Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avBirgitta Bergström
1
Välfärdens processer Introduktion socialsekreterare 6 november 2015
2
Process – vad är det? 2 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Hur många av er såg nåt liknande i huvudet när jag sa process? Hur många av er har tidigare varit på en arbetsplats som använt processer?
3
Vad är Välfärdens processer? 3 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Beskrivningar av arbetssätten i vår kärnverksamhet. Stadens sätt att driva samordnad verksamhetsutveckling. För att kunna utveckla verksamheten behöver man se verksamheten. Processer är ett sätt att ”se” verksamheten. Process är bara ett annat ord för det sätt man arbetar på eller ”hur man gör det man gör”.
4
4 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN
5
5 Göteborgs Stads uppdrag: Service, omsorg och vård med rätt kvalitet Individanpassat stöd/service Gott bemötande Kostnadseffektivitet Engagerade professionella medarbetare Ett innovativt klimat Likabehandling Rättsäkerhet
6
6 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Göteborg – en stad för alla Likvärdig service oberoende av var man bor Likvärdighet Rättsäkerhet Delaktighet
7
Samverkande förvaltningar Västra Hisingen Norra Hisingen Centrum Västra Göteborg Östra Göteborg Örgryte - Härlanda Askim- Frölunda- Högsbo Lundby Majorna- Linné Angered Arbetsmarknad och vuxenutbildning Utbildnings- förvaltningen Social resurs- förvaltning
8
Samverkan är svårt 10 stadsdelar och 3 fackförvaltningar Självständiga myndigheter Var och en större än en genomsnittlig kommun i Sverige Göteborg – en stad för alla Likvärdig service oberoende av var man bor
9
Bra förändring ur isbjörnens perspektiv … Sämre ur pingvinernas perspektiv … ”And now Edgar’s gone... Something’s going on around here.” Helhetstänk med den enskilde i fokus
10
Traditionellt tänkande vs processtänkande 10 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Traditionellt tänkandeProcesstänkande De anställda är problemetProcessen är problemet Jag gör mitt arbete Jag hjälper till att få saker uträttade i vår organisation Jag kan bäst självSamarbeta mot gemensamma lösningar Vem gjorde fel?Vad tillät att felet uppstod? Förändra anställdFörändra processen Chefen äger och lämnar ut information Medarbetaren kan lätt hitta den information som behövs DetaljstyrningMålstyrning
11
Helhetstänk med den enskilde i fokus
12
Varför processer? 12 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Erkänd metod för verksamhetsutveckling Sätter den enskilde i fokus Vi kan säkerställa att verksamheten följer lagar och föreskrifter En stad för alla Högre grad av likabehandling, rättsäkerhet, kvalitet om alla arbetar enhetligt i staden Process
13
En process är: …ett flöde av aktiviteter …som utförs i en bestämd ordning …för att nå ett mål … och som upprepas Vad är en process?
14
Processer – samma information i olika format
15
Fakturera Sista dagen varje månad skall den som har rollen fakturahanterare ta ut allt faktureringsunderlag. Sortera detta i Excelmallen efter Affärs-id och skriv volym. Ändra även Status på fakturerade timmar. Vidare skall fakturahanteraren upprätta fakturor… Processer – samma information i olika format
16
Skall vi alla vara robotar? 16 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN
17
Om vi gör det vi alltid har gjort, så får vi det vi alltid har fått. Om vill vi ha ett nytt resultat, så behöver vi göra på ett nytt sätt. ”Har inte tid, måste arbeta”
18
18 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Social hållbarhet Ekologisk hållbarhet Ekonomisk hållbarhet De vi är till för är ju det viktiga
19
drar vi alla åt samma håll blir vi bättre 19 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN
20
KONTAKT: Stadsledningskontoret Välfärd och utbildning, Göteborgs Stad Karin Bergqvist karin.bergqvist@stadshuset.goteborg.se karin.bergqvist@stadshuset.goteborg.se
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.