Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Idéer inför lanseringen

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Idéer inför lanseringen"— Presentationens avskrift:

1 Idéer inför lanseringen

2 Vad är en lansering av ett Yammer-nätverk?
En lansering är en kraftfull möjlighet att få upp farten och skapa intresse för ditt nätverk. Skapa intresse med hjälp av skriftlig kommunikation och utbildningssessioner, men även med evenemang och roliga aktiviteter som stöder och inspirerar användningen av Yammer. En Yammer-lansering är ett mycket effektivt sätt att Skapa medvetenhet om ditt nätverk Visa stöd för nätverkets mål Demonstrera ledarskap i communityn Främja användarnas acceptans och engagemang Utbilda ditt team i hur och varför de ska använda Yammer VAD ÄR EN LANSERING AV ETT YAMMER-NÄTVERK?

3 Olika typer av lanserings- aktiviteter

4 Tävlingar i Yammer-nätverk
Anordna en tävling varje dag eller vecka och dela ut priser eller ge erkännanden till deltagarna. AKTIVITET Skapar ett aktivt engagemang i nätverket genom att uppmuntra användarna att praktisera sina färdigheter i Yammer. Skapa tävlingar som ger användarna möjlighet att utnyttja dina Yammer-tips, belyser användningsområdena och stöder företagets vision. VÄRDE OLIKA TYPER AV LANSERINGSAKTIVITETER

5 Fotograferingsdag för Yammer-profiler
Anordna ett evenemang för fotografering av ansiktsbilder i ett allmänt utrymme, till exempel matsalen (du kan till och med använda Yammer för att hitta en frivillig fotograf i organisationen!). Uppmuntra de anställda att vara sig själva och bjuda på sin personlighet. AKTIVITET Uppmuntrar så många som möjligt att skaffa en profilbild, vilket främjar kommunikationen bland personalen, både i och utanför Yammer. VÄRDE OLIKA TYPER AV LANSERINGSAKTIVITETER

6 Streaming it Out Loud-skärmar
Streaming it Out Loud är ett program som gör det enkelt visa en feed med Yammer-meddelanden på en tv eller en datorskärm. Det är framförallt användbart i samband med större interna evenemang för att låta personalen skriva inlägg om det pågående evenemanget. Placera din skärm i ett allmänt utrymme för att ge alla möjlighet att engagera sig i nätverket. AKTIVITET Offentliggör nätverket för de anställda, påminner dem om att delta i nätverket och visar hur många andra som använder nätverket aktivt. Se den här videon som visar hur du använder Streaming it Out Loud: VÄRDE OLIKA TYPER AV LANSERINGSAKTIVITETER

7 Gratisprylar! Godsaker!
Dela ut priser i form av presentartiklar med Yammer-logotypen eller företagets logotyp eller läckra blåfärgade godsaker för att få personalen att diskutera Yammer under fikarasten. AKTIVITET Alla gillar sötsaker – framförallt om de är gratis! Skapar intresse och energi i samband med Yammer-lanseringen och kan användas för att belöna personalens deltagande. VÄRDE OLIKA TYPER AV LANSERINGSAKTIVITETER

8 Olika typer av lanseringsaktiviteter (fortsättning)

9 Diskussioner med chefer – YamJam
Engagera en eller flera chefer för att delta i en entimmas livediskussion via Yammer. Diskussionsämnena är förvalda och en ansvarig för Yammer-communityn kan underlätta och moderera diskussionen. AKTIVITET Synliggörande av företagsledningen, gemensamt engagemang hos de anställda och ledningen samt kommunikation av företagets strategier och värden. VÄRDE OLIKA TYPER AV LANSERINGSAKTIVITETER

10 Yammer-tid i företaget
Schemalägg en företagsomfattande ”Yammer-tid” då företagets anställda kan mötas på Yammer för att ge feedback om viktiga frågor och utveckla idéer till ett företagsinitiativ. AKTIVITET Personalen ger feedback i en öppen miljö, vilket skapar en högre produktivitet. VÄRDE OLIKA TYPER AV LANSERINGSAKTIVITETER

11 Filantropiskt evenemang
Använd Yammer för att skapa uppmärksamhet för en välgörenhetsinsamling eller andra filantropiska aktiviteter. Du kan utnyttja Yammer för att rekrytera frivilliga och organisera evenemanget, använda en relaterad hashtag och göra flitiga uppdateringar om arbetet mot målen för att hålla alla informerade. AKTIVITET Främjar känslan av frivilligt arbete i organisationen och visar dessutom på de bredare användningsmöjligheterna hos Yammer. VÄRDE OLIKA TYPER AV LANSERINGSAKTIVITETER

12 Konferens om sociala medier
Utbilda de anställda om förmånerna med och skillnaderna i användningen av sociala verktyg som Facebook, Twitter och Yammer. Jämför företagets externa Facebook-sidor och Twitter- profiler med den interna kommunikationen och det interna samarbetet på Yammer. AKTIVITET Skapa medvetenhet om skillnaderna mellan Yammer och andra sociala nätverk som personalen kan vara mer bekanta med. Du skapar inte bara engagemang för användningen av Yammer utan utbildar även personalen i hur de kan använda Yammer som sin sociala arbetsyta. VÄRDE OLIKA TYPER AV LANSERINGSAKTIVITETER

13 Främja internt samarbete
Demonstrera de olika samarbetsverktyg som finns tillgängliga i organisationen (t.ex. Skype för företag, Outlook-grupper och Yammer) och ge vägledning om vilka verktyg som passar bäst vid olika tillfällen. Bjud in medlemmar i projektteam för att berätta om hur de själva har hanterat projekt och koordinerat arbetet, vad de har lärt sig samt beprövade metoder. AKTIVITET Skapa medvetenhet om samarbetsverktygen och utbilda personalen i hur Yammer kan användas tillsammans med dessa program. VÄRDE OLIKA TYPER AV LANSERINGSAKTIVITETER

14 Olika typer av lanserings- aktiviteter (fortsättning)

15 Luncha och lär, utbildningar och öppet hus
Håll informella Yammer-utbildningssessioner på samma plats under ett flertal dagar i rad. Dela exempelmeddelanden, beprövade metoder och uppmuntra användarna att logga in och interagera via Yammer under dessa sessioner. AKTIVITET Öka exponeringen av Yammer genom att nå ut till fler via de platser där personalen brukar samlas (t.ex. matsalen) och ge dem möjlighet att testa Yammer. VÄRDE OLIKA TYPER AV LANSERINGSAKTIVITETER

16 Veckans YamCam AKTIVITET VÄRDE
Spela in en intervju med en medarbetare. Låt medarbetaren berätta om vad som är bäst med att arbeta vid företaget och vad hon eller han arbetar med just nu. Du kan även bjuda in personalen att publicera egna videor och hålla en omröstning om den bästa videon. AKTIVITET Främja samarbete inom företaget, medvetenhet om verksamheten och ett gemensamt samhällsansvar. Skapa en högre medvetenhet om funktionerna i Yammer. VÄRDE OLIKA TYPER AV LANSERINGSAKTIVITETER

17 Expertgrupp AKTIVITET VÄRDE
Skapa Yammer-grupper för olika ämnen. Tilldela tider då Yammer-medlemmar deltar i Yammer-gruppen för att diskutera ett specifikt ämne och be alla om hjälp med nya idéer. AKTIVITET Uppmuntrar samarbete mellan företagets anställda, generering av idéer och ett större engagemang i organisationens mål. VÄRDE OLIKA TYPER AV LANSERINGSAKTIVITETER

18 Koordination med befintliga evenemang
Om ett befintligt evenemang är schemalagt nära lanseringen av Yammer kan du utnyttja möjligheten att hantera kommunikationen om evenemanget via Yammer. AKTIVITET Ett mer effektivt främjande av det befintliga evenemanget och införlivande av Yammer i befintliga verksamheter. VÄRDE OLIKA TYPER AV LANSERINGSAKTIVITETER

19 Yammer-tips AKTIVITET VÄRDE
Publicera Yammer-tips om en mängd olika ämnen varje dag eller vecka, till exempel: Användning av olika funktioner i Yammer Tips och trick Användning av Yammer för att slutföra en viss uppgift eller nå ett visst mål Berätta om Yammer-grupper som gör arbetet/livet bättre AKTIVITET Hjälper till att utbilda användarna om olika funktioner, samtidigt som det skapar nätverksaktivitet och innehåll under den inledande startfasen. Be dina Yammer-experter att hjälpa till med att publicera ämnena för att engagera fler personer i ditt nätverk och visa upp dem som Yammer-experter för hela organisationen. VÄRDE OLIKA TYPER AV LANSERINGSAKTIVITETER

20 Val av lanseringsevenemang
Fundera över din vision för Yammer-nätverk och vilken målsättning ditt företag har för användningen av Yammer. Hur kan lanseringsevenemanget stödja dessa mål och just den här delen av verksamheten? Fundera över företagets kultur. Vilka typer av aktiviteter fungerar för din ledarstil och dina anställda? Fundera över tid och resurser. Blanda olika typer av evenemangsaktiviteter för att planera något som passar dina behov och ditt tidsschema. Engagemang hos de anställda – YamJam med en överordnad Evenemang som aktivt involverar fabrikspersonalen Utveckla en prestationskultur – ha en tävling veckan efter lanseringen Använd lanseringsevenemanget för att kommunicera varumärkesbyggande eller nya produkter VAL AV LANSERINGSEVENEMANG

21 Exempel på lansering hos kund
En Yammer-kund koordinerade en global lanseringsdag för sitt Yammer-nätverk. Några exempel på aktiviteter: Planeringsteamet och experterna bar Yammer-skjortor Yammer-banderoller fanns uppsatta på alla kontor En fotograferingsdag anordnades för att ta profilbilder av personalen Yammer-broschyrer och Post-it-lappar låg synliga på alla skrivbord En särskild Yammer-support fanns tillgänglig över hela kontoret för att svara på frågor Stream it Out Loud-skärmar användes i olika lokaler på alla kontor EXEMPEL PÅ LANSERING HOS KUND

22 Exempel på lansering hos kund
En Yammer-kund planerade en veckolång nätverkslansering som bland annat omfattade: Planeringsteamet och experterna bar Yammer-tröjor Dagliga tävlingar i nätverket med möjlighet att vinna Yammer-priser (pennor, kaffemuggar, vattenflaskor m.m.) Ett YamJam med chefer för att diskutera företagsnyheter Dagliga luncha-och-lär-evenemang behandlade Yammer-relaterade ämnen medan deltagarna bjöds på godsaker med Yammer-tema (kakor, sockervadd m.m.) Stream it Out Loud-skärmar användes i olika lokaler på alla kontor EXEMPEL PÅ LANSERING HOS KUND

23 Exempel på lansering hos kund
En Yammer-kund planerade en månadslång nätverkslansering som bland annat omfattade: Pristävlingar i nätverket varje vecka (vinnarna fick Yammer-vattenflaskor, profilkläder m.m.) Yammer-utbildningssessioner som fokuserade på nya ämnen varje vecka Publicering av Yammer-tips varje dag under hela månaden Kakfrossa för de team som deltog i #No Day genom att flytta all kommunikation inom teamet till sin teamgrupp Sammanfattning av månaden i ett Yammer-nyhetsbrev för att visa upp nätverkets framgångar EXEMPEL PÅ LANSERING HOS KUND

24 Lanseringar hos kunder

25 DET FINNS INGA FELAKTIGA SÄTT ATT GENOMFÖRA EN LANSERING

26 Ytterligare resurser för lanseringar finns på http://fasttrack. office


Ladda ner ppt "Idéer inför lanseringen"

Liknande presentationer


Google-annonser