Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Om IT-branschens struktur
Klicka med piltangenter på skrivbordet för att stega framåt eller bakåt Om IT-branschens struktur Mål Att orientera om mångfalden yrkesområden som ingår i IT Att orientera om befintliga och nya krav på personal inom IT Att skilja på teknik och kunskap Att fokusera på nyttan med IT Att visa på rollen inom IT-ansvaret Att visa på viktiga överväganden inom IT-ansvaret Målgrupp IT-chefer, IT-personal Tjänstemän i kontakt med IT Företagsledning Förkunskaper Gärna praktiska erfarenheter Antal kunskapskomponenter (Sidor). 50 Innehåll i avsnitten. Yrkesroller och krav 2 Krav på systemutformning 10 Krav på nya kompetenser 12 Kommande utveckling 16 Branschbredden - fokusering 24 Kostnader 28 Fokusering på nytta 30 Kommunikation med människor 34 Fördelning ansvar och roller 36 Livscykel 44 Strukturkomplexitet 46 © kompetensresurs ab ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ (c) Kunskap via cyber
2
Yrkesroller inom IT Antal yrkesroller 2010-talet (Cirka 200)
Om IT-branschens struktur 1: Yrkesroller och krav. Antal yrkesroller inom IT 1980-talet Antal yrkesroller 2010-talet (Cirka 200) Kommentar : Utvecklingen inom IT och närliggande områden har varit dramatisk. Antal yrkesroller har mångfaldigats under 25 – 30 år. (c) Kunskap via cyber
3
Yrkesbredd och omfattning
Om IT-branschens struktur 1: Yrkesroller och krav. Verktyg Musiker använder verktygen Kompositörer konstruerar musiken Dirigenten samordnar musik som framförs Kommentar : Inom musikområdet finns flera instrument som man kan spela. Det är musikernas verktyg. Kommentar : När större musikverk framförs leds musikerna av en dirigent. Denne samordnar musikerna. Det är icke troligt att dirigenten kan spela alla instrument eller komponera. Kommentar : Musikerna använder verktygen. Många musiker kan spela flera instrument men knappast alla som finns. Kommentar : För att man är musiker är det inte säkert att man kan komponera. Särskilt inte stora verk såsom symfonier. Det är kompositören som skapar musikverken. (c) kompetensresurs ab
4
Yrkesbredd och omfattning
Om IT-branschens struktur 1: Yrkesroller och krav. Verktyg Word Journaler Ekonomi Handel Brukarna använder verktygen Systemutvecklarna konstruerar programmen Projektledaren samordnar projektdeltagarna Kommentar : Projektledarens roll liknar dirigentens. Samordning av flera personers arbete är det viktigaste. Likt dirigenten kan inte projektledaren alla instrument. Kommentar : Likt inom musiken finns det mängder av verktyg (instrument) att använda. De utgörs av programvaror. Kommentar : De flesta personer som kommer i kontakt med IT använder ett par verktyg men kan knappast nyttja alla verktyg. Kommentar : Systemutvecklare konstruerar programvarorna. Men systemutvecklarna kan inte alla områden. Precis som en kompositör begränsar man sig till vissa områden. (c) kompetensresurs ab
5
Kravet på precision inom IT
Om IT-branschens struktur 1: Yrkesroller och krav. Krav på precision Antal komponenter IT Fysiska branscher Kommentar : Pressen att överblicka den stora mångfalden komponenter kombinerad med kraven på full precision ställer stora krav på dem som arbetar inom IT-sektorn. Precisionskraven är ofta 100 %. (c) Kunskap via cyber
6
Drift och utveckling System i daglig drift Utvecklings- projekt
Om IT-branschens struktur 1: Yrkesroller och krav. Utvecklings- projekt Nytt eller ändrat system Anslut här till ett projekts olika faser och olika kompetenser i utvecklingsprojektens delar. Kommentar : Utveckling av system är en helt annan arbetsuppgift väsensskild från driftssupport. Konstruktionskunnande med uthållig projektplanering av abstrakta produkter är några av kraven. Kommentar : Driftstödet består oftast av snabba och korta men komplicerade arbetsinsatser. Avancerad analys under tidspress skall snabbt avhjälpa en problemsituation. System i daglig drift Kommentar : Personer som arbetar med IT-stöd i form av drift och support har helt annorlunda kompetens än dem som arbetar med utveckling av system. (c) Kunskap via cyber
7
Användning och utveckling
Om IT-branschens struktur 1: Yrkesroller och krav. Utforma och skapa systemet ”Systemet” Använda systemet Kommentar : Kunskapen om ett system är mycket av en ihärdig inlärningsprocess med god förmåga att minnas och förstå. Utveckling däremot kräver kreativitet och förmåga till nyskapande med tillämpande av effektiva utvecklingsprocesser. Kommentar : Att känna till och kunna ett systems funktioner har föga att göra med förmågan att utveckla system. © kompetensresurs ab ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ (c) Kunskap via cyber
8
Tidsdisponering Tidsdisponering 5 % 10 % 85 % Utveckling, förnyelse
Om IT-branschens struktur 1: Yrkesroller och krav. Utveckling, förnyelse Underhåll Drift Tidsdisponering 5 % 10 % 85 % © kompetensresurs ab ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Kommentar : IT-systemen är numera så utvecklade att större delen av arbetsinsats och tid åtgår till drift och underhåll. (c) Kunskap via cyber
9
Ansvarsroller Vem/vilka har ansvaret för respektive område ?
Om IT-branschens struktur 1: Yrkesroller och krav. Utveckling, förnyelse Underhåll Drift Vem/vilka har ansvaret för respektive område ? Internt eller externt ? Kommentar : Ansvarsrollerna för olika arbetsuppgifter bör vara tydliga. Kompetensen för de olika rollerna måste utvecklas och får aldrig avstanna. (c) Kunskap via cyber
10
Krav på systemutformning
Om IT-branschens struktur 2: Krav på systemutformning. Utveckling av nya områden kopplat med verksamhetsutveckling. Ersättning manuella system via avbildning Exemplifiera rutiner ! Tid 1990-talet Kommentar : Numera ställs annorlunda krav på dem som utvecklar programvarusystem än de krav som tidigare var förhärskande. Kommentar : Systemutveckling var tidigare mest en process att avbilda i datorer vad som redan gjordes i manuella system. Kommentar : Numera måste nya tekniska möjligheter tas tillvara med samtidig utveckling av verksamheten. Nya metoder för härledning av funktioner måste till. (c) Kunskap via cyber
11
Krav på ny inriktning Hårdvara Program Hårdvara Program Hårdvara
Om IT-branschens struktur 2: Krav på systemutformning. Hårdvara Program Utbildn. Install. Hårdvara Program Teknik Projekt Utbildnin. Install. Hårdvara Program Verksam. Teknik Projekt Utbildnin. Install. Exemplifiera rutiner ! 80-talet 90-talet 2000-talet Kommentar : Under 80-talet var kunskapen om maskinvarusystemen förhärskande. Kommentar : Under 90-talet blev installationerna mer tekniskt komplicerade med en samtidig utveckling av färdigheter i hantering av programvarans funktioner. Kommentar : Det verksamhetsinriktade kunnandet dominerar allt mera under 2000-talet. Teknikkunnande räcker inte längre. (c) Kunskap via cyber
12
Krav på kompetensbredd
Om IT-branschens struktur 3: Krav på nya kompetenser. Projekt-/ styrning, ledning, arbete Organisationsutveckling System- utveckling Marknads- och affärs- utveckling Systemintegration © kompetensresurs ab ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Kommentar : Kravet på systemutvecklarna är allt mera verksamhetskunnande. (c) Kunskap via cyber
13
Ökad kravnivå inom IT Verksamhetskompetens Krav på verksamhetsnytta
Om IT-branschens struktur 3: Krav på nya kompetenser. Verksamhetskompetens Krav på verksamhetsnytta Idag Nätverk, externa anslutningar, arkitekturer, operativ- system/systemprogram år sedan Teknikkompetens (c) Kunskap via cyber
14
Kompetensbrister inom IT
Om IT-branschens struktur 3: Krav på nya kompetenser. Mer verksamhetskunnande Från standardtillämpningar till nya funktioner Alla former av tjänsteutveckling Industriell IT-utveckling Säkerhetslösningar Kombinationen projektkunskaper och verksamhet Avancerad programutveckling (Computer Sweden) Kommentar : Nya krav på kompetens tillkommer ständigt i en så dynamisk och komplex bransch som IT-branschen. (c) Kunskap via cyber
15
Nya kompetenskrav - mängder områden - djupare kompetens
Om IT-branschens struktur 3: Krav på nya kompetenser. Kravmiljöns komplexitet - mängder områden - djupare kompetens - snabbare krav - större heterogenitet IT-personalens kompetenskrav Växer kontinuerligt © kompetensresurs ab Löses ofta genom tillväxt för att bredda och fördjupa kompetensen. Största behovet föreligger inom integrationskunnandet. ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Kommentar : Kompetensutveckling är en nyckelfaktor inom IT-branschen. Beredskap och vilja till inhämtning av ny kompetens måste ständigt finnas. (c) Kunskap via cyber
16
IT- utveckling framåt Kreativitet, systematiska projekt. Befintliga
Om IT-branschens struktur 4: Kommande utveckling. IT- utveckling framåt Kreativitet, systematiska projekt. Skisser/ konstruktioner Befintliga datoriserade rutiner Verksamhet Förankra/ pröva Kommentar : Den viktigaste förmågan har nu förskjutits mot kommunikation med personer från verksamheten för att tillsammans utveckla affärsnyttiga funktioner. Kommentar : Tidigare räckte det med förmåga att avbilda manuella rutiner och därefter datorisera rutinerna. Verkställa (c) Kunskap via cyber
17
Teknik- och verksamhetsutvecklare
Om IT-branschens struktur 4: Kommande utveckling. Bred och djup kunskap inom applikation och teknik (främst mjukvara) Humanist, pedagog, människokännare Kunna kommunicera så att alla begriper Förmåga att aktivt söka upp användarna Kommentar : Kombinationen att kunna utveckla verksamhet med iakttagande av tekniska möjligheter och rimligheter har blivit en nyckelroll inom IT. (c) Kunskap via cyber
18
Arbetsmiljön för IT-personal
Om IT-branschens struktur 4: Kommande utveckling. Arbetsmiljön för IT-personal Snabbrörlig arbetsmiljö Hög lön Framtidsförhoppningar + Flexibla arbetstider Stort egenansvar Lagom arbetsmängd Kommentar : Samtidigt är det viktigt att beakta de krav som framkommer från IT-personalen. Här finns höga förväntningar och krav på personlig utveckling. (c) Kunskap via cyber
19
Olika förmågor i olika projekt
Om IT-branschens struktur 4: Kommande utveckling. Olika förmågor i olika projekt Integration Utvecklings- nivå Hög Låg Kund- utveckling Projekt Anpass- ningar Försäljning, installation Utvecklingsförmåga Hög © kompetensresurs ab ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Kommentar : Kraven på kompetens är mycket olika beroende på de uppdrag som skall utföras. Kommentar : Grovt kan uppdragen klassificeras med två viktiga variabler – utvecklingsnivå ställd mot utvecklingsförmåga. (c) Kunskap via cyber
20
IT-branschens utveckling
Om IT-branschens struktur 4: Kommande utveckling. Påverkan på verksamheten Tid Affärsutveckling Hantera stora system med komplexa tjänsteinslag Automatisering av befintliga rutiner ”Programvarukris” Administrativ utveckling, förändringsprocessen Utveckling mot tjänsteföretag Kommentar : Utnyttjandet av IT påverkar i olika grad den verksamhet som bedrivs. Kommentar : Under senare delen av 90-talet började utvecklingen mera ske åt affärsstödjande system som krävde kompetens på en allt högre projektnivå än tidigare. Kommentar : Nästa steg i utvecklingen var att IT-företagen var tvungna att rikta in sig på allt fler tjänster för att få nytta av teknikinvesteringarna. Kommentar : De första stegen i datorisering ledde i stort till automatisering av tidigare manuella rutiner. Programvarorna visade sig dock vara för lite flexibla och ändå för lite omfattande. (c) Kunskap via cyber
21
Mjukvarubranschen är ung
Möbelindustri Design/funktion Konstruktion Beredning Produktion Mjukvarubranschen Design/funktion Konstruktion per delområde Specificering Programmering Olika yrkesroller som tradition Hundratals år av utveckling Etablerat regelverk för samverkan Olika kompetenser hos personal Mycket ung bransch Kort livslängd, abstrakta produkter Kommentar : Insikterna skapar förståelse för den unga branschens brister och ofullkomligheter. Kommentar : Det är mycket lärorikt att jämföra en traditionell industri med mjukvarubranschen. Kommentar : De två branscherna har mycket stora likheter. Men förutsättningarna är helt olika.
22
Kunskapsområde kontra teknik
Om IT-branschens struktur 4: Kommande utveckling. Kunskapsområde kontra teknik Notsystemet Komponera Spela instrument Klassisk musik - Mozart - Beethoven - Brahms Populärmusik Kunskapsområdet CD-spelare CD-skivor Teknikområde: Tillverka Montera/sätta ihop Använda (på/av) Service © kompetensresurs ab Med två exempel vill vi nu synliggöra kunskap och kompetens inom två skilda områden där teknik möter människan. Anta att Du skaffar en CD-anläggning för att spela musik. Den som har tillverkat anläggningen har säkert innehaft en stor teknisk kunskap för att kunna framställa anläggningen. Som användare av CD-anläggningen behöver Du inte veta hur man tillverkat den. Men för att få glädje av den, dvs nytta av den, så bör Du ha viss kunskap om musik, kompositörer osv. Om Du till och med kan notsystemet och kan komponera tycker Du gärna att nyttan av anläggningen är ännu större. Kommentar : Det är detta som utgör kunskapsområdet för att kunna tillgodogöra sig den tekniska anläggningen. Kommentar : Anta att Du skaffar en CD-anläggning för att spela musik. Den som har tillverkat anläggningen har säkert innehaft en stor teknisk kunskap för att kunna framställa anläggningen. Kommentar : Med två exempel vill vi nu synliggöra kunskap och kompetens inom två skilda områden där teknik möter människan. Kommentar : Som användare av CD-anläggningen behöver Du inte veta hur man tillverkat den. Men för att få glädje av den, dvs nytta av den, så bör Du ha viss kunskap om musik, schlagers, verk, kompositörer osv. (c) Kunskap via cyber
23
Teknik och kunskap inom IT
Om IT-branschens struktur 4: Kommande utveckling. Teknik och kunskap inom IT Affärskunskap Management Produktion Försäljning Administration Pedagogik Matematik Språk Ekonomi Kunskapsområdet Datorutrustning Teknikområde: Tillverka Montera/sätta ihop Använda (sätta på/av) Service © kompetensresurs ab Antag att Du skaffar en dataanläggning. Anläggningen har krävt stor kunskap att tillverka. För att Du anskaffar dataanläggningen medföljer inte kunskap om de ämnesområden som Du skall använda anläggningen inom. Denna kunskap måste ha förvärvats på annat sätt. Utan ämneskunskapen är den tekniska anläggningen närmast värdelös. Utveckling måste ske av kunskap och kompetens. Värdet av kunskap och kompetens är mångfaldigt större än värdet på den tekniska dataanläggningen ! Kommentar : Utan ämneskunskapen är den tekniska anläggningen närmast värdelös. Utveckling måste ske av kunskap och kompetens. Värdet av kunskap och kompetens är mångfaldigt större än värdet på den tekniska dataanläggningen ! Kommentar : För att Du anskaffar dataanläggningen medföljer inte kunskap om de ämnesområden som Du skall använda anläggningen till. Denna kunskap måste ha förvärvats på annat sätt. Kommentar : Antag att Du skaffar en dataanläggning. Anläggningen har krävt stor teknisk kunskap att tillverka. (c) Kunskap via cyber
24
Kunskapsinriktning inom IT
Om IT-branschens struktur 5: Branschbredden - fokusering. Teknik Affärsutveckling Mjukvaror Administrativ utveckling Hårdvara Systemprogram Applikationer Processer Affärsutveckling Management Operativsystem Databassystem Gruppprogram E-post … Affärssystem Tillämpningar Rutiner Marknadsföring Lönsamhet Produktutv. ”Nätverksföretag” Affärssystemleverantör Förnyelseinriktad leverantör Kommentar : Leverantörer av affärssystem täcker vanligen angett område. Innebär kortfattat att man installerar program, utbildar i program och påverkar processer till viss del. Kommentar : En förnyelseinriktad leverantörer fokuserar på den verksamhetsnytta som tillförs. Ofta uttryckt i affärstermer. Man kan affärssystemet bra men förmår också att deltaga i utveckling av processer sett ur ett affärsperspektiv. Kommentar : Preciserat till mera IT-inriktade benämningar på kunskapsområden visar den senaste figuren ungefär var dessa kan placeras i förhållande till teknik och affärsutveckling. Kommentar : För att förstå inriktningen på ett IT-företag eller inriktningen på en egen IT-avdelning kan man illustrera detta på följande sätt. Kommentar : Typiska företag som brukar säga att man levererar nätverk omfattar vanligen ämnesområden som pilen omfattar. Kommentar : Två ytterligheter på fokusering i kunskap är teknik- och affärsutveckling. Kommentar : Kunskapsområdena mjukvaror och administrativ utveckling kan orienteras ligga mellan de två områdena teknik och affärsutveckling. (c) Kunskap via cyber
25
Kompetensbeskrivning IT-branschen
Om IT-branschens struktur 5: Branschbredden - fokusering. Kompetensbeskrivning IT-branschen Teknik Utb. Kommentar : Här följer ett exempel på kompetens-beskrivning från IT-branschen. I huvudsak är det fem kompetens-områden som är viktiga i det här fallet. AU Verksamhetsutv. Applikation © kompetensresurs ab Här följer ett exempel på kompetensbeskrivning från IT-branschen. I huvudsak är det fem kompetensområden som är viktiga i det här fallet. (c) Kunskap via cyber
26
Detaljering av kompetens
Om IT-branschens struktur 5: Branschbredden - fokusering. Detaljering av kompetens Datorer, hårdvara Systemarkitekturer Systemprogram Mellanprogramvara Integration system/program Kommunikation Drift och användarstöd Systemutveckling Utbilda i applikationer Implementera Projektarbete Projektledning Kommentar : Efter indelningen i huvud-områden specificeras varje huvud-område mera detaljerat. Detta ger en tydligare bild av nödvändig kompetens. Adm. utveckling Processer Org. utveckling Affärsutveckling Marknadsföring Produktion Konstruktion Management Integr. utv. Förändring Personalutv. Ekonomisk redovisning Order, lager, fakturering MPS E-handel Löner, personalsystem Finans Anläggningar © kompetensresurs ab Efter indelningen i huvudområden specificeras varje huvudområde mera detaljerat. En tydligare bild av nödvändig kompetens får man då. (c) Kunskap via cyber
27
Kompetensanalys av verkligt IT-företag
Om IT-branschens struktur 5: Branschbredden - fokusering. Kompetensanalys av verkligt IT-företag Datorer, hårdvara Systemarkitekturer Systemprogram Mellanprogramvara Integr. system/program Kommunikation Drift och användarstöd Systemutveckling Ek. redovisning OLF MPS E-handel Löner, personal Finans Anl. Utbilda i appl. Implementera Projektarbete Projektledning AU Processer Org.utv. Aff.utv. Marknad Produktion Konstr. Mngmt Int. För. Pers. Kommentar : En strategisk bild för kompetens-inriktning har vi nu fått. Metoden bygger på kvalitativa bedömningar men utgör ett bra underlag för att förstå inriktning. Kommentar : I nästföljande steg gör vi staplarna olika långa beroende på den kompetens som innehas. © kompetensresurs ab I nästföljande steg gör vi staplarna olika långa beroende på den kompetens som innehas. En strategisk bild för kompetensutveckling har vi nu fått. Metoden bygger på kvalitativa bedömningar men utgör ett fint underlag för att gå vidare. (c) Kunskap via cyber
28
IT-kostnader Datorutrustning (hårdvara) Systemprogramvara
Om IT-branschens struktur 6: Kostnader. IT-kostnader Datorutrustning (hårdvara) Systemprogramvara Tillämpningsprogram Utbildning/stöd/tjänster Kommentar : Generellt sett har kostnaderna för IT alltid kraftigt underskattats. De stora kostnaderna är följande. Kommentar : Den mest underskattade kostnads-posten är kravet på att utveckla de egna processerna. Processer organisation arbetsfördelning arkivering kompetens (c) Kunskap via cyber
29
Ackumulerade IT-kostnader
Om IT-branschens struktur 6: Kostnader. Ackumulerade IT-kostnader Tid Datorer och program Kostnad Utbildning Processer Register © kompetensresurs ab ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ (c) Kunskap via cyber
30
När uppstår nytta ? Arbetssteg Köpa dator. Installera datorn.
Om IT-branschens struktur 7: Fokusering på nytta. Arbetssteg Köpa dator. Installera datorn. Installera internet. Installera office. Skriva ett brev i Word. Erhålla ett brev på e-post som leder till beslut. © kompetensresurs ab ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Kommentar : Det enkla exemplet visar konkret att först när användarna aktivt nyttjar tekniska funktioner har verksamhetsnytta uppstått. Kommentar : Ett exempel kan illustrera hur man kan tänka för att förstå när nyttan först uppstår. (c) Kunskap via cyber
31
Nyttan för företaget Ny fabrik ? Ny personal ? Företaget Ny broschyr ?
Om IT-branschens struktur 7: Fokusering på nytta. Nyttan för företaget Ny fabrik ? Ny personal ? Företaget (organisationen) Ny broschyr ? Ny kopiering ? Nya maskiner ? Nya system ? Nya datorer ? Nya produkter ? Kommentar : Nyttan från andra behov måste jämföras med investeringsbehoven inom IT. Det är inget självändamål att utveckla IT till en hög nivå. Kommentar : Investeringar i IT konkurrerar med krav från alla andra behov av utveckling. (c) Kunskap via cyber
32
Områden som måste fokuseras
Om IT-branschens struktur 7: Fokusering på nytta. Områden som måste fokuseras Datateknik Användare och verksamhet System- tekniker Programmerare Datorleverant. Tillämpning Utrustning (hårdvara) ”Nytta” Användning Anv.områden Arbetsfördelning Organisation ... Detta måste fokuseras !!! Windows ... © kompetensresurs ab ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ (c) Kunskap via cyber
33
IT och nyttoeffekter Utveckling Besparingar Marknads-/affärsutveckling
Om IT-branschens struktur 7: Fokusering på nytta. Utveckling Marknads-/affärsutveckling Produktutveckling Organisationsutveckling (effektivitet, kvalitet) Besparingar ”Datorisering manuella rutiner” Kommentar : IT-investeringar kan ge två huvudsakliga effekter på verksamheten. Kommentar : Det är mycket svårt att mäta och beräkna avkastning på IT-investeringar. Nyttofaktorer bör dock listas och om möjligt kvantifieras. (c) Kunskap via cyber
34
Det mesta är abstrakt Vi ser inte vad de gör!
Om IT-branschens struktur 8: Kommunikation med människor. Det mesta är abstrakt Vi ser inte vad de gör! De ser inte vad andra gör! Vi ser inte vad de gjort! De ser inte vad andra gjort! Vi vet inte hur vi skall instruera dem att göra det vi vill! De vet inte vad de skall göra! Kommentar : Ibland hävdar IT-personal att användare måste lära sig mera om IT. Men man måste utveckla förmågan att kommunicera i användartermer. Kommentar : Kommunikationen mellan användare och IT-personal har alltid stått i problemfokus. (c) Kunskap via cyber
35
Datafolk talar med datafolk
Om IT-branschens struktur 8: Kommunikation med människor. Datafolk talar med datafolk Glapp där man ej förstår varandra. Kommunikationsavståndet litet. © kompetensresurs ab ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Kommentar : När IT-personal samtalar med varandra finns ett litet kommunikationsavstånd att övervinna. (c) Kunskap via cyber
36
Datafolk talar med icke datafolk
Om IT-branschens struktur 8: Kommunikation med människor. Detta förstår vi av varandra. © kompetensresurs ab ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Kommentar : När IT-personal samtalar med användare är kommunikationsavståndet mycket stort. (c) Kunskap via cyber
37
Ansvarsroller inom it Roll Ansvar Systemägare Systemansvarig
Om IT-branschens struktur 9: Fördelning ansvar och roller. Roll Ansvar Systemägare Systemansvarig Användaransvarig Registeransvarig Ekonomiskt Funktion Användning, säkerhet Register, information © kompetensresurs ab ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Kommentar : Tydliga ansvarsroller underlättar styrningen av IT-funktionen. Vanliga begrepp visas här. (c) Kunskap via cyber
38
Den IT-ansvarige Företags- ledning. Lev. Avd. IT-ansvarig
Om IT-branschens struktur 9: Fördelning ansvar och roller. Företags- ledning. Lev. Avd. IT-ansvarig ”Den otillräcklige” Komplexiteten Drift kontra utveckling Krav på verksamhetskunnande Exemplifiera rutiner ! Kommentar : Kraven på IT-ansvaret är därmed ingalunda bara tekniskt. De svåra frågorna är oftast prioriteringar, styrning av projekt och strategifrågor. Kommentar : Ledningen för verksamheten kräver både toppsupport, utveckling av vitala funktioner och ekonomiskt ansvarstagande. Kommentar : Nyttjarna av systemen kräver allt mera funktioner och support som skall rymmas inom befintliga resurser. Kommentar : IT-ansvaret är mycket omfattande, komplext och mångfaldigt. Kommentar : Från leverantörer kläms den IT-ansvarige av ett otal tekniskt komplicerade ”måsten” som är mycket svåra att bedöma. (c) Kunskap via cyber
39
Vanliga ansvar för IT-chef
Om IT-branschens struktur 9: Fördelning ansvar och roller. Budgetansvar Upphandling av varor och tjänster Utarbetande av strategier, policies, interna regler Systemintegrationsfrågor Säkerhet Systemutveckling och systemunderhåll Ansvar för drift Ansvar för teknisk support Ansvar för användarsupport (c) Kunskap via cyber
40
Krav på annan förmåga Större referensram (ej bara teknik)
Om IT-branschens struktur 9: Fördelning ansvar och roller. Större referensram (ej bara teknik) Förmåga att se helhet Kombinera olika kunskaper: ekonomi, teknik, marknad, produktion … Kännedom om affärsverksamheten Kunna leva med och styra förändringar Helhetens konsekvenser i framtiden Exemplifiera rutiner ! Kommentar : Den nya rollen som IT-ansvarig ställer krav på annan kompetensprofil än tidigare. (c) Kunskap via cyber
41
Administrativ utveckling verksamhetsutveckling
Kompetens IT-ansvar Om IT-branschens struktur 9: Fördelning ansvar och roller. Teknikkrav n Teknikkrav 3 Teknikkrav 2 Teknikkrav 1 Nu Teknikkrav För några år sedan. Administrativ utveckling Processer © kompetensresurs ab ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Kommentar : Utöver den ökade tekniska kompetensen ställs också nya krav på kompetens inom verksamhets- och affärs-utveckling. Kommentar : Förutom att kraven numera är mera inriktad på verksamhetsutveckling så har samtidigt de tekniska kraven ökat. Kommentar : De tekniska landvinningarna exempelvis inom kommunikation och tele möjliggör nya tillämpningar som dock kräver integrerad teknisk kompetens. Management, verksamhetsutveckling (c) Kunskap via cyber
42
Vanliga problem hos IT-stödet
Om IT-branschens struktur 9: Fördelning ansvar och roller. Vanliga problem hos IT-stödet Hur marknadsföra internt ? Visa vad vi kan ? Paketerade tjänster – hur talar vi om vad vi kan ? Förmågan till projektstyrning/projektledning Styra via projektkatalog och prioritera Har vi funnit projekten som stöder och utvecklar verksamheten ? Systemintegration tekniskt, administrativt, organisatoriskt ? AU - vad är det ? Användarutbildning ? Verksamhetsutveckling ? Kommentar : Enligt utredningar är inte de tekniska frågorna hos de IT-stödjande funktionerna längre de mest prioriterade. Istället är frågorna mera betonade på management, styrning och administration. (c) Kunskap via cyber
43
Vanliga tjänster i IT-branschen
Om IT-branschens struktur 9: Fördelning ansvar och roller. Vanliga tjänster i IT-branschen Installera utrustning Installera program Systemutveckling Utbilda i program ”Konsultationer/stöd” Projektledning Utredningar Administrativ utveckling ”Kompetensutveckling” Tjänsteutveckling Ekonomistyrning MPS Affärsutveckling Företagsutveckling Kommentar : Förmågan att leverera tjänster överskuggar numera leverans av utrustning i IT-branschen. Kommentar : Ovan visas ett antal av en mycket stor flora tjänster som kan förekomma i IT-branschen. (c) Kunskap via cyber
44
Ett IT-systems livscykel
Om IT-branschens struktur 10: Livscykel. Teknik- förändring Verksam- hetskrav Kostnader, idéer Lagkrav, m.m. Utvecklings- process Nytt IT-system IT-systemet © kompetensresurs ab ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Kommentar : Det är viktigt att vara medveten om att livscykeln är mycket begränsad. Beslut om att förändra, styra och utveckla IT-systemet är mycket strategiska. Kommentar : Ett IT-system har relativt kort livscykel. Orsakerna är flerfaldiga. (c) Kunskap via cyber
45
Skillnader IT mot andra produkter
Om IT-branschens struktur 10: Livscykel. Datasystem Bil Nyttjas Nyttjas Byts Förändras Ansvar? Kompetens- förändring !!! Vad krävs om 20 personer skulle krävas ta nytt körkort ? Nyttjas Förändras Kommentar : IT-systemet förändras dynamiskt till skillnad mot många andra produkter. Kommentar : En viktig insikt är att ta tillvara på kompetens, processer och andra erfarenheter för varje nytt steg i IT-utvecklingen. (c) Kunskap via cyber
46
Struktur- och processkomplexitet
Om IT-branschens struktur 11: Strukturkomplexitet. Slutprodukten har en viss nivåhöjd i komplexitet = strukturkomplexitet Ett företag anskaffar material och tjänster Företaget förädlar materialet och/eller tjänsterna i en process Processen att producera och fortsätta utveckla slutprodukten har en viss nivåhöjd = processkomplexitet (c) Kunskap via cyber
47
Komplexitet och beställaransvar
Om IT-branschens struktur 11: Strukturkomplexitet. Strukturkomplexitet IT-systemets nivå och bredd. Företagets nivå och bredd Processkomplexitet Kommentar : Frågorna uppstår om företaget innehar tillräcklig förmåga att styra, utveckla och förvalta IT-systemet utan behöver anlita externt stöd ? Kommentar : Om vi beaktar den totala komplexiteten i användarföretagets produkter relaterat till IT-systemet så överstiger ofta IT-systemets komplexiteten den förra. Kommentar : Att införa och underhålla IT-system har upplevts som mycket krångligt av merparten av företag och organisationer. (c) Kunskap via cyber
48
Vad är ett bra datasystem ?
Om IT-branschens struktur 11: Strukturkomplexitet. Funktionalitet (tillfredsställande) Inga tekniska brister Målgruppsrelaterat (passa) Pris ? Produkten Genomtänkt (fungerande) metod. Instruktioner, utbildning. Projektförmåga. Tillämpningskompetens. Igångsättning (Implementering) Stöd, serviceavtal. Fortsatt utveckling. Kontinuitet (skyddad investering) Kostnadseffektivt. Daglig support © kompetensresurs ab ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ (c) Kunskap via cyber
49
Flexibilitet kontra säkerhet
Om IT-branschens struktur 11: Strukturkomplexitet. Flexibilitet kontra säkerhet Säkerhet Ökad säkerhet medför oftast minskad kundvänlighet. Öppenhet, kundvänlig © kompetensresurs ab CiH stod ej emot påtryckningarna och kunde inte analysera effekterna. Hade dessutom haft svårt att kommunicera ut budskapet. Man såg inte hela problematiken utan valde en faktor, dvs säkerhet. ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Kommentar : Flera motsträviga krav ställs ofta på sin spets inom IT. En sådan är kraven på säkerhet ställd mot kraven på flexibilitet. (c) Kunskap via cyber
50
Flexibilitet och datorisering
Om IT-branschens struktur 11: Strukturkomplexitet. Flexibilitet och datorisering Manuellt Datorisering Flexibilitet Kommentar : Affärssystem minskar oftast flexibiliteten men har andra fördelar. Det är sålunda en avvägning av olika fördelar som avgör datorisering. Kommentar : Rent manuella rutiner har en mycket hög flexibilitet. Kommentar : Datoriserat stöd i form av verktyg såsom MS-Office är lätta att ändra i och kan utföras utan expertstöd. Kommentar : Tyvärr skapar oftast datorisering mindre flexibilitet i rutiner och organisation. ”Manuella rutiner” Verktyg (Word, Excel…CAD) Applikationsprogram Flexibilitet : - förståelse av systemen - leverantörsbindning (c) Kunskap via cyber
51
Om frihetsgrad Frihetsgrad Låg nivå Problem Hög nivå
Om IT-branschens struktur 11: Strukturkomplexitet. Frihetsgrad Hög nivå Låg nivå Problem Kommentar : Frihetsgraden skapar oöverstigliga problem om den inte begränsas. Detta gäller inte endast inom IT utan inom alla områden. Kommentar : Alla människor vill arbeta på sitt sätt efter sina premisser. Ingår man i en organisation, dvs i ett företag, begränsas frihetsgraden. (c) Kunskap via cyber
52
Nödvändiga praktiska begränsningar
Om IT-branschens struktur 11: Strukturkomplexitet. Reducera frihetsnivån till en försvarbar nivå för att praktiskt kunna hantera verkligheten. Problem Frihetsgrad Hög nivå Låg nivå Frihetsnivån ger orimliga problemställningar. Kommentar : Den försvarbara nivån avgörs mest på ekonomiska, kompetensmässiga och administrativa grunder. (c) Kunskap via cyber
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.