Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Accountant på Wärtsilä Shared Service Center
Alexandra Rönn Accountant på Wärtsilä Shared Service Center
2
Ekonomie magister på Svenska Handelshögskolan i Vasa (Marknadsföring)
Jobbat på Wärtsilä Shared Service center sedan 2008 Avdelningen hanterar faktureringar för hela Wärtsilä och dess utskott
3
Vilka muntliga och skriftliga kommunikationssituationer ingår i arbetet? Muntliga: Korta diskussioner, möten, ”live- meetings” Skriftliga: E-post, Kommunikator, Workspace, Compass
4
Vad har hon lärt sig i arbetet?
Respektera andras arbetsfrid Anpassa sig till andra Vara flexibel
5
Vad var hon oförberedd på?
Mera avslappnad arbetsmiljö än väntat Klädseln vanligtvis mindre formell Roligare arbete än förväntat Överraskande bra engelska världen över Överraskande dålig engelska bland äldre högre uppsatta anställda
6
Hur ska man göra och hur ska man inte göra?
Vara saklig Formellt språk (muntligt och skriftligt) Artig och ha tålamod Inte dra förhastade slutsatser innan man till fullo förstått motparten Inte låta personliga känslor blandas in i en affärsmässig diskussion Undvika förkortningar i e-post
7
Krissituationer? Ovanligt, men om något måste göras ringer man eller bokar live-meeting genast med överordnaden I början av 2014 – budgetplaneringen
8
Intern och extern kommunikation?
Interna väldigt avslappnad Kaffesnack i kafferummet, i kontorsutrymmet hålls det professionellt Extern kommunikation väldigt sällan i hennes position I de fallen sakligt och formellt
9
Masskommunikation och personlig kommunikation
Masskommunikation och personlig kommunikation? Masskommunikation: e-post, formas väldigt grundligt, beskrivande titel, e-post signatur enligt företagets anvisningar. Fulla namn, titel, position ingår alltid. Personlig kommunikation: angår aldrig sensitiva ämnen utan berör mer generella anmärkningar, arbetsturer etc.
10
Språkval? Vanligaste på arbetsplatsen: Svenska, engelska och finska Gärna engelska (fram för allt skriftligt) På arbetsplatsen varierat beroende på motpartens språkkunskaper Allt som allt cirka 30 olika språk på kontoret
11
Praxis, mallar? E-post mallar
12
Kulturkrockar? I Finland ofta omedelbart diskutera affärer, i andra länder lära känna personen och diskutera irrelevanta ämnen. Olika nationella lagar
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.