Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

2018-04-19 Hur säkerställs kvalitén i ett system där många olika utförare levererar tjänster? Det ska finnas en koppling mellan det som står i förfrågningsunderlag.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "2018-04-19 Hur säkerställs kvalitén i ett system där många olika utförare levererar tjänster? Det ska finnas en koppling mellan det som står i förfrågningsunderlag."— Presentationens avskrift:

1 Hur säkerställs kvalitén i ett system där många olika utförare levererar tjänster? Det ska finnas en koppling mellan det som står i förfrågningsunderlag och det som ska följas upp. Se till att det finns bra utbildning/introduktion för nya utförare. Skapa strukturerade informations- och kommunikationsforum för alla utförare. Stimulera till organiserat erfarenhetsutbyte mellan utförare. Ha strukturerade kvalitetsuppföljningsplaner och gör dem kända.        Av förfrågningsunderlaget ska det framgå samtliga förutsättningar och krav som gäller för anbudsgivningen. Det är i samband med utformning av förfrågningsunderlag som det är möjligt för politiker, användare och andra intressenter att påverka innehållet i den tjänst som ska upphandlas. Förfrågningsunderlaget lägger grunden för möjligheten att styra verksamheter som läggs ut på entreprenad. I samband med att en ny utförare godkänns, se till att det finns bra introduktionsutbildning där krav och förväntningar tydliggörs. Se till att det finns upprättade, strukturerade informationskanaler mellan beställaren och utföraren av tjänster. Stimulera till lärande över organisations- och kompetensgränser. Skapa arenor som erfarenhetsutbyte kan ske på. T.ex. vårt FoU-centrum. Den övergripande målsättningen med kvalitetsuppföljningsarbetet är att: kontrollera kvaliteten i verksamheten i förhållande till uppställda mål och krav i förfrågningsunderlagen stimulera till lärande och förbättringar Kvalitetsuppföljningsplanen ger också Omsorgs- respektive äldrenämnden en överblick över de uppföljnings- och utvärderingsinsatser som pågår.

2 Hur säkerställs kvalitén i ett system där många olika utförare levererar tjänster? Säkerställ att  kunskap om kvalitativ och kvantitativ metod finns vid uppföljning. Återkoppla uppföljningsresultat till utförarna – återkopplingsseminarier. Utförare som inte håller måttet – åtgärdsplan. Gör resultaten transparanta för brukare och medborgare t.ex. med hjälp av webben. Flera utvärderings- och uppföljningsprojekt sker med stöd av FoU-centrum. Vi knyter forskare till vårt arbete för att bl.a. säkerställa att vi använder rätt metod. Vi köper också en del externa tjänster inom området. Genom att återkoppla uppföljningsresultat till utförarna så stimulerar vi också till lärande och förbättringar – det kan också ske gränsöverskridande mellan olika utförare. Utförare som inte håller måttet – åtgärdsplan. Vi tar också initiativ till nya uppföljningar. Vi tar också initiativ till utvecklingsarbete med stöd av FoU-centrum för vård, omsorg- och socialt arbete. Genom att göra resultat av kvalitetsuppföljningar transparanta och lättbegripliga så blir det också en del i det egna valet som brukaren ska göra.

3 Hur garanteras brukarna/medborgarna att de får en bra kvalité som de blir nöjda med? Följa upp om olika insatser bidrar till positiva effekter för våra brukare. Kontroll av om äldre- och omsorgsnämnden ”får det som beställts” (kontroll /insyn). Nyttja den bästa tillgängliga kunskapen och stärka kunskapsutvecklingen inom socialtjänsten (ökad kunskap och förståelse). Se till att tydlighet råder mellan utförare och brukare om den tjänst som ska tillhandahållas. Låt brukare, personal och anhöriga få del av förfrågningsunderlagen. Vi behöver hela tiden utvärdera om det vi gör bidrar till positiva effekter för de människor som får del av de insatser vi utför. I Linköping är det Äldre- och Omsorgsnämnden som är beställarnämnd. Nämnden behöver veta om den får det som faktiskt är beställt. Att nyttja den bästa tillgängliga kunskapen och stärka kunskapsutvecklingen inom socialtjänsten är ett område vi behöver ge mer utrymme. Evidensbaserad socialtjänst är fortfarande ett ganska nytt begrepp. Det är viktigt att det finns en koppling mellan brukarens förväntansnivå och det som vi faktiskt erbjuder. Vi har varit tydliga med att kommunicera vad kommunen kan erbjuda men också kommunicerat vad vi inte kan erbjuda. Förfrågningsunderlag som utförare har tagit hem anbud på ska finnas tillgängliga på varje enhet så att personal, brukare och anhöriga kan ta del av dem.

4 Hur garanteras brukarna/medborgarna att de får en bra kvalité som de blir nöjda med? Stärka brukarens position/inflytande över de tjänster som erbjuds och över sina egna val; ta hänsyn till brukarens behov/önskemål när tjänster ska utvärderas och förbättras. Ge säkrare underlag för politiska beslut. Stimulera till verksamhetsutveckling (förändring/utveckling). Sträva efter att ha medarbetare som känner engagemang och tillfredsställelse i sin yrkesroll. Inom äldreomsorg har vi i Linköping sedan flera år tillbaks arbetat med så kallade serviceavtal. Det innebär att den enskilde brukaren själv kommer överens med en utförare om i vilken omfattning av hjälp man behöver. Det finns således en tilltro till den enskilda människans bedömningsförmåga till sitt egna behov av hemtjänst. Den känslan vi med detta lyckas förmedla till den enskilda människan är att makten över att bestämma hur ofta t.ex. man vill duscha finns hos den enskilda gör att vi skapar en känsla av möjlighet att påverka. Jag tror att det t.o.m. Kan hålla nere efterfrågan på tid för t.ex. hemtjänst. Den enskilde kan alltså påverka mer eller mindre tid, vilket vi tror påverkar efterfrågan av omsorg. (Vi tror inte att en 85-åring okynnesduschar). Gör vi bra utvärderingar så blir det också bra underlag för framtida beslutsfattande för våra politiker. Att följa upp kvaliteten, att få kunskap om vilka resultat som uppnås och klargöra samband mellan kvalitet, resultat och kostnader är viktiga styrmedel hur vi fortsätter att utveckla framtidens vård, omsorg och socialt arbete. Det gör också att vi får igång ett arbete som stimulerar till lärande och förbättringar. Det är medarbetarna ute i verksamheterna som ytterst avgör om den tjänst som levereras har kvalitet eller inte. Det måste finnas ett bra ledarskap som skapar bra förutsättningar samt engagerade och motiverade medarbetare.


Ladda ner ppt "2018-04-19 Hur säkerställs kvalitén i ett system där många olika utförare levererar tjänster? Det ska finnas en koppling mellan det som står i förfrågningsunderlag."

Liknande presentationer


Google-annonser