Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

genererar nya beteenden och möjligheter

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "genererar nya beteenden och möjligheter"— Presentationens avskrift:

1 genererar nya beteenden och möjligheter
Webben o Mobilen genererar nya beteenden och möjligheter Peter Hellman Trippus,style,golfski mars 2017 1

2 Presentation -Peter Hellman
Bakgrund – referenser –Nätverk -Linkedin-Skål-AVM-Trippus-Style-Golfski Södertörns Högskola-Framtidsgruppen Rapporter – studier- Flyg – hotell-Mötesindustrin-e-handel- Internet idag – fakta 101miljarder sek varav ca 50% är reserelaterat Digital strategi – Internet Evolution – Lifestyle-Teknik/Funktionalitet –resor/upplevelser Beteende på nätet - drivkrafter Varumärke –påverkan - interaktion Affärsmodeller – nya tjänster-mervärde- reseprocessen före under efter Webplats – funktionell-mobilwebb kontra appar E-handel Sociala medier Betalningar via nätet Ny teknik o trender Slutsatser-tips

3 internets utveckling resor
Kombination av (Webben o Mobilen) Teknik - Funktionalitet Lifestyle Resor o upplevelser

4 Internet evolution 1.0 1994 Information & Kommunikation
Yahoo, Hotmail, Msn, Google – 77 M anv Commerce Amazon, Ebay, Expedia M anv Community Self Expression&Entert Facebook,Bloggar ,You Tube M anv Mobilt Internet M anv Mobilen – 2000 M anv

5 Digital strategi Finnas där kunden finns
Förflytta mer till självservice Stödja kunder med digitala tjänster före,under,efter resan Pris-säljstrategi som optimerar verksamheten Genomföra digitala evolutionen Gäller webben,sociala media,mobiltinternet

6 Vad är internet/mobilen realtid – quickly
Effektiv distributionskanal (DR) Kommunikationsplattform (PR) Starkt primärt media (Branding) Kraftfullt kommunikationsredskap(CRM) Betalningsverktyg (PAY) Fem kanalerna ( Q5)

7 2016 fakta 2,5 billion online 4 billion cell phones 100 million blogs
50 billion photos You Tube –Skype 500 million users 55% mobile users mobile internet service

8 Digital participation
”The digital world above all is about participation” ”The digital world is not a campaign,it is a commitment”

9 SocialMedia 500 milj aktiva
2000 milj foton/rörliga bilder laddas varje mån Genomsnitts anv har ca 130 vänner Finns över 35 milj anvgrupper 23 milj anv uppdaterar sin status varje dag 90% av anv är utanför USA More than 50 translations-50 in development 1500 milj anv på Facebook

10 Fungerar Enkel o logisk uppbyggnad av sajter Få klick-nå fram sökta
Möjlighet att söka på flera olika sätt Intressanta länkar som tillfredställer infobehovet Positiva överraskningar Möjlighet att lagra bli igenkänd vid nästa besök

11 Möjligheter och hot Lättare att komma in på marknaden, men svårare att nå ut till kunderna Nya möjligheter till samarbete Smalare målgrupper möjligt Osäkerhet hos kunden

12 Konsumentbeteende Vem besöker hemsidan? Vad letar besökaren efter?
Den ”sociala turisten” som lyssnar till andra Envägs- resp. tvåvägskommunikatören

13 Effektivare affärsmodeller
Internet innebär en ökad konkurrens Hemsida efter kundsegment o målgrupper Relationsskapande Att förmedla en image Se verksamheten med nya perspektiv Fundera över reseprocessen före under efter 13

14 E-handelsprocessen Information Jämförelse och beslut Bokning Betalning
Leverans Uppföljning 14

15 Internet/Mobilen i siffror
Den svenska reseindustrin omsätter ca 350 miljarder 2015 Sysselsätter ca medarbetare Svensk e-handel värd 150 miljarder sek 2015 Sysselsätter ca medarbetare Resor,biljetter, evenemang och logi har störst omsättning Omsättning e-handel i Sverige avseende resor och turism: 50 miljarder 2015 2005 sökte 59 % information om resor på Internet – 2015 sökte 92 % information om resor på Internet 2012 sökte 40 % information via smartphones En bra konverteringsgrad är %Detaljhandeln 2%

16 Slutsats Kompensera för de mjuka bitar som försvinner med IT
Sociala medier underlättar för den ”sociala turisten” Ta hänsyn till framtidens konsument Samverkan och samarbete viktigt Omvärldsbevakning Marknaden börjar mogna Mobilt internet växer appar el mobilwebb Kombinera video med musik o bilder Nätverk Nätverk

17 SKÅL klubben Internationellt nätverk
Young Skål unikt erbjudande 200 kr + några får en mentor som varit med minst 30 år i branschen kom till vårt bord vi har plats för 10 st!


Ladda ner ppt "genererar nya beteenden och möjligheter"

Liknande presentationer


Google-annonser