Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Klagshamns rektorsområde
Varmt välkomna till Klagshamns rektorsområde
2
Vision för Klagshamns ro
På Klagshamns rektorsområde ska elever, personal och föräldrar känna stolthet över sin skola. Ledorden kunskap, glädje, trygghet och självständigt tänkande ska genomsyra verksamheten. Vi förutsätter en öppen kommunikation och goda relationer i möten med elever, personal och föräldrar.
3
Agenda för kvällen Hur är det svenska skolsystemet uppbyggt
Betygsstegen, meritvärde, antagning till gymnasiet Vad bedömer och betygssätter läraren Olika synsätt vid bedömning (formativ och summativ bedömning) Hur säkerställer vi likvärdig bedömning Hur ser det ut på Strandskolan, resultat Terminsbetyg och slutbetyg
4
Hur är det svenska skolsystemet uppbyggt?
Skollag (i Sverige har vi ett mål- och kunskapsrelaterat betygssystem med likvärdig bedömning som mål) Skolförordning Läroplan Kursplaner i varje ämne Kunskapskrav i varje ämne – fokus på förmågor Allmänna råd (åtgärdsprogram, IUP med skriftliga omdömen år 1-5, undervisningens planering, frånvaro, m.fl) Kommunala anvisningar Övriga lagar (exempelvis arbetsmiljölag omfattar även elever, ej utsättas för fysisk eller psykisk ohälsa) Skolinspektionen (relation NP och faktiskt betygsutfall)
5
Kursplanerna (ämnesvisa)
Ämnets syfte Centralt innehåll (årskurs 1-3, 4-6 och 7-9) Kunskapskrav (årskurs 3 sv, ma, no, so; årskurs 6 och 9 samtliga ämnen)
6
Pedagogiska planeringar
7
Pedagogiska planeringar
8
Syftet med bedömning Kartlägga kunskaper (diagnos av elevens kunskaper) Värdera kunskaper (Jämförelse av elevens kunskaper mot ämnets kunskapskrav i skriftliga omdömen samt i betygen) Återkoppla för lärande (hjälpa eleven lära mer) Synliggöra praktiska kunskaper (konkret återkoppling på görandet ex. vid skapande) Utvärdera undervisningen (hur utvecklar läraren sin undervisning, NP)
9
Varför betyg i Sverige? Sortering inför framtida studieval (enda instrumentet i Sverige (förutom högskoleprovet, intagningsintervjuer eller andra redskap förekommer ytterst sällan) Värdera kunskaper (Jämförelse av elevens kunskaper mot ämnets kunskapskrav i skriftliga omdömen samt i betygen, likvärdig undervisning)
10
Vad bedömer och betygssätter läraren på
Vad bedömer och betygssätter läraren på? – Bland annat elevens förmåga analysera, reflektera, hantera information, värdera, lära sig att lära – metakognitiv förmåga, se orsakssamband, kreativitet, kommunicera, lösa problem, förstå begrepp i olika ämnen. E C A Grundläggande Goda Mycket goda Enkla Utvecklade Väl utvecklade Beskriver och ger exempel Förklarar och kopplar ihop Förklarar och generaliserar Avgränsat Relativt varierat Varierat Prövar Prövar och omprövar Prövar och omprövar systematiskt
11
Betygssteg och meritvärde
A - 20 poäng B – 17,5 poäng C – 15 poäng D – 12,5 poäng E – 10 poäng F – 0 poäng, ej uppnått samtliga kunskapskrav för betyget E. B och D ska samtliga delar i kunskapskraven vara uppfyllda i nivån under (E och C) och majoriteten av betygssteget ovanför. Meritvärdet räknas på alla ämnen (har man moderna språk är det 17 ämnen men har man inte det räknar man på 16 ämnen). Meritvärdet är samtliga bokstäver omvandlade till siffror
12
Kunskapsbedömning och betygssättning
Formativ bedömning (framåtsyftande bedömning kontinuerligt i undervisningen) - poängprov meningslöst för lärandet - diagnoser, framåtsyftande kommentarer, självvärdering, kamratbedömning, modellering, EPA, ”fusk” m. fl. metoder är effektivt för lärandet och viljan att lära mer. Summativ bedömning (summerande bedömning av elevens kunskaper vid ett givet tillfälle. Grundar sig bakåt i tid. - Betygsättning
13
Hur säkerställer vi likvärdig bedömning?
Sambedömning av elevarbeten Modellering (elever tittar på gamla elevarbeten) Kollegiala samtal om bedömning Nationella prov Samtal mellan lärare i olika skolor/ämnen Uppföljning av betygsstatistik Kontinuerlig fortbildning i ämnet
14
Hur ser det ut på Strandskolan, resultat?
90% av eleverna kommer in på sitt förstahandsval (2017) Cirka 92% klarar gymnasiebehörighet (2017), inklusive nyanlända (5 elever) Vårt meritvärde ligger i snitt på 276p Målsättning inom 3 år är 100% måluppfyllelse
15
GYMNASIEBEHÖRIGHET läsåret 2016/2016
Malmö Stad Yrkesförberedande 75 % Högskoleförberedande 74,0 % Strandskolan Y rkesförberedande 92% H ögskoleförberedande 92 % MERITVÄRDEN läsåret 2016/2017 Malmö Stad Åk Flickor Pojkar Totalt 6 211 188 199 7 210 182 195 8 213 187 9 228 202 215 Strandskolan 250 251 274 241 260 264 245 255 285 268 276
16
Terminsbetyg För terminsbetyg gäller enligt skollagen att:
När betyg sätts innan ett ämne har avslutats, ska betygssättningen bygga på en bedömning av de kunskaper som eleven inhämtat i ämnet till och med den aktuella terminen. Vid bedömningen ska elevens kunskaper i årskurs 6 ställas i relation till de kunskaper en elev ska ha uppnått vid betygstillfället i förhållande till kunskapskraven i årskurs 6, och 2. efter årskurs 6 ställas i relation till de kunskaper en elev ska ha uppnått vid betygstillfället i förhållande till kunskapskraven i årskurs 9. 10 kap. 19 § skollagen (2010:800)
17
Tack för idag och hoppas ni haft en givande kväll!
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.