Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avGunilla Mattsson
1
Nya Glasögon Utbildning av yrkeslärare i hållbart byggande och energieffektivisering
2
Hållbar utveckling Ca 38 % av energiförbrukning i Sverige används till bostäder och fastigheter. Stor potential till besparingar
3
Sveriges mål Formulering från Energimyndigheten ”Sverige har som mål att halvera energianvändningen i bebyggelse till år 2050. Redan 2020 ska all nybyggnation vara nära-nollenergibyggnader och energianvändningen efter större renoveringar ska reduceras. Hela branschen ska ställa om till ett mer energieffektivt byggande. För att lyckas med det krävs mer kunskap.”
4
Andra utbildningsprojekt pågår för att nå yrkesverksamma i branschen (tex Build up skills Sverige, Energibyggare) Yrkeslärarna en oerhört viktig grupp för omställning till energieffektivt byggande – stor påverkan på framtiden Behov att öka kunskapen om hållbart byggande och energieffektivisering hos yrkeslärarna Att ge Nya Glasögon – att alltid ha omställningsfrågan i fokus – ha kunskap om och införa i undervisningen av framtidens yrkesarbetare Varför Nya Glasögon?
5
Vilka står bakom Nya Glasögon?
6
Vad är Nya Glasögon? 4.2 milj. kr från Energimyndigheten För utbildning av 500 yrkeslärare inom hållbart byggande och energieffektivisering Projekttid september 2015 – maj 2017 Genomförande hösten 2016 – vinter 2017 Utbildningstillfällen fördelade över hela landet som är uppdelad på två utbildningsomgångar Varje utbildningsomgång består av 3 dagar uppdelade på två block Utbildningen är kostnadsfri, skolan betalar endast för resor, logi och arbetstid. Skolan kan söka bidrag för halva kostnaden (resa, logi, arb.tid) hos SkolverketSkolverket
7
Omgång 1. 3 dagar - 250 st Block.1 1 dag Block 2 2 dagar Omgång 2. 3 dagar - 250 st Block.1 1 dag Block 2 2 dagar 500 yrkeslärare
8
Genomförande Block 1 Gemensam En dag Block 2 Uppdelade yrkesgrupper Tv å dagar, n å gon m å nad efter block 1 Deltagare: -Yrkesl ä rare -Naturkunskapsl ä rare m.fl. -Skolverket m.fl. Innehåll: -Inspiration - motivation föreläsningar -Globalt perspektiv -Vårt uppdrag och roll -Utvecklingsfrågor Dag 2 och 3: Bygg – enbart yrkeslärare Inneh å ll: Fokusomr å den - allm ä n kunskap om l å genergihus, energieffektiva klimatskal, isolering, k ö ldbryggor, luftt ä thet, fukt, Certifieringssystem, Byggmaterial, LCA m.fl. Exempel p å praktisk ö vning: T.ex. fota k ö ldbryggor med v ä rmekamera. Dag 2: EL och VVS Inneh å ll: Fokusomr å den - Belysningssystem, Ventilation, Ventilation och belysningsstyrning i ett system, F ö rnybar energi, Ny teknik - smarta system Praktisk ö vning: Provmontage med en materialleverant ö r Dag 3: EL Inneh å ll: Fokusomr å den - Sol och vindenergi, Belysningsstyrning/teknik. Praktisk ö vning: Bygg ihop en egen ö vningsmodul Dag 3: VVS Innehåll: Fokusområden- Rörisolering, solvärme, modernisering ventiler mm. Praktisk övning: Injustering
9
Projektmål - Nya Glasögon Utbilda 500 av ca 1500 yrkeslärare Ta fram utbildningsmaterial – hög tillgänglighet Ändringar el. kompletterande kommentarer till styrdokument för Gy-utbildningar 90% nöjda kursdeltagare 100% anger ökad kompetens efter utbildning
10
Utmaningar – Nya Glasögon Information till skolor-lärare-skolledare om denna unika möjlighet Samla 500 yrkeslärare Utbildning - rätt innehåll – rätt nivå – rätt moment Material - rätt innehåll – rätt nivå – rätt moment Föreläsare – instruktörer – lokaler
11
Information - Nya Glasögon Löpande information på www.byn.sewww.byn.se Skolverket Nyhetsbrev Genom våra BYN-regioner Facebook och/eller andra sociala medier
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.