Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

OptiLife Block 4 Bagare-konditorer, klädsömmare, kosmetologer, kockar, servitörer och ungdoms- fritidsinsruktörer.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "OptiLife Block 4 Bagare-konditorer, klädsömmare, kosmetologer, kockar, servitörer och ungdoms- fritidsinsruktörer."— Presentationens avskrift:

1 OptiLife Block 4 Bagare-konditorer, klädsömmare, kosmetologer, kockar, servitörer och ungdoms- fritidsinsruktörer

2 Delområde 1 - motion som främjar funktions- och arbetsförmågan
Den studerande Främjar en sund och aktiv livsstil Inser vikten av motion för funktions- och arbetsförmågan Är medveten om de fysiska belastningsfaktorerna i det egna yrket Rör på sig i syfte att upprätthålla och främja sin funktions- och arbetsförmåga Blir förtrogen med motion som främjar hälsan, den psykiska aktiviteten och uthålligheten

3 Delområde 1 - innehåll Kartläggning av den studerandes fysiska funktionskapacitet Motions- och hälsobeteende, väcka intresse för varierande motionsformer Fysisk, psykisk och social funktionsförmåga Välbefinnande Hälsosamma levnadsvanor Yrkesspecifika konditionscirklar

4 Delområde 1 – block 4 Obligatorisk gymnastik åk 1 (22,5h)
Valbar gymnastik åk 2 el 3 (22,5h) Motion på egenhand (10-15h) Deltagande i skolans idrottsevenemang och friluftsdagar (gemensamma eller branschvisa)(5- 10h) Jobba för att uppnå 40 h, bokför i serviceboken eller på

5 Delområde 2 - hälsokunskap
Den studerande Kan omsätta sina kunskaper om hälsoinriktat beteende så att han/hon handlar på ett sådant sätt att det främjar hälsan Inser sambandet mellan kost, motion, vila, sömn, rekreation, relationer och hälsa Insatt i de mest typiska belastningsfaktorerna inom sin bransch Beaktar välmåendets betydelse för sin arbetshälsa Medveten om hur hans/hennes individuella val inverkar på funktions- och arbetsförmågan

6 Delområde 2 - innehåll Kartläggning av den studerandes hälsobeteende
Kostens betydelse för hälsan och sunda matvanor Vila, sömn och rekreation Relationer Yrkesspecifika konditionscirklar Yrkesspecifika belastningsfaktorer Viktminskning och kroppskontroll Första hjälp Rökstopp

7 Delområde 2 – block 4 Obligatorisk hälsolära åk 1 (22,5h)
Bagar-konditor, kock-servitör och kosmetologer, näringslära, hudvård (22,5h) Bekl och Ufi; teman kring kost (6h), uppföljning av kost- och sömnvanor (6h), hälsotester (2h), (folkhälsans el motsvarande) kurser (4h), rökstopp/rökfritt läsår (5-10h)

8 Delområde 3 – yrkesspecifik arbetsförmåga
Den studerande Identifierar de centrala belastnings- och riskfaktorerna inom sin bransch och sitt kommande yrke Kan utveckla sitt eget arbete och sina arbetsrutiner med beaktande av de ovanstående faktorerna Inser vikten av arbetsrutiner, en säker och sund arbetsmiljö för funktions- och arbetsförmågan för egen och för andras del Kan genom sitt eget agerande och genom sina egna val inverka positivt också på andras funktions- och arbetsförmåga

9 delområde 3 - innehåll Trygga arbetssätt Arbetarskydd Ergonomi
Kurser ss arbetssäkerthetskort, första hjälp, heta arbeten, hygienpass… Skillsintyget för arbetarskydd Deltagande in yrkes-FM Motion som främjar den yrkesspecifika arbetsförmågan Hälsobeteende som främjar arbetsförmågan

10 Delområde 3 – block 4 Bagare-konditor
Första Hjälp åk 2 – period 1 (16h) Hygienpass åk 1 - period 4 (16h) Mäss- och studiebesök (5-10h) Avdelningens årliga friluftsdag (6h) Brandövningar (4h) Klädsömmare Upprätthålla ordning och trivsel i sin arbetsmiljö (åk1) 4h Ergonomi, rätt sittställning, arbetarskydd. (åk1) 6h Studieresor, avdelningen reser årligen till H:fors eller Åbo för (åk 1, 2, 3 ) 20h Lära känna dagen, avdelningen samlas för samarbetsövningar och utflykter( åk 1, 2, 3) 6h Promenader under skoldagen eller annan aktivitet (åk 1,2,3) 10h Första hjälpkurs 10h Pausgymnastik (åk 1,2,3 ) 6h Brandövningar Kock och servitör Hygienpass (16h) Serveringspass (16h) Första hjälp (16h) Integrerad motion i yrkesämnen (5-10h)

11 Delområde 4 – fritidsintressen och samarbetsfärdigheter
Den studerande Inser vikten av hobbyverksamhet när det gäller att främja arbetsförmågan Utnyttjar sina fritidsintressen för att orka i arbetet och utveckla sig i yrket. Inleder eller fortsätter med en lämplig fritidsaktivitet. Lär sig uthållighet, engagemang samt att handla självständigt och i grupp

12 Delområde 4 - innehåll Regelbunden hobby- och fritidsverksamhet, presentation av utbudet på studieorten Tutor- och guideskolning Deltagande i studie- eller boenderåd Samarbetsövningar Uppövande av initiativförmåga, aktivitet, ansvar, deltagande och engagemang Socialt, psykiskt och fysiskt välbefinnande

13 Delområde 4 – block 4 Tutorverksamhet (10 - 20h)
Guidning i skolan (5-10h) Deltagande i yrkesteam eller studieråd (10 -15h) Hobby eller fritidsverksamhet tex. scrapbooking, hantverk, musik, kulturell verksamhet, motion, friluftsverksamhet, jakt, fiske, film och fotografering, konst, välgörenhet, församlingsarbete , frivilliga brandkåren, scouterna, m m h

14 Delområde 5 – befästande av arbetsförmågan
Den studerande Befäster och fördjupar sina kunskaper som stödjer arbetsförmågan. Förkovrar sina kunskaper och färdigheter i fråga om arbetsförmåga. Deltar i verksamhet som konkret syftar till att förbättra arbetsförmågan. Kan tillämpa sina nya kunskaper i praktiken.

15 Delområde 5 - innehåll Befästande av tidigare inhämtade kunskaper.
Sammandrag och fördjupning av ett tidigare delområde. Uppföljning av teman. Arbetsprov, portfolio eller självständigt arbete. Diskussioner med arbetsplatshandledaren

16 Delområde 5 – block 4 Man kan välja ett delområde man vill fördjupa sig i Aktiviteter under inlärning i arbete tex. gymnastikprogram/pausgymnastik (6h) Hobby eller fritidsverksamhet inom eller utanför Optima tex. gymträning, löpning, skidning, cykling, badminton, tennis, simning (10-40 h) Deltagande i Skills och andra yrkesinriktade tävlingar (20 – 40h) Lärdomsprov och yrkesprov (5-10h)


Ladda ner ppt "OptiLife Block 4 Bagare-konditorer, klädsömmare, kosmetologer, kockar, servitörer och ungdoms- fritidsinsruktörer."

Liknande presentationer


Google-annonser