Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Slöjdlärares planeringsarbete!
Nordiska Museet Den 28 mars 2012
2
Kvällens plan: – fokus på bedömning i skolslöjden
18:00-18:15 Inledning och retrospektiv Jenny, Urban och Helena 18:15-18:45 Bedömning av symboliska uttryck i slöjdföremål Janice, Andreas och Jenny (5 min frågor på slutet till Janice, Andreas och Jenny) 18:45-19:00 Fika, bensträck och småprat… 19:05-19:35 Bedömning genom loggböcker Helena (5 min frågor på slutet till Helena) 19:35-19:50 Öppen diskussion om bedömning
3
Forum för slöjddidaktik
Tidskriften ”Techne” (nordisk slöjdforskning): Tidskriften ”FORMakademisk” (norsk/internationell tidskrift, slöjdrelaterad): På finns avhandlingar inom slöjd, t ex Esko Mäkelä och Annelie Holmberg. Lärarförbundets nya tidning UTTRYCK … (som ersätter Slöjdforum) Bloggen ”Fröken slöjddidaktik” Nätforumet ”Textillärarlistan” … missa inte S.O.S – ett alternativt debattforum till den bristande skoldebatten i DN och SvD:
4
Ämnesdidaktiskt nätverk i Stockholm – STLS (Stockholm Teaching and Learning Studies)
Nätverk under uppbyggnad för att få igång lärardriven forskning, lärardrivna FoU-projekt , samarbete med forskare, årlig lärarkonferens m.m. Intresserad? Säg till Jenny eller maila:
5
Lärares olika planeringar
Olika didaktiska fokus: Vad? Hur? Varför? Vem är läsaren? Inspirationsmaterial? Lektionen/Uppgiften? ”Uppdukning” , arbetssätt, genomgång, samling m.m. Bedömning? summativ och/eller formativ Bakgrundsbeskrivning? Olika ämnesfokus: Tekniker och verktyg Material Uttryck och estetik Föremål Ämnesövergripande Slöjden i samhället
6
Sammanfattning kommentarer
Varför och för vem är dokumentet skrivet? Reda ut olika kunskapsbegrepp – lärandemål, förväntade resultat, elevmål, syfte, förmågor… Skillnad i att bedöma och betygsätta Får man göra om kursplanens syfte/förmågor och kunskapskrav? Relationen – slöjdarter och slöjd som ett ämne. Slöjd och andra ämnen.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.