Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Hungerdagen 37:e gången Hungerdagens bössinsamling 14–16.9.2017
Kom med! Kuva: Jarkko Mikkonen
2
Vad är Hungerdagen? Hungerdagen är Finlands Röda Kors viktigaste årliga kampanj för att samla in medel. Vi samlar in pengar till katastroffonden så att Röda Korset kan hjälpa i Finland och utomlands. Medlen i katastroffonden gör att vi kan hjälpa snabbt, eftersom bidragen inte på förhand binds till något givet mål.
3
När det värsta inträffar…
Röda Korset hjälper t.ex. dem som har förlorat sitt hem i en brand. Frivilliga ger mentalt stöd och första hjälpen. Foto: Jarkko Mikkonen & Tatu Blomqvist
4
Han förmedlar hjälpen ”Det kan ta många dagar innan man efter branden får nya identitetskort, pengar och får försäkringsärenden i ordning. Då behövs nödhjälp dvs. mat, inkvartering och möjlighet att sköta saker. Man kan ju inte lämna en människa ute i kylan.” Kari Varjonen Frivillig Finlands Röda Kors Foto: Jarkko Mikkonen & Tatu Blomqvist
5
Hjälp i katastrofer och kriser
Röda Korset hjälper, räddar och vårdar offren för katastrofer. Frivilliga delar ut mat, vatten och övriga biståndsartiklar till människor som drabbas av torkan i Somaliområdet och i Etiopien. Foto: Aapo Huhta
6
Han förmedlar hjälpen Vi kan lätta på människors lidande genom våra gärningar. Människor kan inte länge klara sig utan vatten, även om de hade mat. Genom att bringa vatten, bringar vi liv. Ahmed Yasin Bashir Frivillig Somaliska Röda Halvmånen Foto: Aapo Huhta & Tatu Blomqvist
7
Hjälp i mitten av konflikten
Röda Korset hjälper människor som befinner sig i mitten av konflikter, de som är de allra mest utsatta. I Ukraina hjälper frivilliga människor som på grund av konflikten har flytt från sina hem. Foto: Jarkko Mikkonen
8
Hon förmedlar hjälpen. Jag skulle vilja att människor som bor i andra länder, andra städer eller nära intill, inte skulle vara likgiltiga utan skulle förstå att all hjälp alltid kommer tillbaka till givaren. Nadežda Soroka Frivillig Ukrainska Röda Korset Foto: Jarkko Mikkonen
9
Vad får man för pengarna?
10
Alla kan komma med! Uppemot 20 000 frivilliga deltar årligen i Hungerdagen Vem som helst kan komma med som bössinsamlare Förra året inbringade Hungerdagen 2,52 miljoner euro
11
Hungerdagen är den största gemensamma kraftansträngningen för frivilliga i Finland
12
Insamlingsplanen är A & O
I insamlingsplanen: kartläggs de bästa insamlingsplatserna, insamlingstiderna och insamlingsmetoderna var och hur man rekryterar insamlare områdets skolor på alla nivåer jämn arbetsfördelning inom avdelningen insamlingsutrustning: vad, var och när beställer man mer Planmässighet sparar tid och möda och ger mer intäkter! Sirpa Lehtimäki 12
13
Rekrytering av frivilliga
Bjud med åtminstone följande: Avdelningens eget folk Tidigare insamlare Grupper med studerande och skolelever Scouter, idrottsklubbar, invandrarföreningar Frivilliga räddningstjänsten, Lions, Rotary, Marthorna Pensionärsgrupper, arbetslösas föreningar etc. När man ber folk ställa upp måste budskapet vara tydligt. Fundera först igenom vad ni ber folk göra. Kom gärna genast överens om arbetsturer. Använd t.ex. en turlista för insamlare som hjälpmedel. Be folk ställa upp och hjälpa även med annat än insamlandet. År 2014 bestämde sig fotbollsklubben PPJ för att ordna utmaningsmatcher under Hungerdagsveckoslutet och sälja biljetter främst till spelarnas föräldrar. Idén växte till sig och flera andra klubbar utmanades att vara med. Hela evenemanget inbringade till slut x euro i stället för det planerade x euro. Nu kommer evenemanget att bli en årlig händelse. Mia Ekström-Huttunen
14
Avdelningarnas verktyg för insamlarrekrytering
SKRIV UT FÖLJANDE PÅ REDNET: Annons på flera språk Insamlarinbjudan-folder BESTÄLL I WEBBUTIKEN ICE- och lotteri-/kontaktkort PÅ HUNGERDAGEN.FI RedNets händelsekalender Elektronisk anmälningsblankett Det mest effektiva sättet är en inbjudan face-to-face eller per telefon! Kom också ihåg att utnyttja Facebook. Material för utskrift finns i Hungerdagen-gruppen på RedNet. Beställningsmaterial finns i webbutikens organisationsvy. En personlig inbjudan är det överlägset mest effektiva sättet att få med insamlare. Därför är det viktigt att alla inom avdelningen aktivt sprider budskapet i sin närmaste krets. Det lönar sig också att bjuda in insamlare via medlemsbrev, textmeddelanden, e-post och tidningsannonser. Det är viktigt att också på RetNet berätta hur man kan bli insamlare. Speciellt viktigt är det att ta kontakt med de insamlare som har anmält sig som insamlare. Kom ihåg att ringa varenda en som har anmält sig som insamlare online!
15
Evenemangskalendern berättar varifrån bössor fås på din ort
En annons om din avdelnings Hungerdagen har gjorts till Hungerdagens evenemangskalender Kolla annonsen senast Meddela till distriktet, om någonting ska tas bort av annonsen. Du kan komplettera annonsen även senare. Anvisningar på RedNet: Riksomfattande Hungerdagen-reklamer lockar besökare till Hungerdagen-sajten och den evenemangskalender som finns där. Det är viktigt att hela Finlands evenemang finns där i tid – helst redan i mitten av augusti. Centralbyrån gör evenemangsannonserna före slutet av maj. I annonserna ingår kontaktuppgifter till avdelningens insamlingsledare. Avdelningen kan komplettera och ändra annonsen efter behov. Kolla anvisningarna när du matar in ett evenemang i kalendern så att allt som ska kryssas för kryssas för. Kom t.ex. ihåg att kryssa för att evenemanget också ska synas på Hungerdagen-sidan. 15
16
Inskolning och motivation av insamlare
Berätta hur och varför vi samlar in pengar. Föreslå en bra insamlingsplats. ”Under Hungerdagen samlar vi in medel till katastroffonden. Vi gör det för att kunna hjälpa bland annat dem som drabbats av eldsvådor i hemlandet. Utomlands hjälper vi offer för naturkatastrofer och konflikter.” När en insamlare har rekryterats ska vi ta väl hand om honom/henne! En nöjd insamlare kommer igen och kanske ber sina vänner ställa upp också. Robert Keskinen 16
17
Så samlar du bössan full
Sök ögonkontakt. Le om det känns bra. Be modigt förbipasserande om ett bidrag. Fråga t.ex. ”Vill du delta i Hungerdagsinsamlingen?” Kom ihåg att tacka. Tips från erfarna insamlare: De som står ger bidrag lättare än de som går, de som sitter ger bäst. Grupper ger bättre än de som rör sig ensamma. Nya hjälpmedel för insamlarutbildningen är en tecknad serie för utskrift och en insamlarutbildningsvideo. 17 Joonas Brandt
18
Hjälpmedel för att lära upp insamlare
19
Överlämning av insamlingsutrustning
Fyll i personuppgiftsblanketten tillsammans med insamlaren Kontrollera personens identitet med hjälp av bildförsett ID-kort Överlämna insamlings- utrustningen: insamlar- västen, insamlingsbössan, namnkortet samt tack- dekaler och/eller tack- broschyrer Kom ihåg att anteckna numret på bössan på blanketten! På bilden fyller Röda Korsets ordförande Pertti Torstila och hans hustru Eva Torstila i insamlarens personuppgiftsblankett. Örn Witting hjälper till. Om du känner insamlaren behöver han eller hon inte vissa ID. Personuppgiftsblanketten ska fyllas i oberoende, så att vi kan lägga till personens kontaktuppgifter/rätta till kontaktuppgifterna i insamlarregistret. Det är enda sättet vi kan se till att en ivrig insamlare nås av vår kommunikation även efter en flytt till annan ort. Insamlarens personuppgiftsblankett finns att skriva ut på RedNet. Tatu Blomqvist
20
Återlämning av insamlingsutrustning
Kontrollera att sigillet är helt och att insamlingsbössans nummer stämmer. Kvittera att bössan har returnerats. Ställ de sista frågorna på personuppgiftsblanketten: Får vi bjuda honom/henne med som insamlare igen? Är han/hon intresserad av att bli medlem? När insamlarna har sparats i Onnimanni uppdateras deras adressuppgifter automatiskt via befolkningsregistret. På så sätt tappar vi inte bort någon ens om de flyttar till en annan ort. Vi kan också skicka dem intressant information om Röda Korset och berätta vad vi har gjort med de pengar de har samlat in. Avdelningen får insamlaruppgifterna ur registret när som helst genom att be om dem av distriktet. Insamlarna listas i registret enligt den avdelning deras bostadsområde hör till om de inte är medlemmar i någon annan avdelning. På bilden delar Röda Korsets medelanskaffningschef Anna Laurinsilta ut insamlingsbössor under Hungerdagen 2013. Robert Keskinen
21
Kontaktuppgifterna till kundregistret
Insamlarnas kontakt- uppgifter är viktiga för Röda Korset. Skicka till distriktet kontaktuppgifter till alla som har lovat att vi får bjuda dem med som insamlare i framtiden. Insamlarnas postadresser uppdateras automatiskt i registret. När insamlarna har sparats i Onnimanni uppdateras deras adressuppgifter automatiskt via befolkningsregistret. På så sätt tappar vi inte bort någon ens om de flyttar till en annan ort. Vi kan också skicka dem intressant information om Röda Korset och berätta vad vi har gjort med de pengar de har samlat in. Avdelningen får insamlaruppgifterna ur registret när som helst genom att be om dem av distriktet. Insamlarna listas i registret enligt den avdelning deras bostadsområde hör till om de inte är medlemmar i någon annan avdelning. På bilden delar Röda Korsets medelanskaffningschef Anna Laurinsilta ut insamlingsbössor under Hungerdagen 2013.
22
Insamlingssäkerheten utgör grunden för att insamlingen är pålitlig
Insamlingsutrustningen förvaras alltid inlåst. På insamlingsbössor och -tunnor är insamlingstillståndsdekalerna i kraft och de är försedda med sigill. Insamlarna är klädda i insamlarvästar och bär namnlappar för volontärer. Insamlingsutrustning som överlåts och returneras bokförs. Vi ska ha koll på var varje insamlingsbössa finns. Kalla insamlingsbössor är fästa med vajer. Missbruk anmäls till distriktet och brottsanmälan görs till polisen. Distriktet informerar centralbyrån. Att givarna har förtroende för Röda Korset är ett livsvillkor för våra insamlingar, det förtroendet har vi inte råd att mista. Därför är insamlingssäkerheten av avgörande betydelse. Det ligger i Röda Korsets, insamlarnas och givarnas intresse att alla är omsorgsfulla.
23
Nya sätt för insamlingsarbete utöver insamling med bössa
24
Onlinebössa www.lahjoituslipas.fi/rodakorset
Sätt en liten summa i insamlingsbössan, en tom bössa lockar inte. Ange en målsumma för webbinsamlingen, det är lätt att informera deltagarna om att ett mål har nåtts – berätta gärna aktivt om hur insamlingen förlöper och potten växer så kommer folk ihåg insamlingen. Utmana lokaltidningen eller någon annan populär webbgemenskap (gymmet, biblioteket, en ortens Facebook-sida...) att vara med och skapa egna onlinebössor genom att skicka e-post till dem och ge dem länken till insamlingsbössan. 24
25
SMS, Mobile Pay, iZettle, direct mail
Tekstiviestilahjoitus tulee suoraan katastrofirahastoon ja se laskutetaan lahjoittajan puhelinlaskulta. MobilePay-sovellus ladataan lahjoittajan älypuhelimeen. Lahjoitus laskutetaan suoraan hänen pankkitililtään. i-Zettle –laitteen osasto voi hankkia kiinteään keräyspisteeseen, ainakin jos osastolla on sille muulloinkin käyttöä. Lahjoituskirjeeseen lisätään osaston Nälkäpäivä-viite ja allekirjoitus. Sitä voi jakaa suoraan postilaatikoihin.
26
Skolorna är en stor möjlighet för Hungerdagen
På många kommer en fjärdedel av Hungerdagens intäkter via skolorna. Det är bra om avdelningen tar kontakt med skolan i god tid på våren. I stället för en traditionell insamling med bössor kan man för lågstadier också föreslå att pyssla Hjälpnöffar. Högstadieelever och äldre kan ställa upp som insamlare. Genom att pyssla en Hjälpnöffe skapar barnen egna insamlingsgrisar av mjölkkartonger och kan samla in bidrag av dem därhemma. Hjälpnöffar kan man pyssla även i förskolegrupper. Aktivitetsbanan låter barnen utföra uppgifter och få klistermärken i belöning. Barnets familj donerar en summa som motsvarar antalet klistermärken till Hungerdagen. Centralbyrån skickar ut skolbrev som påminner skolorna om Hungerdagen och de mest aktiva beställer material på basis av brevet. Största delen av skolorna reagerar inte på bara brevet. Därför är det viktigt att avdelningen tar kontakt med skolan – helst redan i god tid på våren. Kaisa Sirén
27
Stöd för organisering av skolinsamling
Till skolorna skickar centralbyrån ett påminnelsekort i april. ett kampanjbrev med anvisningar för materialbeställning i augusti. Distriktet informerar avdelningarna om vilka skolor som har beställt insamlingsmaterial från nätbutiken. Avdelningen kan komma överens med skolan om avhämtning och inbetalning av de pengar som har samlats in i skolan. På Röda Korset skolsidor finns bra skolmaterial som stöd för insamlingen. En kopia av kampanjbrevet skickas till avdelningarnas ordförande, insamlingsledare och skolsamarbetsansvariga. Många lärare skulle delta i insamlingen om inbetalningen av pengarna inte var lärarens ansvar. För insamlingen är det därför ytterst viktigt att avdelningen också tjänar de skolor som har beställt insamlingsmaterial från webbutiken. Avdelningen kan komma överens med skolan om avhämtning, redovisning och inbetalning av de pengar som har samlats in i skolan t.ex. under hungerdagsfredagen eller senast följande vecka. Distriktet informerar avdelningarna om vilka skolor som har beställt insamlingsmaterial. Om avdelningen inte avhämtar pengarna från skolan betalar skolan in pengarna enligt anvisningarna som följer med materialbeställningen. Kimmo Holopainen
28
Locka med lokala företag
Företagens anställda kan ställa upp som insamlare. Be åtminstone Lokal- Tapiola och den lokala S-gruppen att vara med. Anställda vid Lokal-Tapiola i Borgå på väg att ge sig ut som insamlare tillsammans med avdelningsordförande Veli-Matti Salo. Tarja Hahl
29
Basarer och evenemang ger Hungerdagen en extra kick
Se till att priserna är lämpliga och kostnaderna låga. Be om att få råvarorna donerade. Försäljningskostnaderna får man dra av från vinsten (men inte från insamlingsintäkterna). Om ni säljer bröd, bjud på smakprov! Trevliga evenemangsmodeller finns på RedNet! Basarer och andra evenemang hör Hungerdagen till. Intäkterna är avdelingens gåva till Hungerdagsinsamlingen. Laura Kotila Evenemang är perfekta tillfällen för engagemang för dem som kanske inte vill vara insamlare men som gärna ställer upp för Hungerdagen på något annat sätt. Erfarenhet och kunskap överförs på samma gång. 29
30
Lätt att beställa i webbutiken
Kampanjmaterialet beställs via webbutiken Det lönar sig att göra beställningen redan på våren. Materialet levereras i augusti. Absolut sista beställningsdag är 27.8 Bland dem som har beställt materialet före 10.8 lottar vi ut 20 st Röda Korsets produkter! Paketen levereras av Matkahuolto eller Posti. Materialet finns i webbutiken i mappen ”Osastomateriaalit - Avdelningsmaterial”, som bara syns när du är inloggad med avdelningens ID för webbutiken. Om avdelningens inloggningsuppgifter har kommit bort får du nya av Matkahuolto väljer leveransplats på basis av den angivna leveransadressen. Kom ihåg att ange mobiltelefonnummer på blanketten. Matkahuolto meddelar när paketet anländer per SMS eller per brev om mobilnummer inte har angetts. Genom att beställa direkt från webbutiken ser du en bild av den produkt du beställer och får säkert det du ville ha. Du kan också använda en pappersblankett för beställningar; den postas till Kalkku. Om avdelningens inloggningsuppgifter har kommit bort får du nya av Att beställningarna görs i tid är oändligt viktigt. Lagret har stora problem att uppfylla sena avdelningsbeställningar eftersom skolorna beställer sitt material först efter sommarlovet. Därför riskerar avdelningar att bli utan beställt material om beställningen inte görs i tid. Om materiallagren tar slut hinner man inte beställa mer om största delen av beställningarna kommer i slutet av augusti. Bland dem som gjort sina beställningar i god tid lottar vi ut presentkort som man kan använda till t.ex. servering för tackjippot efter Hungerdagen. 30
31
Efter insamlingen Uppskatta resultatet
Bössorna töms i närvaro av två personer. Sedlarna räknas (euro) och mynten vägs (kg). Avdelningarna ger sina resultat till distriktet senast på söndagskvällen. För pengarna till banken Pengarna förs till banken senast i slutet av september och betalas på katastroffondens konto. Använd avdelningens eget referensnummer för Hungerdagen. Tacka alla dem som har deltagit i insamlingen: per e-post via centralbyrån eller distriktet på annat sätt. Centralbyrån skickar ett tack-SMS till alla som deltog i insamlingen tisdagen efter insamlingen, förutsatt att mobilnumren har levererats i excel-tabell via distriktet. Pengarna betalas direkt till katastroffondens konto för att se till att avdelningen inte behöver stå för några omkostnader och inbetalningen går så snabbt som möjigt utan onödiga mellanetapper. Pengarna ska föras till banken så fort som möjligt och senast före slutet av september. På så sätt får vi insamlingsresultatet bekräftat så snabbt som möjligt och kan avsluta årets operation.
33
Skicka insamlarnas kontaktuppgifter till distriktet senast 29.9
på kopior av personupp- giftsblanketten skriv dom i en Excel- tabell Skriv in uppgifter via nätblanketten spr.punainenristi.fi/keraajat Kun kerääjät on tallennettu Punaisen Ristin asiakasrekisteriin, heidän osoitetietonsa päivittyvät väestörekisterin kautta automaattisesti. Näin emme kadota ihmisiä silloinkaan, kun he muuttavat toiselle paikkakunnalle. Voimme myös kiittää heitä keräämisen jälkeen ja lähettää heille tietoa siitä, mitä heidän keräämillään varoilla on saatu aikaan. Ja mikä parasta, voimme helposti ja nopeasti kutsua heidät mukaan hätäapukeräyksiin ja seuraavan vuoden Nälkäpäivään. Kerääjärekisteriin lisättäville henkilöille ei lähetetä muuta postia, kuten lahjoituspyyntökirjeitä tai arpoja. Toki osa uusista kerääjistä saattaa jo ennestään olla lahjoittajarekisterissä, josta heidät voidaan poistaa koska tahansa, jos he niin toivovat. Osasto saa kerääjien tiedot rekisteristä koska tahansa piiristä pyytämällä. Kerääjät ovat rekisterissä asuinalueensa osaston mukaan, elleivät ole jäsenenä jossain muussa osastossa. Kuvassa Punaisen Ristin varainhankintapäällikkö Anna Laurinsilta jakamassa lippaita Nälkäpäivänä 2013.
34
Lämna in redovisningen till distriktet senast 31.10
35
Var ute i god tid så deltar du i utlottningar!
Vi lottar ut 20 st Röda Korsets produkter bland dom som har gjort sin material beställning via nätbutiken före 10.8 Vi lottar ut 20 stycken Röda Korsets även bland dem som lämnat in redovisningsblanketten och insamlarnas kontaktuppgifter till distriktet före 31. oktober. Lycka till med utlottningen!
36
Kommunikation och sociala medier
37
#Hungerdagen på sociala medier
Exempel:
38
1. Före insamlingen Glada bilder på insamlarna. Kom med!
Ta en bild på insamlarna med din smarttelefon och berätta om stämningen Du kan också berätta hur förberedelserna inför insamlingen går Undvik att säga ”på avdelningen gör man”. Berätta hellre ur en personlig synpunkt, t.ex.: Pete anmälde sig till #Hungerdagsinsamlare, eftersom situationen i Syrien gjorde honom deprimerad. ”Jag ville göra någonting och inte bara klaga på saker på sociala medier. Det här är andra gången som jag har bössan i handen. Förra året var insamlingen också överraskande rolig.”
39
2. Under insamlingen Mini-intervju med en donator
Mini-intervju med en insamlare Ta en bild i stående format av insamlaren med din smarttelefon Fråga till exempel varför han eller hon ville bli insamlare, varför insamling är viktigt, hur han eller hon upplevt insamlingen vid tidigare tillfällen Mini-intervju med en donator Ta en bild i stående format av donatorn med din smarttelefon Fråga till exempel varför han eller hon donerade, varför donation är viktigt Du kan också söka i sökfältet på sociala mediekanalen med hashtaghen #Hungerdagen, och gilla och dela bra inlägg som andra gjort
40
3. Efter insamlingen Berätta hur det gick och tacka alla som deltog!
41
Övrigt? Kom ihåg att använda hashtaggen #Hungerdagen. Du kan få ökad synlighet för din publikation. Till exempel kan FRK dela din publikation i en riksomfattande kanal. Du kan också söka i sökfältet på sociala mediekanalen med hashtaggen #Nälkäpäivä eller #Hungerdagen, och gilla och dela bra inlägg som andra gjort Hitta på roliga idéer tillsammans, till exempel en video! Gå in på FRK:s riksomfattande sociala medier och dela inlägg: facebook.com/punainenristi twitter.com/punainenristi Instagram.com/punainenristi
42
Kommunikation med medierna före insamlingen
Ta kontakt med medierna per telefon eller e-post ungefär en vecka före evenemanget. Berätta vad, var och när det händer. Utnyttja befintliga kontakter. Använd meddelandemodeller från materialbanken, fyll i och skicka till redaktioner. Fundera vem som kunde vara ett lämpligt intervjuobjekt, som till exempel kunde berätta om sin motivation att vara bössinsamlare på Hungerdagen. Försäkra dig om intervjuobjektets samtycke, kontaktuppgifter och att personen kan nås under insamlingen. Kom ihåg centralbyråns stöd: kommunikationsenheten kan hjälpa till att kontakta tidningsredaktionerna!
43
Under insamlingen Om du har gett dina kontaktuppgifter till redaktioner ska du försäkra dig om att du kan nås för intervjun och avsätt tid för den eller för arrangemangen kring den. Tipsa operationsrummet på centralbyrån om du stöter på en intressant person, ett intressant ämne, fenomen eller händelse under insamlingen. Det kan hända att du har en intressant synvinkel på insamlingen som vi kan berätta om i Röda Korsets kommunikationskanaler! Dela dina erfarenheter om Hungerdagen med bilder och ord i sociala medier. Om du inte själv använder till exempel Facebook, Twitter eller Instagram kan du fundera på vem som skulle kunna skicka inlägg i sociala medier under insamlingen, både på sin egen och på avdelningens sida.
44
Efter insamlingen Kom ihåg att tacka de frivilliga och anställda som bidragit med att kommunicera om Hungerdagen. Det finns en färdig meddelandemall i materialbanken för att kommunicera resultatet. Skicka den till lokala medier efter insamlingen.
45
Tidtabell: SEPTEMBER MAJ
Hungerdagen Framgångsrik Hungerdagsinsamling! Pressmeddelande II Ge preliminära resultatet till distriktet > Pressmeddelande III: tack och information om insamlingsresultatet 29.9 skicka insamlarnas kontaktuppgifter till distriktet Senast 29.9 betala de insamlade medel in på katastroffondens konto med avdelningens referensnummer OKTOBER Avdelningsenkät på RedNet Senast meddelar distrikten avdelningarnas insamlingsresultat Senast lämnas redovisnings- blanketterna och in till distrikten Senast nu en tackfest! MAJ 15.5 avdelningsbrev till ordförande, insamlingschefer och informatörer. JUNI Senast 9.6 meddela till distriktet, om det finns fel information på annonsen i evenemangskalendern AUGUSTI 3.8 inleds materialleveranserna De som beställt före 10.8 deltar i utlottningen av Röda Korsets produkter Utkast till skolbrev och påminnelsebrev till avdelningarna Skolbrevet till skolor på olika nivåer Utkast till pressmeddelandet på RedNet 27.8 deadline för materialbeställningar Pressmeddelande I: Insamlarinbjudan 45
46
Tack att du är med! Kuva: Leena Koskela
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.