Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Hede Station – Utveckling 2025 Masterplan för stationsområdet med närmaste omgivningar Uppdraget Förutsättningar Analys / Alternativ Förslag - Masterplan.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Hede Station – Utveckling 2025 Masterplan för stationsområdet med närmaste omgivningar Uppdraget Förutsättningar Analys / Alternativ Förslag - Masterplan."— Presentationens avskrift:

1 Hede Station – Utveckling 2025 Masterplan för stationsområdet med närmaste omgivningar Uppdraget Förutsättningar Analys / Alternativ Förslag - Masterplan Etapper Januari 2016

2 Hede Station – Utveckling 2025 Uppdraget

3 Hede Station – Utveckling 2025 Uppdraget: Uppdraget omfattar att visa på hur Hede station kan utvecklas till 2025 samt ha utblickar mot 2035. Vilka åtgärder behöver göras för att stationen skall bli den attraktiva station och viktiga knutpunkt som behövs i det framtida Kungsbacka med ökat kollektivt resande? Hur kan stationen stödja den stadsutveckling som planeras i dess närområde?

4 Hede Station – Utveckling 2025 Förutsättningar

5 Hede Station – Utveckling 2025 Befintlig situation – Dagens bebyggelse Björkris 2 Volym- / detaljhandel Verksamheter Skola Hede Station

6 Hede Station – Utveckling 2025 Befintlig situation – Planerade utbyggnader ? Björkris 2 Voxlöv 2 Tölö ängar 2 Tölö ängar 3 Tölö ängar 4 Tölö ängar syd Voxlöv 1 Volym- / detaljhandel Verksamheter Skola Hede Station

7 Hede Station – Utveckling 2025 Övergripande målsättningar / prioriteringar: 1.Den attraktiva, effektiva knutpunkten Hede med huvudfokus på byte mellan pendeltåg och bil 2.Den attraktiva stadsutvecklingen kring Hede station som katalysator / framtidsresurs

8 Hede Station – Utveckling 2025 Befintlig situation

9 Hede Station – Utveckling 2025 Reservat för 4-spår och skyddsavstånd (bebyggelse) p g a farligt gods Ev 4-spårsutbyggnad (+2 spår) Ev fyrspårsutbyggnad (+2 spår) Bostäder (80m) Verksamheter (50m) Parkering etc (30m)

10 Hede Station – Utveckling 2025 Analys / Alternativ

11 Hede Station – Utveckling 2025 Analys / Alternativ: Framtida placering och utbredning av: -Pendelparkering (markparkering/p-hus) -Bussterminal -Plattformsförbindelse (gångbro) -Resecentrum -Stationsnära bebyggelse ?

12 Hede Station – Utveckling 2025 Bussterminal och pendelparkering –Östra eller Västra sidan? Beijer utgör en ofrivillig styrande förutsättning pga begränsad markåtkomst. Detta är en starkt styrande förutsättning som begränsar möjligheterna på västra sidan! Pendelparkering placering? Pendelparkering är mest attraktiv på den västra sidan: -De flesta ska avresa från den västra, norrgående plattformen under tidspress att missa tåget. Bussterminal placering? Bussterminal är mest attraktiv på den västra sidan; -För linje 717 är västra sidan klart bäst för kortaste körväg -För stadstrafiken spelar öster eller väster mindre roll. -Tidspress att missa tåget på morgonen talar för den västra sidan förutsatt att bussarna väntar in tåget på eftermiddagen. Öster Väster

13 Hede Station – Utveckling 2025 Slutsats: Den optimala lösningen där både bussterminal och tyngdpunkten av pendelparkeringarna ligger på den västra sidan begränsas kraftigt av Beijerfastigheten. Pendelparkeringar placeras därför som huvudalternativ huvudsakligen på den östra sidan för att skapa entydighet. På sikt kan ett attraktivt p- hus för pendelparkeringar skapas på den del av Beijerfastigheten som vetter mot plattformen. Pendel-P Bussterminalen placeras på den västra sidan för kortaste körvägar och tydligt, väl exponerat läge Bussar Bussterminal och pendelparkering –Östra eller Västra sidan?

14 Hede Station – Utveckling 2025 Bedömningsparametrar: A.Brons möjlighet att effektivt komplettera vägporten som plattformsförbindelse i förhållande till plattformslängd, parkeringar etc B.Stråkets potential för befintlig och tillkommande bebyggelse? Alternativ 1 Alternativ 2 Ny plattformsförbindelse (bro) –Var då? Två alternativ: 1.I förlängningen av infarts-axeln mitt på plattformarna 2.I förlängningen av axeln från GC- porten och nuvarande bussterminal Bef vägport Slutsats: A.Alternativ 1 utnyttjar bäst kapaciteten för parkeringar utmed hela plattformen ger den effektivaste resenärslogistiken och kompletterar vägporten bäst B.Alternativ 1 skapar bäst möjligheter för ett öst-västligt stråk som både kopplar till verksamhets- /handelsområde i väster, Björkris och eventuellt kommande tätortsexpansion norrut.

15 Öppnare visuellt tydligt stadsrum Hede Station – Utveckling 2025 Stadsrumsanalys Grundidéer: Stråk Öst-Väst -Stationsområdet blir på sikt en länk mellan stadsdelarna väster och öster om Västkustbanan Bebyggelse stöttar stråk -Öst-västliga stråk via stationen skall stöttas av bebyggelse för kontinuitet och trygghet i stadsrummet Överblick -Överblick från rondellen mot resecentrum Landmärke -Stationsområdets viktiga roll förtjänar att pekas ut av någon form av landmärke i form av högre bebyggelse

16 Hede Station – Utveckling 2025 Alternativ 1 Nytt resecentrum (vänthall, kiosk, café etc) –Var då? Rese- centrum Resecentrum bör placeras: 1.I bytespunkten mellan transportslag 2.I korsningspunkten för stråk 3.Där flest personer förväntas spendera väntetid. 4.Där de kommersiella möjligheterna är bäst (bl a hög tillgänglighet med bil för ökat kundunderlag) 1.Placering mellan tåg och buss 2.Invid den nya plattformsförbindelsen 3.Mest väntetid spenderas på den västra plattformen i väntan på tåg mot Göteborg och i väntan på buss 4.I änden på huvudinfarten från det yttre vägnätet

17 Hede Station – Utveckling 2025 Alternativ 1 P-hus -Var då? Både brons och p-husets attraktivitet bör ökas genom en direkt koppling till p-huset! Allmänt: Pendelparkering i p-hus är generellt sett mindre attraktivt än markparkering Följande fördelar med p-hus kan skapas genom rätt placering/utformning: -Extra närhet / bekvämlighet i förhållande till plattform och planskild plattforms- förbindelse -Elektronisk platsanvisning och lättsökt effektiv layout -Väderskydd hela vägen från bil till tåg P-huset bör utnyttjas som barriär gentemot störningar/farligt gods på spåret, framför allt gentemot de tillkommande bostäderna P-hus Rese- centrum

18 Hede Station – Utveckling 2025 Trappor och hiss direkt mellan bro- plattform-marknivå Resecentrum gränslande marknivå och plattformsnivå. Rak trappa i stråket på p-husgaveln leder snabbt och tryggt till bron från mark och p- husplan Snabb utanpåliggande ramp för direktinfart våningsvis i kombination med elektronisk platsanvisning Samlade logistikfunktioner; -Bro, Resecentrum, P-hus P-hus Rese- centrum

19 Hede Station – Utveckling 2025 Samlade logistikfunktioner; -Bro, Resecentrum, P-hus Resecentrum gränslande marknivå och plattformsnivå. P-plan med direkt access i plan till plattform eller bro Snabb utanpåliggande ramp för direktinfart våningsvis i kombination med elektronisk platsanvisning Rak trappa i stråket på p-husgaveln leder snabbt och tryggt till bron från mark och p- husplan Min 20 m (jmf Båstad, Lerum) (Min 30 m enl TRV rekom- mendation) Rese-centrum

20 Hede Station – Utveckling 2025 Orientering av bussterminal -Två alternativ: Pendel-P 320 pl Pendel-P 160 pl Pendel-P 220 pl Ö-term. 6hpl Bussterminal (ö-terminal) som del av öst-västligt stråk -Korta avstånd till plattform -Pendelparkering entydligt på östra sidan P-hus 600 pl Bortvalt: -Konflikt med huvudinfartsgata till området -Konflikt med Beijers kundparkering Pendel-P 320 pl Pendel-P 160 pl Ö-term. 6hpl Bussterminal (ö-terminal) utmed plattform -Korta avstånd till plattform -Pendelparkering entydligt på östra sidan Pendel-P 320 pl Pendel-P 160 pl Ö-term. 6hpl P-hus 600 pl

21 Hede Station – Utveckling 2025 Förslag - Masterplan

22 Hede Station – Utveckling 2025 Masterplan Alt 1A Framtida planskild förbindelse? Framtida gen koppling Park Idrott? Verksamh Pendelparkering 600 platser (p-hus) Pendelparkering 440 platser Beijer kundparkering Verksamhetsparkering 90 platser (+ca 150 platser i garage) Bost Bussar Ang Verksamh

23 Hede Station – Utveckling 2025 Framtida planskild förbindelse? Framtida gen koppling Bost Idrott? Park Verksamh Idrott? Verksamh ”Aktiva” bottenvåningar ! Bussar Ang Verksamh Masterplan Alt 1A

24 Hede Station – Utveckling 2025 Framtida planskild förbindelse? Framtida gen koppling Bost Idrott? Park Idrott? Verksamh Bussar Ang Verksamh Masterplan Alt 1B Verksamhetsparkering 90 platser (+ca 150 platser i garage) Pendelparkering 600 platser (p-hus) Pendelparkering 326 platser Beijer kundparkering Pendelparkering 170 platser Verksamhetsparkering 96 platser i garage Gångbro Alternativ- skiljande (Bost istället för Pendel-P) Alternativ- skiljande (Pendel-P)

25 Hede Station – Utveckling 2025 Framtida planskild förbindelse? Framtida gen koppling Bost Idrott? Park Idrott? Verksamh ”Aktiva” bottenvåningar ! Bussar Ang Verksamh Masterplan Alt 1B Gångbro

26 Hede Station – Utveckling 2025 Framtida planskild förbindelse? Framtida gen koppling Bost Idrott? Park Idrott? Verksamh Masterplan Alt 1B Gångbro

27 Hede Station – Utveckling 2025 Masterplan (alt 1B)

28 Hede Station – Utveckling 2025 Masterplan – Illustrationer Överblick

29 Hede Station – Utveckling 2025 Masterplan – Illustrationer

30 Hede Station – Utveckling 2025 Masterplan – Illustrationer

31 Hede Station – Utveckling 2025 Masterplan – Illustrationer

32 Hede Station – Utveckling 2025 Masterplan – Illustrationer

33 Hede Station – Utveckling 2025 Masterplan (alt 1B) - Storheter 6 000 m 2 2 800 m 2 2 100 m 2 1 500 m 2 1000 m 2 600 m 2 180 nya Cykel-P (2 nivåer) 180 nya Cykel-P (2 nivåer) 150 nya Cykel-P 96 P (garage 1 plan) 600 Pendel-P 326 Pendel-P 170 Pendel-P 92 P 157 P (garage 2 plan) Angöring 25 platser Gångbro Summering: Ny verksamhetsyta:12 400 m 2 (+1 600 m 2 ) Pendelparkering:1 100 platser Nya Cykel-P510 platser

34 Hede Station – Utveckling 2025 Etapper

35 Hede Station – Utveckling 2025 Etapper Delarna är relativt oberoende av varandra vilket skapar flexibilitet. En tänkbar tågordning skulle kunna vara: 1.Plattformsförbindelse (bron) 2.Angöringsparkering 4.P-hus 5.Bussterminal och verksamhetsområde 3.Resecentrum


Ladda ner ppt "Hede Station – Utveckling 2025 Masterplan för stationsområdet med närmaste omgivningar Uppdraget Förutsättningar Analys / Alternativ Förslag - Masterplan."

Liknande presentationer


Google-annonser