jrijrije Bdffh bh Bdffh bhbfhjrb bhrbfhrb brhbfh jrijegij jrijrije bfhjrb bhrbfhrb brhbfh jrijegij jrijrije Bdffh bhbfhjrb bhrbfhrb brhbfh jrijegij jrijrije Bdffh bhbfhjrb bhrbfhrb brhbfh jrijegij jrijrije Bdffh bhbfhjrb bhrbfhrb brhbfh jrijegij jrijrije Bdffh bh Bdffh bhbfhjrb bhrbfhrb brhbfh jrijegij jrijrije bfhjrb bhrbfhrb brhbfh jrijegij jrijrije Bdffh bhbfhjrb bhrbfhrb brhbfh jrijegij jrijrije Bdffh bhbfhjrb bhrbfhrb brhbfh jrijegij jrijrije
13
Kontrast skapar dynamisk form och en ingång i det visuella budskapet
FORMEN Designprinciper Kontrast skapar dynamisk form och en ingång i det visuella budskapet Balans ger en sammanhållen form så inget kantrar Linje spalter och linjer som bildar en enhetlig mall Rytm för mottagaren framåt i varierande moment
14
FORMEN Designprinciper Kontrast kan skapas genom att arbeta med satsytan i delar och skapa spänning (tredjedelar) TEXT TEXT TEXT statiskt dynamiskt
15
Visuell framåtrörelse
FORMEN Visuell framåtrörelse Mottagaren ska ju vilja se mer av eller stanna kvar i annonsen, filmen eller webbsajten. Läsa mer eller klicka vidare. Kontrast, balans linjering och rytm, hjälper till. Ett lockande innehåll, spänning i bild och text - ger förstärkning - (någon form av stimuli) ny information, mottagaren blir road - och aktiverar sig, söker fler förstärkningar - finns inga fler spännande attribut - uteblir förstärkningarna - uppstår utsläckning.
16
Förstärkningsschema Kontinuerligt Intervaller Variabelt
FORMEN visuell framåtrörelse Förstärkningsschema Kontinuerligt Intervaller Variabelt (överraskningsmoment stimulerar framåtrörelse)
17
Visuell framåtrörelse
FORMEN Visuell framåtrörelse Mottagaren ska ju vilja se mer av eller stanna kvar i annonsen, filmen eller webbsajten. Läsa mer eller klicka vidare. Kontrast, balans linjering och rytm, hjälper till. Ett lockande innehåll, spänning i bild och text - ger förstärkning - (någon form av stimuli) ny information, mottagaren blir road - och aktiverar sig, söker fler förstärkningar - finns inga fler spännande attribut - uteblir förstärkningarna - uppstår utsläckning.
18
Det måste hända något i berättelsen,
FORMEN visuell framåtrörelse Tre principer: Anslag - sätter igång, kraftfullt eller poetiskt, mottagaren blir känslomässigt förberedd och förväntansfull… Enhetlighet - Inleds sajten /broschyren med dramatik bör den fortsätta så, med rytm och känsla. Röda tråden är viktig! Gäller både text och bild. Variation - i form och innehåll skapar stimuli och en aktivitet hos mottagaren, motivation att se budskapet. Paus är viktig! Det måste hända något i berättelsen, det måste hända något med berättelsen.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.