Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Ungdomarnas medieanvändning

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Ungdomarnas medieanvändning"— Presentationens avskrift:

1 Ungdomarnas medieanvändning
MOVIESTARPLANET

2

3 Moviestarplanet Socialt (online virtuellt)universum
Barn/ungdomar 8-15 år Roligt, utvecklande och gratis spel Eget konto med användarnamn och lösenord Fame och starcoins Kreativa tävlingar och levels. Youtube och bilder Följa regler och riktlinjer

4 Ungdomarnas användning av olika digitala medier

5 Elevernas åsikter om MSP i åk 8
Det är ett stort spel Det går snabbt att ta kontakt med olika människor ”Friheten”. Det sociala, man kan vara vem man vill, inte bara den gamla rollen i verkligheten. Man kan söka upp information och få svar ganska snabbt från medspelarna. Det finns så mycket man kan göra i detta spel, kolla runt och hitta roliga saker att göra i spelet. Vi har aldrig det tråkigt på MSP. Skapa avatarer

6 Elevernas åsikter om MSP i åk 8
När man gör en avatar får man välja hudfärg, hårfärg, kläder och mer. Hollywood miljö Vi tjänar pengar i MSP. Avatarerna-tjejernas förebilder. Häftiga kläder, smink och smycken. På MSP är livet aldrig tråkigt, det handlar hela tiden om att leka, vara social och kreativ.

7 LGR 11 kap 1 Skolans värdegrund och uppdrag
Skolan ska aktivt och medvetet främja kvinnors och mäns lika rätt och möjligheter. Skolan har ett ansvar för att motverka traditionella könsmönster. Den ska ge utrymme för eleverna att pröva och utveckla sin förmåga och sina intressen oberoende av könstillhörighet. Kränkning i klassrummet.

8 Pedagogisk syfte och vinst
Virtuell online värld där deltagarna skapar egna figurer och chattar med varandra. En värld man bör lära sig som pedagog. Eleverna kan få olika uppdrag de ska genomföra genom ”programmering”. Programmering i MSP är inte en fristående aktivitet utan den är inbyggd i spelet. Eleverna utvecklar sin kreativitet, skrivförmåga och sin kommunikationsförmåga i många ämnen. Lättare att knyta nya relationer

9 Statens medieråds rapport/undersökning
Vissa spel är starkt förknippade med genus. Pojkar som lär sig att spela MSP lär sig snabbt att det är inte något man skall hålla på med eftersom det är något för tjejer (sidan 11).

10 Dagens analys Unga människor använder mer tid att spela och umgås på nätet än att titta på TV. Mindre barn använder nätet för att titta på video, lyssna på musik spela spel och göra research för läxarbete. Internet viktigt verktyg i skolarbetet.

11 Datorspelandets dynamik
Forskningen om det pedagogiska användandet av datorspel är optimistisk med en del skeptism. Författaren Mc Farlane Sparrow-Hawk &Heald- lärare var generellt skeptiska att använda datorspel för att lära ut specifika ämneskunskaper. I relation till mer generella förmågor var dock spelen uppskattade (s. 192). Författaren Betz: datorspel ökar motivationen och förbättrar lärandet.

12 Datorspelandets dynamik
Datorspel skall eller bör användas i undervisningen Datorspel har som potential att höja den lärandes motivation (s. 191) Forskarna Aveddon och Sutten Smith (s. 158) spel förbättrar lärandet genom sin rolighet. Deras teori lyder så här: Det svår tillgängliga innehållet skall förpackas tilltalande för att på så vis bli lättare att ta till sig. Detta är en agenda som byggts in och tagits för given i en del studier om datorspel i relation till lärande och undervisning.

13 Datorspelandets dynamik - ”Eduintament”
Begrepp som omfattar utbildning och underhållning Edutainment saknar ett integrerat pedagogiskt innehåll. Spelaren koncentrerar sig på att spela spelet istället för att lära sig innehållet Ingen stor vinst från eduintament spel

14 Föräldrarnas roll Ha en öppen dialog med sina barn


Ladda ner ppt "Ungdomarnas medieanvändning"

Liknande presentationer


Google-annonser