Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Undersökning av Länsförsäkringar 2006

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Undersökning av Länsförsäkringar 2006"— Presentationens avskrift:

1 Undersökning av Länsförsäkringar 2006
Länsförsäkringars Miljöbarometer 2006: Miljöaspekters påverkan av val vid inköp av olika produkter Undersökning av Länsförsäkringar 2006

2 Källa: Länsförsäkringars miljöbarometer - 2006
Sammanfattning Uppvärmning och mat är de produktkategorier som konsumenterna ser som de viktigaste att väga in miljöhänsyn på vid köp Kvinnor är mycket mer miljöhänsynstagande än män Pensionärer miljökonsumerar mer än yngre – förutom vid mat- eller bilinköp Egenföretagare är extremt miljömedvetna vid bilinköp Boende i norra Sverige lägger generellt sett mindre vikt vid miljöaspekter vid konsumtion Källa: Länsförsäkringars miljöbarometer

3 Källa: Länsförsäkringars miljöbarometer - 2006
Andel som svarat att det är viktigt, eller mycket viktigt, med miljöhänsyn när de köper eller planerar att köpa följande produkter\tjänster? Uppvärmning Mat Bil Reno-vering Försäk-ring Inred-ning Bank-tjänster Kläder Källa: Länsförsäkringars miljöbarometer

4 Källa: Länsförsäkringars miljöbarometer - 2006
Unga miljöetta i mat- och bilkategorierna – men pensionärerna är föredömen generellt! Uppvärmning Mat Bil Reno-vering Försäk-ring Inred-ning Bank-tjänster Kläder Källa: Länsförsäkringars miljöbarometer

5 Egenföretagare och arbetslösa mest miljökonsumerande
Uppvärmning Mat Bil Reno-vering Försäk-ring Inred-ning Bank-tjänster Kläder Källa: Länsförsäkringars miljöbarometer

6 Norra Sverige steget efter…
Uppvärmning Mat Bil Reno-vering Försäk-ring Inred-ning Bank-tjänster Kläder Källa: Länsförsäkringars miljöbarometer

7 Fakta om undersökningen
Sifo Research & Consulting telefonintervjuade 1000 personer bosatta i Sverige. Frågeställningen var: ” Hur viktigt tycker du att det är med miljöhänsyn när du köper eller planerar att köpa följande produkter\tjänster? Svara på en skala 1-7 där 1 betyder inte alls viktigt och 7 betyder mycket viktigt”. De tillfrågade var mellan 16 och 69 år. Bakgrundsfrågor var ålder, kön, bostadsort, sysselsättning och fackmedlemskap. Källa: Länsförsäkringars miljöbarometer

8


Ladda ner ppt "Undersökning av Länsförsäkringar 2006"

Liknande presentationer


Google-annonser