Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
ARBETE MOT RASISM INOM RÖDA KORSET
VAD ÄR RASISM? ARBETE MOT RASISM INOM RÖDA KORSET
2
Den internationella rödakorsrörelsen
Den internationella rödakors- och rödahalvmånerörelsens uppgift är att skydda människors liv och hälsa, stärka den ömsesidiga respekten mellan människor samt förhindra och lindra mänskligt lidande. Verksamhet i 190 länder – Omkring 97 miljoner medlemmar. Bygger på frivillighet – 1,3 miljoner frivilliga i hela världen.
3
En särskild symbol och uppgift
En global organisation som verkar lokalt Vi är på plats redan innan ett krig bryter ut eller en katastrof inträffar. Vi stannar kvar när världens uppmärksamhet riktas åt andra håll. Vapaaehtoisten olemassa olo jokaisessa maassa takaa myös se, että akuutissa kriisitilanteessa auttajat ovat heti läsnä eli kyseisen maan vapaaehtoiset aloittavat avustustoiminnan ja vasta päälle, viiveellä, tulee kansainvälinen, muista kansallisista yhdistyksistä lähetettävä avustustyövoima ja –materiaali. En fredsorganisation som har tillträde även till de värsta krigszonerna. Världens mest kända symbol vid sidan av Coca-Colas logo, symboliserar humanitär hjälp och trygghet. Neutraliteten och Genevekonventionerna garanterar att Röda Korset har tillträde även till svåra områden.
4
Röda Korsets principer
HUMANITET Vi strävar efter att skydda människors liv, hälsa och människovärde. OPARTISKHET Vi arbetar för att lindra lidande endast på basis av hjälpbehov. NEUTRALITET Organisationen tar inte ställning i samband med stridigheter och blandar sig aldrig i politiska, ideologiska, religiösa eller nationella konflikter. SJÄLVSTÄNDIGHET Rörelsen är självständig och bestämmer själv över sin verksamhet. FRIVILLIGHET En frivilligorganisation, vars verksamhet är osjälvisk. ENHET I varje land får endast finnas en organisation, som är öppen för alla. UNIVERSALITET De nationella organisationerna är jämlika.
5
Varför motarbetar Röda Korset rasism?
Rasism föder hat och skapar ojämlikhet mellan människor Rasism förnekar att alla människor har samma mänskliga rättigheter Rasistiskt tänkande strider mot Röda Korsets principer, som bygger på medmänsklighet och jämlikhet
6
RÖDA KORSETS UPPGIFT är att främja förståelse, vänskap, samarbete och bestående fred mellan människor. Rasism är ett tankesätt som underblåser hat och skapar ojämlikhet mellan människor samt nekar lika mänskliga rättigheter för alla. Rasistiskt tänkande strider tydligt mot Röda Korsets principer som betonar medmänsklighet och jämlikhet. Vi vill inte heller gömma oss bakom principen om neutralitet när de samhälleliga värderingar som vi försvarar attackeras. Därför avsäger sig Röda Korset alla typer av rasism och arbetar mot rasism genom ord och handling. Finlands Röda Kors
7
DEFINITION AV RASISM Rasism är en ideologi enligt vilken det finns olika människoraser. Vissa raser anses också vara högre stående än andra. Rasistiska handlingar är handlingar som riktar sig mot andra personer och som utförs för att den andra personen anses vara mindre värd på grund av sin etniska bakgrund (kultur, religion, klädsel). Suomen Kuvalehtis enkät om rasistiska attityder, augusti 2015: ( tuntomerkit/?shared= b425ad )
8
Uttryck för rasism Det finns många olika slags rasistiska handlingar: våld, blickar, diskriminering Även rasistiska kommentarer är rasistiska handlingar Sker ofta på allmänna platser, i kollektiva transportmedel, i eller utanför restauranger, på arbetsplatser, i skolor etc. Verksamhetskulturer eller samhälleliga strukturer kan också vara rasistiska (dold rasism, strukturell rasism). Exempel 1: man kräver att alla arbetssökande ska ha utmärkta kunskaper i finska, även om alla arbeten egentligen inte kräver sådana kunskaper. Exempel 2: Barn födda i Finland till invandrade föräldrar hänvisas rutinmässigt till undervisningen i finska som andra språk i skolan, även om de kunde delta i den vanliga modersmålsundervisningen i finska.
9
Generaliseringar Ordval
Blickar Likgiltighet Kommentarer Generaliseringar Ordval Våld Mobbning Skämt
10
Uttryck för rasism Videor
Spaniens Röda Kors: FÖRDOMAR, ANTAGANDEN Mot rasism! Attitydtalko Med engelskspråkig text:
11
LÄHDE:
12
Rasism kan vara organiserad
16
Hösten 2015 i Finland
17
VERKTYG FÖR ARBETE MOT RASISM
Vad kan jag göra?
18
ATTITYDVERKTYG Ett kompakt paket om varför man bör motarbeta rasism och varför arbete mot rasism utförs inom organisationen. Målet är att ge bakgrundsinformation och tips på hur du sakligt och säkert kan reagera på rasistiskt eller diskriminerande språkbruk eller beteende som vem som helst kan uppleva i vardagen. Kan laddas ner från
19
Träningsring mot rasism
En glad och energisk verkstad som passar för alla. Utnyttjar den dynamiska forumteatermetoden. Du lär dig känna igen rasism. Du får information om och erfarenhet av hur man kan ingripa mot rasism. Tyngdpunkten ligger på vardagliga situationer exempelvis på allmänna platser. Du kan beställa Träningsringen till din egen grupp (arbetsplats, skola, förening, hobbygrupp etc.). Träningsringen tar 2–3 timmar och omkring 10–20 personer kan delta.
20
R-ordet pop-up-diskussionsmodell
En modell som stödjer diskussioner om rasism i olika typer av grupper (även kamratgrupper). Modellen är flexibel och innehåller olika möjligheter så att den kan anpassas enligt gruppens behov och förutsättningar. Lämplig tid för diskussionen är 1–2 timmar. Du kan beställa via
21
ANMÄL RASISM! Handlednings- och rådgivningstjänst för personer som upplevt rasism. Du kan i förtroende berätta vad som har hänt. Vi sparar din berättelse i vårt system, ger råd ifall du vill ha stöd från oss och sammanställer årligen en rapport om ämnet. Syftet med rapporten är att lyfta fram olika former av rasism som förekommer i Finland
22
Medier och mediekunskap
Traditionella medier vs falska medier
23
Traditionella medier – medier och myndigheter som anses tillförlitliga
Inhemska källor Utländska källor Myndighetskällor Tv Radio Tryckta medier Webbplatser Sociala medier: Facebook Twitter Instagram Google Plus Snapchat Whatsapp Bloggar Vloggar Andra kanaler i sociala medier Reklam (smygreklam) Filmer
24
Falska medier – propaganda och förvrängning av information
Inhemska källor Utländska källor YouTube Radio Tryckta medier Webbplatser Sociala medier Facebook Twitter Instagram Snapchat Whatsapp Bloggar Vloggar Andra kanaler i sociala medier
25
Vem ansvarar för material som publiceras?
I traditionella medier är det alltid den ansvariga chefredaktören som ansvarar för materialet Redaktörens namn finns alltid synligt Privatpersoner är alltid ansvariga för det som de själva publicerar Den som upprätthåller en Facebookgrupp ansvarar för det som publiceras i gruppen och de diskussioner som förs där Privatpersoner är också ansvariga för det som de publicerar exempelvis på sina egna Facebook-profiler Tänker du på vad och hur du skriver? Funderar du på vad du publicerar eller delar i sociala medier? Allt som är förbjuder enligt lag är förbjudet också på internet Yttrandefrihet Ansvar för yttrandefriheten Från ord till handling? Strafflagen
26
Nätpolisen Jarno Saarinen ger råd för civiliserat umgänge på webben
Fokusera på sakfrågan och innehållet, inte på skribenten och hans eller hennes egenskaper. Motivera din åsikt. Provocera inte och låt dig inte provoceras. Överdriv inte, men förringa inte heller. Om du använder humor, kom ihåg att alla inte har samma humor som du. Om du ändå sårar någon, kom ihåg att be om ursäkt. YLE.FI/OPPIMINEN Bild: Elina Penninkangas
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.