Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
[Produktnamn] Marknadsplan
2
Marknadssammanfattning
Marknad: tidigare, aktuella och framtida Granska ändringar i marknadsandelar, ledarskap, spelare, marknadsskiftningar, kostnader, prissättning, konkurrens Massmarknad/ Efterföljare Värde av kunder Tidiga efterföljare/ Pionjärer Slutet på livscykeln Tid
3
Produktdefinition Beskriv produkt/tjänst som marknadsförs
4
Konkurrens Konkurrensmiljön
Ger en översikt över produktkonkurrenter, deras styrkor och svagheter Positionera varje konkurrents produkt bredvid en ny produkt A B C D Prestanda Pris
5
Placering Positionering av produkt eller tjänst Konsumentlöfte
Utlåtande som tydligt definierar produkten inom sin marknad och jämfört med dess konkurrenter över tid Konsumentlöfte Utlåtande som sammanfattar fördelen med produkten eller tjänsten för konsumenten
6
Kommunikationsstrategier
Meddelanden via målgrupp Demografisk struktur av målkonsumenterna
7
Paketering och utförande
Produktpaketering Diskutera design, pris, utseende, strategi Diskutera frågor kring utförande för artiklar som inte levereras direkt med produkten Varukonstnader Sammanställ varornas kostnader och lastningslistor på hög nivå
8
Starta strategier Starta plan Reklambudget Om produkten introduceras
Erbjud material med detaljerad budgetinformation för granskning Jan Feb Mar Apr Maj Jun Jul Sep Okt Nov Dec Fas 1 Fas 2 Fas 3
9
Reklam Strategi och verkställande PR-strategier Fokus på PR-plan
Gör en säkerhetskopia av PR-planen, inklusive redigeringskalendrar, tillfälliga åtaganden, konferensscheman och så vidare.
10
Annonsering Strategi och utförande Översikt över strategi
Översikt över media och tidpunkt Översikt över annonskostnader
11
Annan reklam Direktmarknadsföring Tredje parts marknadsföring
Översikt över strategi, fordon och tidpunkt Översikt över svarsmål, mål och budget Tredje parts marknadsföring Marknadsföringssamarbete med andra företag Marknadsföringsprogram Andra reklamprogram
12
Prissättning Prissättning Principer
Sammanfatta specifik prissättning eller prissättningsstrategier Jämför med liknande produkter Principer Sammanfatta principer som behövs för att förstå de viktigaste faktorerna i prissättning
13
Distribution Distributionsstrategi Distributionskanaler
Sammanfatta distributionskanaler Distribution via kanal Visa en plan över hur stor del av distributionen varje kanal har – ett cirkeldiagram kan vara användbart
14
Vertikal marknad/vertikala segment
Möjligheter med vertikal marknad Diskutera specifika möjligheter med marknadssegment Inrikta dig på distributionsstrategier för de marknaderna eller segmenten Inrikta dig på att samarbeta med tredjepartspartner i distributionen till vertikala marknader
15
Internationellt Internationell distribution
Inrikta dig på distributionsstrategier Diskutera problem som särskilt rör internationell distribution Internationell prissättningsstrategi Lokaliseringsproblem Fokusera på krav för lokala produktvariationer
16
Framgångsmätning Mål första året Mål följande år
Mått på framgång/misslyckande Krav för framgång
17
Schema Fokus för 18-månaders schema Tidpunkt
Isolera framgångskritiska tidpunktsberoenden Jan Feb Mar Apr Maj Juni Juli Sep Okt Nov Dec Uppgift 2 Uppgift 3 Uppgift 4 Uppgift 1 Milstolpe
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.