Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Elisabet Weber Länsarkitekt Länsstyrelsen Skåne

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Elisabet Weber Länsarkitekt Länsstyrelsen Skåne"— Presentationens avskrift:

1 Elisabet Weber Länsarkitekt Länsstyrelsen Skåne
Bostad för alla? Elisabet Weber Länsarkitekt Länsstyrelsen Skåne

2 Bostadsförsörjning Riktlinjerna för bostadsförsörjningen ska i sin tur utgöra underlag för planläggning enligt PBL när det gäller det allmänna intresset bostadsbyggande och utveckling av bostadsbeståndet. Riktlinjerna för bostadsförsörjning ska antas av kommunfullmäktige under varje mandatperiod. Förändras förutsättningarna för de antagna riktlinjerna förändras ska nya riktlinjer upprätta och antas av KF. Prop 2012/13:178 Kommunen ska med riktlinjer planera för bostadsförsörjningen i kommunen Syftet med planering ska vara att skapa förutsättningar för alla att leva i goda bostäder och för att främja att ändamålsenliga åtgärder för bostadsförsörjningen förbereds och genomförs.

3 Bostadsförsörjning handlar om att anpassa bostadsbeståndet till medborgarnas behov
Alla kommuner måste arbeta med bostadsförsörjning men särskilt gäller det kommuner där det sker stora förändringar t ex kommuner i tillväxtregioner med stor inflyttning eller i kommuner med vikande befolkningsunderlag Kommunen måste arbeta utifrån sina förutsättningar och utarbeta tydliga mål för hur kommunen vill att bostadsbeståndet ska anpassa och utvecklas befolkningen ökar befolkningen minskar den demografiska sammansättningen ändras

4 Nationellt mål – Hållbar samhällsplanering och boende
” att ge alla människor i alla delar av landet en från social synpunkt god livsmiljö där en långsiktigt god hushållning med naturresurser och energi främjas samt där bostadsbyggande och ekonomisk utveckling underlättas” prop. 2011/12:1, bet. 2011/12:CU1, rskr. 2011/12:89

5 En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar – 1 jan 2014
SAMMANFATTNING från prop 2012/13:178 Innehållet i och processen att ta fram kommunala riktlinjer för bostadsförsörjningen preciserades. Riktlinjerna ska redovisa hur hänsyn har tagits till relevanta nationella och regionala mål, planer och program av betydelse för bostadsförsörjningen. Genom detta införs ett regionalt perspektiv i riktlinjerna. Länsstyrelsen, den aktör med ansvar för det regionala tillväxtarbetet i respektive län och andra regionala organ ska ges möjlighet att yttra sig över kommunens planering av bostadsförsörjningen. Om en kommuns riktlinjer inte innehåller uppgifter om hur hänsyn har tagits till relevanta nationella och regionala mål, planer och program av betydelse för bostadsförsörjningen ges regeringen en möjlighet att förelägga kommunen att ta fram nya riktlinjer. Bostadsbyggande och utveckling av bostadsbeståndet förs in i plan- och bygglagen (2010:900), förkortad PBL, som ett sådant allmänt intresse som kommunerna ska främja bl.a. vid planläggning. I dessa sammanhang ska kommunens riktlinjer för bostadsförsörjningen vara ett vägledande underlag.

6 Länsstyrelsens uppdrag

7 Länsstyrelsen ska Regional bostadsmarknadsanalys Särskilda uppdrag
Samordna och företräda staten och göra avvägningar mellan allmänna intressen. Regionalisera nationella mål och tillhandahålla planeringsunderlag och kunskapsanalyser Ge kommunerna råd och stöd Ge tillsynsvägledning till kommunerna Samverka med regionala aktörer Förmedla statliga stöd till byggande Främja kommuners beredskap och kapacitet för mottagande av nyanlända Genomföra kompetenshöjande insatser Särskilda uppdrag Särskilda uppdrag att: Analysera kommunernas bostadsbehov, planeringsläge och bostadsbyggande Erfarenheter från kommunbesök Analysera varför det inte byggs på detaljplanelagd mark i Skåne Inventera planberedskapen i länet

8 Särskilt regeringsuppdrag
Länsstyrelserna har uppdragits att stödja kommuner och andra aktörer med arbetet att underlätta inträde på bostadsmarknaden för resurssvaga hushåll och hushåll som i övrigt har svårigheter att varaktigt etablera sig på arbetsmarknaden samt i arbetet med att förebygga avhysningar. Uppdraget har föregåtts att de tidigare uppdragen: Hemlöshetsuppdraget treårigt Inträde på bostadsmarknaden ettårigt Hemlöshetsuppdraget. Länsstyrelserna fick i uppgift att ge kommunerna stöd och råd i planeringen med att motverka hemlöshet. I beskrivningen av uppdraget lyftes vräkningar av barnfamiljer särskilt fram. Uppdraget genomfördes som ett led i det stöd länsstyrelserna erbjuder kommunerna i deras arbete med att planera för bostadsförsörjningen, att det skapas förutsättningar för alla i kommunen att leva i goda bostäder. Uppdraget redovisades i en länsstyrelsegemensam rapport till regeringen i januari Även om uppdraget var tidsbegränsat var länsstyrelsernas utgångspunkt för arbetet att det skulle leda fram till att länsstyrelserna fick förmåga att långsiktigt följa, analysera och stödja kommunernas arbete med att motverka hemlöshet och utestängning från bostadsmarknaden. Slutrapporten Hemlöshet – en fråga om bostäder utformades därför i avsikt att kunna tjäna som kunskapsunderlag för det fortsatta arbetet. I rapporten konstaterade länsstyrelserna att hemlöshet endast till en mindre del var kopplad till individuell social problematik. Bostadsbristen var inte i huvudsak en socialtjänstfråga utan den ökande problematiken med hemlöshet och utestängning från bostadsmarknaden hade strukturella orsaker; brist på lämpliga bostäder, hyresnivåer som hushåll med genomsnittliga eller lägre inkomster inte kunde efterfråga och höga krav för att godkännas som hyresgäst. Länsstyrelsernas slutsats blev att kommunerna behövde stöd i att arbeta med många olika verktyg, bland annat med att utveckla sina riktlinjer för bostadsförsörjningen och att se över sina ägardirektiv till de allmännyttiga bostadsföretagen. 2015. Uppdraget att stödja kommunerna i arbetet med att underlätta inträdet på bostadsmarknaden för resurssvaga kvinnor och män och för personer som i övrigt har svårt att varaktigt etablera sig på bostadsmarknaden, motverka hemlöshet och förebygga avhysningar. Särskilt fokus skulle ligga på familjer med barn. Länsstyrelserna skulle särskilt föra fram behoven av att i ägardirektiv även betona de kommunala bostadsföretagens sociala och allmännyttiga roll. Länsstyrelserna genomförde en kartläggning av kommunernas direktiv till sina allmännyttiga bostadsbolag. Kartläggningen redovisades i delrapporten Ägardirektiv till allmän nytta – Kommunernas styrning av bostadsaktiebolagen Länsstyrelserna bedömde att diskussionerna i de flesta kommuner behövde struktureras och fördjupas för att bostadsföretagen skulle kunna spela den viktiga roll som de har möjlighet att göra för att påverka möjligheterna för resurssvaga att komma in på bostadsmarknaden, att tillgodose bostadsbehoven i kommunen och bidra till en positiv samhällsutveckling. Länsstyrelserna redovisade 2015 års arbete i rapporten Bostad åt alla. I rapporten konstaterar länsstyrelserna att regeringsuppdragen kring hemlöshet och att underlätta inträdet på bostadsmarknaden har inneburit att frågan om olika gruppers svårigheter att hävda sig på bostadsmarknaden fått ökat fokus. Länsstyrelserna kan spela en viktig roll dels genom att stödja genomförandet av insatser utifrån den nationella politiken och dels genom att fortsatt ge råd och stöd till kommunerna kring deras ansvar för bostadsförsörjning, underlätta inträdet på bostadsmarknaden samt motverka hemlöshet. Länsstyrelsen Skåne samordnade samtliga uppdrag.

9 Regleringsbrevsuppdrag 2017 – kopplade till bostadsförsörjning
Kommunernas riktlinjer för bostadsförsörjning 14. Länsstyrelsen ska för respektive kommun inom länet redovisa och bedöma om de har antagit riktlinjer för bostadsförsörjningen som uppfyller kraven i 2 § lagen (2000:1383) om kommunernas bostadsförsörjningsansvar, eller om de kan antas göra det under mandatperioden 2014– Länsstyrelsen ska även redovisa sin bedömning av vilka effekter ändringarna i lagen 2014 har haft på kommunernas arbete. Redovisningen ska ske inom ramen för de regionala bostadsmarknadsanalyserna som enligt förordningen (2011:1160) om regionala bostadsmarknadsanalyser och kommunernas bostadsförsörjningsansvar lämnas till Boverket senast den 15 juni 2017. om-kommunernas-bostadsforsorjningsansvar-prop Handläggning och rådgivning för att möta behovet av bostäder 13. Länsstyrelserna ska i högre grad verka för att behovet av bostäder tillgodoses. Länsstyrelserna ska se över sina processer och utbyta erfarenheter mellan sig i syfte att säkerställa ändamålsenliga arbetssätt i arbetet med att verka för att behovet av bostäder tillgodoses. Länsstyrelsen i Stockholms län ska samordna och återrapportera arbetet till regeringen (Näringsdepartementet) senast den 1 oktober

10 Lägesbild 2017

11 Nyproduktionen av bostäder ökar…
Det byggs mer än på länge! SCB visar att det byggdes bostäder 2016 2017 och 2018 förväntas resp bostäder påbörjas Utöver det tillkommer nettotillskott från ändring av befintliga bostäder. Nyproduktionen tar lång tid och kostnaderna ökar kontinuerligt Den centrala frågan är dock – Vem byggs det för? I de årsvisa bostadsmarknadsenkäter länsstyrelsen gör årligen uppskattar kommunerna det förväntade antalet påbörjade bostäder för kommande år För 2015 uppskattades nyproduktionen till cirka påbörjade bostäder. Enligt SCB:s preliminära statistik över antalet nyproducerade bostäder blir utfallet för år 2015 cirka 23 procent lägre – vilket är vanligt. Uppskattning är normalt ca 20 % över det faktiska utfallet när det mäts i efterhand För 2016 och 2017 förväntas allt fler bostäder påbörjas Utöver detta ska nettotillskottet från ändring av befintliga byggnader läggas till – dvs ombyggnationer och tillbyggnationer Nyproduktionen ökar, vilket är positivt i sig, men det som byggs är relativt sett dyrt att köpa eller att hyra Kostnaden för det som byggs ökar likväl som prisbilden för de bostäder som når marknaden – oavsett upplåtelseform Situationen skiljer sig åt i olika delar av landet, men generellt sett kan sägas att målgruppen för utvecklingen av nya bostäder är framförallt inriktat till köpstarka bostadsrättsköpare och hyresrättstagare med medelstark ekonomi Få bostadsutvecklingsprojekt har utsatta grupper som målgrupp, även om studentbostäder är den kategori som lyfts fram tydligast Det tar fortfarande runt 2 mandatperioder att gå från ide till inflyttning, vilket är längre tid än det borde ta Sammanfattningsvis blir slutsatsen att det är bra att det byggs mycket, men Det tar för lång tid! Det är för dyrt att bygga nytt! Det är ett problem att det enbart är ett fokus på resursstarka hushåll i nyproduktionen! Slutsats Nyproduktionen ökar men tar lång tid, är relativt dyr och riktar sig primärt till en resursstark målgrupp

12 …men bostadsbristen fortsätter breda ut sig
Det råder bostadsbrist i 255 av 290 kommuner – motsvarar 95% av Sveriges befolkning 34 kommuner i balans & 1 med överskott Störst brist på bostäder i centralorter och universitetsstäder Bristen är störst avseende små bostäder RoK Situationen för debutanter, studenter och nyanlända särskilt ansträngd Samtidigt som vi är glada över att det byggs alltmer kan vi notera hur bostadsbristen fortsätter att bre ut sig över Sverige Av landets 290 kommuner bedömer 240 att det råder underskott på bostäder på marknaden. Det är 57 kommuner fler än i 2015 års bostadsmarknadsenkät. Samtliga kommuner som inte bedömer att det behövs nyproduktion av bostäder har en befolkningsmängd under , och flertalet har en negativ befolkningstillväxt. Av landets kommuner svarar 95 procent att det behöver tillkomma bostäder inom de kommande fem åren. Hyresrätter är den upplåtelseform som flest kommuner uppger behöver tillkomma under de kommande fem åren. Cirka 50 procent av kommunerna har antagit riktlinjer för bostadsförsörjningen under gångna eller nuvarande mandatperioden. En tydlig ökning jämfört med tidigare år. Situationen bedöms vara särskilt ansträngd för bostadsmarknadens debutanter, unga och nyanlända, men även för äldre som vill flytta från villan till en mindre och mer tillgänglig bostad. Behovet av, framför allt, mindre bostäder såsom tvåor och treor är genomgående oavsett exempelvis kommunens befolkningsmängd eller närheten till högskola. Ungdomars svårigheter på bostadsmarknaden har förvärrats ytterligare, med 245 kommuner som uppger att det råder underskott på bostäder jämfört med 219 i förra årets enkät. 272, eller 94 procent, av landets kommuner bedömer att det finns underskott på bostäder för nyanlända! Kommunerna återfinns i alla kommungrupper, såväl storstadsregioner som i grupper med mindre folkmängd. Sammanfattningsvis Bostadsbristen ökar och breder ut sig över Sverige den ökande nyproduktionen till trotts Utsatta grupper får allt svårare att ta sig in på bostadsmarknaden Vi går vidare till en av de stora förändringarna som påverkar bostadsmarknaden – Kommunernas uppdrag att ta emot och ordna fram bostäder för kommunanvisade nyanlända Slutsats Bostadsbristen ökar och är utspridd över hela Sverige Allt svårare för utsatta grupper att ta sig in på bostadsmarknaden

13 Länsstyrelsernas iakttagelser - konsekvenser
Bostadsmarknaden är segmenterad och bostadsbrist och trångboddhet ökar för vissa grupper Låg rörlighet i alla segment av bostadsmarknaden, kommunerna tar olika ansvar Kommunerna klarar inte att ta emot alla de nyanlända som anvisas. Många arbetar med moduler uppförda med tidsbegränsade bygglov. Många anvisade med permanent uppehållstillstånd bor i tillfälliga / provisoriska bostäder. Det finns anledning att förmoda att tillfälliga lösningar blir långvariga. Osäkerhet kring brandkrav vid alternativanvändning av bostäder Ökning av svart uthyrning och handel med hyreskontrakt. Även mindre kommuner ser att fler skriver sig på samma adress. Kommunen och Migrationsverket konkurrerar om samma lägenheter. Kommunerna ser risker med att storsatsa på bostadsbyggande. Vad händer om människor väljer att flytta därifrån p g a svag arbetsmarknad. De ekonomiska förutsättningarna hindrar bostadsbyggande, inte plan- och bygglagstiftningen Hushåll med låg betalningsförmåga kan inte efterfråga nyproducerade bostäder Det befintliga beståndet nyttjas dåligt; låg rörlighet, äldre bor kvar i villan => bostadsanpassning, dubbla bostäder Acceptansen för förtätning är låg. Många överklagar. Försämrade boendesituationer för resurssvaga hushåll. Med särskilda konsekvenser för familjer med barn och ensamkommande barn Socialtjänsten tar ett orimligt ansvar. Fler kontaktar socialtjänsten endast med anledning av sin boendesituation. Antalet sociala kontrakt ökar. Det förvaltningsövergripande samarbetet har fått större genomslag. Lagen om anvisningar har många gånger varit anledning för kommunen att göra organisatoriska förändringar Kapacitetsbrist inom byggsektorn och på kommunernas plan- och byggkontor. Kommunerna saknar långsiktig planering för boende för nyanlända. Kommunerna behöver hantera en ny tidsaspekt mellan tillfälliga akutlösningar och långsiktig planering Migrationsverket vill inte förhandla om att släppa lägenheter

14 Bostadssociala utmaningar
Bygga ett samhälle som motverkar segregation och ökade inkomstklyftor Permanent bostad är en förutsättning för att skapa en trygg uppväxt för alla barn Producera hyresbostäder till rimliga priser i stor skala Låg betalningsförmåga hos de ekonomiskt svagare och låg betalningsvilja hos de ekonomiskt starkare (som ofta har låga boendekostnader) Tillgängliggöra bostäder i det befintliga beståndet Tillhandahålla bostäder för nyanlända både på kort och lång sikt

15 Komplexitet kräver utvecklad samverkan
Bostadsförsörjning Komplexitet kräver utvecklad samverkan Fler aktörer involveras Efterfrågan på mark och vatten växer Många olika intressen inom samma geografi ökar konkurrensen Flera planeringsprocesser och lagstiftningar behöver hanteras parallellt  Se de stora sammanhangen

16 Filmtajm Exemplet Marks kommuns arbete med Riktlinjer för bostadsförsörjning och Översiktsplanering

17 Exemplet Helsingborgs stad

18 Balans i några större kommuner
I år anger Örebro, Helsingborg och Kristianstad att man totalt sett har balans på bostadsmarknaden. Detta behöver dock inte betyda att det är balans i hela kommunen eller för alla grupper. Gemensamt för de tre kommunerna är att det har påbörjats mycket bostäder det senaste året och att man förväntar att bostadsbyggandet även fortsättningsvis håller en hög takt.

19 Fakta Befolkningspyramiden liknar den för riket 140 547 inv
”Familjen Helsingborg” Samarbete mellan11 nordvästskånska kommuner Befolkningspyramiden liknar den för riket

20 Stadens planering och aktiviteter
Stadsplan 2017 – fördjupning av översiktsplanen för staden Helsingborg är en populär stad och antalet invånare ökar med över 2000 personer per år. Det innebär att vi behöver bygga mycket mer överallt och göra plats för fler helsingborgare och allt som vi alla behöver för att leva ett gott liv. I Stadsplan 2017 ger vi ett långsiktigt förslag på hur vi kan göra detta fram till år 2035. Utställning 22 april till 22 juni 2017 utveckling/oversiktsplanering/oversiktsplaner-under-arbete/stadsplan-2017/ Riktlinjer för bostadsförsörjning från 2015 Sökt stöd för xx lägenheter ”Kommunbonus” 2016: bostäder kr

21 Det finns ca 65 000 bostäder i Helsingborg,
Bostadsförsörjning Kommunen har en god planberedskap för bostäder och har många bostadsprojekt på gång. Kommunen har kontinuerligt uppföljning både på byggandet och på förändringar i demografin. Det finns ca 65 000 bostäder i Helsingborg, ca 12 000 (18%) av bostäderna finns hos Helsingborgshem (kommunalt bolag). Enligt länsstyrelsens beräkningar behöver det tillföras ca nya bostäder i Helsingborg per år till 2030 (ca 7000 i hela Skåne) Det har under senare år byggt mycket nya bostäder i Helsingborg färdigställdes 499 bostäder i Helsingborg (Lund 783 st och Malmö 1349 st) färdigställdes xx bostäder i Helsingborg Nyanlända Under 2015 hade inte Helsingborg någon överenskommelse om flyktingmottagande med oss och tog därmed inte emot några på anvisning. Helsingborg har sedan flera år tillbaka många självbosatta nyanlända. Helsingborg cirka 60 fler 2016 än Helsingborg har 75% genomförda inflyttningar av de anvisade.

22 Många aktörer leder till samordningsproblem
alla aktörer måste öka sitt engagemang inom sin del och anamma en helhetssyn Tanken är att vi nästa år ska fokusera på vilka bostadslösningar kommunerna använder sig av i dagsläget. Särskilt då med fokus på konsekvenserna för familjer med barn.

23 Film Så här jobbar Helsingborgs stad

24 Se en film om hur Helsingborg arbetar för en bostadsmarknad i balans
av-boverket/nyheter/bostadsbyggandet-fortsatter-att- oka/

25 Exemplet Helsingborgshem

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35

36

37


Ladda ner ppt "Elisabet Weber Länsarkitekt Länsstyrelsen Skåne"

Liknande presentationer


Google-annonser