Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avChristian Olofsson
1
Konferens dag 1 12.00 – Lunch – Aktuell information – Lärarlyftet i siffror Kristin Linell, Daniel Lundström Kaffe – Validering inom Lärarlyftet Diskussion och erfarenhetsutbyte Gemensam middag Pressklubben, Vasagatan 50
2
Aktuell info - Lärarlyftet i siffror
- Statistik, siffror, prognoser, framtid, planering osv
3
HT 16 – Hur var det? Totalt sökbara kurser och utbildningar för HT16: 103 Kurser för Lärare: 86st Kurser för Fritidspedagoger: 6st Speciallärarutbildningen med fler specialiseringar: 11st efter urval 15st 13 kurser ställdes in.
4
HT 16 De som var populärast att söka? Speciallärarutbildningarna
Språk-, skriv, och läsutveckling Matematikutveckling SO åk 1-3 Svenska som andra språk 7-9
5
HT16 – Hur gick det? I urvalet Antagna Prio1 Totalt Antagna Reserver
Antagna Prio1 Totalt Antagna Reserver Lärare 1027 1321 408 Fritidspedagoger 49 54 1 Speciallärarutb. 194 259 662 1270 1634 1071
6
HT16 – Sista efterantagningen
Antagna Prio1 Totalt Antagna Reserver Lärare 1169 1346 114 Fritidspedagoger 52 54 Speciallärarutb. 238 330 413 1459 1730 527
7
Reservantagning Nytt för i år att reservantagningen gjordes i NyA och inte i Ladok. Speciallärarutbildningen – 4 utbildningar nya tillkom efter att antagningsbeskeden gick ut. De som var reservplacerade skulle bli prioriterade. Många frågade om de fick byta lärosäte De nya specialiseringarna fyllde så gott som sina platser på en gång.
8
VT 17 Antal kurser för lärare: 89 Antal kurser för fritidspedagoger: 5
Antal Speciallärarutbildningar: 7 Samma 4 specialiseringar som till HT16
9
VT 17 Hur ser det ut? Siffror från 8 november: Sökande Prio 1
Lärare: 1289 varav 551 är behöriga Fritidspedagoger: 43 varav 9 är behöriga Speciallärarutbildningen: 426 varav 258 är behöriga
10
VT17 Störst söktryck till? Liknande som till HT16
Speciallärarutbildningarna Språk-, skriv, och läsutveckling Matematikutveckling SO åk 1-3 SFI
11
Tidplan VT17 Sista KB gick ut igår kväll
Ett sk tvingande kontrollbesked 15 november sista kompletteringsdag Senast 22 november aktuella behörighetsiffror mejlas ut UHR och Skolverkets handlägger sista dag 29 november Urval och antagningsbesked 2 december
12
”Omförhandling” Aktuella siffror skickas ut senast tisdag 22 november
Tider för omförhandlingar är tänkt november. Det blir samma hantering som förra gången, att både min och maxtal kan komma ändras.
13
Gör gärna en egen kampanj
Kampanj PLATSER KVAR Gör egna platser kvar puffar i era nyhetsbrev Gör gärna en egen kampanj Bannerannonsera, använd gärna våra som finns på tips och trixsidan. Marknadsför era delningar i Facebook så ökar uppmärksamheten rejält!
14
Utmaningar Anslag i förhållande till behov/intresse
Anslag i kombination med förändrade rutiner för ersättning/fakturering Faktureringsrutiner
15
Utmaning 1: Anslag och behov / intresse
2013 2014 2015 2016* 2017* 2018* Anslag 432 331 217,5 175 150 100 Deltagande
16
Kursdeltagare per år personer
17
Behovet av behörighetsgivande kurser?
kursplatser fördelat på lärare 31 % av lärarna har behov av läsa behörighetsgivande kurs.
18
1. Anslag vs behov och intresse - sammanfattning
Ett minskat anslag leder till färre kurser och färre platser Färre deltagare och fler reserver Rimmar inte med sökintresset Rimmar inte med behovet
19
Utmaning 2: Anslag i kombination med förändrade rutiner för ersättning/ fakturering
Förskottsbetalning har hittills varit ett undantag – möjligheten tas nu bort från och med 2017 Kostnader för kurser skjuts framåt. Försvårar planering och utnyttjande av anslag när uppdraget inte “pågår” längre än två år till.
20
Lärarlyftet – anslag och kostnader
2014 2015 2016* 2017* 2018* Anslag 331 217,5 175 150 100 Utnyttjande/prognos 202,9 219,7 61 % 101 % 100 % 150 115 100 % 115 % Ett fullt utnyttjande av anslaget 2017 innebär att stora kostnader intecknas och skjuts framåt. Vid exemplet ovan är 2018 års anslag redan intecknat, utan att några nya kurser kommer starta Hur kan det bli så? * anslag för kursköp och köp spec delat. Anslagen ovan gäller bara köp kurser
21
Ex på hur kostnader skjuts framåt
Kursstart Kostnad köp VT17 Kostnad köp HT17 Statsbidrag 2017 Kostnad köp 2018 Statsbidrag 2018 VT17 50 mnkr - 15 5 HT17 70 20 Kostnad 2017: 150 mnkr Kostnad 2018: 25 mnkr Kursstart Kostnad köp VT17 Kostnad köp HT17 Statsbidrag 2017 Kostnad köp 2018 Statsbidrag 2018 VT17 20 17 15 13 5 HT17 25 45 Kostnad 2017: 97 mnkr Kostnad 2018: 78 mnkr
22
Utmaningar Idealbilden ur ett anslagsutnyttjande
Så många kursplatser som möjligt 2017 (utnyttja anslaget i högsta möjliga grad) och samtidigt utrymme för kursköp 2018. Svår ekvation… 2016 2017 2018 Anslag 175 150 100 Utnyttjande - varav medel till nya kurser 150 XX
23
2013 2014 2015 2016* 2017* 2018* Anslag 432 331 217,5 175 150 100 Anslag Anslag sökandebilden
24
Sammanfattning Anslaget minskar, men antalet sökande är stabilt. Dessutom skjuter vi stora kostnader framför oss. Två anledningar till att en minskning av anslaget inte är optimalt. Stor del av 2018 års anslag intecknas för kurser med start 2017 Oklart om det blir några förändrade förutsättningar (anslag och förlängning) innan vi påbörjar process med kursköp Besked om förlängning redan nu hade underlättat Kan ev bli väldigt få kurser 2018….
25
”Om kostnaden för det antal sökande som uppfyller kravet på att få delta kommer att bli större än vad Skolverkets anslag för Lärarlyftet för nuvarande och kommande budgetår medger, förbehåller sig Skolverket rätten att i förekommande fall begränsa det antal personer som ska antas till kurs, dock inte lägre än angivet minimiantal.” 30 april vet vi kostnader för kurser start VT17 – utifrån detta dimensionering av hur många som kan antas till HT17 – regleras vid omförhandlingen i mitten av maj
26
Vad innebär detta konkret för den närmaste tiden?
Försöker att starta så många kurser, med så många kursplatser, som möjligt VT17 och HT17. Med så många som möjligt menar vi att utnyttja 2017 års anslag i såg hög grad som möjligt – samtidigt som kostnaden inte får överstiga 2018 års anslag på 100 mnkr… Det är alltså anslaget på 100 mnkr för 2018 som är gränsen vi behöver förhålla oss till – inte primärt 2017 års anslag på 150 mnkr….
27
Utmaning 3 – Nya faktureringsrutiner
Förskottsbetalning har hittills varit ett undantag – möjligheten tas nu bort. Löpande fakturering terminsvis Ökad administration – en kurs på fyra terminer kan alltså behöva faktureras fyra gånger… Särskilda rutiner kommer ställas samman och skickas ut till berörda
28
Några särskilda reflektioner…
Speciallärarutbildning Fritidspedagoger Svenska som andraspråk
29
Speciallärarutbildning inom LL – anslag och framtid
Uppdelat anslag från och med Kurser och Spec var för sig 97 mnkr för Extra medel sköts till under året för att möta efterfrågan Ca 84 mnkr kommer gå åt Svårt med kapaciteten på lärosätena Nya statsbidragsförordning (2016:400) – ersättning upp till motsvarande 80% av lönen. Gäller både inom LL och reguljär.
30
Speciallärarutbildning – sökande/platser
- 400 * Utifrån ett troligt anslag
31
Speciallärarutbildning inom LL
2017 ser vi ett fortsatt stort intresse – ska försöka möte detta behov så långt det går. Kapaciteten hos lärosäten avgörande Troligtvis inga problem sett till storlek på anslag kommande år – men även här försvinner möjlighet till förskottsbetalning. Stora kostnader skjuts framåt, mycket administration med fakturering.
32
Speciallärarutbildning inom LL
Hur har sökintresset sett ut i det reguljära HT16 och ev inför VT17? Finns det en vetskap hos målgruppen om nya möjligheterna till statsbidrag? Finns det vetskap hos målgruppen om möjlighet till statsbidrag inom reguljär specutbildning?
33
Kurser för fritidspedagoger
Intresset för dessa kurser har minskat kontinuerligt senaste åren Kommer fortsätta köpa vissa – detta är en grupp som står särskilt omnämnd i uppdraget
34
Intresset för kurser i SvA 2012-2016
35
Kurser SvA Fortsatt fokus på kurser i SvA under 2017 – försöker möta det stora intresse som finns Kommer troligtvis att finnas extra medel för SvA nästa år – förhoppningsvis både för att bekosta köp och finansiera statsbidrag
36
Svenska som andraspråk
Ytterligare en statsbidragsförordning som rör SvA :709 Deltagare kan läsa med upp till 80 % av lönen 2016:709, 4§: Den utbildning som avses i 2 ska syfta till att ge lärarna behörighet att undervisa i ämnet svenska som andraspråk eller kommunal vuxenutbildning i svenska för invandrare eller motsvarande utbildning eller ge dem kunskaper inom ämnet svenska som andraspråk. Deltagande i LL inte möjligt bara för att ge kunskaper inom ämnet….måste leda till behörighet. Särskilda kurser, ”kompetensutvecklande”, för lärare.
37
Kompetensutvecklande kurser SvA
Frågor att fundera på tills imorgon: Har ni några sådana kurser för yrkesverksamma lärare idag? Fristående / uppdrag? Hur ser dessa ut - sett till omfattning och innehåll? Inom lärarutbildning? Hur tror ni intresset skulle vara? Hos huvudmän resp lärare? Målgrupp kan både vara de som undervisar i SvA, men också de som undervisar i annat ämne – hur tänker ni när det gäller innehåll och omfattning utifrån detta?
38
Lärarlyftet hittills (-2016)
1140 kurser har startat Uppskattningsvis: lärare personer inom Speciallärarutbildningen fritidspedagoger = ca deltagare hittills Omkring sökande åren
39
Diskussion och erfarenhetsutbyte - validering inom Lärarlyftet
Möjligt sedan 2015 VT15: 6 % HT15: 12 % VT16: 7 % HT16: 9 % prel
40
Diskussion och erfarenhetsutbyte - validering inom Lärarlyftet
Informationen på webben om validering (tydlighet, lättillgänglighet) ser väldigt olika ut mellan lärosäten inom samma lärosäte Kan ex stå en sak på samlingssidan (för LL) men en annan sak i kursbeskrivning / kursplan Kan stå olika information på olika kurser Utfallet helt olika – vissa lärosäten validerar ”många”, vid annat lärosäte ingen alls.
41
Diskussion och erfarenhetsutbyte
Validering inom Lärarlyftet Hur upplever ni arbetet med validering? Vilka svårigheter möts ni av? Vilka metoder och verktyg använder ni för kartläggningen? Hur jobbar ni med informationsspridning, hur når ni ut? Anser ni att det mot sökande tydligt och klart framgår vad som gäller rörande validering? Hur processen går till? Samsyn inom lärosätet eller skillnader mellan institutioner? Hur är arbetet med validering organiserat? Intresse för validering hos deltagarna? ”Endast” runt 10% som ansöker om validering… Vad resulterar valideringen i?
42
Gemensam middag Pressklubben Vasagatan 50 18.30
43
Konferens dag 2 8.45 – 9.15 Statsbidrag inom Lärarlyftet Per-Erik Jalava 9.15 – Utvärdering lokalt Diskussion och erfarenhetsutbyte Inkl. kaffe! Ett anpassat kursupplägg? Avslutning och lunch (plan 6, Skolverket)
44
Statsbidrag för Lärarlyftet II
Statsbidraget ska användas för att stimulera deltagande i fortbildning, tex. genom minskad tjänstgöring för lärare som deltar i Lärarlyftet. Det är dock upp till huvudmannen att bestämma hur de ska använda bidraget. Ersättningen utgörs av ett schablonmässigt bestämt belopp per högskolepoäng (Kronor/hp) som regleras i förordningen. Bidragets storlek 2016 är: 1500 kr/hp för kurser i svenska som andra språk och sfi. 1 000 kr/hp för kurser i matematik och speciallärarutbildning. 500 kr/hp för kurser i övriga ämnen.
45
Statsbidrag för Lärarlyftet II – statistik
Antal deltagare Lärarlyftet II VT 2015 och HT 2015 Antal deltagare som påbörjade kurs inom Lärarlyftet II VT 2015 – 859 stycken Antal deltagare med statsbidrag VT 2015 – 629 stycken ca 30% nyttjade ej bidraget Antal deltagare som påbörjade kurs inom Lärarlyftet II HT 2015 – stycken Antal deltagare med statsbidrag HT stycken ca 40% nyttjade ej bidraget
46
Statsbidrag för Lärarlyftet II – statistik
Antal huvudmän VT 2015 Antal huvudmän: 404 stycken Varav Utlandsskola 3, Statlig myndighet 2, Kommun 244, Enskild 153, Landsting 2 Totalsumma statsbidrag: kronor
47
Statsbidrag för Lärarlyftet II – statistik
Antal deltagare per ämne VT 2015 Totalt antal deltagare 629 stycken Varav Matematik 64 stycken, Övr ämnen 344 stycken, speciallärare 129 stycken, svenska som andraspråk 59 stycken, fritidspedagoger 33 stycken.
48
Statsbidrag för Lärarlyftet II – Uppföljning
Skolverket håller på att se över uppföljning och kontroll Hur huvudmännen använder statsbidraget
49
Nya statsbidrag Fortbildning för specialpedagogiska insatser
Lärare och förskollärare ska kunna utbilda sig för att få en speciallärare- eller specialpedagogexamen. Detta gäller både lärosätenas reguljära kurser och utbildning inom Lärarlyftet. Fortbildning av lärare när det gäller svenska som andraspråk och kommunal vuxenutbildning i svenska för invandrare syftar till att ge lärarna behörighet att undervisa i ämnet svenska som andraspråk eller kommunal vuxenutbildning i svenska för invandrare eller motsvarande utbildning eller ge dem kunskaper inom ämnet svenska som andraspråk.
50
Ersättningsmodell Huvudmannen ska betala ersättning till läraren eller förskolläraren motsvarande minst 80 procent av lönen, under den tid läraren utbildar sig. Huvudmannen kan söka statsbidrag som motsvarar 70 procent av kostnaden för ersättningen.
51
Diskussion och erfarenhetsutbyte
Utvärdering lokalt Hur jobbar ni med kursutvärdering? Vilka synpunkter får ni, är det något särskilt som deltagarna skriver fram? Hur och på vilket sätt tas synpunkterna om hand? Vilka diskussioner förs på lärosätet med anledning av kursutvärderingarna? Får resultaten något genomslag i kommande kurser?
52
Diskussion och erfarenhetsutbyte
Ett anpassat kursupplägg Hur hantera en undervisningsgrupp som kan ha väldigt olika förutsättningar (sett till stöd från arbetsgivare)? Målgruppsanpassar ni kurserna när det gäller upplägg och praktikaliteter? Hur? Ser ni några särskilda utmaningar? Finns det i uppläggen exempel på särskilda lösningar och/eller anpassningar? Hur pass krävande är det att genomföra en Lärarlyftskurs jämfört med reguljär kurs? Annan uppdragsutbildning?
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.