Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Wikipedia! – om astronomi och fysik Dainis Dravins
Institutionen för astronomi och teoretisk fysik, Lund
2
Wikipedia & astronomi / fysik
Wikipedia i forskning & undervisning ! forskning: referenser till allmänna definitioner eller nyheter studenter använder Wikipedia men endast få har skrivit själva Varför är astronomi (och fysik) speciellt ? ämnet lockar många samtidigt som innehållet är värderingsneutralt Vad kan man göra med Wikipedia som inte går annars ? studenter kan t ex skriva rapporter som förblir synliga även efter en kurs Varför misslyckas alternativa portaler ? olika portaler skapas som alternativ till Wikipedia men verkar inte utvecklas
3
”Reputation” of Wikipedia
RIGOR (number of edits in English Wikipedia) as function of DIVERSITY (number of editors) LINEAR LOG-LOG ”Reputation” of Wikipedia Rigor Diversity Andrew Lih Wikipedia as Participatory Journalism: Reliable Sources? Metrics for evaluating collaborative media as a news resource Proc. 5th Intern.Symp.Online Journalism, Univ. of Texas, Austin (2004)
4
”REPUTATION” OF WIKIPEDIA ARTICLES
• Rigor (total number of edits for an article) – More editing cycles should provide a deeper treatment of the subject and more scrutiny of the content • Diversity (total number of unique users) – More editors bring more voices and more different points of view The assumption is that a well-accepted set of general-interest subjects in Wikipedia should be in good standing and reputation, because they have been heavily visited and edited by many different users on the Internet. Therefore, the number of edits and number of unique editors for a set of benchmark articles should indicate the “level of quality” within Wikipedia. Andrew Lih Wikipedia as Participatory Journalism: Reliable Sources? Metrics for evaluating collaborative media as a news resource, Proc. 5th Intern.Symp.Online Journalism, Univ. of Texas, Austin (2004)
5
Forskning: Wikipedia utnyttjas för mer allmänna referenser, definitioner samt för nyheter
6
Vad speciellt kan man göra med Wikipedia?
10
http://sv. wikipedia. org/w/index. php
11
STUDENTERS PROJEKTARBETEN
13
Carina Lagerholm: Doppler imaging Kurs ASTA31 Stjärnatmosfärer Inst för astronomi, Lund, VT 2008
14
Tobias Albertsson: Neutron-star oscillations Kurs ASTA31 Stjärnatmosfärer Inst för astronomi, Lund, VT 2008
15
Henrik Jönsson: Model photosphere Kurs ASTA31 Stjärnatmosfärer Inst för astronomi, Lund, VT 2009
16
Simon Holmström: Asteroseismologi Kurs ASTA31 Stjärnatmosfärer Inst för astronomi, Lund, VT 2009
17
”Asteroseismologi” eller ”Astroseismologi” ?
18
Iakttagelser från studenters projektarbeten i Wikipedia
Måste behärska ämnet för att kunna skriva koncist ! Projektet måste göras mot slutet av kursen, kan inte göras efter hand Ovant att skapa koncisa webbsidor med hyperlänkar ! Studenter ofta ovana att skapa webbsidor, får inte bara kopiera in text Figurer och illustrationer komplicerar ! Svårt att praktiskt och juridiskt [hinna] få tillstånd ta med lämpliga figurer Extra arbete för handledaren ! I motsats till en uppsats ”får” en undermålig webbsida inte läggas ut Men slutresultatet en källa till belåtenhet !! Den skapade webbsidan kan stolt visas upp även för personer utanför kursen
19
Wikipedia Copyright issues for illustrations
20
Slutsatser från studenters projektarbeten i Wikipedia
Innehållet generellt – får ej fokusera på egna arbeten ! passar bättre på vissa kurser än andra Kan ej presentera egna arbeten på t ex konferenser ! en poster med egna resultat kan däremot platsa väl Figurer och illustrationer är juridiskt komplicerade ! juridiska regelverk dels obegripliga, dels svåra att praktiskt följa Men ”alla” studenter ändå nöjda med erfarenheten !! för många den första erfarenheten av populärvetenskaplig ”publicering”
21
TRENDER
23
Engelskans (amerikanskans)
ursprungliga dominans på Wikipedia (och Internet) minskar successivt
24
Ambition om även mer ”akademiskt” innehåll
2010 Ambition om även mer ”akademiskt” innehåll
25
…
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.