Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Arbetsmoment under Workshop 2: Målbilder
4.2.1 Behovsanalys Workshop 2: Målbilder Arbetsmoment under Workshop 2: Målbilder Nedan beskrivs workshopens moment översiktligt. Kommande sidor ger mer detaljerade verktyg och instruktioner. 1 2 3 4 Gruppindelning Instruktioner Medverkande delas in i grupper. Gör detta med eftertanke. Grupperna kan t.ex. delas upp efter: Processer Enskilt Yrkeskategorier Genomgång av identifierade problem och behov Instruktioner Utifrån dokumenterat material i Workshop 1 gås verksamhetens behov och problem igenom. Framtagande av målbilder och lösningar Instruktioner Ett antal förslag på möjliga målbilder och lösningar kopplade till dokumenterade problem tas fram och nyttan av målbilden eller lösningen definieras. Genomgång av dokumenterade målbilder och lösningar Instruktioner Genomgång och validering av identifierade målbilder och lösningar . Fastställande av dokumenterade målbilder och lösningar.
2
Utmaning/Behov/Problem
DRAFT Behovsanalys Workshop 2: Målbilder 3: Utifrån identifierade behov tas målbilder fram och dokumenteras i en så kallad innovationskatalog Innovationskatalog Utmaning/Behov/Problem Målbild Nytta Kvalitet Minskade ledtider Effektivitet Patient-säkerhet Kommunikationssvårigheter med patienter som inte talar svenska eller engelska Tolktjänst via t.ex. en telefon Positiv effekt Ingen effekt Sektionschef Mats Olsson Karolinska Universitetssjukhuset, Huddinge
3
Förbättringspotential
DRAFT Behovsanalys Workshop 2: Målbilder 4: Målbilderna definieras och specificeras på innovationskort Fyll i nedan innovationskort för varje innovation. Det utgör en tydlig sammanfattning av idén. Detta görs med fördel efter workshopen av projektgruppen. Se ett exempel nedan. Intressent Behov/Problem Lösningar (innovationer) Patienter och personal Behov av utvecklad tolklösning och lösningar för hur man kan förbättra kommunikationen med en allt mer heterogen patientgrupp med behov av anpassade kommunikationslösningar och kommunikationsmaterial på olika språk. Exempelvis telefontolk eller översättningsverktyg. Tekniska hjälpmedel för att möta behovet av en förlossningsvård med samförstånd mellan olika kulturer genom en teknisk lösning innan och efter förlossning. Man ser även att denna lösning erbjuder tjänster som avhjälper språkliga hinder men även att lösningen tydliggör vad svensk sjukvård kan erbjuda för såväl svensktalande som icke-svensktalande. Förbättringspotential Nytta:_________ Ökad kvalitet genom mer passande vård och bättre patientflöde Inga minskade ledtider Ökad effektivitet vid snabbare diagnos och beslut kring insatser Ökad patientsäkerhet genom adekvata kommunikationsmöjligheter mellan patienter och personal Kategorisering Område (process, arbetssätt, produkt) Produkt och arbetsätt Radikal eller inkrementell innovation Radikal Innovationsgrad (låg-hög) Medel Innovationens tidshorisont Innovation direkt Marknadens mognadsgrad (låg-hög) Hög Vidare kommersialiseringsmöjligheter för leverantören Ja Sektionschef Mats Olsson Karolinska Universitetssjukhuset, Huddinge
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.