Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
VÄLKOMNA! TILL VÅR FORTBILDNINGSDAG MARKNADSFÖRING & KOMMUNIKATION INOM NATURBRUK 2017
2
Program | Naturbruksutbildningarnas attraktionskraft
– varför, hur och vad kommunicera till ungdomarna och deras föräldrar? Välkomna! Snabb presentationsrunda. Korta rapporter (filmsnuttar, mjölkpaket, annonser, SYV.nu). Resultat från årets NB1-elev-enkät. Projekt Attraktionskraft NB Inför eftermiddagens gruppdiskussioner Naturbruksutbildningarnas attraktionskraft Alexandru Panican, Lunds universitet Lunch i LRF:s fina restaurang med många svenska råvaror 13.00 Utdelning av gemensamt profilmaterial som Stick ut-knappar, nyckelband, pennor På gång från NF:s Mf-grupp riks: naturbruk.se, Facebook, Övrig info ungdomskommunikation från branscher, Jobba grönt, JUFkampen, SLU.
3
14.00 Gruppdiskussioner, förslag på teman:
1. Erfarenhetsutbyte generellt; så här gör vi – hur gör ni? 2. Erfarenhetsutbyte Sociala medier; så här gör vi – hur gör ni? 3. NB-samverkan Gymnasiemässan Älvsjö nov. 4. Tävlingar inom NB – hur nyttja i gemensam marknadsföring? 5. Valfritt övrigt tema. Fika i grupperna + punkta ner några tips till fortsatt gemensamt arbete! 15.15 Återkoppling från gruppdiskussionerna. Sprid goda exempel. Inlämning av utvärdering för dagen. 16.00 Slut
4
Styrelsen 2017 Ordförande samt ansvar för projekt, marknadsföring/kommunikation och EUROPEA Bo Wiberg, Skolchef, Grans Naturbruksgymnasium Vice ordförande samt ansvar för reformer och naturturism Anneli Gunnars, VD/Rektor, Älvdalens Utbildningscentrum Sekreterare samt ansvar för hund Mimmi Andersson, Verksamhetschef, Grans Naturbruksgymnasium Kassör samt ansvar för läromedel och häst Elisabeth Bringer-Hallberg, Rektor, Vretagymnasiet, Naturbruksgymnasiet i Östergötland Fortbildning samt ansvar skogsbruk Peter Nyman, Rektor, Stora Segerstad Naturbrukscentrum Läromedel samt ansvar trädgård Per Hallén, Områdeschef utbildningstöd/Verksamhetchef elevhälsan, Västra Götalands Naturbruksskolor Suppleant samt ansvar lantbruk Elin Dahm, Rektor, Jällagymnasiet, Uppsala Suppleant samt ansvar djurvård Stefan Larsson, Driftchef, Munkagårdsgymnasiet, Region Halland
6
Rapporter Filmsnuttar
Rapporter Filmsnuttar
7
Rapporter Mjölkpaket
8
Rapporter Annonser
9
Rapporter SYV.nu
10
Enkät NB1- elever 2017 Antal svar från olika skolor
11
Enkät NB1- elever 2017 (1 181 deltagare) Sammanställd mån 18/9 -17
12
Enkät NB1- elever 2017 (1 181 deltagare) Sammanställd mån 18/9 -17
13
Enkät NB1- elever 2017 (1 181 deltagare) Sammanställd mån 18/9 -17
14
Enkät NB1- elever 2017 (1 181 deltagare) Sammanställd mån 18/9 -17
15
Enkät NB1- elever 2017 (1 181 deltagare) Sammanställd mån 18/9 -17
16
Enkät NB1- elever 2017 (1 181 deltagare) Sammanställd mån 18/9 -17
1 = Mycket sämre = Mycket bättre
17
Enkät NB1- elever 2017 (1 181 deltagare) Sammanställd mån 18/9 -17
18
Enkät NB1- elever 2017 (1 181 deltagare) Sammanställd mån 18/9 -17
19
Enkät NB1- elever 2017 (1 181 deltagare)
”Om du använt någon sökmotor, vilka sökord använde du för att komma till den utbildning du har påbörjat?” Av de som svarat något förutom ”Vet ej”, (34 %) så angav; 52 % Angav skolans namn (2016: 50 % (+2 %)) 34 % Angav inriktningsnamn (2016: 33 % (+1 %)) 9 % Ett sökord som innehåller ordet naturbruk (2016: 12 % (-3 %)) 5 % Angav ett yrke (veterinär m.fl.)
20
Enkät NB1- elever 2017 (1 181 deltagare)
”Vilket/vilka sociala medier på nätet brukar du använda?” Av de som svarat (83 %) så angav; 74 % Instagram (2016: 76 % (-2 %)) 68 % Facebook (2016: 76 % (-8 %)) 62 % Snapchat (2016: 62 % (0 %)) 9 % Youtube (2016: 7 % (+2 %)) 6 % Övriga 4 % Twitter (2016: 7 % (-3 %))
21
Enkät NB1- elever 2017 (1 181 deltagare)
”Ge oss tips på, hur naturbruksgymnasierna kan synas på olika sätt för att nå nya elever!” Av de som svarat (41 %) så tyckte följande andelar att vi skulle satsa på; 49 % Sociala medier (2016: 32 % (+17 %)) 18 % Besöka skolor (2016: 19 % (-1 %)) 9 % Affischer, hemsida, tävlingar mm. mm. (2016: 3 % (+6 %)) 8 % Mässor (2016: 8 % (0 %)) 6 % Öppet hus och få komma på besök (2016: 9 % (-3 %)) 5 % Bättre SYV-information (2016: 4 % (+1 %)) 4 % Utskick (2016: 9 % (-5 %)) 4 % Tidningar (2016: 8 % (-4 %)) 3 % TV- och radioreklam (2016: 8 % (-5 %))
22
Attraktionskraft Naturbruk
Planerade mässor / evenemang 2017 Tubecon Kristianstad 28 okt Umeå 25 nov Gymnasiemässan i Älvsjö nov
23
Naturbruksutbildningarnas attraktionskraft
– varför, hur och vad kommunicera till ungdomarna och deras föräldrar? Alexandru Panican, Lunds universitet
24
På gång från NF:s Mf-grupp riks
naturbruk.se
25
På gång från NF:s Mf-grupp riks
Facebook – Bidra med material till vår Facebooksida
26
På gång från NF:s Mf-grupp riks
Skicka era bilder till oss
27
På gång från NF:s Mf-grupp riks
Ung Ullbagge 2018
28
Övrig info ungdomskommunikation
Från branscher
30
Gemensamt projekt
31
Gemensam framtidsutmaning
Fler behöver utbilda sig till sysselsättning inom det gröna näringslivet Behov av kvalificerad arbetskraft Behov av ny kompetens För att det gröna näringslivet ska vara konkurrenskraftigt, attraktivt och utveckla befintliga och nya företag från norr till söder
32
Projektets mål Att fler ska utbilda sig och bli verksamma inom det gröna näringslivet (jord, skog och trädgård) Att fler ska börja jobba och starta företag samt karriärbyta till det gröna näringslivet
33
Kommunikationskampanj
Webbplats, Konceptfilmer (visa yrken och livsstil) Jobba grönt challenge (Youtube) Sociala medier Ambassadörer SYV, Studie- och yrkesvägledare
34
Målgrupper
35
Ambassadörer
36
Instagram
37
2017, så här långt 3. 1. 2.
38
Challenge Jobba grönt
39
Och resultatet?
40
Alla kampanjer
41
Målgrupperna
42
Bra förarbete (strategi) lönar sig
Några reflektioner Bra förarbete (strategi) lönar sig Rätt budskap till rätt grupp med rätt ”call to action” Instagram har gett mest engagemang, det ska vi jobba vidare med ”Mänsklighet” når långt i sociala medier. Balans mellan allvar, humor, fakta. Äkta! Nästa steg: aktivitet inför ansökan till gymnasie/högskola (januari). Nå och prata med föräldrar
43
Jobba grönt i final! Filmer som marknadsför en organisation Informationssajter studier och yrkesval
44
Tack! Anna Bornhammar Kommunikationsansvarig Telefon: SLA Box 55525, Stockholm Besöksadress: Storgatan 19 Växel: Arbetsgivarjour:
45
JUFkampen Johanna Fagerström & Magdalena Fyhr
Jordbrukare Ungdomens Förbund
46
Jordbrukare Ungdomens Förbund
JUF är en partpolitiskt och religiöst obunden förening Vi har idag tre starka ben att stå på; plöjning, brukshästverksamhet samt praktikantverksamhet. Vi är också en förening där man som medlem har stort inflytande över vilka aktiviteter man vill att sin avdelning ska anordna
47
Projektet Unga JUF Projektet har kommit till genom bidrag från MUCF
En del är att starta JUFkampen Vi på JUF vill bli mer synliga på naturbruksskolorna och få närmre kontakt med eleverna
48
JUFkampen En tävling för ALLA inriktningar och ALLA årskurser
Teoritest Final med praktiska och teoretiska moment
49
Tävlingens genomförande
Teoritest skrivs på varje skola efter att vi på JUF haft en kortare föreläsning för eleverna. Testet skrivs individuellt. Hela skolans resultat räknas sedan samman. De sex skolor med högst resultat går vidare till finalen. Finalen är en lagtävling med fyra personer i varje lag. Vi hoppas kunna förlägga finalen samtidigt som något annat evenemang.
50
Kostnad för skolorna 25kr/elev då ingår även medlemskap för eleverna i JUF under 2017/2018. Vill eleverna sedan utomlands på praktik genom oss får de ett avdrag på vår avgift om de varit medlemmar i över ett år.
51
Kostnad för skolorna 25kr/elev då ingår även medlemskap för eleverna i JUF under 2017/2018. Vill eleverna sedan utomlands på praktik genom oss får de ett avdrag på vår avgift om de varit medlemmar i över ett år.
52
Tidsplan Teoritesten startar i oktober och pågår fram till februari
Finalen kommer gå under en heldag under vårterminen
53
Övrig info ungdomskommunikation
SLU
54
Gruppdiskussioner, förslag på teman
1. Erfarenhetsutbyte generellt; så här gör vi – hur gör ni? 2. Erfarenhetsutbyte Sociala medier; så här gör vi – hur gör ni? 3. NB-samverkan Gymnasiemässan Älvsjö nov. 4. Tävlingar inom NB – hur nyttja i gemensam marknadsföring? 5. Valfritt övrigt tema.
55
Utvärdering Plus Minus Tips till nästa år
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.