Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avBritt Eliasson
1
Målsättningar utvidga förrådet av termer och uttryck som är aktuella i modernt arbetsliv använda modeller för kommunikation som idag ses som retoriskt effektiva
2
En kund ≈ en mottagare ≈ en användare
En kund = den som köper (eller nyttjar) viss produkt eller tjänst- kan vara privatperson, företag (B2B), institution… En mottagare = den som lyssnar eller läser i kommunikationsprocess (t.ex. presentation, webbplats) En användare = den som använder tjänsten/produkten Liknande begrepp: beställare, besökare, klient, konsument, brukare, …
3
Hurdana kunder/mottagare/användare är ni? Diskutera!
Var handlar ni helst? I fysiska butiker eller på nätet? Hur skaffar ni information om produkter som intresserar er? Har ni varit delaktiga i något företags uppköp (B2B)? När har ni varit särskilt nöjda eller missnöjda som kunder/mottagare/användare? Varför? Får ni ofta och fyller ni i kundenkäter och kundförfrågningar av olika slag? Har ni synpunkter om sådana?
4
Era produktpresentationer
Produkten kan vara en fysisk produkt, en tjänst, (ett företag), en metod, en idé, … Ni väljer mottagare + kontext, alltså vem ni presenterar för och i vilket sammanhang (t.ex. mässa, internt möte, besök, webbplats, …)
5
Storytelling kopplar produkten till en människa/människor = det intressanta! väcker känslor och engagemang Fungerar i olika former (presentation, video, text…) och på olika plattformar -> någon som mottagaren kan identifiera sig med, känna med Grundstrukturen i en berättelse: En hjälte har en önskan, ett mål. Det finns något hinder, något problem, ett hot Hjälten klarar av problemen och når målet ? ! Läs mer i: Nancy Duarte: Resonate (och Slide:ology)
6
Mer om berättelser Typiska roller: Hjälte
Monster/skurk/hot/motståndare Hjälpare/givare Typiska mönster och former Hjälte möter monster > vinner Fattig/olycklig > rik/lycklig Hjälte får uppdrag, utmaning > klarar det Antihjälte med negativa drag blir klokare > blir hjälte Komedi Tragedi
7
Några exempel på storytelling
Wikipedia, Matthew Yohe: Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported license Wikipedia: ”Ingvar Kamprad började sälja tändstickor redan vid fem till sex års ålder och som tioåring cyklade han runt i bygden och sålde julglitter, fisk, tändstickor, med mera."
8
Andra sätt att engagera mottagaren
Använd kontraster Ge information emotionell laddning Din åsikt – alternativ åsikt Dåtid/nutid – framtid Uppoffring – vinst Passivitet – handling Omöjligt – möjligt Vanligt – speciellt Fråga - svar analogier, dramatisering, provokativa bilder, humor, överraskningar, erbjudanden, överenskommelser Diagram, tabeller, fakta, processer…
9
Kliv in i lyssnarnas skor
Motstånd och risker. Visa förståelse! Vad finns att vinna? Visa! Barndom, ungdom, jobb, ekonomi, livsstil, drömmar, värderingar, vardag, bekymmer…
10
Exempel: ”Massage lönar sig”
”Jag ska tala om massage eftersom jag studerar till massör och… ” Hur många av er sitter framför skärmar mer än x timmar per dag? Ni kanske såg i nyheterna härom veckan att… Känner du igen det här? Det kallas dålig hållning… Massagens historia. Massage kom till Finland år… När din mormors mamma var en liten flicka kom den första kända massören till Finland. Han kom från…. Kanske också Reagan-exemplet här
11
Traditionell och modern presentationsstil enl. Duarte
talaren bakom podiet > scenen används seriös, monoton ton > variation, entusiasm uppläst text, statiska bilder > få bilder, rörelse avbrott och respons undviks > avbrott planeras, samverkan uppmuntras kunskap om ämne > förundran, respekt för ämne felfritt, omständligt > mänskligt, minnesvärt, kortfattat ensidigt framförande > utrop, skrivande, ritande, spel, sång, frågor Läs mer i Duarte ”Resonate” s. 138 f.
12
Sociala medier. Vem använder:
Facebook? Twitter? Instagram? Periscope? Snapshot? (YouTube) LinkedIn Bloggar, vloggar, annat?
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.