Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

SEPTEMBER 2010 Stockholms län

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "SEPTEMBER 2010 Stockholms län"— Presentationens avskrift:

1 SEPTEMBER 2010 Stockholms län
Företagarpanelen Extra frågor SEPTEMBER 2010 Stockholms län

2 Rikspolitiska prioriteringar för att förbättra företagsutvecklingen
2

3 Rikspolitiska prioriteringar
Bas: Alla (3181) Inom kort kommer den nya regeringen att lägga fram färdriktningen för det kommande året. Vilka tre av följande förslag anser du att politikerna nu bör prioritera i syfte att förbättra förutsättningarna för utveckling av Din verksamhet? % Källa: Demoskop 3

4 Rikspolitiska prioriteringar – övriga områden
Bas: Har uttalat sig (319) Finns det något annat område du tycker politikerna bör prioritera? (öppet svar) Sänkt moms Sjukförsäkringen/ Att arbetsgivaren måste betala sjukersättning Kompetensförsörjning/ Utbildning Infrastruktur Arbete till unga/ Lärlingssystem/ Enklare att anställa unga/ Lägre skatt för unga Paragraf 3-12 reglerna LAS Bättre förståelse för företagande Forskning/ Stöd till forskning Konkurrensneutralitet/ Slopad konkurrens från stat/kommun Tillgång till riskkapital Förenklade regler/ Mindre byråkrati Övriga svar 54 % % Källa: Demoskop 4

5 Kommunpolitiska prioriteringar för att förbättra företagsutvecklingen
5

6 Kommunpolitiska prioriteringar
Bas: Alla (3181) På samma sätt kommer den nya politiska ledningen i din kommun att inom kort lägga fram färdriktningen för det kommande året. Vilka tre av följande förslag anser du att politikerna nu bör prioritera i syfte att förbättra förutsättningarna för utveckling av Din verksamhet? % Källa: Demoskop 6

7 Kommunpolitiska prioriteringar – övriga områden
Bas: Har uttalat sig (149) Finns det något annat område du tycker kommunpolitikerna bör prioritera? (öppet svar) Övriga svar 59 % % Källa: Demoskop 7

8 Om undersökningen Syfte Målgrupper Metod Tidsperiod
Att löpande undersöka hur SN:s medlemsföretag ser på konjunkturutvecklingen och aktuella samhällsfrågor. Målgrupper 3 181 intervjuer (53 % svarsfrekvens) Metod Internetundersökning i Svenskt Näringslivs Företagarpanel med hjälp av Demoskop. Tidsperiod 20-27 september 2010 8


Ladda ner ppt "SEPTEMBER 2010 Stockholms län"

Liknande presentationer


Google-annonser