Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Process, teknik och källor
Informationssökning Process, teknik och källor
2
LibGuide – En ämnesguide
3
Olika typer av källor
4
Identifiera informationsbehov
Vilken typ av information behöver jag? - Vilken typ av källor innehåller den information jag behöver? Färsk Tidskrifter Rapporter Brett tidsperspektiv Böcker Uppslagsverk Historiskt Arkiv Databaser
5
Olika källor Bibliotekskataloger – Ex. Lovisa och Libris
Uppslagsverk – Ex. NE, BRO,ORO Tidskrifter – Ex. Isis, Lychnos Databaser – Ex. Philosopher’s index Metasöktjänster – Ex LUBSearch BRO = Databas i LibHub.
6
Bibliotekskataloger Lunds Universitet Sök material Förnya lån
Lovisa Libris Lunds Universitet Sök material Förnya lån Nationalkatalogen Sök material för fjärrlån Etc.
7
Olika källor Bibliotekskataloger – Ex. Lovisa och Libris
Uppslagsverk – Ex. NE, Encyclopaedia Britannica, BRO,ORO Tidskrifter – Ex. Mind, Filosofisk tidskrift Databaser – Ex. Philosopher’s index Metasöktjänster – Ex LUBSearch BRO = Databas i LibHub.
8
UPPSLAGSVERK
9
Olika källor Bibliotekskataloger – Ex. Lovisa och Libris
Uppslagsverk – Ex. NE, Encyclopaedia Britannica, BRO,ORO Tidskrifter – Ex. Mind, Filosofisk tidskrift Databaser – Ex. Philosopher’s index Metasöktjänster – Ex LUBSearch BRO = Databas i LibHub.
10
Tidskrifter Vaddå tidskrift?
11
Olika källor Bibliotekskataloger – Ex. Lovisa och Libris
Uppslagsverk – Ex. NE,BRO,ORO Tidskrifter – Ex. Mind, Filosofisk tidskrift Databaser – Ex. Philosopher’s index Metasöktjänster – Ex LUBSearch BRO = Databas i LibHub.
12
Databaser
13
Olika källor Bibliotekskataloger – Ex. Lovisa och Libris
Uppslagsverk – Ex. NE, BRO,ORO Tidskrifter – Ex. Mind, Filosofisk tidskrift Databaser – Ex. Philosopher’s index Metasöktjänster – Ex LUBSearch BRO = Databas i LibHub.
14
Metasöktjänst
15
Formulera frågeställning
Sökprocessen Formulera frågeställning Hitta sökord Välj källor Sök Ta fram materialet Källkritik/Granska
16
Formulera frågeställningen
Formulera frågeställningen för att hitta relevanta ämnesord/keywords: Det är viktigt att man klargöra sökproblemet, både för sig själv och för den som eventuellt skall hjälpa till med en sökning.
17
Keywords/Ämnesord smal plural
synonymer smal singular plural m.m. stavningsvariant Ingen exakt vetenskap vilka ord man använder. Försök leta unika ord snarare än generella
18
Boolesk sökning
19
Trunkering* och Wildcard ?
Organization* Organi?ation
22
Varför får vi de resultat vi får?
23
Varje användare sitt Google
Det finns inte ett standard Google Olika användare som söker samtidigt får olika resultat
24
Exempel - Estonia
25
Exempel - Snowden
26
Exempel - Snowden
27
Filterbubblan “The exact version of the online world that you see is available only to you.” Källa: Eli Talk, Mike Elgan
28
Vad påverkar sökresultatet? -Generellt
Sökalgoritmen Penguin 2.0 Delning på sociala medier Ex. Facebook, Twitter, Youtube Häng-tid Textkvalitet Tid Källa:
29
Vad påverkar sökresultatet? - Användarkontexten
Din surfhistorik Din sökhistorik Dina bokmärken Var du sitter Användarkontext + Sökalgoritm = Träfflista Källa:
30
Vad vet Google om mig? -Min sökstatistik
Källa:
31
Vad vet Google om mig? -Mina boksökningar
Källa:
32
Vad vet Google om mig? -Mina platssökningar
Källa:
33
Vad vet Google om mig? -Mina intressen
Källa:
36
Vad händer egentligen utanför din bubbla?
Källa: Eli Talk
37
Bursting the bubble
39
Referenshantering
40
Referens är relationen mellan två objekt, där det ena utgör eller anger någon form av koppling till det andra. Ett sådant objekt kan till exempel vara en källhänvisning i en text.
41
Varför? Det skall klart framgå vilket underlag du har för dina tolkningar och påståenden. Det skall klart framgå vad som är dina egna slutsatser och tankar och vad du har hämtat från andra. Det skall vara lätt att hitta tillbaka till källan för den som vill läsa mera eller kontrollera dina uppgifter. Vetenskaplig grundbult.
42
Transparens Tydlig Vems åsikt? Min egen åsikt? Någon annans?
Min egen inspirerat av någon annan?
43
Referensens två delar Referens i referensförteckningen:
Hänvisning i texten: When testing the usability of a website, it is necessary to gather demographic information about the users (Lazar, 2006). When gathering data it is important to remember that “only relevant types of demographic information should be requested” (Lazar, 2006, p. 52).
44
Hänvisning i texten Texthänvisningen i Harvardsystemet består normalt sett av författarens efternamn följt av publiceringsår: De kvalitativa metoderna har under de senaste decennierna fått ett större erkännande (Repstad 2007, ss 11-12). Författare Publiceringsår ss = sidorna
45
Två eller tre författare
Burton hävdar att detta är felaktigt (Hunter, Elias & Norris 2001). Använd och-tecken = & Fler än tre författare I Kissers andra tes sägs det motsatta(Johnson et al. 2001, s. 226). et al.= med flera
46
Utan personliga författare
Ibland saknas personliga författare. Typiska exempel är publikationer från företag, myndigheter, organisationer etc. Dessa har i regel myndighetens eller organisationens namn som huvuduppslag. Första gången måste du ange hela namnet - (International Federation of Library Associations and Institutions (IFLA) 2007) Därefter räcker det att du anger akronymen: (IFLA 2007)
47
Citat - Korta Kortare citat skall skrivas direkt i texten inom citationstecken: Det ytterst intressanta påpekandet av Lyxén är bara att instämma med ”man bör pumpa bromsen vid sladd” (Lyxén 1993, s. 110).
48
Citat - Långa
49
Parafrasering A paraphrase (/ˈpærəfreɪz/) is a restatement of the meaning of a text or passage using other words.
50
Hänvisning i referenslistan
”Källförteckningen eller referenslistan placeras längst bak i dokumentet men före eventuella bilagor. Här skall det finnas tillräcklig information om alla dina skriftliga källor för att din läsare enkelt skall kunna hitta till de dokument du har använt i ditt arbete.” /HSB
51
Harvardsystemet i Borås
Borås + Harvardsystemet
52
Typer Eklund, K. (2010). Vår Ekonomi. Stockholm: Norstedts
Finansinspektionen. (2010). Den svenska bolånemarknaden och bankernas kreditgivning. [Elektronisk] Rapport. Stockholm, Finansinspektionen. Tillgänglig: [ ] Francis, S. (red.) (1971). Libraries in the USSR. London: Bingley. Hawes, D.K. (1993). Marketing tourism destinations: a strategic approach. Journal of travel research, vol. 31, ss Hagström, B. ( ). Norska. I Nationalencyklopedin. Bd. 14, ss Höjd ränta bankens hopp (2010). [Elektronisk] Dagens Nyheter, 26 april. Tillgänglig: Mediearkivet. [ ] Dina referenser skall sorteras i en alfabetisk följd. I texthänvisningen finns inget som avslöjar vilken typ av dokument du refererar till.
53
HJÄLPMEDEL
54
Hämta endnote För att ladda ner Endnote går man in på Studentportalen ( och loggar in där med sitt StiL-konto.
55
Hemuppgift att skicka till:
Deadline Fre 17/6
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.