Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Produktdesign 3 årig kandidatutbildning Kunna designa produkter
utifrån funktion, produktion och önskad identitet Produktdesignutbildningen innebär att man ska kunna designa produkter – konsumentprodukter med olika krav på funktion, produktion och annat. Dessa krav kan vi kalla ramar.
2
upplevelsen av produkten Hur något känns, ser ut,
Estetiska värden dvs upplevelsen av produkten Hur något känns, ser ut, smakar, luktar, låter = tredimensionell formgivning För att göra detta bra behöver man självklart också ta i beaktande estetiska värden där man påverkar upplevelsen av produkten. Upplevelsen relaterar till hur något, känns, ser ut, luktar, smakar, låter –och är svåra parametrar då det ofta kan hanteras som subjektiva kvalitéer men likväl ska en produktdesigner bekvämt hantera dessa krav också.
3
Vi upplever att studenterna ofta känner sig osäkra i detta ämne, liksom att vi också ser att de har en del som behöver stärkas. Problemet har förklaringar i såväl studentunderlag (vi tar in endast 30% på arbetsprov), som i förutsättningarna för utbildningen samt i hur vi undervisar och examinerar dessa färdigheter.
4
klassiska” formövningar
I nuläget har vi främst form undervisning i åk 1 3 olika kurser där vi fokuserar på begrepp som relaterar till form-förståelse genom att arbeta med grundformer, ytor, faser och att sätta konkret form på abstrakta begrepp som tex hårt och mjukt. Studenterna övar upp färdigheter genom att göra i material som lera, kartong, papper –där de gör och vi gemensamt sedan för diskussioner. Samt en kurs i åk 2, där de genomför en full formgivningsprocess. I samtliga projekt är sedan formgivning ett outtalat mål –vilket i sig är ett problem. Undervisningen idag är bra men kan behöva utökas, utvecklas och omfördelas –och framförallt skulle det underlätta om vi hade konkreta metodverktyg som vi kan föreslå till studenterna så att vi inte bara säger ”gör det” utan ”gör så här”.
5
Superformlab KADK I strävan efter att utveckla metodverktyg har jag hittills gjort följande: Diskuterat Hur man blir bra på formgivning med två industridesigners Observerat övning på superformlab på KADK (Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering) 8 studenter 2h. Läst litteratur om att lära sig en färdighet, om formmetoder Observerat genomgång av formdelkurs i åk 2 (pd158) Skickat enkät till lärarlaget Genomfört 2 av 3 experiment med studenter (5 från varje årskurs) där jag tillsammans med stud prövar metodverktyg genom olika övningar Diskuterat med lärare inom produktdesign och interaktionsdesign om behovet
6
Experiment med studenter 1
I strävan efter att utveckla metodverktyg har jag hittills gjort följande: Diskuterat Hur man blir bra på formgivning med två industridesigners Observerat övning på superformlab på KADK (Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering) 8 studenter 2h. Läst litteratur om att lära sig en färdighet, om formmetoder Observerat genomgång av formdelkurs i åk 2 (pd158) Skickat enkät till lärarlaget Genomfört 2 av 3 experiment med studenter (5 från varje årskurs) där jag tillsammans med stud prövar metodverktyg genom olika övningar Diskuterat med lärare inom produktdesign och interaktionsdesign om behovet
7
stolen ska kunna vändas
tidiga skalmodeller pröva formen i 3D fullskaletest Så här blev det Resulterat i att jag förstår problemet tydligare: De har ingen tydlig process att förhålla sig De har svårt för att skilja på intuitiv och medveten formgivning De är svaga på att analysera form De har inte erfarenhet som gör att de kan ” förtydligade universella knep” och att ”konsumera med ögat” räcker inte detaljering Utveckla formen i verkstaden
8
Dela upp och förtydliga processen
Ju fler varianter av formen desto bättre kvalitet Intuitiv- eller medveten formgivning -var kommer analysen in Stärka hur man gör analysen av en form –vad man tittar efter Att kunna prata om form är av stor vikt Förtydliga universella knep för formgivning Process relaterat Det viktigt att de med större erfarenhet också VISAR hur man gör eftersom det handlar om en färdighet. Dela upp och förtydliga processen tex utgå från olika tankar kring formspråket tex dela upp produkten på olika sätt – huvudform, element och detaljer Det är viktigt att göra många varianter I relation till intuitiv eller medvetens formgivning -var kommer analysen in Analysrelaterat Stärka hur man gör analysen av en form –vad man tittar efter Tex Fysiska värden & emotionella värden Tex Linjer, plan, riktningar, balans, helhetsintryck och andra element man kan leta efter i analys Färdigheten/erfarenheten Förtydliga formgivningsregler för studenter –som inte borde heta regler dvs förtydligade universella knep som handlar om att lura ögat Att kunna prata om form är av stor vikt
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.