Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Erfarenheter av krishantering vid Örebro Universitet våren 2011

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Erfarenheter av krishantering vid Örebro Universitet våren 2011"— Presentationens avskrift:

1 Erfarenheter av krishantering vid Örebro Universitet våren 2011

2 Disposition Sammanfattning av händelsen
Universitetets bedömning – scenarion/mål Krishanteringens olika delar Ledning Krisbearbetning Informationshantering Sociala medier Poliskontakter Vad var svårt "En olycka kommer sällan ensam”

3 Händelseutvecklingen
31/12 fre - Kunskap om försvinnande 1/1 lör - Vetskap om anhållande av medarbetare 2/1 sön - 1:a träff krisorganisation 4/1 mån - Häktning av medarbetare (människorov) 10/1 mån - Kvarlevor hittas (polisen bekräftar ej) 11/1 tis - Polisen meddelar att man funnit kroppsdelar –identitet okänd 11/1 tis - Polisen bekräftar att det är delar av Evas kvarlevor som hittats. 11/1 tis - Omhäktning (mord) 14/1 fre - Minnesstunder v Fortsatt krisstöd, bistå polisen etc. V 6-> - Läget åter "normalt" – följer händelseutvecklingen? Omhäkningar 30/3 tors Medarbetaren tar sitt liv i häktet

4 Universitetets krisorganisation
Central krisgrupp Lokala krisgrupper Information Infrastruktur och säkerhet Krisstöd

5 Mål med krishanteringen jan 2011
Håll i situationen och låt den inte rusa iväg. Medarbetar som mår dåligt ska erbjudas stöd. Upprätthålla information internt och externt med hänsyn till situationen. Bistå polisen i deras arbete.

6 Scenarion 2 jan - 2011 Scenarion Eva återfinns vid liv
Omedelbart aktivera institutionen för att få igång krisstöd snabbt. Information via inforum, oru.se och media Eva återfinns död Omedelbart aktivera institutionen för att kunna få igång krisstöd snabbt. Misstankarna mot XX stärks Fortsätta på inslagen informationsstrategi XX avförs från utredning Personalchefen tar omedelbart kontakt med XX för att diskutera fortsättning

7 Krishanteringens olika delar
Ledning/ samverkan Information Krisstöd Infrastruktur

8 Ledning Lägg tid på analys Håll i händelsen
Viktigt att hålla ihop central och lokal krisledning Träffas ofta för avstämningar Tät kontakt med berörda myndigheter För loggbok Uthållighet Anpassa organisationen Var beredd att hantera fler kriser

9 Informationshantering
Intern information och mediahantering. Analysera hur händelsen kan tänkas uppfattas hur kommer media att vinkla händelsen vilka informationsbehov som kan tänkas uppstå Kommunicera saklig och korrekt information Upprätthåll ansvarsgränser mellan inblandade parter Upprätthålla bilden av universitetet – som arbetsgivare/myndighet Informationsstrategi – "Betona att händelsen är djupt tragisk. Vi föregriper inte polisutredningen. Vi tar hand om vår personal"

10 Intern information Omvärldsbevaka Inte konkurrera med media
Det går inte att förekomma sociala media men försök vara före traditionell media. Kommunikation via intranät, e-post, informationsmöten. Närmast berörda personalgrupper ges riktad information. Intern information stannar inte internt!

11 Mediahantering Utse en talesperson gentemot media
Var beredd på medias agerande mot enskilda. Allmänna handlingar ett verktyg för media - personalakter och mail. Följ mediabilden och var beredd att teckna en motbild Fakta Vittnen Repris Bakgrund

12 Krisstöd Ha en offensiv strategi Alla är olika – olika behov
Prata med varandra Erbjud kvalificerat krisstöd Kontakta anhöriga Minnesstunder – en viktig "rit" i hanteringen av sorg. Symbolvärden!

13 Sociala medier Omvärldsbevaka vad som skrivs
26677 inlägg mån 14/1 2013! Omvärldsbevaka vad som skrivs Har en extremt stor och snabb spridning Information både sann och falsk Media använder till viss del SM som källa. Interninformation sprids lätt i SM Vilken information har vi publicerad – telesök, projekt etc?

14 Poliskontakter Förundersökningssekretess gäller!
Tydliggör egna behov gentemot polisen. Upprätta egna kontakter innan det händer och bygg upp ett förtroende. Även lite information ger framförhållning!

15 Vad var svårt Inledningsvis stor ovisshet om vad som hänt
”Munkavle” från polisen När går vi ut med information Två kriser i krisen – sorg över en mördad kollega och sorg ovisshet för en misstänkt kollega. Behoven är inte lika Hur och när sätter man punkt för en sån här händelse?

16 ”En olycka kommer sällan ensam”

17 Händelseutveckling 31/3 ->
Kinesisk utbytesstudent knivmördad utanför sin bostad av annan utbytesstudent Övriga i studentgruppen chockas Universitetets krisorganisation aktiveras både centralt och lokalt Polisen inleder en mordutredning Mediaintresse framför allt lokalt. Händelsen kopplas ihop med styckmordet. Information till departementet Kinesiska ambassaden aktiveras av polisen och kommer till universitetet. Kammarkollegiet kopplas in Anhöriga från kina reser till Örebro och stannar över rättegång

18 Erfarenheter Vi har ett stort ansvar för studenter och anhöriga från andra länder - men hur stort? Tydliggör universitetets roll Kulturkrockar Ställ krav på ambassad Utländska studenter håller ihop – utnyttja det! Ha koll på försäkringar Vad gäller för utbytesstudenter Behov att teckna extraförsäkringar Tolkhjälp

19 Sammanfattning Var beredd att hantera flera kriser samtidigt!
Utländska studenter håller ihop – utnyttja det! Var tydlig gentemot ambassaden Kolla upp försäkringsläget! Tydliggör universitetets ansvar! Håll linjen!


Ladda ner ppt "Erfarenheter av krishantering vid Örebro Universitet våren 2011"

Liknande presentationer


Google-annonser