Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Inspektioner vid akutmottagningar i Värmland och Gävleborgs län
Enkätsvar Inspektioner vid akutmottagningar i Värmland och Gävleborgs län
2
Övergripande Sammanlagt 36 enkätsvar, varav 34 är personal och 2 chefer Enkäterna lämnades vid inspektioner som genomfördes på akutmottagningarna i Arvika, Gävle, Hudiksvall och Karlstad. Enkäten omfattar sex frågor, varav en inkluderar sex påstående med en skala 1-4. 77 personer närvarade vid intervjuerna. Av dessa har 36 personer svarat på enkäten, vilket motsvarar 47 procent. Högst svarsfrekvens är från Gävleborgs län. Av totalt 29 personer som deltog vid intervjuerna svarade 22 personer, vilket motsvarar 76 procent.
3
1a. Vid inspektionen framkom syftet med inspektionen
4
1b. Vid inspektionen fick jag delge mina synpunkter
5
1c. Vid inspektionen gavs utrymme för dialog
6
1d. Vid inspektionen lyssnade inspektörerna på mig/oss
7
1e. Vid inspektionen följdes angiven tidsram
8
1f. Vid inspektionen upplevde jag inspektörerna som sakliga och opartiska
9
2. Tror du att IVO fick en korrekt bild av verksamheten vid inspektionen?
10
Kommentarer till fråga 2
De verkade ha läst på innan (läkarschemat mm). Lyssnade aktivt. Vi på intervjun hade inte pratat ihop oss men jag upplevde att vi var eniga, tydliga och kompletterade varandra. Många personalkategorier fick komma till tals. Bra diskussion. De var mycket kompetenta diskussionsledare. Flera olika AT-läkare med olika erfarenheter. Helhetsbilden på akuten saknas. Vi kunde haft längre tid!? Öppen diskussion, olika upplevelser. Inspektörerna var öppna för intryck och det var ett professionellt lett samtal.
11
3. Borde IVO ha ställt ytterligare och/eller andra frågor
12
Kommentarer till fråga 3
Vad vi anser om avsaknaden av det som efterfrågades men som vi ej erhållit Tillgänglighet för rutiner och PM Problemet med AKM måste sättas i sitt hela perspektiv: t.ex. platsbrist på vårdavdelning, ökat inflöde av patienter, andra enheters gränssnitt (t.ex. beroendeenheter finns ej nattetid) Eventuellt frågat om händelser som äventyrat patientsäkerheten I stort sett bra dialog, även om det var en del som inte kom fram Mer djuplodande/-diskuterande organisatoriska frågor Kanske hur vi uppfattar AT-läkares kompetens/-motivation och inställning till sitt arbete
13
4. Vilken effekt tror du att IVO:s inspektion kommer att ha i verksamheten?
Förbättring av lokalen Mer ssk och usk bemanning Erfarna ssk blir kvar på mottagningen Tydligare dokumentation av rutiner Ökad förståelse för annan personal Ge ökad motivation till förbättring Bättre överblick av verksamheten ökar möjligheterna för förbättring Ökad medvetenhet och insikt hur vi ska arbeta Ger förhoppningsvis utrymme för dialog om hur verksamheten kan förbättras Kan ge tydligare riktlinjer och andra förbättringsåtgärder Ge en liten putt i rätt riktning Positiva effekter Inte så mycket - det mesta fungerar ganska bra nu Ledningen kommer att lyssna på er analys Hoppas på konstruktiv kritik Svårt att se vad inspektionen kan ge för effekt Ingen eller liten effekt – det stora är ju att anställa obefintliga ssk/usk Hoppas inte att vite kommer att utmätas. Kan inte se hur ett vite skulle kunna förbättra nuvarande situation Ringa effekter Oklart Vet ej Marginella effekter och övrigt
14
5. Motsvarade inspektionen dina förväntningar?
De som svarade ”nej” blev positivt överraskade.
15
6. Har du förslag på hur IVO:s inspektion kan förbättras eller har du andra synpunkter?
Att få en mer detaljerad inbjudan om tid och plats (jag fick själv ringa för att få reda på när på dagen intervjun var, vilket är lite oproffsigt). Prata med patienter Ha med en läkare som inspektör Ser fram emot jämförelser med liknande verksamheter. Skulle gärna se er bedömning av våra patient-säkerhetsrisker. Oplanerade inspektioner Studiebesök på mottagningarna och komma oftare Uppföljning av verksamheten
16
Sammanfattning Respondenterna är överlag mycket positiva till inspektionerna: Samtliga instämmer helt eller i huvudsak om att syftet med tillsynen framkom Med undantag från en person instämmer alla helt att de fick delge sina synpunkter Samtliga anser att det fanns utrymme för dialog (helt eller i huvudsak) Samtliga anser att inspektörerna lyssnade på dem vid inspektionen Tidsramarna hölls, men några fler än vid övriga påståenden instämmer ”i huvudsak” eller ”delvis” Samtliga upplevde inspektörerna som sakliga och opartiska vid inspektionen Med undantag från fyra respondenter anser respondenterna att IVO fått en korrekt bild av verksamheten (ett svar = vet ej, tre svar = nej) De flesta anser att IVO ställde rätt typ av frågor. Många har höga förväntningar om vad IVO:s inspektion kan ge för effekter
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.