Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Steg 2, 21-22 sept 2012 Lördag Välkomna September 2012 Steg 2 dag 1.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Steg 2, 21-22 sept 2012 Lördag Välkomna September 2012 Steg 2 dag 1."— Presentationens avskrift:

1 Steg 2, sept 2012 Lördag Välkomna September 2012 Steg 2 dag 1

2 Agenda Lördag Praktiskt , var är toan? Fika Lunch 12:00
Sammanfattning Tränarlicens villkor! Skjutteknik Vad är skillnaden mellan skjutformlerna Hjärnan September 2012 Steg 2 dag 1

3 PeO Dalmas Borlänge Terapeut Borlänge bup, i grunden skötare & elkraftsingengör Bågskytt sedan 1971, Recurve Kurser o läger sedan 1980 talet Styrelser från -76 i dalpilen, dalarnas BF, NSBF till 2012 & SBF sedan 2003 September 2012 Steg 2 dag 1

4 Träningen i klubben (Steg 1)
September 2012 Steg 2 dag 1

5 Steg 2 Ny tränarstruktur
Licensierade tränare - Grundnivå, licensutbildare (steg1) - Distrikts- och landsdelsnivå (steg 2) - Högre tränarnivå (HTU) - Landslagstränare (Steg 4) September 2012 Steg 2 dag 1

6 Tränar strukturen Högre tränar- utbildade Distriktstränare
Klubbtränare Distriktstränare Högre tränar- utbildade Stil ansvarig Huvudtränare Tränarstrukturen borde vara en rätt hierarkisk organisation egentligen. Med många klubbtränare i botten, färre i distriktsnivå, ännu färre HTU och därutöver. För det borde vara så att vi har en fast målbild, vart vi ska med tränarstrukturen. Hur många tränare ska vi utbilda per år i Sverige? På vilken nivå? Det borde finnas en trojka med tränare som styr vår utveckling. Vi riskerar att hamna på efterkälken och endast komma fram på goda initiativ från enskilda skyttar. Det ju inget fel, men att enskilda skyttar måste åka till andra länder för att bli bättre är inget gott betyg på vår egen tränarstatus. Det är inget fel med att åka utomlands för att utvecklas, men vi borde vara med och delta i utvecklingen. PeO: Tränarutbildningen skall rikta sig till enbart tränare. Det ska INTE vara en vidareutbildning för skyttar som sedan inte gör ett dugg som tränare. Tränarna utvecklar Skyttarna! September 2012 Steg 2 dag 1

7 Utvecklar, Ser trender, mm
Kunskapsnivå Huvud tränare Bredd + djup + detalj + framtid Utvecklar, Ser trender, mm HTU Detalj fokus Bredd + djup + detalj + Spetskompetens Steg 2 Varför är det så? Bredd + djup Så här är det! Steg 1 Bredd Kunskapsnivåerna kopplat mot de olika stegen samt utbildningen. Steg 1 utbildningen borde vara fokuserad mot att tala om för instruktören att ”Så här är det.”. Varför ska man ha en sådan inriktning? Jo för det är viktigt att det första man lär sig är de grundläggande sakerna i skjut stil bland annat. Det ska inte finna så mycket utrymme för tolkning och ”hitte på” lösningar. En instruktör som lämnar en Steg 1 kurs ska kunna ge grunderna i hur man skjuter recurve, comp och långbåge. Han/hon ska inte behöva uppfinna hjulet. Det gör också att vi får en tränare som blir säkrare i sin roll och törs utbilda. Nivån ska inte vara så hög att instruktören behöver kunna förklara de bakomliggande faktorerna till varför det är som det är. När instruktören kommer i de tankebanorna då är det dags att gå Steg 2. Man ska inte heller kunna så mycket om trimning. Det behövs inte. Det är bättre att lägga veckas träning än, en veckas skruvande. Det som måste hända nu är att vi får tränare som börjar utbilda från grunden. Steg 2 innebär att man kan mer, om varför vi gör vissa saker. Exempelvis, varför man ska låsa armbågsleden. Osv. Men det ska inte vara forskar nivå. Utan enkelt och lättförklarligt. Inte förrän i HTU ska man tillåtas att krypa ner i detaljer. För nu har man hunnit lära sig att stå framför en grupp och utbilda. Man har haft sina pedagogiska stunder. Man har en ledarstil under utveckling och framför allt så har man kunna det om skjut stilar. Då kan man lägga mer energi på att kunna få ihop en utrustning. Dvs välja rätt pil till rätt båge och skjut stil. Man vet skillnaden mellan läder och cordovan. Man ska fortfarande vara så pass bred i sin kunskapsbas att man kan utbilda på de vanligaste bågtyperna och skjutstilarna. I HTU så bryter man ner skjut stilen mer, man lägger mer tid på att få en ledare, utbildare och coach. Detta är grunden till de landslagstränare som vi ska ha. Det är nu man ska specialisera sig. Utveckla skjut stil, materiel, osv. På denna nivå så kan man sedan utföra forskningsliknande projekt. Det borde också finnas nivåer på denna nivå. Så att man kan tillåtas att stanna på en nivå och bli så duktig man kan utan att behöva forska ihjäl sig. Ett krav är att den som genomgår en HTU utbildning ska kliva in i landsdelsgrupp och hjälpa till.. PeO: Bra! Jag vill ha bort begreppet HTU och införa Steg 3 igen Steg 4 LTU, din huvudtränare, måste till för ytterligare specialisering och vidareutbildning För att få fart på detta så måste högre steg utbilda de lägre stegen Årlig tränarkonferens SKALL hållas för att sporra varandra och för att utbyta erfarenheter samt utvärdera utbildningsmaterialet skarpt Klubb tränare Distrikts tränare Landslags tränare September 2012 Steg 2 dag 1 7

8 CM Nivå 2/mellannivån Tränare för
skyttar med grundkunskaper och färdigheter från CM 1 skyttar som har bestämt sig för att ägna all sin tid till en bågtyp och till vissa tävlingsgrenar Skyttar som vill ha vägledning om trimning, råd om skjutteknik, tävlingsförberedelser, regelkunskaper, underhåll av utrustningen etc. Skyttar som delvis även är beredda att utvecklas fyskiskt och psykologiskt September 2012 Steg 2 dag 1

9 Jag och Steg 2 För aktiva tränare
Anatomi & fysiologi, fysisk träning, uppvärmning Skjutteknik Recurve, barebow, LB & Compound Trimning Psykologi Coachrollen Regelboken Tävlingsförberedelser Träningsplanering Arrangera Steg 1 utbildning Hjälpa till på Distrikts- och landsdelsläger Vara med på årlig tränarkonferens HTU om 2 år September 2012 Steg 2 dag 1

10 September 2012 Steg 2 dag 1

11 September 2012 Steg 2 dag 1

12 Skjuttekniken September 2012 Steg 2 dag 1

13 Skjuttekniken September 2012 Steg 2 dag 1

14 Skjutställning Fotställningen bekvämt bred
Centrerad vertikal ställning Rätvinklig fotställning vs Öppen fotställning September 2012 Steg 2 dag 1

15 Skjutställning Bågarmen ställning och dess rotation korrekt
Bågaxeln låst i rätt läge Rätt höjd på dragarmen Vertikal kroppsställning under förberedelserna Rätt kroppsriktning (mot målet) Nacken och huvudet upprätt Andningen rätt Dragarmen avslappad och i rätt linjering Kraftbalans mellan dragarm och bågarm Rätt ställning på överkropp och underkropp September 2012 Steg 2 dag 1

16 Bågarm Arm vriden något inåt Bågaxel fixeras därefter lågt
September 2012 Steg 2 dag 1

17 Bågaxel Bågaxel låst i rätt läge
Rätt höjd på dragarm och bågarm genom att under uppdraget armbågen ligger på konstant höjd Vertikal kroppsställning och tyngdpunkten rätt T September 2012 Steg 2 dag 1

18 Uppdraget Nacke och huvud upprätt
Dragarm avslappnad och i rätt linjering Kraftbalans mellan dragarm och bågarm September 2012 Steg 2 dag 1

19 Uppdraget Överkropp och underkropp fixerade under Hela uppdraget
September 2012 Steg 2 dag 1

20 Strängfattning Något djupkrok
Dragkraften jämnt fördelad mellan fingrarna genom att armbågen är i linjering just ovanför pilen under draget September 2012 Steg 2 dag 1

21 Greppet Handplaceringen i greppet ska kännas naturlig och vara densamma i varje skott. Handens tryckriktning skall vara rakt framåt, inget tryck uppåt eller neråt, inget åt höger eller vänster utan rakt fram och i greppets centrum. Skytten ska känna en naturlig och bekväm handplacering, och dessutom känna och behålla stabiliteten i bågaxel och bågarm medan kroppen expanderar för att avsluta skottet. Båghandens fingrar ska vara avslappade även om trycket i greppet ökar under uppdraget. Tryckets riktning i båggreppet får inte ändras under expansionsfasen. Handens läge i greppet får inte glida åt något håll under expansionsfasen. Båghandens fingrar, när väl greppet är intaget, ska inte röras under uppdrag och expansion. September 2012 Steg 2 dag 1

22 Handfattning i bågen Handtryck i bågens vertikal linje och under handtagets pivåpunkt Bekvämt och lika Känna kontakt i mitten Avslappnad handled Naturlig linjering mellan båghand och axel September 2012 Steg 2 dag 1

23 Tillbaks till Uppdraget
Jämn och lugn hastighet Konstant dragriktning Jämn kraftbalans mellan dragarm och bågarm Håll T :et September 2012 Steg 2 dag 1

24 Ankring Ansiktets referenspunkt
Den slutliga ankringspunkten som trycket utgår ifrån vid fullt uppdrag Använd armbågen för att nå den slutliga punkten, ger en något hög armbåge September 2012 Steg 2 dag 1

25 Expansionen Konstant tryck från bågarmens axelled och dragarmens armbåge exakt i motsatt riktning September 2012 Steg 2 dag 1

26 Kritiska observationer!
Skytten skall aldrig använda dragfingrarna för expansionen. Ankringspunkten skall aldrig flyttas under expansionen Alla tre fingrarna skall behålla greppet på taben, inte glida av vid expansionen Dragarmens armbåge skall inte sjunka under expansionen Bågarmens axel skall inte åka upp under expansionen Båghanden får inte röra sig i sidled i greppet under expansionen Bågarmens handled får inte röra sig uppåt under expansionen Strängen skall inte ändra läge under expansionen Bågen skall hållas vertikalt genom hela expansionen Balansen mellan tryck och drag skall inte ändras under expansionen Kraftutvecklingens riktning skall inte ändras under expansionen Kroppens tyngdpunkt skall inte flyttas under expansionen September 2012 Steg 2 dag 1

27 Släppet Släpp genom avslappning Följa dragkraftslinjen
Efter fullt uppdrag och i början av expansionen Fingrarna ”slappnar av” strängen samtidigt September 2012 Steg 2 dag 1

28 Fullfölj Att behålla skjutställningen, tekniken, siktandet, koncentrationen och andningen efter släppet är mycket viktigt. September 2012 Steg 2 dag 1

29 Mental träning För tränaren och skytten
På mellannivån har den mentala träningen störst effekt om den integreras i träningen genom ”roliga” övningar. Allt ältande och tjat är förbjudet under träningen! Kom tillbaks till här och nu utan att värdera, mindfullnes September 2012 Steg 2 dag 1

30 Hjärnan Det finns inget haleluljaaaaa eller själscentrum i hjärnan! Hjärnan är en fantastisk manick som suger åt sig allt den får fatt på via våra sinnen och som slipper igenom tesilen. Hämtar även lagrad information utifrån individens tidigare erfarenheter av liknande uppkomna tankar och bildföreställningar – kognitiva strukturer (scheman). September 2012 Steg 2 dag 1

31 September 2012 Steg 2 dag 1

32 September 2012 Steg 2 dag 1

33 Tanke - känsla - handling
Tanke-känsla-handling är det allra primitivaste vi har kvar sedan urtiden Därför råkar vi ständigt ut för tankefällor / fobier / Ingen är tankeläsare! Våra tankar bara kommer – dvs tränaren kan inte säga ”Tänk inte så!” Träna istället på att tänka utan att värdera tanken September 2012 Steg 2 dag 1

34 Känslor - affekter Varning!!! Affekter smittar!
Positiva Glädje intresse Neutrala Förvåning Negativa Vrede Avsky Skam fruktan Rädsla Illska September 2012 Steg 2 dag 1

35 Handling Reflexer skyddar oss Vissa har ovanligt många reflexer…..
September 2012 Steg 2 dag 1

36 Övningar Se Matchskytte September 2012 Steg 2 dag 1


Ladda ner ppt "Steg 2, 21-22 sept 2012 Lördag Välkomna September 2012 Steg 2 dag 1."

Liknande presentationer


Google-annonser