Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
DIPLOMERAD GESTALTTERAPEUT, 3 ÅR
2
Diplomerad Gestaltterapeut
MÅL OCH SYFTE Mål: Examinerad som Diplomerad gestaltterapeut Syfte: Att utveckla en gedigen yrkesmässig kompetens och trygg identitet som gestaltterapeut
3
Diplomerad Gestaltterapeut
INNEHÅLL År 1 – Att möta en annan – samskapandets innebörd (relation/dialog) Upptaktsvecka, Vem är jag i denna grupp och i min blivande roll som gestaltterapeut? Gestaltteori, förhållningssätt och etik Gestaltterapeutisk praktik Gestaltdialogiska möten Närhet och intimitet i process Fältteori och integration av året År 2 – Att möta och leda en klient– samskapandet i professionen Upptaktsvecka, Att möta en klient Gestaltdiagnostik, del 1 Fenomenologi Experimentellt utforskande i det terapeutiska mötet Intersektionalitet, normer och maktstrukturer Integration, feedback och evaluering År 3 – Jag som Gestaltterapeut Gestaltdiagnostik del 2, högenergitillstånd, trauma och PTSD Tillämpning på par och grupp När dialogen blir komplicerad Vår filosofiska grund Jag som gestaltterapeut (fördjupa, knyta ihop) Slutexamen
4
UPPLÄGG Arbetet genomsyras av gestaltpraktik, diagnostik och terapeutiska interventioner År 1 Att möta en annan – samskapandets innebörd År 2 Att möta och leda en klient - samskapandet i professionen År 3 Jag som Gestaltterapeut Resultat Samtalsträning Egna klienter Förmåga att terapeutiskt leda en klients process till läkande och utveckling Relations- och dialogperspektiv Förmåga att bidra till skillnad genom ökad medveten och förståelse om vad som sker i relationen själv - omvärld Personligt perspektiv (påbörjad under Grundkurs och Fördjupad personlig utveckling) Mod att vara mig själv och stanna kvar i mötet med annan Egen terapi - kontinuerligt personligt utvecklings- och integrationsarbete Förmåga att skilja ut vad som är du, jag och det vi samskapar. Förmåga att uttrycka förstå och möta olikhet
5
INNEHÅLL Diplomerad Gestaltterapeut - År 1 Hösttermin Teorifokus
Parallella arbeten Upptaktsvecka Skapa motivation och förutsättningar för såväl den egna utvecklingen som för ett gott inlärningsklimat i gruppen. Grundläggande gestaltteori Grupprocess Egenterapi löper över alla åren och lärgrupper under år 1 Gestaltterapeutens roll, förhållningssätt och etik Gestaltteorins människosyn och de etiska principerna. Teorin om självet och den paradoxala förändringsteorin. Gestaltterapeutisk praktik Fenomenologi Vårtermin Gestaltdialogiska möten Dialogfilosofi Vad påverkar i terapi Rörelse Teorin om reglering Samtalsträning m handledning Närhet och intimitet i process Fältteori Normer Intersektionalitet Integration, feedback och evaluering
6
INNEHÅLL (forts) Diplomerad Gestaltterapeut - År 2 Hösttermin
Teorifokus Parallella arbeten Upptaktsvecka, Att möta en klient, kontakt Dialog som utforskande Att skapa en rörlig bild av en annan Egen terapi Egna klienter Handledn. i grupp 2. Gestaltdiagnostik, del 1 Diagnos som begrepp Kreativ anpassning 3. Fenomenologi Fenomenologi Intentionalitet Vårtermin 4. Experimentellt utforskande i det terapeutiska mötet Formulera det oformulerade Hur allt tar sig uttryck Situations-teori 5. Intersektionalitet, normer och maktstrukturer Normer Intersektionalitet HBTQ Maktstrukturer i terapi Integration, feedback och evaluering
7
INNEHÅLL (forts) Diplomerad Gestaltterapeut - År 3 Hösttermin
Teorifokus Parallella arbeten Gestaltdiagnostik del 2 Psykodynamisk diagnostik Gestaltteoretisk diagnostik Diagnostik som begrepp Trauma, PTSD, högenergitillstånd Balansera stöd och utmaning Egen terapi Egna klienter Handledning både individ och grupp Tillämpning på par och grupp Gruppen som klient När dialogen blir komplicerad Vad har verkan i terapi? Hur kan vi praktiskt hantera modet att stanna i konfliktfyllda, emotionellt Laddade och etiska dilemman Vårtermin Vår filosofiska grund Existentialismen, österländsk filosofi m.m. Jag som gestaltterapeut (fördjupa, knyta ihop) Hur går jag vidare Förutsättningar Planering Slutexamen
8
Diplomerad Gestaltterapeut
GENOMGÅENDE UTVECKLINGSTEMAN Personligt mod; träna att vara kvar i dialog, närvarande i process och förmågan att ge och ta feedback. Awareness; ökad medveten närvaro och uppmärksamhet på det som sker mellan mig och min omvärld. Body of awareness Kroppsmedvetenhet; ökad medvetenhet om hur tankar och känslor kommer till uttryck i kroppen via bl.a. andning, rörelse, spänningar och energinivå. Body of awareness Kontakt; ökad förmåga att möta andra med empati, öppenhet och respekt. Självreglering i relation; ökad förmåga att vara medveten om, ta ansvar för det som sker och blir till i relation till den andra och omvärlden. Rörelse; att se människan som en helhet och som en annan i en ständig rörelse
9
Diplomerad Gestaltterapeut
RAMAR FÖR UTBILDNINGEN (krav för fullgjord utb) 6 kurstillfällen per läsår (4 tillfällen ons-lö, 2 tillfällen må-fre) 5-6 egna klienter (i minst 112 tim) Lärgrupper (50 timmar under år 1) Handledning i grupp (150h i grupp om 4 - (innebär 19 timmar per pers. och år) år 2-3 Egen terapi, minst 23 x 60 min per läsår Litteraturstudier och skriftliga arbeten som integrerar teori, praktik och personlig utveckling Skriftliga och muntliga arbeten
10
Diplomerad Gestaltterapeut
BEHÖRIGHET OCH ANTAGNING Behörig är sökande som: Har fullgjort Fördjupad personlig utveckling ( i undantagsfall motsvarande erfarenhet och kunskaper från annat håll). God svenska i tal och skrift. God engelsk läs- och hörförståelse. Har en akademisk grundutbildning om minst 120 Hp/180 ECTS. Dispens kan ges. Har ett människovårdande yrke. Alternativt kan ordna godkänd klinisk praktik till senast kursstart. (Kontakta studierektor för mer information.) Antagningsprocess: Sista ansökningsdatum 1 april Ansökan gås igenom, ev. kompletteringar begärs in. Enskilda samtal för att utforska ovanstående kriterier och erfarenheter Besked om antagning lämnas i nära anslutning till det enskilda samtalet Den sökandes bindande avtal lämnas till Gestaltakademin senast 1 juni.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.