Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Geografiska perspektiv på transporter, del 5

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Geografiska perspektiv på transporter, del 5"— Presentationens avskrift:

1 Geografiska perspektiv på transporter, del 5
Jerry Olsson Kulturgeografi och Ekonomisk Geografi, Göteborgs universitet

2 Definiera och mäta tillgänglighet
Utgångspunkter Människor, gods och varor måste vara vid vissa plaster vid en viss tid. När något är tillgängligt är detta något möjligt att nå eller få tillgång till, och går därmed att utnyttja. Då människors och företags funktion baseras på förmågan att delta i aktiviteter (integrera) är tillgänglighet viktigt.

3 Definitioner av tillgänglighet
”med den lätthet en plats kan nås från alla andra platser” ”potentialen att interagera” ”med den lätthet människor/gods kan nå andra platser och aktiviteter” ”med den lätthet olika markanvändningsaktivitet kan nås från en plats med hjälp av ett speciellt transportsystem” ”fördelarna som ett transport-/markanvändningssystem tillhandahåller”

4 Definitionen kombinerar olika element:
Lokaliseringen av en plats/företag/hushåll etc. inom en region Lokalisering av aktiviteter inom en region till vilka tillgänglighet mäts Frihet och/eller hinder för individ/företag att bestämma om deltagandet i aktiviteter ska ske eller inte Transportsystemets form

5 Precisering: operationellt är tillgänglighetsbegreppet ’halt som en ål’.
Relationer i det fysiska rummet: avstånd och hinder. Till/från vad? Tillgäng. till målpunkter Tillgäng. från startpunkter Med vad? Gång Cykel Bil Buss, T-bana, Spårv. Tåg, flyg, båt Dygnet, dag, natt, maxhast. Veckan, vardag, veckoslut Året, sommar, vinter, semester, monsun När? Boende Ålder, kön, inkomst, rörlighetsres., handikapp, utbildning etc. Verksamheter In-/utflöde gods/folk, typ av gods, storlek, förflyttningsresurser För vem? Mått? Tid/kostnad/avgångar/punktlighet/säkerhet/lastkapacitet/avstånd

6 Be sceptical of various indexes; often make up approximations and spatial classifications that say very little about the situation within a region.

7 Tillgänglighet och rumslig struktur
Tillgänglighet är en bra indikator på den underliggande rumsliga strukturen då den både tar hänsyn till lokalisering och de ojämlikheter som avståndet ger. Givet olika rumsliga strukturer kommer två olika lokaliseringar med samma vikt att ha olika tillgängligheter.

8 Tillgänglighet och rumslig struktur
Antal platser 1 A 2 Avstånd 1 B 2 1 C 2

9 Konnektivitetsmatris
Det mest grundläggande måttet att mäta tillgänglighet är nätverkskonnektivitet, där nätverket representeras som en konnektivitetsmatris. Uttrycker respektive nods konnektivitet i förhållande till dess angränsande nod. I komplexare nätverk, där även indirekta länkar existerar, är inte nödvändigtvis C mest kopplat (2 noder med samma konnektivitetsnivå kan ha olika tillgänglighet). A B C D E 1 B A C E D

10 Geografisk tillgänglighet
Platsens tillgänglighet är summan av alla avstånd mellan andra platser delat med antalet platser. Desto lägre värde, desto högre tillgänglighet har en lokalisering. A B C D E ∑/n 8 4 9 15 7.2 7 12 18 9.0 5 11 5.4 6 6.4 10.0 A B 8 4 7 5 C D 6 E

11 Potentiell tillgänglighet: avstånd + 1 viktat platsattribut
Befolkning A B C D E 8 4 9 15 7 12 18 5 11 6 Bef. A B C D E 1200 900 1500 600 800 B 900 1200 8 A 7 4 C C 5 1500 i/j A B C D E ∑/i 1200 150 300 133.3 80 1863.3 112.5 900 128.6 75 50 1266.1 375 214.3 1500 136.4 2525.7 66.6 120 600 100 936.6 53.3 44.4 72.7 800 1103.7 ∑/j 1807.4 1358.7 2121.3 1241.6 1166.4 7695.4 D Befolkning delat med avstånd 6 600 E 6 800


Ladda ner ppt "Geografiska perspektiv på transporter, del 5"

Liknande presentationer


Google-annonser