Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Varför pluggar jag? Otydliga mål minskar motivationen
Om man inte förstår nyttan med studierna så dör motivationen och man nöjer sig med 1:or och börjar jobba. ”sällan talar man om varför man har nytta av att gå kursen”; ”gästföreläsare ger bild av arbetsmarknaden i DITT ämne”; ”många saknar disciplin”; ”vad kan jag jobba med?”; ”att erbjuda nånting av allt är inte hållbart i längden”; ”när jag höll presentationer för abiturienter visste jag inte vad man kan studera inom nationalekonomi”; ”teori och praktik i kurserna”. Lösningsförslag: Mer kontakt utåt gör att man förstår relevansen: företag, praktik, studiebesök, gästföreläsare, mer verklighetsförankring i kurserna, knyt ihop kurserna ännu bättre.
2
Mer uppstyrda studier Skapar klasskänsla och blir en hel utbildning
Friheten att välja fritt (inom kursen) gör att många skjuter upp sina studier och det blir spretigt. ”fler tenttillfällen gör att man skjuter upp”; ”deadlines visar att ni bryr er”; ”alltför många möjligheter gör att man skjuter upp”; minska flexibiliteten för att tvinga studeranden till jämn aktivitet under kursen”; ”ÅA:s stora flexibilitet kan ha negativ verkan på studenterna”; ”schema skulle skapa gemenskap”; ofta är det lathet och inte brist på begåvning som gör att det drar ut. Lösningsförslag: Ännu tydligare rekommenderad studiegång skapar klasskänsla och röd tråd i utbildningen.
3
Höga förväntningar inspirerar
Kravlöshet vid hela ÅA skapar slapp stämning Höga krav och höga förväntningar höjer motivationen, viktigt med motiverade lärare. ”vi vill lära oss, KRÄV MER av oss!”; ”jag kommer igenom 50% av kurserna utan att anstränga mig”; ”våga utmana oss studenter!”; ”kurserna har blivit mer krävande vilket främjat samarbete”; ”svårare kurser känns lättare”; ”finns ingen motivation att få höga vitsord”; ”nationalekonomi är det enda ämne där man verkligen behöver jobba för sina poäng”. Lösningsförslag: Håller kvar kravnivån som den är just nu.
4
Kontinuerlig examination
”Now or never” gör att man inte skjuter upp Inlämningsuppgifter längs kursen tvingar fram aktivitet och varierande examinationsformer håller intresset uppe. ”behöver mer träning på att skriva”; ”alltför många möjligheter gör att man skjuter upp”; ”ofta är det lathet och inte brist på begåvning som gör att det drar ut”. Lösningsförslag: Fortsätter som nu.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.