Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avErik Andersson
2
Läs mer på katatogrow.com och battreskola.com KATA i klassrummet Detta bildspel är tänkt att vara en 50-minuters lektion som kan användas med elever för att utveckla systematiken att ta sig an utmaningar. Det är med samma systematik som vi behöver angripa kvalitetsarbetet. Den bygger på Mike Rothers forskning kring systematiskt förbättringsarbete och dessa bilder är översatta och utvecklade av SIQs medlemsorganisation Revere.
3
Läs mer på katatogrow.com och battreskola.com Förberedelse Titta på filmen (10 min) https://www.youtube.com/watch?v=oPYm89AANb0 Dela in klassen i grupper om 4-5 personer och placera varje grupp runt ett gemensamt bord Gör en plansch av bild 6 och häng upp i klassrummet. Denna kan du komma tillbaka till under lektionen för att tydliggöra var ni är processen. Varje grupp skall på sitt bord ha: – Ett pussel – En blyertspenna – En röd penna – En timer (smartphone fungerar bra) – Ett formulär – Reflektionskort, ett kort per person 2
4
Läs mer på katatogrow.com och battreskola.com Vad är en KATA? www.revere.se/kata.htm katatogrow.com
5
Läs mer på katatogrow.com och battreskola.com www.revere.se/kata.htm katatogrow.com
6
Läs mer på katatogrow.com och battreskola.com www.revere.se/kata.htm katatogrow.com
7
Läs mer på katatogrow.com och battreskola.com 4. Genomför experiment för att komma fram FÖRBÄTTRINGSKATA - de fyra stegen 2. Nuvarande tillstånd 3. Mål- tillstånd 1. Utmaning
8
Läs mer på katatogrow.com och battreskola.com Du behöver inte nå den övergripande utmaningen direkt. Vägen är inte förutsägbar eller rak. Du experimenterar för att komma till nästa måltillstånd, det gör det vetenskapligt. 4. Genomför experiment för att komma fram 2. Nuvarande tillstånd 3. Mål- tillstånd 1. Utmaning
9
Läs mer på katatogrow.com och battreskola.com För denna övning kommer vi lägga ett 15-bitars pussel flera gånger. Ni skall mäta hur lång tid det tar varje gång
10
Läs mer på katatogrow.com och battreskola.com Kom på ett team-namn Välj en person som skriver ner fakta Personen antecknar på blanketten Välj vem i ert team som tar tiden Personen får en timer TRE SAKER att göra
11
Läs mer på katatogrow.com och battreskola.com Studera bilden. Ta bort pusselbitar från ramen. Lägg undan ramen Bygg nu pusslet en gång!
12
Läs mer på katatogrow.com och battreskola.com DAGENS regler (1) Startläge - Pusselbitar blandas slumpmässigt - Bitarna läggs med bildsidan nedåt i en stapel - Händerna platt på bordet (2) Alla lag börjar samtidigt a. Läraren ropar START b. Bygg pusslet c. Notera den tiden på blanketten (3) Skriv INTE på pusslet
13
Läs mer på katatogrow.com och battreskola.com Låt oss gå igenom de fyra stegen i förbättringkatan
14
Läs mer på katatogrow.com och battreskola.com 4. Genomför experiment för att komma fram 2. Nuvarande tillstånd 3. Mål- tillstånd 1. Utmaning Steg 1: Förstå utmaningen 15 sekunder
15
Läs mer på katatogrow.com och battreskola.com Viktigt: Förstå utmaningen Vi möter ofta utmaningar i livet. Det är inget att oroa sig över! En utmaning ger oss ofta en bra riktning.
16
Läs mer på katatogrow.com och battreskola.com 4. Genomför experiment för att komma fram 3. Mål- tillstånd 1. Utmaning Steg 2: Fånga nuvarande tillstånd 2. Nuvarande tillstånd
17
Läs mer på katatogrow.com och battreskola.com Låt oss fastställa utgångsläget i ditt team Notera er tid här
18
Läs mer på katatogrow.com och battreskola.com Det är viktigt att förstå var du är, innan du tar fram nästa mål. Sätt inte mål slumpmässigt. Ett lag ska känna att deras mål är relevant. Viktigt: Fånga nuvarande tillstånd
19
Läs mer på katatogrow.com och battreskola.com 4. Genomför experiment för att komma fram 2. Nuvarande tillstånd 1. Utmaning Steg 3: Ta fram nästa måltillstånd Vilken tid vill ert team uppnå under denna lektion? 15 sekunder 3. Mål- tillstånd
20
Läs mer på katatogrow.com och battreskola.com Vilken tid vill ert team uppnå under denna lektionen?
21
Läs mer på katatogrow.com och battreskola.com Rita in ert MÅLTILLSTÅND på experiment-blanketten MT
22
Läs mer på katatogrow.com och battreskola.com Du behöver inte ta dig an den stora utmaningen direkt. Vad är ditt nästa mål på vägen dit? Du vet inte i förväg exakt hur du kommer att uppnå ett måltillstånd. Det är helt normalt. Nu måste ni experimentera! Viktigt: Ta fram nästa måltillstånd
23
Läs mer på katatogrow.com och battreskola.com Steg 4: Genomför experiment mot nästa måltillstånd 2. Nuvarande tillstånd 3. Mål- tillstånd 1. Utmaning 4. Genomför experiment för att komma fram
24
Läs mer på katatogrow.com och battreskola.com Planerar ert första EXPERIMENT Före varje runda, skriver ni ner de idéer ni vill testa på “experiment-blanketten” Skriv ner idéer för ert första experimentet
25
Läs mer på katatogrow.com och battreskola.com Vad är ert första experiment ?
26
Läs mer på katatogrow.com och battreskola.com Steg 4: Genomför experiment mot nästa måltillstånd 2. Nuvarande tillstånd 3. Mål- tillstånd 1. Utmaning 4. Genomför ert första experiment och notera tiden
27
Läs mer på katatogrow.com och battreskola.com Reflektera gemensamt i guppen och skriv ner era lärdomar Skriv ner era lärdomar här!
28
Läs mer på katatogrow.com och battreskola.com Reflektera över varje experiment Efter varje runda kommer vi att ställa dessa REFLEKTERANDE FRÅGOR
29
Läs mer på katatogrow.com och battreskola.com Ett bra sätt att nå ett tuffa mål är att "iterera“, d v s att experimentera och reflektera snabbt. Prova något, se vad som händer och justera utifrån vad du lärt dig. På detta sätt är ni open-minded (öppna i sinnet) samt kreativa när ni arbetar mot ert nästa måltillstånd. Viktigt: Experimentera för att nå fram
30
Läs mer på katatogrow.com och battreskola.com ARBETSGÅNG För att experimentera 3 minuter per runda + reflektionsfrågorna Alla börjar när jag ropar START Bygg pusslet Notera tiden på experiment-blanketten Diskutera vad ni lärt er Diskutera vad ni planerar att göra härnäst Skriv ner idéer ni vill testa på blanketten ---------- Tiden är ute... Vi repeterar reflektionsfrågorna Kom i START position (Tidtagaren räcker upp handen)
31
Läs mer på katatogrow.com och battreskola.com Bygg pusslet Notera tiden på experiment-blanketten Diskutera vad ni lärt er Diskutera vad ni planerar att göra härnäst Skriv ner idéer ni vill testa på blanketten ---------- Tiden är ute... Vi repeterar reflektionsfrågorna Kom i START position (Tidtagaren räcker upp handen)
32
Läs mer på katatogrow.com och battreskola.com Bygg pusslet Notera tiden på experiment-blanketten Diskutera vad ni lärt er Diskutera vad ni planerar att göra härnäst Skriv ner idéer ni vill testa på blanketten ---------- Tiden är ute... Vi repeterar reflektionsfrågorna Kom i START position (Tidtagaren räcker upp handen)
33
Läs mer på katatogrow.com och battreskola.com Bygg pusslet Notera tiden på experiment-blanketten Diskutera vad ni lärt er Diskutera vad ni planerar att göra härnäst Skriv ner idéer ni vill testa på blanketten ---------- Tiden är ute... Vi repeterar reflektionsfrågorna Kom i START position (Tidtagaren räcker upp handen)
34
Läs mer på katatogrow.com och battreskola.com Bygg pusslet Notera tiden på experiment-blanketten Diskutera vad ni lärt er Diskutera vad ni planerar att göra härnäst Skriv ner idéer ni vill testa på blanketten ---------- Tiden är ute... Vi repeterar reflektionsfrågorna Kom i START position (Tidtagaren räcker upp handen)
35
Läs mer på katatogrow.com och battreskola.com Bygg pusslet Notera tiden på experiment-blanketten Diskutera vad ni lärt er Diskutera vad ni planerar att göra härnäst Skriv ner idéer ni vill testa på blanketten ---------- Tiden är ute... Vi repeterar reflektionsfrågorna Kom i START position (Tidtagaren räcker upp handen)
36
Läs mer på katatogrow.com och battreskola.com
37
Bygg pusslet Notera tiden på experiment-blanketten Diskutera vad ni lärt er Diskutera vad ni planerar att göra härnäst Skriv ner idéer ni vill testa på blanketten ---------- Tiden är ute... Vi repeterar reflektionsfrågorna Kom i START position (Tidtagaren räcker upp handen)
38
Läs mer på katatogrow.com och battreskola.com Vilka är förbättringskatans fyra steg? Låt oss använda denna metod igen när vi har andra utmaningar i klassen! www.revere.se/kata.htm katatogrow.com
39
Läs mer på katatogrow.com och battreskola.com Extrabilder
40
Läs mer på katatogrow.com och battreskola.com Vetenskapligt tänkande Vad vi förväntar oss skall hända Vad som verkligen händer Lärande Låt oss försöka och se !
41
Läs mer på katatogrow.com och battreskola.com Hjärnan lurar oss ibland! Vilken linje är längst
42
Läs mer på katatogrow.com och battreskola.com Ka d lä a de hä ? Vad står det ? Värdefullt! Vår hjärna drar rätt slutsats. nut r s
43
Läs mer på katatogrow.com och battreskola.com AI I T ÄP JNTE SQM DII TPQP Vad står det
44
Läs mer på katatogrow.com och battreskola.com Vår hjärna drar automatiskt slutsatser men det blir ett tankefel. Vi känner oss säkra men har fel! AI I T ÄP JNTE SQM DII TPQP
45
Läs mer på katatogrow.com och battreskola.com Vetenskapligt tänkande är inte bara för vetenskapsmän, det är en kompetens som alla kan dra nytta av. Det är ett universellt sätt att tänka som kan användas för att inte ha förutfattade meningar om att lösa problem eller nå mål.
46
Läs mer på katatogrow.com och battreskola.com Med vetenskapligt tänkande menar vi: Observera ett fenomenFryser vatten snabbare eller långsammare eller ställ en frågaom man tillsätter socker? Ta fram en hypotesJag tror att det går långsammare Testa via experimentPlacera två skålar med vatten i frysen, en med socker och en utan Analysera data Dra slutsatser Kommunicera
47
Läs mer på katatogrow.com och battreskola.com Timern för experimentera rundorna är inställd för tre (3) minuter. När du får erfarenhet kan du finna en 2,5 minut (150 sekunder) timer för att vara mer lämplig för de experimenterar rundorna. Den valfria 2,5 minuters timer slide på nästa sida kan ersätta 3 minuters timer slide. De timers tillhandahölls vänligen av Mr. Emiel van Est. Ta bort denna bild och nästa SLIDE Innan du kör ÖVNING Valfri 2,5 Minute Timer
48
Läs mer på katatogrow.com och battreskola.com
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.