Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

HeLP Förväntningar på ledarskap inom akademin

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "HeLP Förväntningar på ledarskap inom akademin"— Presentationens avskrift:

1 HeLP Förväntningar på ledarskap inom akademin
Utmaningar inom högre utbildning 130425 Lars Haikola Lars Haikola

2 Högskolelandskapet 2012, en bild
Fler lärosäten än någonsin Fler studenter än någonsin Fler lärare och forskare än någonsin Mer resurser till utbildning och forskning än någonsin Mer efterfrågade än någonsin Högre förtroende än någonsin Lars Haikola

3 Högskoleverkets årsrapport 2012 (Rapport 2012:10R)
38 universitet o högskolor (+ 9 enskilda mindre) anställda ( helårspers.) varav 2/3 akademiker helårsstudenter, varav 58 % kvinnor nybörjare, varav 25 % internationella stud forskarstudenter , varav 49 % kvinnor nybörjare, varav 48 % kvinnor (exkl utl fo stud 52 %) > ½ miljon individer i högskolan! Högskolesektorns kostnad 70.6 miljarder kr (2.0 % av BNP) Lars Haikola

4 Högskolan utgör den största statliga arbetsgivaren
Tre karakteristika Högskolan utgör den största statliga arbetsgivaren Från insulär elitverksamhet till massrörelse för utveckling, tillväxt och välfärd Alla svenskar möter högskolan idag! Lars Haikola

5 Trender 2012 Högskolan fortsatt mycket stor (trots -0.8% stud på G- o A-nivå) Svårare att bli antagen – andel antagna av svenska stud ht11: 51 % (-2 %) Allt yngre studenter – medianålder 20.7 år Allt färre internationella studenter Kvinnors andel hög och ökande – inom alla områden Generella examina ökar – mot yrkesexamina Andelen forskande o undervisande personal ökar Lars Haikola

6 Sverige o världen Sverige är inte unikt - alla länder satsar på, utbildning, kunskapstillväxt och forskning Högre utbildning ökar över hela världen – 165 milj studenter 2009 (UNESCO) – 65 % ökning sedan 2000 Alla länder möter liknande utmaningar som Sverige Högre utbildning är en verkligt globaliserad verksamhet Lars Haikola

7 Modern utbildningshistoria
1977 års högskolereform 1993 års högskolereform 2007 – 2011 års högskolereform Lars Haikola

8 2007 – 2011 års högskolereform Bolognareformen
Ökade forskningsresurser – fördelas i konkurrens Utbildning på forskarnivå vid alla högskolor Mål- o resultatstyrning förstärks – utökad utvärdering Studentkårsobligatoriet borta Avgifter i högskolan Autonomireformen Lars Haikola

9 Därför … Högre utbildning i Sverige 2012 befinner sig i en vital förändringsfas! Lars Haikola

10 Utmaningar o trender I, Massuniversitet kontra Humboldt
Många utmaningar utgör försenade reaktioner på massuniversitetets uppkomst Det klassiska universitetet, format av ett humboldtideal, har aldrig funnit former för en modern massutbildning Detta berör idag frågor som Breddad rekrytering/wider access – social mobilitet - LLL Kvalitet – akademisk standard Diversifiering av utbildning o lärosäten Forskningsanknytning Den akademiska professionen Högskolans finansiering Statusförsämring Lars Haikola

11 Ia Forskningsanknytning, fakta
Minst var fjärde lärare saknar forskarutbildning IVAs undersökning 2011: 8 % av all undervisning bedrivs av ”aktiva och meriterade forskare” (lärare som forskar minst 50 % av sin arbetstid)! Högskolelagens krav på forskningsanknytning upprätthålles ej!

12 Ia Forskningsanknytning, slutsats
Resurserna räcker ej till humboldtiansk forskningsanknytning av alla utbildningar vid alla lärosäten Bör forskningsanknytning diversifieras – bedrivas på olika sätt på olika utbildningar? Finns det utbildning i högskolan som bör bedrivas i annan organisationsform, t ex yrkeshögskolan?

13 Utmaningar o trender II, Finansiering
Högre utbildning förblir en massutbildning, Offentliga resurser kommer inte att tillföras för att motsvara de behov högre utbildning tidigare arbetat med (möjligen marginellt) Alltså - fler ska utbildas för mindre pengar Svensk HE har 88 % offentlig finansiering Diversifierad finansiering krävs! Från public good mot private good! Lars Haikola

14 Utmaningar o trender III, Styrning och organisation
Högskolor är stora o viktiga arbetsplatser – kräver professionellt ledarskap Alltfler uppgifter - risk för “Ein Mädchen für Alles” Forskning kräver allt större, dyrare o gränsöverskridande organisation Krav på samarbeten o fusioner Outsourcing av management (fastigheter, IT, administration, etc) Lars Haikola

15 Utmaningar o trender IV, Output i fokus
Ökade krav på utvärdering, redovisning o kontroll Ökade krav på ”nytta”, effektivitet och ”value for money” Resultatorienterade finansieringssystem Svårighet att vårda ”universitetets själ” Lars Haikola

16 Utmaningar o trender V, HE som marknad
HE är en konkurrensutsatt marknad – privata o statliga aktörer ska konkurrera, och samarbeta Ny konkurrens genom alternativa utbildningsanordnare erbjuder efterfrågad yrkesutbildning (fr a teknik, ekonomi) Lars Haikola

17 Utmaningar o trender VI, Studenterna
Fler studenter och mer heterogena studentgrupper Studenternas krav ökar med ökat inslag av ”private good” Demografin – minskande studentkullar? ”Lönar det sig att studera?” Lars Haikola

18 Utmaningar o trender VII, och dessutom ...
Informations- o kommunikationsteknikens påverkan – effekterna är ännu ej klara Internationaliseringen o dess myter Högskola – yrkeshögskola; en tydligare relation Etc Lars Haikola

19 Vart är högskolan på väg?
Vi kan ej fortsätta i tangentens riktning! Ingen klar färdriktning - ingen tydlig karta – men detta kan vara brytningstidens oklarhet H77 - ”enhetshögskolan” - sista systematiska helhetsidén Idag: En idé om elituniversitet, men i övrigt? Lars Haikola

20 Tre anvisade lösningar
Samverkan Profilering Autonomi? Lars Haikola

21 Samverkan Fungerar bra mellan många lärosäten, men
uthållig samverkan kräver lagändring Ex VxU – HiK → Linnéuniversitetet Ex DI - Teaterhögskolan → Stockholms dramatiska högskola Ex UU - HGo Fler fusioner kommer!? Samarbeten många, ex LU – HKr Lars Haikola

22 Profilering/Uppgifter
Styrka idag: vi vågar se olikheterna mellan lärosäten! Traditionellt bredduniversitet/comprehensive university + excellent forskning Fackhögskolor, t ex SLU Konstnärliga högskolor Utrymmet för profilering ovanpå ”de fem pelarna” är begränsat! Krafter som gynnar likhet är starkare än krafter som gynnar olikhet o profilering! Lars Haikola

23 Autonomi Vem vet? Lars Haikola

24 Vad krävs? Kunskap om och analys av dagens högskolelandskap
En rationell diversifiering av svensk högskola – idag en händelse, men bör bli en handling Mod att anta olika roller för olika lärosäten Lars Haikola

25 En rationell diversifiering kräver
Möjlighet för lärosätena att utveckla och spela olika roller – reella möjligheter till profilering o samverkan. Bortval av uppgifter! En diversifierad finansiering – fler intressenter En mer flexibel resursstyrning Ett samlat anslag till utbildning och forskning Ett större regionalt ansvarstagande Lars Haikola

26 Tack för uppmärksamheten!
Lars Haikola


Ladda ner ppt "HeLP Förväntningar på ledarskap inom akademin"

Liknande presentationer


Google-annonser