Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avMaja Eriksson
1
The Balance Scorecard Det balanserade styrkortet är ett styrningsverktyg Det länkar ihop organisationens vision, affärsidé och strategi med det operativa arbetet Den utgår ifrån visionen och affärsidén Strategin preciserad i fyra perspektiv Kritiska framgångsfaktorer fastställs för varje perspektiv genom lämpliga mått och nyckeltal
2
Balance Scorecard Ekonomiska och finansiella prestationer
mål nyckeltal Kundtillfredsställelse Mål nyckeltal Interna processer Mål nyckeltal Innovations- och Inlärningsförmåga Mål nyckeltal
3
Balance Scorecard Det ekonomiska och finansiella perspektivet
- Typiska mål är vinst- och tillväxtmål Kunder och kundtillfredsställelse - Att sätta mätbara mål på kvalitet och service - Att följa upp vad kunder/brukare tycker - Vid brister bestämma hur en förbättring ska ske
4
Balance Scorecard Interna processer - Hur skapa effektivitet
- Att sätta mål på de områden som organisationen måste vara särskilt bra på Innovations- och lärförmåga - Målen ska syfta till att särkerställa förmågan att förbättra och förnya sin verksamhet
5
Exempel Ekonomiska och finansiella prestationer
Mål – öka genomströmningen av studenter – ger ökade inkomster Nyckeltal – 95% Kundtillfredsställelse Mål – ökade antalet nöjda studenter – leder till att de tar sin examen Nyckeltal – 85% Interna processer Mål – öka antalet disputerade lärare, öka antalet pedagogiskt utbildade lärare, öka arbetstillfredsställelsen bland anställda Nyckeltal – 60%, 80%, 90% Innnovations- och inlärningsförmåga Mål – att införa målrelaterade utbildningsplaner och kursplaner, att utveckla det pedagogiska upplägget på kurserna, Nyckeltal – 100%, 50%,
6
Uppföljning och utvärdering
Uppföljning sker under pågående process Resurser för att nå mål och hur de används Ex.vis kvartalsrapporter Utvärdering är en form av efterhandsbedömning - om genomförande av ex.vis ett projekt, - om man nått sina mål - vilket resultat man uppnått
7
Utvärdering Olika typer av utvärderingar
Processutvärdering – att följa genomförandet Måluppfyllelseanalys – att undersöka om målen uppnåtts Före-efter-utvärdering – gäller utfallet Formativ utvärdering – att ge underhand information för reflektion som kan påverka fortsättningen
8
Datainsamling Två tekniker för datainsamling Kvantitativ metod
- Hårddata t.ex olika mängdangivelser, statistik Kvalitativ metod - Mjukdata t.ex genom intervjuer, observation, inläsning av dokument Vilken metod man använder beror på vad man vill undersöka.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.