Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

FRAMTIDENS SMAKDESTINATIONER Eva heter jag, för er som inte träffat.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "FRAMTIDENS SMAKDESTINATIONER Eva heter jag, för er som inte träffat."— Presentationens avskrift:

1 FRAMTIDENS SMAKDESTINATIONER Eva heter jag, för er som inte träffat.
Försöka lägga undan alla viktiga saker ni arbetat med idag. För nu ska vi syssla med det roligaste som finns, mat och dryck och dessutom i höga kusten! CHANS Vi har världens chans. Dyker kanske upp någon gång för en region, något som inte trodde var möjligt. Höga kusten är hetare än någonsin, vet inte hur länge det räcker. POTENTIAL… Kom upp… imponerad, började skissa matresa, box whisky, tyckte måste lunna lyftas fram. Så kom i kontakt med Peter.. Var beredd att springa på handling. Fantastiskt kul att gå tillbaka och göra en rejäl analys. Vi bygger naturen, finns så mycket mer. Finns sådana möjligheter, att kryper i kroppen. Började redan innan detta jobbet, med Matresan. Kommer från Skåne, tänkte varför har ingen berättat det här!! Knappt att folk här uppifrån känner till Hernö Gin, världen bästa, UPPDRAG Uppdraget bestod i ta fram en förstudie som: Ger en överblick av Höga Kustens förutsättningar som smakdestination Identifierar viktiga utvecklingsområden. Ger förslag på åtgärder för att utveckla Höga Kusten till en smakdestination. BEST OF Svårt att sammanfatta, men hoppas att kan ta del av rapporten sedan, för det är helt otroligt vad det finnas skare. Alla i detta rum, har möjlighet att få det att hända! Redan 2016. SYFTE MED PRESENTATION Inspirera och vilja ta steget 4 slides åtgärder, prata runt Bild text till höger… (15-20 minuter) Ett samverkansprojekt mellan Lantbrukarnas Riksförbud, Landstinget Västernorrland, Höga Kusten Destinationsutveckling och Destination Sundsvall. Projektet finansieras till stor del med medel från EU:s landsbygdsprogram Projektet baseras på den regionala livsmedelsstrategin, HK Dests förstudie samt tidigare genomförda utvecklingsprojekt inom länet.

2 BAKGRUND Det behövs ett tydligt ledarskap för utvecklingen av lokal mat och lokala smaker Den lokala maten och den lokala stoltheten behöver stärkas. Kontakten mellan besöksnäringen och de gröna näringarna behöver utvecklas.

3 FRAMTIDENS SMAKDESTINATIONER HUVUDAKTIVITETER
1. PROJEKTSTYRNING, UPPFÖLJNING & STRATEGISK SAMVERKAN 2. LOKAL STOLHET OCH LOKAL MAT 3. UNIKA PRODUKTER OCH UPPLEVELSER HUVUDAKTIITETER

4 1. PROJEKTSTYRNING, UPPFÖLJNING & STRATEGISK SAMVERKAN
Styrgrupp Uppföljning och utvärdering Studieresor och omvärldsbevakning ska ge input till att hitta en långsiktig lösning

5 2. LOKAL MAT OCH LOKAL STOLTHET
Kompetensutveckla inom matturism. Stärka kontakten mellan producent och restaurang. Sprida lokal mat i restaurang, i hotell och till besöksnäringsaktörer. Säkerställ innovativ produktutveckling. 2. LOKAL MAT OCH LOKAL STOLTHET

6 3. UNIKA PRODUKTER OCH UPPLEVELSER
Paketering Konceptualisering kring befintliga och marknadsmogna besöksanledningar Marknadsföring och försäljning

7 MÅLGRUPPER STYRGRUPP Representant för:
Producenter, producentföreningar och företag kopplade till producenterna. Restauranger och dess kockar. Aktörer inom besöksnäringen STYRGRUPP Representant för: LRF Västernorrland Landstinget Västernorrland Höga Kusten Destinationsutveckling Näringslivsbolaget Sundsvall Från styrgruppen för den Regionala livsmedelsstrategin.

8 MÅL – PROJEKTETS SLUT Ökad andel lokalt producerade råvaror i länets restauranger. 10 kvalitativa mat- och smakupplevelser av hög internationell klass. En etablerad struktur för samarbete och utbyte mellan producenter, restauranger och besöksnäringsaktörer. Ett förslag på framtida organisering, framtagen i samråd med näringen utifrån en affärsmässig modell.

9 BUDGET Totalt 2,7 miljoner Projekttid 2 år LRF - projektägare
70 % av medlen kommer från EU:s landsbygdsprogram 30 % finansieras av näringen Projekttid 2 år LRF - projektägare

10 Vem ska driva detta ? Vi ser att den som är projektledare/marknadsutvecklare är en mycket god kommunikatör. Vidare ska man kunna hantera både strategiska och lite mer ”hands on” frågor, ja lite av en 10-kampare. Vanan av att driva projekt är en merit. Det är också en fördel om man har en regional kännedom om vårt område och dess leverantörer av mat och smak, samt dess goda förutsättningar för produkt/marknadsutveckling!


Ladda ner ppt "FRAMTIDENS SMAKDESTINATIONER Eva heter jag, för er som inte träffat."

Liknande presentationer


Google-annonser